Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa "rajaton" ihminen?

Vierailija
07.07.2020 |

Täällä silloin tällöin törmää käsitteeseen, esim. äitini/kaverini/työtoverini on rajaton. Te jotka tiedätte, antakaa määritelmä.

Kommentit (88)

Vierailija
1/88 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ei näe muita ihmisiä erillisinä tuntevina ja ajattelevina olentoina, vaan välineinä tai itsensä jatkeina.

Vierailija
2/88 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajattomat ihmiset ovat erittäin rasittavia ihmiselle joka pitää yksityisyydestä ja itsenäisyydestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/88 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kunnioita toisen ihmisen omia rajoja vaan ylittää ne jatkuvasti.

Vierailija
4/88 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajaton voi olla monella tapaa, esim jotkut erityisherkiksi tai erityisen empaattisiksi itseään kutsuvat saattavat olla henkilöitä joiden emotionaaliset rajat eivät ole normaaleja, he eivät erota omia tunteitaan muiden tunteista ja ahdistuvat niistä liiallisesti. Tälläinen rajattomuus saattaa ilmetä liiallisena auttamisena ja elämään tuppautumisena. Rajaton luulee auttavansa muita, ja toimivansa heidän vuokseen ja heidän parhaakseen, mutta oikeasti hän ei tunnista eikä tunnusta muiden erillisyyttä, joten lopulta kaikki toiminta palvelee vain häntä itseään.

Vierailija
5/88 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittaa milloin sattuu, tulee ilmoittamatta kylään 5.30, sekaantuu tauotta muiden asioihin ja kailottaa muidenkin yksityisasiat kaikkialle.

Penkoo kaapit, tutkii laskut ja reseptit, tunkee naapuriin ja alkaa käyttäytyä kuin hw olisi hänen naapureitaan.

Sekaantuu lastenlasten ja ylipäätään kaikkien kaverisuhteisiin, varailee omin päin lapsille lääkäreitä. Soittelee neuvolaan ja päiväkotiin ja suuttuu kun sielä ei anneta tietoja.

Lista on loputon.

Vierailija
6/88 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajatonta on oikeasti vaikea selittää jos toinen ei ole sellaista kohdannut. Minun äitini oli rajaton. Hän kertoi lapsilleen asioita jotka ei tosiaan lapsille kuulu; seksielämästään, isän syrjähypyistä, monesta muusta vastaavasta asiasta. Toimimme äidille myös sielunhoitajina ja terapeutteina. Jos joku loukkasi häntä, minunkin kuului vihata loukkaajaa lopun elämääni, vaikka loukkaaja olisi isäni. Minun kuului tuntea ja ajatella samoin kuin hän, ja hän oli aivan järkyttynyt jos tunsin jotain muuta. Äiti jotenkin oli olemassa minun kauttani.

Työporukassa rajattomuus varmasti tulee esiin toisella tavalla.

Vierailija
7/88 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatii toisia toimimaan omien toiveidensa, halujensa ja päähänpistojensa mukaan.

Esim. Saa jouluaattona päähänsä, että sähän lähdet mun kanssa viettämään joulua mun kanssa mökille. Mä tuun hakeen 20 min päästä. Vastaat, ettet voi, kun sulla on perhe, mies ja kolme lasta, joista pienintä vielä imetät. Rajaton kieltäytyy ymmäryämästä, että se olisi mikään syy, ja on hetken kuluttua ovellasi. Kun et lähde, syyllistää, uhkailee, huutaa...

Vierailija
8/88 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ottanut aurinkoa alasti, jolloin on tullut rajaton rusketus. Sellaisia ihmisiä sanotaan rajattomaksi.

Vierailija
9/88 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rajatonta on oikeasti vaikea selittää jos toinen ei ole sellaista kohdannut. Minun äitini oli rajaton. Hän kertoi lapsilleen asioita jotka ei tosiaan lapsille kuulu; seksielämästään, isän syrjähypyistä, monesta muusta vastaavasta asiasta. Toimimme äidille myös sielunhoitajina ja terapeutteina. Jos joku loukkasi häntä, minunkin kuului vihata loukkaajaa lopun elämääni, vaikka loukkaaja olisi isäni. Minun kuului tuntea ja ajatella samoin kuin hän, ja hän oli aivan järkyttynyt jos tunsin jotain muuta. Äiti jotenkin oli olemassa minun kauttani.

Työporukassa rajattomuus varmasti tulee esiin toisella tavalla.

Mun äitini vihasi meidän asuinkuntaa. Suuttui kun minä keski-ikäisenä ostin sieltä mökin ja kehtasin sanoa kaivanneeni sinne.

Vierailija
10/88 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rjattomia on täällä palstallakin paljon. Ne on ne tyypit, jotka vaativat, että terapeutit ja psykiatrit olisivat heidän käytössään 24/7 ja ilmaiseksi, koska he tarvitsevat apua. Muilla ihmisillä ei siis ole oikeutta heidän mielestään päättää omasta ajankäytöstään tai esim. siitä mitä tekee laskuttaen työkseen ja mitä tekee esim. harrastuksekseen.

Vierailija
11/88 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. sellainen, joka paljastelee itseään jossain puistossa kesällä eikä välitä siitä kuka näkee.

Vierailija
12/88 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauluyhtyeen jäsen.

Vierailija
13/88 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rjattomia on täällä palstallakin paljon. Ne on ne tyypit, jotka vaativat, että terapeutit ja psykiatrit olisivat heidän käytössään 24/7 ja ilmaiseksi, koska he tarvitsevat apua. Muilla ihmisillä ei siis ole oikeutta heidän mielestään päättää omasta ajankäytöstään tai esim. siitä mitä tekee laskuttaen työkseen ja mitä tekee esim. harrastuksekseen.

Oikeasti rajaton ihminen ei ymmärrä että hänessä olisi mitään vialla. Suuttuu verisesti jos sellaista joku väittää.

Vierailija
14/88 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi, joka penkoo kaapit.

Vierailija
15/88 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei omaa moraalisia pidikkeitä toiminnassaan, mutta saattaa kyllä noudattaa pakollisia sääntöjä ja normeja. 

Vierailija
16/88 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako se siis ihmistä, joka ei kunnioita omia rajojaan tai jolla ei niitä edes ole, vai sellaista joka ei kunnioita toisten rajoja? Vai molempia?

Vierailija
17/88 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajattomalla ei ole rajoja. Ei siihen mitä suusta tulee, esim valehtelua/ loukkauksia. Tekemisissä ei ole myöskään rajoja, voi tehdä mitä vain ja miten vain. Voivat olla myös velkaongelmaisia.

Johtuuko lapsuudesta? Lapsuudessa lapset oppivat valehtelemaan seurauksia miettimättä tod.näk vanhempien tyylillä.

Vierailija
18/88 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaako se siis ihmistä, joka ei kunnioita omia rajojaan tai jolla ei niitä edes ole, vai sellaista joka ei kunnioita toisten rajoja? Vai molempia?

No lähinnä niitä ongelmia tulee siitä ettei kunnioita toisten rajoja.

Ja se että ei tajua omia rajojaan on sekin raskasta muille koska uhrautuu ja sitten uhriuruu kun suostuu johonkin mitä ei haluaiskaan tehdä.

On myös usein esim syömishäiriöitä ja riippuvuuksia jne

Ja kaikki muuten sitren aina jonkun muun syy!

Vierailija
19/88 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti rajaton ihminen ei ymmärrä että hänessä olisi mitään vialla. Suuttuu verisesti jos sellaista joku väittää.

Pyöriihän tälläkin palstalla äitihuIIu, jossa ei ole mitään vialla, mutta silti hän vaatii loputtomasti huomiota, apua, ymmärrystä ja paapomista, koska äiti pahoitti hänen mielensä lapsena.

Vierailija
20/88 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sehän voi tarkoittaa molempia, mutta useammin sillä kai viitataan ihmiseen, joka ei kunnioita toisten rajoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi