Mua vituttaa kun lapsi antaa ruokaa kavereilleen.
Siksi mä en tykkääkään et ne käy täällä. Pakkasesta on marjat ja pullat syöty, mitkä oikeesti halusin säästää.
Eikä tunnu auttavan sanomiset lapselle. Olen kuitenkin yksinhuoltaja, hyvin köyhä sellainen. Lapsi ei edes syö kavereiden luona, että ei ole edes molemminpuolista.
Meinas melkein itku tulla kun olin valmiiksi leiponut pakkaseen vieraita varten. Nyt ei ole mitään jäljellä.
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 08:37"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 08:31"]
Sulla siis saa olla vieraita, mutta lapsella ei...
[/quote]Se on vanhemmuutta ja rakkauta että asettaa rajat lapselle. Ongelmia on luvassa jos lapsi määrää asioista.
[/quote]
:-D
Porttikielto kaikille lapsen kavereille ettei lapset vaan pääse määräilemään.
Kestitseeköhän äiti joka päivä vieraita? ja ilman että itse on koskaan kylässä kestittävänä?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 08:47"]
[/quote]Se on vanhemmuutta ja rakkauta että asettaa rajat lapselle. Ongelmia on luvassa jos lapsi määrää asioista.
[/quote]
[/quote]
Aivan, nämähän ne on ne vaihtoehdot, joko lapsen kaverit ovat teillä joka päivä syömässä (vastaavasti lapsi taas ei syö kavereillaan) tai sitten totaalinen porttikielto. jep jep, tyypillistä av:ta.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 08:47"]
[/quote]
[/quote]
Ei tässä ole mistään porttikiellosta ollut puhetta vaan siitä, noudatetaanko kieltoa ottaa sellaisia ruokia jotka on korvamerkitty johonkin muuhun tarkoitukseen. Kyllä voi olla vieraita vaikka kenellä ilmankin että käydään syömässä kakkuun tarkoitetut vadelmat vastoin kieltoa.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 23:39"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 23:31"]
Ikävää. Lapselle on kuitenkin tärkeää että kaverit voi tulla ja heille voi tarjota jotain. Ne on hänen vieraitaan. Voisitteko leipoa lapsen kanssa omat pullat kavereita varten, joita saisi antaa? Pikkupullat ei paljon edes maksa kun itse leipoo.
[/quote]Älä nyt viitsi! Justhan ap sanoi että ruokkiminen ei ole edes vastavuoroista. Meillä oli ihan vastaavaa ja minullakin pienituloisena yh:na paloi päreet kokonaan kun kaverit lampsivat jopa omin luvin jääkaapille. Kannattaa nyt kysyä lapselta millainen tilanne oli, ihanko omasta tahdosta herkkuja jakoi. Jos näin oli, ottaisin puheeksi juurikin sen ettei lapsi itse saa muualla mitään niin ei meilläkään kaverita ruokita jne.
[/quote]
Ja näin opettaa lapsi epävieraanvaraiseksi ja laskelmoivaksi jo pienestä asti?
[/quote]
Se on vanhemmuutta, että toimii johdonmukaisesti. Jos tahtoo lapsestaan kasvavan vieraanvaraisen ja lämpimän aikuisen ei kasvata laskelmoivaksi.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 08:38"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 23:37"]
Ikävää. Lapselle on kuitenkin tärkeää että kaverit voi tulla ja heille voi tarjota jotain. Ne on hänen vieraitaan. Voisitteko leipoa lapsen kanssa omat pullat kavereita varten, joita saisi antaa? Pikkupullat ei paljon edes maksa kun itse leipoo.
[/quote]
Mulla on kaapissa nuudeleita ja leipää, että niitä voi antaa. Mutta mielestäni mun ei tarvitse olla lapsen kavereille mikään pullanleipoja. Ja lapsi ei mene koskaan suoraan koulusta kaverille, vaan tulee kotiin syömään. Mutta nämä kaverit voi tulla välillä suoraan koulusta ja tottakai heillä on sitten nälkä.
Mutta taidan nyt laittaa sellaisen säännön, ettei saa tulla suoraan koulun jälkeen. Ja vaikka ettei pakkasesta saa ottaa yhtään mitään. En jaksa enää pettyä kun ei tosiaan kiinnosta leipominen kun on parempaakin tekemistä.
Ap
[/quote]
Ikävää, että sinulla on niin paljon parempaa tekemistä, kun esim. leipoa lapsesi kanssa...Ikävää, että sinulla on niin rankaa, kun olet oikein yksinhuoltaja, että sinulla ei ole voimia tukea lapselle niin tärkeitä kaveri suhteita. Mutta kyllä se siitä helpottaa, ei se lapsi kauaan kotona viihdy...
[/quote]
Haha, siinä taas joku vetäisi ihan kunnon äärilaidat. Se on kuule vanhemmat tehtävä, siis TEHTÄVÄ, määrittää rajat ja raamit. Lasten kaverisuhteita voi tukea muutenkin kuin huolehtimalla niiden kavereiden päivittisestä ravinnonsaannista. Joka sekin on VANHEMPIEN tehtävä. Ei ole tarkoitus sysätä sitä kavereiden vamhemmille vaikka se niin kätevää olisikin. Niille kavereillekin kuule voi laittaa rajat OMASSA kodissaan. Ja pitääkin laittaa.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 08:56"]
[/quote]
Se on vanhemmuutta, että toimii johdonmukaisesti. Jos tahtoo lapsestaan kasvavan vieraanvaraisen ja lämpimän aikuisen ei kasvata laskelmoivaksi.
[/quote]
Sekö on laskelmoivuutta ettei tarjoa kaverille vadelmia jotka on joku toinen varannut synttärikakkua varten? Jos on, niin mielelläni kasvatan lapseni laskelmoivaksi.
Itselläni lapset ovat jo teini-iässä ja olen ollut heidän yh-äitinsä jo kohta 15v. Sanon vaan, että se on kuin rahaa laittaisi pankkiin, kun lapset kavereineen ovat tervetulleita. Harvan kodin ovi on enää niin avoin mitä muistan omasta lapsuudesta. Minusta on kiva, että lapset on lähellä. Eikä notkumassa räkimässä kioskin nurkilla kiroilemassa ohikulkijoille...
...eikä se ole näiden lasten ja nuorten vika. Heiltä puuttuu paikka, jossa olisi se vältittävä aikuinen, jolle ei ole liian suuri taakka leipoa sitä pullaa. Joo, toki he sotkevat jne. mutta teko on aina tulosta tärkeämpi.
...mutta jokainen miettiköön omat tavoitteensa ja arvonsa, jotka haluaa välitää periyttää omille lapsilleen, mutta aikuisen itsekeskeisyys on tyhmyyttä ja huonotapaisuutta.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 09:02"]
Itselläni lapset ovat jo teini-iässä ja olen ollut heidän yh-äitinsä jo kohta 15v. Sanon vaan, että se on kuin rahaa laittaisi pankkiin, kun lapset kavereineen ovat tervetulleita. Harvan kodin ovi on enää niin avoin mitä muistan omasta lapsuudesta. Minusta on kiva, että lapset on lähellä. Eikä notkumassa räkimässä kioskin nurkilla kiroilemassa ohikulkijoille...
...eikä se ole näiden lasten ja nuorten vika. Heiltä puuttuu paikka, jossa olisi se vältittävä aikuinen, jolle ei ole liian suuri taakka leipoa sitä pullaa. Joo, toki he sotkevat jne. mutta teko on aina tulosta tärkeämpi.
...mutta jokainen miettiköön omat tavoitteensa ja arvonsa, jotka haluaa välitää periyttää omille lapsilleen, mutta aikuisen itsekeskeisyys on tyhmyyttä ja huonotapaisuutta.
[/quote]
Edellyttääkö se, että lasten kaverit ovat tervetulleita, tosiaan sitä että lapset kavereineen saavat tyhjentää pakastimen ja ruokakaapit ilman rajoituksia? Ei siis riitä että lapsille kavereineen on varattu kaappiin välipala-ainekset joita on lupa ottaa? Täytyy mennä kioskin nurkille räkimään jos ei saa kaivaa vapaasti kaverin kotona pakastinta? Meillä ei omatkaan lapset saa.
Tavoitteet ja arvot? Moni voisi tässä kohtaa miettiä että olisiko kuitenkin kokonainen perhe (isä ja äiti) parempi tavoite ja arvo kuin pullan tarjoaminen. Siihen että kaverit saa tulla kyläilemään ei tarvitse liittyä syöttämistä. Kotiin välissä syömään ja sitten takaisin.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 09:09"]
[/quote]
Edellyttääkö se, että lasten kaverit ovat tervetulleita, tosiaan sitä että lapset kavereineen saavat tyhjentää pakastimen ja ruokakaapit ilman rajoituksia? Ei siis riitä että lapsille kavereineen on varattu kaappiin välipala-ainekset joita on lupa ottaa? Täytyy mennä kioskin nurkille räkimään jos ei saa kaivaa vapaasti kaverin kotona pakastinta? Meillä ei omatkaan lapset saa.
[/quote]
Missä kohtaan minä niin sanoin ettei meillä ole rajoja...Mutta mikään hellapoliisi en ole. Miten ne lapset ikinä oppii laittamaan sitä ruokaa ja leipomaan, siivoamaan niitä jälkiään jne...jos kaapit on varustettu poliisi nauhoin?!
Jostain syystähän ne lapset ja nuoret siellä kioskeilla yms... notkuu. Kyllä niiden lasten pitää mennä sinne kioskille räkimään, jos kotien ovet on kavereilta lukossa.
En jaksanut lukea kaikkia vastauksia, mutta typeriäkin kommentteja olet ap saanut - älä välitä niistä. Ei tämä asia ole mikään mustavalkoinen "kavereille pullatarjoilu päivittäin tai sitten lapsi eristyksiin kavereistaan" !
Meillä vasta tuleva koululainen ensi sykysnä ja tosiaan rahasta on tiukkaa. Tai ei edes kovin tiukkaa, mutta säästää pitäisi ja toteutan tätä myös omien syömisieni kohdalla, en vain lasten! Meillä ei saa mennä ronkkimaan itse kaapeista naposteltavaa vaan meillä on ruoka-ajat, 5 kertaa päivässä. Ja niitä jatketaan myös koululaisten kohdalla.
Kehottaisin sua joko tekemään lapselle selväksi, että kavereille ei laiteta välipalaa. Tämä voi olla aika kiusallista, jos itse kuitenkin syö.. Siispä parempi vaihtoehto on, että teille ei tule kavereita heti koulun jälkeen, vaan esim. tunnin päästä siitä. Tässä välissä lapsi ehtii syödä välipalan ja kenties tehdä läksynsäkin?
Näin ajattelin itse toimia. Toki jos tuntee lapsen kavereiden vanhempia, voi olla hyvä jutella heidän kanssaa jotta välttyy väärinkäsityksiltä. Mä ainakin haluan oman lapseni tulevan koulun jälkeen kotiin enkä menevän suoraan kaverille. Sitten poikkeustapauksissa voi sopia toisin.
Mutta tuo on jo törkeää, että vastavuoroista välipalaa ei koskaan tule. Toisekseen kannattaa sopia lapsen kanssa sopivasta välipalasta etukäteen - esim. pulla ei ole päivittäin kovin terveellinen vaihtoehto.
Nyt nostat kissan pöydälle etkä tuskaile yksinäsi! Et nimittäin ole ainoa, jota tuollainen asia tympäisee!
Tuntuu tosiaan olevan niin et osalla toimii tuo vastavuoroisuus ja osalla ei. Siispä meilläkin olen käskenyt sellaiset lapset kotiin välipalalle koulun jälkeen, joilla omani ei koskaan saa mitään. Yhden kaverin kotona saa ruoankin, joten hän voi syödä meilläkin tarvittaessa. Joskus on ollut koko päivänkin meillä ja syönyt pari lämmintä ruokaa. Tiedän ettei omanikaan jää ruoatta siellä ollessaan.
Sitten on näitä tapauksia, jotka syö kaikki herkut kaapista ja jäätelöt pakastimesta jne. Totesin etteivät voi tulla ellei meillä ole vanhemmat kotona. Tehosi. Rupes pysymään kaapit rauhassa. Lisäksi pakotin lapseni soittamaan jokaisesta herkusta jonka halusivat syödä. Kaverit eivät kehdanneet ruikuttaa koko ajan jotain.
Sinänsä meillä saa syödä kyllä kaikenlaista, mutta ärsyttää jos sitten omani ei vastavuoroisesti saa kyläillessään mitään. Välillä tuntuu et toisten kotona ei edes
ole syötävää. Vanhempia ei kiinnosta saako lapsi syödäkseen koulun jälkeen. Meillä
urheillaan päivittäin, joten siksi on hyvin ruokaa tarjolla.
Tuosta seuraa ajan myötä ylipainoa. Odotas vaan kun neidot ovat 12v.
Meillä lapset ja kaverit tietävät ns. meidän säännöt. Ne on käyty yhdessä läpi, eikä kiukuteltu keskustelupalstoilla...
Aika jännä juttu miten iso asia monelle lapselle on se, että saa itse laittaa sitä välipalaa. Ja pullan leipominen aikuisen kanssa saa silmät loistamaan, kun heillä kotona ei koskaan leivota. Kannattaa kiukuttelun sijasta kokeilla...
Kehtasko täällä joku ehdottaa, et pitäs niukoilla tuloilla ostaa 2,5€ pullapussi lapsen kavereille?! Sillä rahallahan saa jo päivän ateriat.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 09:18"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 09:09"]
[/quote]
[/quote]
Missä kohtaan minä niin sanoin ettei meillä ole rajoja...Mutta mikään hellapoliisi en ole. Miten ne lapset ikinä oppii laittamaan sitä ruokaa ja leipomaan, siivoamaan niitä jälkiään jne...jos kaapit on varustettu poliisi nauhoin?!
Jostain syystähän ne lapset ja nuoret siellä kioskeilla yms... notkuu. Kyllä niiden lasten pitää mennä sinne kioskille räkimään, jos kotien ovet on kavereilta lukossa.
[/quote]
No sehän se ap:n tilanne oli että kaapissa oli kyllä välipalatarvikkeita mutta siitä huolimatta lapsi kavereineen söi pakastimesta pullat ja marjat, ja kaiken muunkin (herkun) mitä vaan talosta sattuu löytymään.
pistä pakastimmee hiireloukku ni oppiipaha joskus
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 23:37"]
[/quote]
Mulla on kaapissa nuudeleita ja leipää, että niitä voi antaa. Mutta mielestäni mun ei tarvitse olla lapsen kavereille mikään pullanleipoja. Ja lapsi ei mene koskaan suoraan koulusta kaverille, vaan tulee kotiin syömään. Mutta nämä kaverit voi tulla välillä suoraan koulusta ja tottakai heillä on sitten nälkä.
Mutta taidan nyt laittaa sellaisen säännön, ettei saa tulla suoraan koulun jälkeen. Ja vaikka ettei pakkasesta saa ottaa yhtään mitään. En jaksa enää pettyä kun ei tosiaan kiinnosta leipominen kun on parempaakin tekemistä.
Ap
[/quote]
Ikävää, että sinulla on niin paljon parempaa tekemistä, kun esim. leipoa lapsesi kanssa...Ikävää, että sinulla on niin rankaa, kun olet oikein yksinhuoltaja, että sinulla ei ole voimia tukea lapselle niin tärkeitä kaveri suhteita. Mutta kyllä se siitä helpottaa, ei se lapsi kauaan kotona viihdy...