Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi paniikkihäiriö on nykynuorilla niin yleinen?

Vierailija
02.05.2013 |

Viimeisen 10v aikana tuntuu yleistyneen kovasti, vai eikö ennen vain puhuttu siitä?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
22/37 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on ja energiajuomat sai kohtauksen helposti tulemaan yläaste ikäisenä. Mutta tuli siis muutenkin.... Nykyään enään tosi tosi harvoin :) olen nyt 23

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm...en tunne itseni lisäksi ketään joka kärsisi paniikkihäiriöstä. Tai sitten kukaan ei vain ole koskaan sanonut siitä mitään.

Itselläni paniikkihäiriö iski raiskausyrityksen jälkeen (pelkotilojen lisäksi). Eli alkoholi ei minun kohdallani asiaan liity mitenkään. Lääkkeiden avulla onneksi pysyneet poissa.

Vierailija
24/37 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 23:01"]

Aika harvoin ns. normaali ihminen on paniikkihäiriöinen, siis sellainen jolla normaali elämä, ei käytä alkoa jne.

[/quote]

Tämä ei muuten pidä paikkaansa lainkaan. Paniikkihäiriö on todella yleistä juuri ns. kilteillä tytöillä ja pedanteilla ylisuorittajilla, jotka elävät elämäänsä ehkä liiallisessa kurissa ja nuhteessa. Sitten iskee paniikki, kun vaaditaan itseltä liikaa.

Itse uskon, että paniikihäiriö on lisääntynyt juuri kohtuuttomien vaatimusten takia, joita lapsille ja nuorille asetetaan jo aivan liian varhain (pitäisi olla paras harrastuksissa, parhaimmat/kalleimmat vaatteet jne). Elämästä on tullut yhtä suorittamista monille.

Vierailija
25/37 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä on paniikkihäiriö. Syy fysiologinen; aivoissa ei kulje kaikki välittäjäaineet ns. normaalisti. Samasta syystä kärsii myös ahdistuksesta. Ei juo alkoholia.

Vierailija
26/37 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämä on vaativampaa ja ympäristö muuttuu koko ajan hankalammaksi paniikkihäiriöstä kärsivälle. Ehkä paniikkihäiriöstä kärsiviä on ennenkin ollut yhtä paljon, mutta nykymaailmassa heidän on vaikeampi selvitä. Agraariyhteiskunnassa paniikkihäiriöstä ei ollut suurta haittaa ja sairautensa saattoi salata. Nyky-yhteiskunnassa se hankaloittaa todella monia arjen asioita.

Voi tietysti olla, että paniikkihäiriön määrä on lisääntynyt, mutta ei minulla mitään tilastoja ole sen lisääntymisestä. Siihenkin olisi helppo kuvitella syyksi elämän hektisyyttä, kiirettä ja stressiä. Jokin laukaiseva tekijä usein tarvitaan. Elämä ei ole yhtä vakaata kuin esim vielä 80-luvulla.

Nykyään paniikkihäiriöstä ja muistakin mielenterveyden ongelmista puhuminen on tullut sosiaalisesti hyväksytymmäksi. Moni uskaltaa nykyään sanoa sairastavansa. Moni edelleenkin silti salaa sairautensa esim työpaikalla.

Vierailija
27/37 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 23:19"]

Hmm...en tunne itseni lisäksi ketään joka kärsisi paniikkihäiriöstä. Tai sitten kukaan ei vain ole koskaan sanonut siitä mitään.

Itselläni paniikkihäiriö iski raiskausyrityksen jälkeen (pelkotilojen lisäksi). Eli alkoholi ei minun kohdallani asiaan liity mitenkään. Lääkkeiden avulla onneksi pysyneet poissa.

[/quote]

Paniikkihäiriöyhdistyksen kautta voit löytää vertaistukiryhmiä ja kurssejakin, jos koet niihin joskus tarvetta. Googlaa paniikkihäiriöyhdistys

Vierailija
28/37 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 23:26"]

Tämä ei muuten pidä paikkaansa lainkaan. Paniikkihäiriö on todella yleistä juuri ns. kilteillä tytöillä ja pedanteilla ylisuorittajilla, jotka elävät elämäänsä ehkä liiallisessa kurissa ja nuhteessa. Sitten iskee paniikki, kun vaaditaan itseltä liikaa.

Itse uskon, että paniikihäiriö on lisääntynyt juuri kohtuuttomien vaatimusten takia, joita lapsille ja nuorille asetetaan jo aivan liian varhain (pitäisi olla paras harrastuksissa, parhaimmat/kalleimmat vaatteet jne). Elämästä on tullut yhtä suorittamista monille.

[/quote]

Tässä se on sanottu.

Vierailija
29/37 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuoret naiset alkaneet juomaan enemmän -> tulevan ihmisen keskushermosto on tuomittu vaurioittumaan jo ennen hedelmöitystä = välittäjäaineet kulkevat aivoissa poikkeuksellisella tavalla jo syntymästä lähtien (tai jopa ennen sitä)

Vierailija
30/37 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen ilmapiiri on muuttunut vaativampaan suuntaan, ihmisistä on tullut kyynisiä ja katkeria. Joskus itsekin havahdun siihen, kuinka kylmä ja kyyninen osaan olla pahimmillani... Valitettavasti tälläinen natsimeininki on vaan saamassa suurempaa suosiota.

Vierailija
31/37 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 22:55"]

No miksiköhän? Jo vauvasta asti opetetaan että maailma on täynnä uhkia. Nykyään ylisuojelu JA median luomat uhkakuvat aiheuttavat ahdistusta satavarmasti. Onneksi minä olen sitä ikäluokkaa, jolle annettiin puukko alle kouluikäisenä ja saatiin laukata ympäri pihoja kavereiden kanssa. Omillani ei paniikkihäiriötä ole.

[/quote]

Minä luulen ettei kyse ole niinkään peloista tai uhista, vaan yleisestä turvattomuuden ja juurettomuuden tunteista.

Lapset kasvatetaan ilman rajoja ja sääntöjä eikä heille opeteta kotona mitään. Elämässä ei siis ole mitään mistä pitää kiinni. Panikoidaan sitä vähemmästäkin.

Vierailija
32/37 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain paniikkihäiriöt masennuksen sivutuotteena, koulukiusaaminen ajoi mut lopulta niin maanrakoon, että yksinkertaisesti sitä ei enää jaksanut olla kiusattu, kantaa muiden murheet ja siihen päälle vielä omat. Masennuksen takia jäin sairaslomalle ja siinä sitten samalla huomasin saavani paniikkihäiriöt mukaan. Nykyään masennus on selätetty, kun vain päätin, ettei se elämä voi jatkua näin. Oli pakko nousta ylös! Paniikkikohtaus laukeaa, kun joku huutaa minulle, kiitos eksäni.

Lääkärit jo miettivät, aloitetaanko lääkitys vai ei, mutta kun uskallan mennä kauppaan yms. en halua aloittaa lääkitystä, koska selvisin masennuksestakin ilman ilopillereitä.

Vierailija
33/37 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas epäilen, että useissa tapauksissa "paniikkihäiriö" on ns. roskalaatikkodiagnoosi, eli ei joko osata tai viitsitä selvittää taustalla olevaa fyysistä sairautta. Mm useat sisäerityssairaudet aiheuttavat paniikkihäiriön kaltaisia oireita.

Vierailija
34/37 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paniikkihäiriö liittyy aika monella päihdeongelmaan. Myöskin nuorten kyky käsitellä ahdistuksen tunteita on huono. Nykynuoriso luulee, että ahdistus on jotenkin epänormaalia ja että normaalielämän pitäisi olla jotain elokuvista nähtyä super ihanuutta 24/7.

Vierailija
35/37 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hysterian hoidoksi keksittiin mm. hieromasauvoja. :) Vakavammin,voiko paniikkihäiriö syntyä esim. raiskausyrityksestä, kuten joku täällä sanoi vai olisiko kyse pikemmin PTSD:stä? Alkoholi, energiajuomat, ekstaasi muut keskushermostoa kiihdyttävät aineet, itsekeskeinen kulttuuri ja maailmankuva, ulkonäkö- ja suorituspaineet,kiire, liian vähäinen nukkuminen.. johan ollaan syitä jo kerätty.

ps

Vierailija
36/37 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinuun kiinnitetään huomiota koulussa tai ylipäätään Suomessa, yhdeksässä tapauksessa kymmenestä se on negatiivista ja usein aggressiivista. Vähemmästäkin alkaa säikkyä.

Vierailija
37/37 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus otsikon kysymykseen ja ihmettelyn aiheeseen: nuorilla on suuret ulkonäköpaineet, poikkeavuuden pelko, opiskelu on vaativaa, täydellisyyteen pyrkivät ovat erittäin alttiita sairastumaan paniikkihäiriöön, arempi ja ujompi sairastuu vaatimusten verkossa, yhteiskunta olettaa sinun olevan ulospäinsuuntautunut suorittaja. Ihminen itse luo paineensa ja vaatimuksensa. Media antaa mielikuvia, että olisi oltava tietynlainen, kaikki tuo hollywoodroska ym, meikkimainokset, muoti, fitnessvouhkaaminen, sixpack-vatsat. Ei ihmisyydelle ole kaavaa. Naisen tai miehen ei tarvitse olla tietynnäköinen ollakseen kaunis. Epätäydellisyys on arvokasta ihmisyyttä. Paniikkihäiriöön sairastuu helposti kiltti suorittaja. Mutta ei ole prototyypiä millainen ihminen potee paniikkihäiriötä. Nuorilta vaaditaan kouluissa paljon. Elämä ei ole oleskelua ja hauskanpitoa pelkästään. On tehtävä töitä, mutta pitää oppia lepäämään ja rentoutumaan, ettei iske paniikki. Säännöllinen alkoholinkäyttö voi aiheuttaa paniikkihäiriöksi kutsutun sairauden.