Tämä yhteiskunta ei auta ydinperheellisiä, yh:t vie kaiken
Ei pääse lapsi edes kesäleirille, paikat varattu niille jotka "oikeasti" tarvitsee.
Kommentit (53)
Mäkin olisin toivonut edes pikkuisen tukea ja apua pikkulapsivaiheessa mutta en saanut mistään mitään. Sitten vaan kovasti ponnistellen jaksoin, jaksoin ja jaksoin mutta nyt en enää jaksa, olen ihan masentunut ja rikki. Lapset tosin on nyt liki aikuisia mutta äiti on ihan loppuun palanut. Sekö on sitten tarkoitus kun ydinperheen vanhempia ei ollenkaan auteta eikä tueta?
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 12:32"]
Mäkin olisin toivonut edes pikkuisen tukea ja apua pikkulapsivaiheessa mutta en saanut mistään mitään. Sitten vaan kovasti ponnistellen jaksoin, jaksoin ja jaksoin mutta nyt en enää jaksa, olen ihan masentunut ja rikki. Lapset tosin on nyt liki aikuisia mutta äiti on ihan loppuun palanut. Sekö on sitten tarkoitus kun ydinperheen vanhempia ei ollenkaan auteta eikä tueta?
[/quote]
Mistä haita apua? Kun et kerran saanut?
[/quote]
[/quote]
Mistä yh:t sitten saavat ,ielestäsi apua? Itse täytyy jokaisen oma elämänsä hoitaa oli sitten yh tai ei.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 12:36"]
[/quote]
[/quote] Lääkäreiltä, neuvolasta, sukulaisilta. Hain tuettuja lomia yms. ei herunut.
Miten yh:ta tuetaan rahallisesti?? Itse käyn normaalisti töissä enkä saa mitään asumis-tai muita tukia. 170 euroa taidan saada enemmän ( lapsilisä+elari) kuin kahden vanhemman perheessä saadaan. Onko sille joku kateellinen? Mieluusti vaihtaisin tuon rahan täyspäiseen toiseen vanhempaa, joka katsoisi lapsen perään silloin kun vaikka käyn kaupassa.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 20:38"]
tää palsta on täynnä moniongelmaisia ihmisiä, oikeesti kenellä on aikaa miettiä toisten raha-asioita yms.
Syy miksi mä käyn täällä: kun tuntuu että oma elämä on niin tylsää ja potkii päähän.. tuun tänne ni heti huomaa että mulla onkin kaikki kotona!
[/quote]
juu, ja yllättävän usein ne marisijat tuntuu olevan niitä parisuhteessa eläviä "kunnollisia kunniallisia" perheenäitejä joilla on yh rikkana silmässä.
Lapseni ovat olleet silloin tällöin kesäleireillä mutta ei siellä mitään yh-kiintiöitä ole, ilmoittautumisjärjestyksessä pääsee. Tai jos hakijoita on enemmän kuin paikkoja, arvotaan. Ehkä jollekin sossuavustettavien leirille pääsee sitten muilla perusteilla mutta ihan itse olen lasten leirit palkasta maksanut joten ei ole ollut tarvetta kerjätä sieltä ja täältä almuja. Pistäkää nyt vaan ydinperheellisetkin sitä kukkaron nyöriä tiukemmalle jos on rahat vähissä, ei kaikkea tarvi kaupasta kotiin kantaa. Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 12:39"]
[/quote]
[/quote] Lääkäreiltä, neuvolasta, sukulaisilta. Hain tuettuja lomia yms. ei herunut.
[/quote]
Miten se lääkäri tukee yh:ta?
Entä neuvola? Samat neuvolapalvelut on kaikille.
Sukulaisten apu nyt riippuu sukulaisista ja heidän voimavaroistaan sekä ihmissuhteista sukulaisten kesken. Toisilla käy hyvä onni sukulaisten suhteen, toisilla taas huonompi.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 12:48"]
[/quote]
[/quote]
Miten se lääkäri tukee yh:ta?
Entä neuvola? Samat neuvolapalvelut on kaikille.
Sukulaisten apu nyt riippuu sukulaisista ja heidän voimavaroistaan sekä ihmissuhteista sukulaisten kesken. Toisilla käy hyvä onni sukulaisten suhteen, toisilla taas huonompi.
[/quote]
Unohtui vielä:
Harvempi saa niitä tuettuja lomia. Hakijoita on aina enemmän kuin tarvitsijoita tai toivojia. yh-ystäväni on haki 7 kertaa ja sitten vasta pääsi. Hänellä toki on kehitysvammainen lapsi, joten se oli varmaan syynä pääsylle sitten kun pääsi..
Ai kyllä meidän ydinperheen lapset (ja rahat) kelpasi leirinpitäjälle oikein hyvin. Kesä maksaa meille 1200e, kun kahta lasta leiritetään kolme viikkoa kumpaistakin.
[/quote]
[/quote]
Ok. Mielestäni lääkärit ovat olleet ihan samanlaisia kuin ennen yh,ksi tulemistani. Neuvolassa oli ihan samanlaista kuin silloin kun olin parisuhteessa. Ok, kerran kysyin, että mihin lapsi joutuu, jos satun sairastumaan pahasti. Kuulemma ei ole mitään paikkaa. Huostaan on otettu täällä yh:den lapsia, jos vanhemmalla esim. syöpä. tuettuja lomia en ole myöskään saanut. Itse olen lomani maksanut.
[/quote]
no mistä ne ydinperheelliset on tehty kun väsyvät heti ilman ulkopuolisia apuja? Oma mieheni katosi kuvasta kun odotin kolmatta ja yksin ilman mitään apuja olen tämän nuorimmankin hoitanut. Ei ollut miestä, mummoja, kummeja tai muita auttamassa enkä edes kaivannut apua, kai sitä nyt yksin terve ja työkykyinen ihminen pärjää. Univelkaa tuli mutta siitäkin toipuu aikanaan. Tuttavapiirissäni on useampikin yh jotka ovat ilman apuja selvinneet eikä kukaan heistä ole koskaan rankkuutta valittanut. Jos itse ei ydinperheellisenä jaksa niin turha sitä on yksinhuoltajien niskaan kaataa. Ogelmat on silloin siellä päässä, ei siinä että yyhoot passataan piloille.
Jos se yh:n elämä niin auvoa on niin siitä vaan kokeilemaan, yksin vastuussa kaikesta 24/7, satoi tai paistoi. Kannattaa tietenkin etukäteen ottaa selvää saako sitä apua ja rahaa ihan niin paljon kuin kuvittelee yh:n saavan. Voi muuten tulla hätä käteen.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 09:05"]
Tämä yh ei ole ikinä laittanut lapsiaan kesäleirille. Miksi yhteiskunnan pitäisi hoitaa lapseni - tai ap:n lapset? Kannattaa miettiä jo jalkoja levittäessä, miten huolehtia omien tekojensa seurauksista.
[/quote]
leirit ovat lapsia varten, siis siksi että saavat uusia kavereita, vaihtelua pitkällä kesälomalla jne. Sääli lapsiasi etteivät ole koskaan päässet leireille, meillä kouluikäiset ovat joka kesä halunneet muutaman päivän viettää telttamajoituksessa tai mökissä uusien tuttavien kanssa kivoilla leireillä urheillen, saunoen, uiden ja makkaraa paistaen (itse olen leirit maksanut). Toki meillä harrastetaankin mutta kesällä harrasteetkin ovat tauolla.
Kyse ei siis ole siitä että "joku hoitaa lapseni" (olen totaali-yh, ei viikonloppuvapaitakaan) vaan siitä että lapset näkevät ja kokevat muutakin kuin kodin seinät. Kesään kuuluu myös Linnanmäki tai Särkänniemi ym kivaa (ilman sossun tukea, huom). Kun yhteiskunta kerran tukee lapsiperheitä (KAIKKIA lapsiperheitä) lapsilisän muodossa niin eikö ole vain oikeus ja kohtuus että siitä lapsellekin jotain extraa jää.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 21:10"]
olen samaa mieltä. Minusta on outoa, että yh ystäväni voi olla kotona 3v lapsen kanssa ja asua omistus asunnossa. Minulla avioliitossa elävällä ei ole siihen mitään taloudellista mahdollisuutta ja meillä on tosiaan kaksi aikuista maksamassa laskut. Ilmeisemmin yh tuet on niin kovat, että asunnot ja menot saa maksettua vaikka onkin lapsen kanssa kotona noin pitkään. olisin minäkin mielelläni ollut.
[/quote]
No tukien varassa ei kukaan omistusasunnossa elele eli ystävälläsi täytyy olla jotain varoja itsellään mistä maksaa tuon asumisen omistusasunnossa. Asumistukea voi saada vain omistusasunnon lainan korkoihin ja sähkö, lämmitys, vesikuluihin mutta ei tietenkään itse lainanlyhennyksiin. Tai voihan olla että hän ei edes lyhennä lainaa juuri nyt vaan maksaa vain korkoja joihin saa tukea?
Pääasiassa yh:n tulot muodostuu siitä perustulosta joka voi olla palkka tai sitten jokin Kelan tuki kuten äitiys- työttömyys- tai kotihoidontuki. Siihen päälle tulee sitten mahdollisesti asumistuki ja lapsilisät (yh korotus on n. 50€ per lapsi muistaakseni) ja sitten lapselle tulee myös elatustuki. Elatustuki voi olla korkeakin jos isä on hyvätuloinen mutta jos isä on työtön tai ei muuten maksele elatusta tuki tulee Kelalta joka on n. 152€/kk per lapsi. Toisaalta moni työsskäyvä isä ei paljon enempää tukea maksele ellei ole hyväpalkkainen.
Ei ne tuet nyt niin päätähuimaavia ole. Yleensä yh:kin pääsee hyvälle elintasolle vain ja ainoastaan jos on itse hyväpalkkainen, ei pelkkien tukien avulla.
Yleisesti ottaen jos yh:n vuokrakulut ovat 800€ ja omistusasunnon asumiskulut (lainanlyhennys+korot+muut asumiskulut ) yhteensä 800€ niin yh:lle on paljon edullisempaa asua vuokra-asunnossa johon on pienituloisena mahdollisuus saada asumistukea jopa 80% vuokrasta. Mutta koska lainanlyhennyksiä ei oteta huomioon laskettaessa asumistukea omistusasuntoon niin yh joutuu maksamaan suurimmaksi osaksi asumismenot omasta pussista vaikka olisi tosi pienituloinen tämän takia omistusasunnoissa asuvat yh:t ovat yleensä hyvätuloisia tai asunto on muuten jo maksettu tai on jotain muita varoja. Tukien avulla ei omistusasuntoja maksella.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 13:12"]
olen samaa mieltä. Minusta on outoa, että yh ystäväni voi olla kotona 3v lapsen kanssa ja asua omistus asunnossa. Minulla avioliitossa elävällä ei ole siihen mitään taloudellista mahdollisuutta ja meillä on tosiaan kaksi aikuista maksamassa laskut. Ilmeisemmin yh tuet on niin kovat, että asunnot ja menot saa maksettua vaikka onkin lapsen kanssa kotona noin pitkään. olisin minäkin mielelläni ollut.
[/quote]
No tukien varassa ei kukaan omistusasunnossa elele eli ystävälläsi täytyy olla jotain varoja itsellään mistä maksaa tuon asumisen omistusasunnossa. Asumistukea voi saada vain omistusasunnon lainan korkoihin ja sähkö, lämmitys, vesikuluihin mutta ei tietenkään itse lainanlyhennyksiin. Tai voihan olla että hän ei edes lyhennä lainaa juuri nyt vaan maksaa vain korkoja joihin saa tukea?
Pääasiassa yh:n tulot muodostuu siitä perustulosta joka voi olla palkka tai sitten jokin Kelan tuki kuten äitiys- työttömyys- tai kotihoidontuki. Siihen päälle tulee sitten mahdollisesti asumistuki ja lapsilisät (yh korotus on n. 50€ per lapsi muistaakseni) ja sitten lapselle tulee myös elatustuki. Elatustuki voi olla korkeakin jos isä on hyvätuloinen mutta jos isä on työtön tai ei muuten maksele elatusta tuki tulee Kelalta joka on n. 152€/kk per lapsi. Toisaalta moni työsskäyvä isä ei paljon enempää tukea maksele ellei ole hyväpalkkainen.
Ei ne tuet nyt niin päätähuimaavia ole. Yleensä yh:kin pääsee hyvälle elintasolle vain ja ainoastaan jos on itse hyväpalkkainen, ei pelkkien tukien avulla.
Yleisesti ottaen jos yh:n vuokrakulut ovat 800€ ja omistusasunnon asumiskulut (lainanlyhennys+korot+muut asumiskulut ) yhteensä 800€ niin yh:lle on paljon edullisempaa asua vuokra-asunnossa johon on pienituloisena mahdollisuus saada asumistukea jopa 80% vuokrasta. Mutta koska lainanlyhennyksiä ei oteta huomioon laskettaessa asumistukea omistusasuntoon niin yh joutuu maksamaan suurimmaksi osaksi asumismenot omasta pussista vaikka olisi tosi pienituloinen tämän takia omistusasunnoissa asuvat yh:t ovat yleensä hyvätuloisia tai asunto on muuten jo maksettu tai on jotain muita varoja. Tukien avulla ei omistusasuntoja maksella.
[/quote]
ei ole mitään rajaa yksinhuoltajien kadehtimisella. Ehkä on saanut perinnön tai on säästöjä tai maksanut sen asuntonsa ennen kuin teki lapsen. Ehkä katsoo mihin rahansa pistää. Ehkä pyörittää omaa firmaa kotona (niin minäkin teen ja olen kolme vuotta lapsen kanssa kotona! En käy baareissa, en tupakoi, en omista autoa, en tilaa lehtiä enkä laita lapsilisiä rakennekynsiin, tukkaväriin jne jne...) Todellakaan yh ei saa varsinkaan omistuasuntoon mitään sossutukia - jos sossuun menis, asunto pitäis ensin myydä. Asumistukea ei saa lainanlyhennyksiin, sen sijaan korkoihin kyllä ja niitä voi hakea vaikka olisi kaksi huoltajaa talossa jos rahat kerran ei riitä.
Elatusmaksujakaan ei kannata kadehtia. Onhan parisuhteessa elävillä se mies maksamassa osansa! Vaikka se olis työtön retku, saisi monta sataa kuussa. Kyllä se pesee sen pienimmänkin elatustulen mennen tullen ja yleensä elatusapu tuleekin lapsen isältä - jos tulot ovat hyvät, se voi olla jopa monta sataa (eli saman mitä yksi työtön äijänkuvatus toisi taloon...) Kelalta se on noin 150 euroa. Sitä jo kannattaa kadehtiakin, vai? Miksi ette eroa kun olette yhdessä noin tiukilla? Tai opetelkaa parempaa talouden hallintaa, selkeästi on jossain vikaa jos ei kahden ihmisen tuloilla pärjää. Kerätkää kuukauden tai parin ajalta kaikki kauppakuitit ja katsokaa missä voi säästää. Ostakaa käytettynä ja kirpparilta, vertailkaa hintoja. Niin minäkin yh:na teen. Ei voi kuin omia kulutustottumuksia syyttää jos ei kahdella palkalla pärjää. Sitten vaan uusia valintoja tekemään: hankkikaa parempi koulutus (useimilla tuntemillani yksinhuoltajilla on paitsi se akateeminen tutkinto, usein myös toinen tutkinto), halvempi asunto, halvempi auto, lakatkaa törsäämästä. Yksinhuoltajilla yleensä sujuu tuo taloudenpitokin paremmin ja viisaammin kun kaikki pitää laskea.
Jos sinne leirille valitaan sosiaalisin perustein osanottajat, niin kannattaa ne oman ydinperheen ongelmat listata sinne. Kyllä se miehen alkoholismi tai äidin mielenterveysongelmat on suurempi sosiaalinen ongelma kuin yksinhuoltajuus.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 13:12"]
[/quote]
[/quote]
ei ole mitään rajaa yksinhuoltajien kadehtimisella. Ehkä on saanut perinnön tai on säästöjä tai maksanut sen asuntonsa ennen kuin teki lapsen. Ehkä katsoo mihin rahansa pistää. Ehkä pyörittää omaa firmaa kotona (niin minäkin teen ja olen kolme vuotta lapsen kanssa kotona! En käy baareissa, en tupakoi, en omista autoa, en tilaa lehtiä enkä laita lapsilisiä rakennekynsiin, tukkaväriin jne jne...) Todellakaan yh ei saa varsinkaan omistuasuntoon mitään sossutukia - jos sossuun menis, asunto pitäis ensin myydä. Asumistukea ei saa lainanlyhennyksiin, sen sijaan korkoihin kyllä ja niitä voi hakea vaikka olisi kaksi huoltajaa talossa jos rahat kerran ei riitä.
Elatusmaksujakaan ei kannata kadehtia. Onhan parisuhteessa elävillä se mies maksamassa osansa! Vaikka se olis työtön retku, saisi monta sataa kuussa. Kyllä se pesee sen pienimmänkin elatustulen mennen tullen ja yleensä elatusapu tuleekin lapsen isältä - jos tulot ovat hyvät, se voi olla jopa monta sataa (eli saman mitä yksi työtön äijänkuvatus toisi taloon...) Kelalta se on noin 150 euroa. Sitä jo kannattaa kadehtiakin, vai? Miksi ette eroa kun olette yhdessä noin tiukilla? Tai opetelkaa parempaa talouden hallintaa, selkeästi on jossain vikaa jos ei kahden ihmisen tuloilla pärjää. Kerätkää kuukauden tai parin ajalta kaikki kauppakuitit ja katsokaa missä voi säästää. Ostakaa käytettynä ja kirpparilta, vertailkaa hintoja. Niin minäkin yh:na teen. Ei voi kuin omia kulutustottumuksia syyttää jos ei kahdella palkalla pärjää. Sitten vaan uusia valintoja tekemään: hankkikaa parempi koulutus (useimilla tuntemillani yksinhuoltajilla on paitsi se akateeminen tutkinto, usein myös toinen tutkinto), halvempi asunto, halvempi auto, lakatkaa törsäämästä. Yksinhuoltajilla yleensä sujuu tuo taloudenpitokin paremmin ja viisaammin kun kaikki pitää laskea.
[/quote]
Tossa oli vaan yksi asiavirhe. Jos ydinperheen isä on työtön ja saa "monta sataa" niinkuin ilmaisit niin eihän ne rahat voi mennä suoraan lasten elatukseen katsos kun eihän se työtön "miehenkuvatus" ilmaiseksi elä. Sosiaalitoimiston mukaan yhden ihmisen minimikustannukset ovat 417€ silloin kun asutaan yhdessä jonkun kansaa. Eli käytännössä isä voi käyttää vain sen summan lasten elatukseen mikä menee yli tuon 417€.
Kahden lapsen isä saa työttömyystukea n. 670€ nettona verojen jälkeen ja tuossa on jo mukana lapsikorotukset! Jos siis isän omiin menoihin menee minimissään 417 niin lasten elatukseen jää 253€. Kun taas kahden lapsen yh saa lasten elatukseen minimissään 304€ elatustukea. Eli asia on oikeastaan päinvastoin, jos on parisuhteessa ja mies työtön niin isä voi elättää lapsia pienemmällä summalla kun mitä yh saa elareita.
Lisäksi yh saa lapsilisään yh korotukset jotka ovat kahdesta lapsesta 100€. Eli yh:n lapsille tulee tukia n. 150€ enemmän valtiolta kun ydinperheelle jossa mies on työtön ja vaikka mies käyttäisi omiin elinkuluihinsa vaan sen minimin 417€.
Miksi ihmeessä ette eroa ja ryhdy yh:ksi, jos kerran olette kateellisia jostain leiripaikoista joille pääsee sosiaalisin syin ?
Tai jostain vielä kummallisemmasta kuten tai jostain lääkärin tuesta mitä yh:t kuulemma saavat?
Hehhe:) Elämässään ikuisesti vaille jäävät vinkujat ovat sitten keksineet että YH on se syntipukki joka on kaikkeen heidän epäreiluun käsimykseensä syypää:D Tän alemmas ei kyllä äiti-ihminen voi vajota. Ei todellakaan ole kekenkään yksin-eikä kaksinhuoltajankaan vika jos teillä ei ole lastenhoitoapua, kuten ei sekään että ette pääse sirkukseen. Katsokaa peiliin ja miettikääs mitä oisitte tehdä ihan sille omalle elämällenne. Yleensä paras keino ratkaista ongelmia. Toisten ihmisen syyttäminen omista ongelmista ei johda koskaan mihinkään.
Mille kesäleirille ap yritti lapsiaan saada? suurimmassa osassa leirejä kun vain otetaan iomoittautuminen vastaan, jos vain on tarpeeksi aikaisin liikkeellä.