Mitä tarkoittaa "rajaton" ihminen?
Täällä silloin tällöin törmää käsitteeseen, esim. äitini/kaverini/työtoverini on rajaton. Te jotka tiedätte, antakaa määritelmä.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Moni lumihiutale ei kestä normaalia keskustelua esim. omien vanhempiensa kanssa. Sitten kun itsellä on lapsia, yleensä ihmiset alkavat tajuta, että omatkin vanhemmat ovat yrittäneet auttaa, jolloin tökerötkin ohjeet ja vaatimukset näyttäytyvät vähän eri valossa. Aikuistumista on myös se, että tekee selväksi vaikkapa äidilleen, että tekee itse päätökset tietyistä asioista. Voihan niistä silti keskustella, mammalla voi joskus olla ihan järkevääkin sanottavaa.
Lapseni lähellä 50 ja lapsensa teini-ikäisiä. Eikä kuulemma helpot, vanhukset on ihan taukkeja ja takapajuisia.
Hän sanoi tuossa pari vuotta sitten että nyt hän ymmärtää että teitte parhaanne omien mahdollisuuksienne mukaan. Että oli hyvä kun oli selvä takaraja mitä ei sopinut ylittää. Jäi moni asia tekemättä mitä osa kavereista teki. ( Juominen, huumeet, muu rötöstely)
Yksi rajattomuuden piirre on se ettei ymmärrä sovittaa käyttäytymistään erilailla eri tilanteisiin. Vanhempani ja veljeni ovat tällaisia. Veljelläni on perheessään omat systeemit kuten meillä kaikilla. Tuttujen kanssa kun voi olla avoimen ja reilummin. Mutta jos tulee vieraita mikään ei muutu. Veli saattaa hypätä kalsareilleen. Puhutaan perheen intiimeistä asioista kuin vieraita ei oiskaan ja riidellään teinien kanssa kesken juhla-aterian. Pieruhuumoria kahvipöydässä yms.
En oikein käsitä.
Veljeni on muutenkin outo. Joutunut pari kertaa putkaan kun alkanut riehua liikenteessä. Esim.kerran olin kyydissä joku ei mennyt edessä vanhoilla vihreillä. Veli hyppäsi kyydistä alkoi raivokohtauksen keskellä tietä. Joku jalankulkija soitti poliisin. Mua nauratti
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ihminen on tavallaan aina itselleen universumin keskipiste, josta hän tarkkailee maailmaa ja on siinä aktiivinen toimija. Kaikki mitä yksittäinen yksilö ei tiedä, havaitse, usko jne, sitä ei hänelle itselleen ole olemassa. Jokaisen ihmisen universumi on siksi luonnollisesti hieman erilainen.
Rajaton henkilö ei käsitä, että jokaisella muullakin ihmisellä on oma henkilökohtainen universuminsa ja asemansa sen keskipisteenä. Rajaton henkilö käsittelee omaa universumiaan ainoana ja täydellisenä totuutena, jossa muut ihmiset ovat vain statisteja ja ohjailtavia sätkynukkeja.
Käytännössä rajattoman henkilön mielestä hänellä on oikeus ja jopa velvollisuus puuttua toisten ihmisten asioihin, omaisuuteen, tunteisiin, persoonallisuuteen ja tekemisiin, koska hän ei näe muita itsenäisinä yksilöinä, vaan ainoastaan osana OMAA universumiaan, eli siis omana omaisuutenaan. Hän haluaa pitää huolta oman universuminsa toimivuudesta ja muuttuma
Tämä oli ihan täydellinen kuvaus, ei mitään lisättävää. Tai yksi asia: kun rajattomalle yrittää vetää rajoja, hän voi myös haukkua muut pystyyn, koska muut ovat niin hankalia ja niiden muiden kanssa ei voi toimia ja sopia mitään = tehdä kuten hän haluaa.
osa rajattomista on ihan mukavia ja auttavaisia, mutta se juttu menee vaan ihan yli. toiset taas on kamalia juoruajia ja tulee just melkein väkisin kylään eli ei tiedosta käytöstapoja yhtään.
myös se että kynnysmattoilee ja on kaikkien yes tyyppi muuttoavusta lähtien ,vaikkei oikeasti jaksaisi tai haluaisi, on tavallaan myös rajattomuutta.
Minulla oli myös aikoinaan miesystävä, joka oli jollain tapaa rajaton. Hän ei sallinut minun tutustua omiin omaisiinsa, mutta tunkeutui kaikkien minun sukulaisten ja omaisten elämään. Hän toimitti joulutervehdyksiä sukulaisilleni, joita hän ei ollut edes tavannut, ja teki vierailuja omin päin. Jos minä erehdyin paljastamaan, että olen menossa vierailulle, hän lupaa kysymättä tuli kohta perässä. Samoin, jos minulle tuli joku sukulainen käymään ja hän sai tietää, niin työntyi kohta paikalle. Kovasti ne tilanteet minua hävetti.
Tulkitsin hänen outoja käytöstapojaan, että mukana oli paljolti narsistisia piirteitä. Tapahtui myös kaikenlaisia outuoja tempauksia.
Työpaikalla rahattomuus ilmenee mm. siten, että tehdessä työpisteellä keskittyneenä töitä, niin työkaveri joka tulee töihin ei tajua tilannetta, että keskittyy töihin, vaan tulee selän taakse kyselemään mitä puuhaat. Kun vastaa tekevänsä töitä ja tarvitset työrauhaa, ei tämä rajaton tyyppi usko, vaan utelee ja häiritsee lisää.
Jos taas töissä kysyy työkaverilta neuvoa, tulee rajaton tyyppi siihen heti myös paikalle, vaikkei asia edes koske häntä. Ei ymmärrä pysyä pois, vaikka sanoisi, että tämä keskustelu ei nyt koske häntä millään tavalla. Pällistelee paikalla ja utelee mitä oikein tapahtuu. Todella raivostuttavaa.
Juu ei. Kuvailet normaalin, sosiaalisen lapsen. Jos lapsi ei luota kehenkään, hänellä on paljon suurempi ongelma.