Miksi paniikkihäiriö on nykynuorilla niin yleinen?
Viimeisen 10v aikana tuntuu yleistyneen kovasti, vai eikö ennen vain puhuttu siitä?
Kommentit (37)
Nykyajan epävarmuus ja kovahkot paineet eivät varmaan ainakaan auta.
Minulla paniikkihäiriö liittyy/liittyi (viime paniikkikohtauksesta... puolitoista vuotta? Kaksi?) masennukseen ja nämä molemmat jäivät jäljelle koulukiusaamisesta. Nyt kun tarkemmin pohtii niin paniikkikohtaukseni liittyivät
a) uusiin tilanteisiin: saatoin kesken uuden opettelun koulussa/harrastuksissa saada hervottomat hyperventilaatiokohtaukset
b) odotuksiin, joita en uskonut täyttäväni: koulu jätti minuun aika syvän uskon siihen, että pienikin tekemäni "väärä" ele tarkoitti sitä etten koskaan kelpaisi --> hervottomat hyperventilaatiokohtaukset
Näin niin kuin omalta kohdaltani.
Ja onhan tässä nykyihminen alusta alkaen melkoisessa pyörityksessä kouluun hakeutumisesta lähtien. Ja kiinnostaisi tietää, paljonko asiaan vaikuttaa jatkuva koulujen liittäminen isommiksi laitoksiksi.
Epäilen itse, että nykyajan hektisyys vaikuttaa ja paljon. Työpaikat eivät ole enää pysyviä, vaan pahimmassa tapauksessa työpaikkansa puolesta saa pelätä joka päivä. Nyt pinnalla tuntuu olevan pelko myös siitä, mikä koulu katoaa jalkojen alta ja miten se vaikuttaa omaan opiskeluun. Ja hakuprosessi kouluun heti peruskoulun jälkeen ei kyllä mitään leppoisinta ole: riittävätkö edelliset arvosanat, riittävätkö pääsykokeiden arvosanat, pärjääkö muiden kenties tehokkaastikin eri kursseilla prepanneiden kanssa... ja vaikka pääsisikin kouluun, riittääkö rahat vuokraan ja saako/pystyykö tekemään iltatöitä...
En ihmettele yhtään että heittää paniikin puolelle.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 08:40"]
Minä taas epäilen, että useissa tapauksissa "paniikkihäiriö" on ns. roskalaatikkodiagnoosi, eli ei joko osata tai viitsitä selvittää taustalla olevaa fyysistä sairautta. Mm useat sisäerityssairaudet aiheuttavat paniikkihäiriön kaltaisia oireita.
[/quote]
Sairastan paniikkihäiriötä ja uskallan olla eri mieltä kanssasi. Kyllä tämä on ihan oma sairautensa. Psyykkinen sairaus, jonka oireet ovat yleensä myös fyysisiä ja havaittavissa. Minulta ainakin on poissuljettu fyysisiä sairauksia..
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 08:43"]
Paniikkihäiriö liittyy aika monella päihdeongelmaan. Myöskin nuorten kyky käsitellä ahdistuksen tunteita on huono. Nykynuoriso luulee, että ahdistus on jotenkin epänormaalia ja että normaalielämän pitäisi olla jotain elokuvista nähtyä super ihanuutta 24/7.
[/quote]
Paniikkihäiriö alkaa toisinaan jo varhaisessa teini-iässä, jolloin päihteitä ei ole vielä edes kokeiltu. Paniikkikohtaus on jotain muuta (paljon pahempaa) kuin pelkkä ahdistuksen tunne. Sinulta puuttuu tietoa paniikkikohtausten synnystä ja fysiologiasta.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 08:58"]
Hysterian hoidoksi keksittiin mm. hieromasauvoja. :) Vakavammin,voiko paniikkihäiriö syntyä esim. raiskausyrityksestä, kuten joku täällä sanoi vai olisiko kyse pikemmin PTSD:stä? Alkoholi, energiajuomat, ekstaasi muut keskushermostoa kiihdyttävät aineet, itsekeskeinen kulttuuri ja maailmankuva, ulkonäkö- ja suorituspaineet,kiire, liian vähäinen nukkuminen.. johan ollaan syitä jo kerätty.
ps
[/quote]
Ihmisellä pitää olla fysiologinen alttius paniikkihäiriöön. Kaikki eivät siihen sairastu, vaikka elämä kohtelisi miten kaltoin tahansa. Kyse ei ole pelkästään psyykkisestä oireilusta. Taustalla on myös ihan aivokemiaa. Itse sairastuin, vaikka kaikki oli elämässä hyvin.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 22:36"]
Eikö psykkiset sairaudet ole jonkin verran kytköksissä aikakauteen? Joskus 1800-luvulla naiset kärsivät hysteriasta, jota ei samaan tapaan esiinny enää tänään.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Hysteria
[/quote]
Ihan näin sivuhuomiona: hysteria ei todennäköisesti ollut mikään oikea mielenterveyden häiriö, vaan enemmän yleinen tapa suhtautua naisiin, jotka käyttäytyivät jollain tapaa epäsopivasti. Epäsopiva saattoi tarkoittaa melkein mitä vain aidoista, nykyäänkin tunnistettavista mielenterveyden häiriöistä esimerkiksi liikaan tai liian vähäiseen seksuaaliseen halukkuuteen. Osa aikalaisista piti esimerkiksi suffragettien riveissä olona osoituksena hysteriasta.
Hysteriaa sellaisenaan ei esiinny nykypäivänä enää lainkaan, koska se ei ole ollut lääketieteellinen diagnoosi pitkiin aikoihin nimenomaan tuon taudinkuvan tarkoitushakuisuuden vuoksi. Hysteria oli tietyn ajan tauti enemmän tuon ajan ahtaan naiskuvan ja medikalisaatiomuodin takia kuin sen vuoksi, että tuolloin oltaisi oltu erityisen hysteerisiä.
Psyykkiset sairaudet voivat toki olla kytköksissä aikakauteen, mutta hysterian kohdalla taudin yleisyyys taisi kyllä kertoa jostain ihan muusta kuin kansanterveydestä.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 22:32"]
Viimeisen 10v aikana tuntuu yleistyneen kovasti, vai eikö ennen vain puhuttu siitä?
[/quote]
Kaikille ei vain riitä haastavaa tekemistä, ja alkaa liiallinen itsetutkiskelu.
Joko siitä vaan puhutaan enemmän tai sitten se on "muotia", eikä kaikilla siitä muka-kärsivillä ole ollut eläissään kuin yksi pikku kohtaus. T. Pahasta paniikista 18 vuotta kärsinyt. Ambulanssi on pitänyt soittaa, jopa kotiin.
Kärsin paniikkihäiriöstä, en juo, en ole koskaan juonut paljoakaan, en polta, en käytä huumeita, en juo energiajuomia. Ihmeellisiä kommentteja, että muka jotenkin nuo vaikuttaisivat asiaan...oma paniikkihäiriö liittyy siihen, että median ja muun lisääntyessä koko ajan saa mieleensä enemmän ja enemmän uhkakuvia, eikä sen vuoksi kykene kestämään elämän epävarmuutta.
Turvattomuus. Ehkä lapsuudesta. Lapset lähtee ja tulee tyhjään kotiin. Aikuiset lähtee ja tulee töistä oikeaan asutettuun kotiin.
En tiedä, mutta psyykkinen oireilu - siis se, miten mielen ongelmat kanavoidaan ulos - noudattaa trendejä sekin.
Eikö psykkiset sairaudet ole jonkin verran kytköksissä aikakauteen? Joskus 1800-luvulla naiset kärsivät hysteriasta, jota ei samaan tapaan esiinny enää tänään.
En ota muuhun kantaa, mutta OMIEN HAVAINTOJENI perusteella tuo paniikkihäiriö on todella yleistä niiden keskuudessa jotka käyttävät paljon alkoholia.
Ja EN todellakaan leimaa kaikkia paniikkihäiriöisiä alkoholisteiksi, tiedän että siitä kärsii moni ns. normaalikin, mutta minusta liiallinen alkoholinkäyttö altistaa paniikkihäiriöille =jos juo ja kärsii paniikkihäiriöstä juomisen lopettaminen yleensä auttaa.
Mutta anyway, suomalaiset juovat enemmän --> paniikkihäiriötä myös useammilla, tämä minun teoriani.
En ota muuhun kantaa, mutta OMIEN HAVAINTOJENI perusteella tuo paniikkihäiriö on todella yleistä niiden keskuudessa jotka käyttävät paljon alkoholia.
Ja EN todellakaan leimaa kaikkia paniikkihäiriöisiä alkoholisteiksi, tiedän että siitä kärsii moni ns. normaalikin, mutta minusta liiallinen alkoholinkäyttö altistaa paniikkihäiriöille =jos juo ja kärsii paniikkihäiriöstä juomisen lopettaminen yleensä auttaa.
Mutta anyway, suomalaiset juovat enemmän --> paniikkihäiriötä myös useammilla, tämä minun teoriani.
[/quote]
toiset hoitavat sitä juomalla
No miksiköhän? Jo vauvasta asti opetetaan että maailma on täynnä uhkia. Nykyään ylisuojelu JA median luomat uhkakuvat aiheuttavat ahdistusta satavarmasti. Onneksi minä olen sitä ikäluokkaa, jolle annettiin puukko alle kouluikäisenä ja saatiin laukata ympäri pihoja kavereiden kanssa. Omillani ei paniikkihäiriötä ole.
Mä olen taasen tehnyt yhteenvetoja, että energiajuomien suurkuluttajat ja paniikkihäiriöiset ovat yleensä yksi ja sama henkilö... Joo, ei varmasti kaikki, mutta minä olen usean huomannut.
Hmm, mielenkiintoisia pointteja. Mietin tässä jotain liittyen maailman monimutkaistumiseen ja varhaiseen itsenäistymiseen, mutta jaa, taidettiinpa sitä ennenkin itsenäistyä melko varhain. Tosin maailmassa oman paikan löytäminen oli ehkä ennen yksinkertaisempaa kuin nykyään? Eikä niin paljoa alkoholia juotu...
Ap
Joo, tuo on totta että moni hoitaa paniikkihäiriötä juomalla, mutta enemmän olen törmännyt siihen että vietetään ns. railakasta elämää ja sitten paniikki iskee, kulaus kossua ja taas menee hyvin. Aika harvoin ns. normaali ihminen on paniikkihäiriöinen, siis sellainen jolla normaali elämä, ei käytä alkoa jne.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Hysteria
[/quote]
Silloinen hysteria vastaa nykypäivän ahdistuneisuushäiriöä.