Mua vituttaa kun lapsi antaa ruokaa kavereilleen.
Siksi mä en tykkääkään et ne käy täällä. Pakkasesta on marjat ja pullat syöty, mitkä oikeesti halusin säästää.
Eikä tunnu auttavan sanomiset lapselle. Olen kuitenkin yksinhuoltaja, hyvin köyhä sellainen. Lapsi ei edes syö kavereiden luona, että ei ole edes molemminpuolista.
Meinas melkein itku tulla kun olin valmiiksi leiponut pakkaseen vieraita varten. Nyt ei ole mitään jäljellä.
Kommentit (69)
Niin tyypillinen palstaketju. Ensin ollaan empaattisia ja ymmärtäväisiä ketjun alussa, ja sitten toisella ja kolmannella sivulla aletaan jo ehdottaa hiirenloukkuja pakastimeen ja mollaamaan ap:tä urakalla. On tämä palsta varsinainen täydellisten äitien temmellyskenttä. Yritä kestää ap. Ymmärrän sinua.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 09:28"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 09:18"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 09:09"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 09:02"]
Itselläni lapset ovat jo teini-iässä ja olen ollut heidän yh-äitinsä jo kohta 15v. Sanon vaan, että se on kuin rahaa laittaisi pankkiin, kun lapset kavereineen ovat tervetulleita. Harvan kodin ovi on enää niin avoin mitä muistan omasta lapsuudesta. Minusta on kiva, että lapset on lähellä. Eikä notkumassa räkimässä kioskin nurkilla kiroilemassa ohikulkijoille...
...eikä se ole näiden lasten ja nuorten vika. Heiltä puuttuu paikka, jossa olisi se vältittävä aikuinen, jolle ei ole liian suuri taakka leipoa sitä pullaa. Joo, toki he sotkevat jne. mutta teko on aina tulosta tärkeämpi.
...mutta jokainen miettiköön omat tavoitteensa ja arvonsa, jotka haluaa välitää periyttää omille lapsilleen, mutta aikuisen itsekeskeisyys on tyhmyyttä ja huonotapaisuutta.
[/quote]
Edellyttääkö se, että lasten kaverit ovat tervetulleita, tosiaan sitä että lapset kavereineen saavat tyhjentää pakastimen ja ruokakaapit ilman rajoituksia? Ei siis riitä että lapsille kavereineen on varattu kaappiin välipala-ainekset joita on lupa ottaa? Täytyy mennä kioskin nurkille räkimään jos ei saa kaivaa vapaasti kaverin kotona pakastinta? Meillä ei omatkaan lapset saa.
[/quote]
Missä kohtaan minä niin sanoin ettei meillä ole rajoja...Mutta mikään hellapoliisi en ole. Miten ne lapset ikinä oppii laittamaan sitä ruokaa ja leipomaan, siivoamaan niitä jälkiään jne...jos kaapit on varustettu poliisi nauhoin?!
Jostain syystähän ne lapset ja nuoret siellä kioskeilla yms... notkuu. Kyllä niiden lasten pitää mennä sinne kioskille räkimään, jos kotien ovet on kavereilta lukossa.
[/quote]
No sehän se ap:n tilanne oli että kaapissa oli kyllä välipalatarvikkeita mutta siitä huolimatta lapsi kavereineen söi pakastimesta pullat ja marjat, ja kaiken muunkin (herkun) mitä vaan talosta sattuu löytymään.
[/quote]
Olisiko siinä tapauksessa mennyt kasvatuksessa jotainkin pieleen, jos lapsi ei noudata kodin sääntöjä?! Ei kai se lasten vika ole, jos vanhemman kontrolli ei pidä, kuin läsnä ollessa...
Meidän lapset kyllä tietää, mistä minä revin pelihousuni ja kunnioittavat minun sen verran, etteivät tee niin...
Meillä tuollainen asia ei vielä ajankohtainen kun tyttönen vasta vajaa 3v..mutta ei mua kyllä haittaisi vaikka tytön kaverit meillä söisi tai mietin et nykyään vanhemmilla kiire, ei aikaa lapsille saatika tehdä lapsille ruokaa :( Kyl mua harmittaisi jos söisin likan kanssa ja hänen kaverinsa jäisi ilman...ja vielä jos hän ei tosiaan kotona saisi lämmintä ruokaa koska vanhemmat ei kotona jne. :/ Tietty eri asia jos kielloista huolimatta ottaa jotain mikä on tarkoitettu muuhun. Siihen puuttuisin. Itse kun lapsi olin niin kavereiden kanssa leivottiin, puolet aineksista otettiin meiltä ja puolet kaverilta eikä meidän kummankaan vanhempia asia haitannut ollenkaan. Päinvastoin :) leivottiin hyviä leivoksia ja ruokaa mitä muutkin sai syödä. Nykyään olenkin aika hyvä kokki ;)
Minä tarjoan mielelläni kavereille välipalaa ja ruokaa. Olen tottunut siihen, että jos syödään ja on vieraita (aikuisten tai lasten vieraita), niin kaikki kutsutaan pöytään. Jos lapsen kaveri tulee suoraan koulusta meille, niin ilman muuta saa välipalaa (mikä ei kyllä kaikkien kavereiden kotona ole päivänselvää).
Minusta ap:n viestissä oli kyse siitä, että jos on varattu jotain erikoista johonkin tiettyyn tarkoitukseen, niin ei ole ok syödä sitä. Tämä koskee siis perheen aikuisia ja lapsia. Kyllä mua ottais päähän, jos oisin vieraita varten leiponut illaksi jotain odottamaan ja mies tulisi iltapäivällä kotiin ja söisi sen. Ihan samalla tavalla lasten täytyy ymmärtää, mitä voi ottaa ja mitä ei.
Meillä ei ylipäänsä lapset saa syödä pullia ja muita herkkuja joka päivä, ei kysymys ole edes vain lasten kavereista.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 10:09"]
Meillä ei ylipäänsä lapset saa syödä pullia ja muita herkkuja joka päivä, ei kysymys ole edes vain lasten kavereista.
[/quote]
Sama täällä ja meillä lapset myös tietää sen! Ei heille tulisi mielenkään itse syödä, tai saatika jakaa kaappien sisältöä tyhjäksi kavereille!
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 08:31"]
Sulla siis saa olla vieraita, mutta lapsella ei...
[/quote]
Käykö teillä aikuisvieraita joka päivä? Tai edes useamman kerran viikossa?
Aika paljon sitä pullaa saa leipoa ja kaappeja täytellä, kun neljän lapsen kaverit ramppaa syömässä. Siinä on ne omat neljä ja vähintään neljä vierasta ruokittavana. Se on niin helppo olla vieraanvarainen ja kaikille pullantuoksuinen kaverinäiti, jos on vain yksi lapsi.
Meillä ihan oikeasti on välillä tuntunut, että on puoli kylää syömässä ja että jatkuvasti on synttärijuhlat menossa. Ihan pakko siihen on ollut raja vetää ja sopia, että jokainen syö kotonaan. Poikkeustilanteet erikseen.
MIelestäni pääpointti ap:n tapauksessa on se että lapsi ei tottele äitiä tai äiti ei ole sitten selkeästi sanonut mitä saa syödä ja mitä ei. Meillä kaksi koululaista ja kavereita käy koulun jälkeen mutta koskaan ei ole mitään ongelmaa. Lapset tietävät mitkä ovat sallittuja tarjottavia ja mitkä ei (esim. jos illaksi on leivottu mustikkapiirakka vierastarjoiluksi, niin se saa ihan rauhassa olla pöydällä eikä kukaan ronki).
Lapset myös soittavat jos tekee mieli jotain "ylimääräistä", esim. nyt on pakastimessa jätskejä niin joskus tekee mieli ottaa ja tarjota kaverille jätski niin asia selviää soittamalla ja vastausta kyllä aina uskotaan jos se sattuisi olemaankin ei.
Yksi kaveri oli sellainen joka meni omin nokkinensa kaapeille mutta saatiin ystävällisesti sekin selvittyä kun oma lapseni selitti että meillä ei saa "ilman lupaa" kaapeista ottaa mitä hyvänsä, ei ole ollut sen jälkeen ongelmaa.
Eli ap, suosittelen että käyt uudestaan lapsesi kanssa ruokasäännöt. Jos sovitte yhteiset pelisäännöt, niin homman pitäisi toimia. Jos edelleen pullat häviää pakastimesta niin sitten en tiedä miten edetä.