Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Turkki vai Egypti?

Vierailija
07.04.2013 |

Mietimme matkakohdeta elokuulle ja ilm se nyt olisi jompikumpi noista maista..

Muutama viikko sitten kotiuduimme Thaimaasta joten lyhyempi lentomatka tällä kertaa kiikarissa, Egyptissä olimme 2011 ja se oli upea kokemus pyramideineen, Kuolleiden laakso jäi silloin näkemättä joten siksikin uusi reissu sinne houkuttelee. Kypros käyty myös v.2011

Ehtoina max6h lentoaika, max4500e hinta (sekä E että T olemme jo löytäneet mieleiset mahdolliset vaihtoehdot hotelleineen ja all inc), lämpöä ainakin se +25 / +30 ja hotellilta kiitettävä taso, vesiliukumäkiä lapsille, meren läheisyys, retkimahdollisuudet.

Kumpi maa ja muita ehdotuksia? Espanja ja Kreikka ei ehkä nappaa..

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkki. Tosin kumpikin hornankattiloita elokuussa, mutta Egypti vielä pahempi. Egyptissä toki on näkemistä ehkä enemmän, jos lähtee pyramideja katsomaan. Toisaalta Turkistakin löytyy raunioita ihan tarpeeksi. Kummastakin löytyy hienoja konseptihotelleja, mutta jos ei meinaa sellaisessa olla, niin Turkissa tuputuskulttuuri on asteen pienempää ja ennen kaikkea hygienia ihan toista tasoa. Turkissa voi suhteellisen hyvin syödä pienellä järjellä (ei kannata syödä auringossa koko päivän ollutta majoneesia jne.) pelkäämättä pöpöjä. Egyptissä taas pöpön saa melkein varmasti.

Olen käynyt Turkissa seitsemän kertaa ja syönyt aika vapaasti kaikkea. Yhdellä reissulla oli ripulia 1-2 päivää ja mahaan sattui. Mahakivun sai pois buranalla, joten oikeastaan vain ne muutama ripulikerta haittasi sen verran, että sai juosta vessaan.

Vierailija
2/11 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin paikka on liian kuuma elokuussa, pahimmillaan 40-50 astetta, rannalla ei voi olla!!

Olemme olleet Egyptissä kahdesti ja kyllä Luxor ja Kairo tietty on upeita paikkoja nähdä. Mutta meitä häiritsee se todella voimakas (anteeksi) ählämikulttuuri: huijausta taksissa ja ostoksilla, jatkuva tinkaaminen ja likaisuus. Emme ole AI hotelleilla viihtyvää porukkaa joten paikallista elämää tulee nähtyä tuolla hieman liikaakin. Ravintoloita on todella vaikea löytää esim Hurghadassa hotellien ulkopuolelta. Mutta jos AI:lle loma tarkoittaa AI hotellissa olemista niin sitten paikalla ei ole väliä

Turkki on ihana paikka, rantakohteissa on valinnanvaraa ja Istanbul on lempparikaupunkin maailman metropoleista! Em tinkimiskulttuuria on mutta se on paljon siedettävämpää eikä siihen tarvitse mennä mukaan. Näistä kahdesta valintani olisi ehdottomasti Turkki. Sielläkin on niin paljon upeaa nähtävää (Efesos, Pamukkale, Istanbul, rotkot, laguunit, veneretket yms yms) ja lyhyet lennotkin. Maailman paras ruoka mun mielestäni...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuussa Egyptiin? Taidatte tykätä saunomisesta. Me käydään siellä keskitalvella ja silloinkin on ollut monesti kuuma :)

Eli juu, menisin Turkkiin. Siellä ei kuitenkaan välttämättä ole 40 astetta. Tai no, itse menisin pohjois-Kreikkaan, vaikka sielläkin on elokuussa toosi lämmintä.

Vierailija
4/11 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, Turkki houkuttelee siksi ettemme ole siellä vielä käyneet ja Egypti mm siksi että ed reissu sinne oli niin mahtava+ne nähtävyydet, lähinnä Luxor ja Kuolleiden laakso tällä kertaa koska pyramidit ja Kairon+museon Tutankhamonin kulta-aarteineen ja muumioineen näimme ja koimme viimeksi.

Tuosta säästä, olihan siellä silloin kesällä 2011 kuuma, liki +40 astetta mutta kyllä sen kesti ja jopa vaikeuksitta koska käytimme erilaisia hattuja mm uv-suojallisia, aurinkolaseja, valkoisia ja vaaleita vaatteita, sk50 ja sk30 voiteita ja joimme paljon. Vatsapöpö tuli meidän 4-henkiselle perheellä minulle+miehelle+toiselle lapselle mutta lievänä ja saimme siihen heti lääkkeet joten se meni n.1vrk ohi, vanhemmalle lapselle ei tullut mitään.

Sen sijaan nyt viimekuussa kun olimme Thaimaassa niin se oli tuskaa se hikoilun määrä, suihkussa piti käydä 3-4x/pvässä ja niiden välillä hiki valui norona. Lämpöä oli "vain" +33 mutta sen kosteus% vuoksi se oli kamalaa.

Minne päin Turkkia kannattaisi mennä? Side, Izm jotain, Alanya?

ap

Vierailija
5/11 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuu, tykkäämme kyllä saunoakin ;)

Mutta tosissaan, helmikuussa joka 1 ajankohtavaihtoehto meille, asettaa rajoituksia koska haluamme että kohteessa on lämmintä. Ja esim egyptissä on silloin keskimäärin +24 astetta joten ei se kovin lämmintä ole ja uimavesi ei varsinkaan.

ap

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 10:44"]

Elokuussa Egyptiin? Taidatte tykätä saunomisesta. Me käydään siellä keskitalvella ja silloinkin on ollut monesti kuuma :)

Eli juu, menisin Turkkiin. Siellä ei kuitenkaan välttämättä ole 40 astetta. Tai no, itse menisin pohjois-Kreikkaan, vaikka sielläkin on elokuussa toosi lämmintä.

[/quote]

Vierailija
6/11 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Egyptissä on kyllä tuohon aikaan vähän turhan kuuma kierrellä nähtävyyksiä. Olimme nyt maaliskuussa siellä, ja esim. kuninkaiden laaksossa oli tukahduttavan kuuma. Hotellina meillä oli hyvätasoinen AI, ja muualla en Egyptissä haluaisi ainakaan lomaa lasten kanssa viettää.

Turkissa olen ollut myös elokuussa, toki kuuma on sielläkin, mutta ei ihan yhtä paha. Turkissa on paljon nähtävää ja kivoja hotelleja. Plus tietysti nuo jo yllämainut - parempi hygienia ja vähemmän tyrkytystä ja huijauksia.

Vierailija
7/11 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkissa Belek on hyvä paikka, Egyptissä suosittelen El Gounaa. Hurghada on aika karsea paikka mutta sieltäkin kun ottaa tasokkaan hotellin ja keskittyy rusketuksen saamiseen niin ei menetä hermojaan kaupustelijoiden kanssa ;) Toki historialliset nähtävyydet Egyptissä kannattaa käydä katsomassa

Vierailija
8/11 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 10:46"]

Niin, Turkki houkuttelee siksi ettemme ole siellä vielä käyneet ja Egypti mm siksi että ed reissu sinne oli niin mahtava+ne nähtävyydet, lähinnä Luxor ja Kuolleiden laakso tällä kertaa koska pyramidit ja Kairon+museon Tutankhamonin kulta-aarteineen ja muumioineen näimme ja koimme viimeksi.

Tuosta säästä, olihan siellä silloin kesällä 2011 kuuma, liki +40 astetta mutta kyllä sen kesti ja jopa vaikeuksitta koska käytimme erilaisia hattuja mm uv-suojallisia, aurinkolaseja, valkoisia ja vaaleita vaatteita, sk50 ja sk30 voiteita ja joimme paljon. Vatsapöpö tuli meidän 4-henkiselle perheellä minulle+miehelle+toiselle lapselle mutta lievänä ja saimme siihen heti lääkkeet joten se meni n.1vrk ohi, vanhemmalle lapselle ei tullut mitään.

Sen sijaan nyt viimekuussa kun olimme Thaimaassa niin se oli tuskaa se hikoilun määrä, suihkussa piti käydä 3-4x/pvässä ja niiden välillä hiki valui norona. Lämpöä oli "vain" +33 mutta sen kosteus% vuoksi se oli kamalaa.

Minne päin Turkkia kannattaisi mennä? Side, Izm jotain, Alanya?

ap

[/quote]

3 oli Egyptissä toukokuussa ja silloin Hurghadassa meren rannalla oli +35, Luxorissa +45 ja Kuolleiden laaksossa mittari näytti varjossa lähes 55 astetta. Siinä kuumuudessa ei tosiaan edes hikoile enää kuten aasian kosteudessa mutta kun meni niihin hautakammioihin hiki virtasi ihan noroina.

Syömisienkin kanssa sai olla tosi varovainen, meille ei tullut vatsaongelmia kummallakaan reissulla vaikka söimme salaatit  yms ruuat ja jäätelöt joka paikassa. Niilin risteilyllä ruuat melkein kiehuivat muovikatoksen alla buffetissa:) Se oli tukala reissu!

Sideä monet on kehuneet, itse olimme mm Fethieyessä ja Öludenizissä  ja jm ainakin oli ihana paikka. Tosin siitä on jo 20 vuotta aikaa joten varmaan ei enää ole sellainen rauhallinen ja ainutlaatuinen paikka - kai ne on sinnekin jo rakentaneet hotelleja 

Vierailija
9/11 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkissa olen käynyt kerran. EI ikinä enää. Egyptissä en ole käynyt ja se ei edes houkuta. Kyllä matkani suuntaan mieluusti ihan muualle. Kreikkaan ja Kanarialle. Niistä löytyy paljon hyvä kohteita, jotka tarjoo yhtä sun toista.

Vierailija
10/11 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Egypti on helmikuussa lämmin. Olen ollut pari kertaa, ja loistava bikinisää on, muttei tukahduttavan kuumaa. Minä menisin helmikuussa Egyptiin!

Vierailija
11/11 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 13:51"]

Turkissa olen käynyt kerran. EI ikinä enää. Egyptissä en ole käynyt ja se ei edes houkuta. Kyllä matkani suuntaan mieluusti ihan muualle. Kreikkaan ja Kanarialle. Niistä löytyy paljon hyvä kohteita, jotka tarjoo yhtä sun toista.

[/quote]

No kyllä nyt  Turkki ja jopa Egyptikin menee aina Kanarian edelle:D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme