Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa "rajaton" ihminen?

Vierailija
07.07.2020 |

Täällä silloin tällöin törmää käsitteeseen, esim. äitini/kaverini/työtoverini on rajaton. Te jotka tiedätte, antakaa määritelmä.

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rjattomia on täällä palstallakin paljon. Ne on ne tyypit, jotka vaativat, että terapeutit ja psykiatrit olisivat heidän käytössään 24/7 ja ilmaiseksi, koska he tarvitsevat apua. Muilla ihmisillä ei siis ole oikeutta heidän mielestään päättää omasta ajankäytöstään tai esim. siitä mitä tekee laskuttaen työkseen ja mitä tekee esim. harrastuksekseen.

Oikeasti rajaton ihminen ei ymmärrä että hänessä olisi mitään vialla. Suuttuu verisesti jos sellaista joku väittää.

Pyöriihän tälläkin palstalla äitihuIIu, jossa ei ole mitään vialla, mutta silti hän vaatii loputtomasti huomiota, apua, ymmärrystä ja paapomista, koska äiti pahoitti hänen mielensä lapsena.

Äiti ähullu on hyvä esimerkki syvemmästä rajattonuudesta kuin pelkkä rajaton, muiden rajoja kunnioittamaton käytös. Äitihullu selittää raivoissaan mitä hänen äitinsä on ajatellut 30 vuotta sitten, eikä tekstistä kuvastu pienintäkään epäröintiä sen suhteen että meniköhän oletukset äidin ajatuksista oikein. Rajaton kokee tavallaan että hänen ja hänen äitinsä mieli on yhteinen. Tätä ei ymmärrä ennen kuin kokee. T. Entinen rajaton.

Vierailija
42/88 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rajatonta on oikeasti vaikea selittää jos toinen ei ole sellaista kohdannut. Minun äitini oli rajaton. Hän kertoi lapsilleen asioita jotka ei tosiaan lapsille kuulu; seksielämästään, isän syrjähypyistä, monesta muusta vastaavasta asiasta. Toimimme äidille myös sielunhoitajina ja terapeutteina. Jos joku loukkasi häntä, minunkin kuului vihata loukkaajaa lopun elämääni, vaikka loukkaaja olisi isäni. Minun kuului tuntea ja ajatella samoin kuin hän, ja hän oli aivan järkyttynyt jos tunsin jotain muuta. Äiti jotenkin oli olemassa minun kauttani.

Työporukassa rajattomuus varmasti tulee esiin toisella tavalla.

oma äitini on samanlainen, oli pakko katkaista loppupeleissä välit kun tajusi että se oma mielenterveys maksaa kanssa jotakin. Rajattomat vetää sen yli kun tiejyrä ja kaikki "asetu toisen asemaan" on heille täysin huuhaata. On vain heidän maailma ja ainoat oikeat näkemykset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-tunkeileva

-muilta kohtuuttomuuksia vaativa - näkee vain omat oikeutensa, muttei tunnista ja tunnusta muiden vastaavia

-stereotyyppistä ajatteluaan muihin yleistävä

Vierailija
44/88 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rjattomia on täällä palstallakin paljon. Ne on ne tyypit, jotka vaativat, että terapeutit ja psykiatrit olisivat heidän käytössään 24/7 ja ilmaiseksi, koska he tarvitsevat apua. Muilla ihmisillä ei siis ole oikeutta heidän mielestään päättää omasta ajankäytöstään tai esim. siitä mitä tekee laskuttaen työkseen ja mitä tekee esim. harrastuksekseen.

Oikeasti rajaton ihminen ei ymmärrä että hänessä olisi mitään vialla. Suuttuu verisesti jos sellaista joku väittää.

Pyöriihän tälläkin palstalla äitihuIIu, jossa ei ole mitään vialla, mutta silti hän vaatii loputtomasti huomiota, apua, ymmärrystä ja paapomista, koska äiti pahoitti hänen mielensä lapsena.

Äiti ähullu on hyvä esimerkki syvemmästä rajattonuudesta kuin pelkkä rajaton, muiden rajoja kunnioittamaton käytös. Äitihullu selittää raivoissaan mitä hänen äitinsä on ajatellut 30 vuotta sitten, eikä tekstistä kuvastu pienintäkään epäröintiä sen suhteen että meniköhän oletukset äidin ajatuksista oikein. Rajaton kokee tavallaan että hänen ja hänen äitinsä mieli on yhteinen. Tätä ei ymmärrä ennen kuin kokee. T. Entinen rajaton.

Sanonpa vielä, että rajattomuus ei ollut minulle valinta, en tiennyt muusta. Kun ymmärsin mekanismin, ja että on olemassa raja, se oli minulle suunnaton helpotus. Yksi elämäni tärkeimpiä hetkiä.

Vierailija
45/88 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen kauhea äiti tai naapuri, joka puuttuu kaikkeen.

Vierailija
46/88 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ottanut aurinkoa alasti, jolloin on tullut rajaton rusketus. Sellaisia ihmisiä sanotaan rajattomaksi.

Tontin rajoja ei ole vielä virallisesti lohkottu. Olen rajaton.

Vierailija
47/88 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En rajaa silmiäni... 🙈

Vierailija
48/88 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet heruttajat ja free the nipple-liikkeen päähahmot ovat rajattomia

Vierailija
49/88 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipuoli !Itsesuojeluvaisto puuttuu.

Vierailija
50/88 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rajatonta on oikeasti vaikea selittää jos toinen ei ole sellaista kohdannut. Minun äitini oli rajaton. Hän kertoi lapsilleen asioita jotka ei tosiaan lapsille kuulu; seksielämästään, isän syrjähypyistä, monesta muusta vastaavasta asiasta. Toimimme äidille myös sielunhoitajina ja terapeutteina. Jos joku loukkasi häntä, minunkin kuului vihata loukkaajaa lopun elämääni, vaikka loukkaaja olisi isäni. Minun kuului tuntea ja ajatella samoin kuin hän, ja hän oli aivan järkyttynyt jos tunsin jotain muuta. Äiti jotenkin oli olemassa minun kauttani.

Työporukassa rajattomuus varmasti tulee esiin toisella tavalla.

Onkohan meillä sama äiti??? Tekstisi voisi olla omani. Saanko kysyä, kuinka äitisi rajattomuus on vaikuttanut elämääsi?

Vierailija
51/88 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä rajaton anoppi on arvostellut jo parin vuoden ajan sitä, että lapset käyvät päiväkodissa vaikka hui kauhea koronaa on liikkeellä! Huoh kun sitä on itse töissäkin käytävä, niin kyllä ne lapset siellä päiväkodissa vaan ovat ja siellä pysyvät. Järkyttävää anopin mielestä...

Vierailija
52/88 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittäjä. Rajaton asiakas on sellainen, joka soittaa sunnuntaiaamuna klo 5 ja jaarittelee puhelinvastaajaan, kuinka hän juuri nyt haluaa varata ajan ja on tärkeää asiaa. Oikeasti ei ole. Rajaton kuvittelee, että olen hänen käytössään ihan aina ja voin lähteä heti siltä istumalta hänen luokseen, jos hän pyytää. Sitten loukkaantuu verisesti, jos näin ei käy. On jopa ehdotettu, että asiakas tulisi illalla minun kotonani käymään selvittämään jotain hänelle tärkeää asiaa, jos vaan annan kotiosoitteeni. En anna. Tuntuu hullulta selvittää normaaleille ihmisille, miksi minulla on tiukat soittoajat, miksi en vastaa asiakaskäynneillä puhelimeen, miksi ajanvaraukset ja peruutukset on tehtävä hyvissä ajoin yms. mutta on pakko omasta puolesta vetää selkeitä rajoja, koska osa ihmisistä on rajattomia. 

Voiko tuota puhelinasiaa järjestellä jotenkin sopivammaksi, esim. pitää äänettömällä kun on asiakaskäynti tai vapaa-aika? Tai on kaksi puhelinta ja numeroa.

Vierailija
53/88 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet heruttajat ja free the nipple-liikkeen päähahmot ovat rajattomia

Tavallaan kyllä. He tyrkyttävät itseään väkisin toisten verkkokalvoille kysymättä, että haluaako nämä edes nähdä heidän kaameita nännejään.

Vierailija
54/88 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpä on lääninrajat, ette oi keskusrella meistä. Läll Läll lieruu... Hyvää haukkumispäivää.

Vierailija
55/88 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajattomasta ihmisestä kokemus.

-Soitteli jatkuvasti ja ihmeellisinä ajankohtina, kun halusi seuraa. Huomautuksista huolimatta ei tajunnut että toiselle ei ole OK soittaa vaikka keskellä yötä. Suuttui jos ei vastattu. Myös puheluiden lopettaminen oli työlästä kun tyyppi ei reagoinut mitenkään kun sanoit että nyt pitää lopettaa.

-Ei erottanut muiden omaisuutta omastaan. Kaikki mikä oli muiden, oli myös hänen. Alkoi esimerkiksi vängätä kaverinsa kodin remontista, miten se pitäisi toteuttaa niin että olisi hänelle mieleinen. Vaati käyttöönsä toisten mökkejä ja autoja, jos ne olivat vapaana. Puuttui jatkuvasti myös lähipiirinsä hankintoihin, jopa vaatteisiin, kertomalla millaisia niiden pitäisi olla että miellyttäisivät häntä.

- Sanoi ääneen aina kaiken mitä ajatteli, ilman mitään seulaa. Jos joku oli lihonut, jonkun kengät näytti halvalta, jonkun henki haisi, joku lausui jonkun sanan väärin, jonkun tekemä ruoka tai jonkun tilaama viini oli hänestä pahaa, kertoi sen heti kyseiselle ihmiselle tai koko seurueelle. Tai vähintään ilmeili vaikka irvistyksellä niin että mielipide tuli selväksi. Sitten ihmetteli miksi häntä pidettiin törkeänä ja huonotapaisena😅

-Ei ymmärtänyt sanaa EI eikä kyennyt siihen että olisi antanut pienenkään asian olla, vaan intti ja vänkäsi aivan loputtomiin.

Vierailija
56/88 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös ihmiset jotka yrittää väkisin vyöryttää omia arvojaan tai näkemyksiään muille, esimerkiksi poliittisia tai jopa uskonnollisia. Ja joille ei mitenkään mene kaaliin että joku voi ajatella eri tavalla tai arvostaa eri asioita. Usein samat ihmiset utelee toisten henkilökohtaisia asioita kiusallisella tavalla.

Vierailija
57/88 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkki. Soitat kaverille ja kysyt haluaisiko hän lähteä viikonloppuna kanssasi terassille. Kaveri vastaa että äh, tämä viikonloppu ei sovi, mennään myöhemmin kesällä.

Normaalille ihmiselle se riittää vastaukseksi, kaveri ei ole viikonloppuna käytettävissä terdeseuraksi.

Rajaton ihminen alkaa tentata kaverilta miksi viikonloppuna ei muka sovi. Jos kaveri antaa syyksi jonkun menon, rajaton tenttaa miksi sinne ei voi mennä toiste, miksi sinne pitää mennä nyt, miksi, miksi.

Vierailija
58/88 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhemmat teki aikanaan myös tuota että tulivat vara-avaimillani asuntooni siivoamaan tai tuomaan ruokaa. Ja kun olin vihainen siitä että kodissani käytiin ilman lupaa niin oltiin ihan huuli pyöreänä että haluttiin vaan auttaa. Pari kertaa sanoin nätisti, lopulta vedin kunnon pultit. Siihen loppui onneksi, toki marttyyri-itkua piti hetki kuunnella.

Jos mulla joskus on lapsia niin on aivan selvää että en mene heidän ekaan omaan asuntoon ilman lupaa.

Vierailija
59/88 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhteissa voi olla vaikka sitä että toinen saattaa hyökätä vaikka vessaan tai suihkuun kun toinen on siellä asioillaan tai suihkussa, eikä tule mieleenkään että se ei ole OK. Lukee toisen kirjeitä, viestejä, päiväkirjaa, lääkereseptejä... Ei anna toisen nukkua, herättää milloin vaan jos on jotain asiaa tai muuten vaan tylsää.

Vierailija
60/88 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upp, onko lisää esimerkkejä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä