Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa "rajaton" ihminen?

Vierailija
07.07.2020 |

Täällä silloin tällöin törmää käsitteeseen, esim. äitini/kaverini/työtoverini on rajaton. Te jotka tiedätte, antakaa määritelmä.

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häntä ei kahlitse tavanomaiset säännöt sun muut sellaiset.

Puhuu ja tekee just sitä mitä haluaa ja missa ja milloin vaan.

Vierailija
22/88 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rjattomia on täällä palstallakin paljon. Ne on ne tyypit, jotka vaativat, että terapeutit ja psykiatrit olisivat heidän käytössään 24/7 ja ilmaiseksi, koska he tarvitsevat apua. Muilla ihmisillä ei siis ole oikeutta heidän mielestään päättää omasta ajankäytöstään tai esim. siitä mitä tekee laskuttaen työkseen ja mitä tekee esim. harrastuksekseen.

Oikeasti rajaton ihminen ei ymmärrä että hänessä olisi mitään vialla. Suuttuu verisesti jos sellaista joku väittää.

Pyöriihän tälläkin palstalla äitihuIIu, jossa ei ole mitään vialla, mutta silti hän vaatii loputtomasti huomiota, apua, ymmärrystä ja paapomista, koska äiti pahoitti hänen mielensä lapsena.

Ei hän myönnä olevansa mielenvikainen. Muut vaan ei paapo tarpeeksi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja kaikki on aina jonkun muun syy.. JUST NÄIN...ei voi myöntää omaksi syykseen MITÄÄN tekoaan.

Vierailija
24/88 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

..ja kaikki on aina jonkun muun syy.. JUST NÄIN...ei voi myöntää omaksi syykseen MITÄÄN tekoaan.

Mun äitini riiteli teinini kanssa. Hän siis loukkasi teiniä ja oli todellakin aivan väärässä. Teini käyttäytyi hyvin ja poistui tilanteesta.

Lopputulos: Syy on minun, olen tehnyt teinille jotain ja äitini pitää pelastaa teini käsistäni. Teini ei myönnä tarvitsevansa pelastusta, mutta koko suvulle on nyt riehuttu, miten surkea äiti minä olen.

En siis ollut edes paikalla kun äitini mokaili. Mutta niin vain aiheutin koko kaaoksen.

Vierailija
25/88 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittäjä. Rajaton asiakas on sellainen, joka soittaa sunnuntaiaamuna klo 5 ja jaarittelee puhelinvastaajaan, kuinka hän juuri nyt haluaa varata ajan ja on tärkeää asiaa. Oikeasti ei ole. Rajaton kuvittelee, että olen hänen käytössään ihan aina ja voin lähteä heti siltä istumalta hänen luokseen, jos hän pyytää. Sitten loukkaantuu verisesti, jos näin ei käy. On jopa ehdotettu, että asiakas tulisi illalla minun kotonani käymään selvittämään jotain hänelle tärkeää asiaa, jos vaan annan kotiosoitteeni. En anna. Tuntuu hullulta selvittää normaaleille ihmisille, miksi minulla on tiukat soittoajat, miksi en vastaa asiakaskäynneillä puhelimeen, miksi ajanvaraukset ja peruutukset on tehtävä hyvissä ajoin yms. mutta on pakko omasta puolesta vetää selkeitä rajoja, koska osa ihmisistä on rajattomia. 

Vierailija
26/88 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

isälläni esiintyy rajattomuutta, hänellä näyttää olevan syvässä käsitys, että olla jonkun lapsi tarkoittaa sitä että hänellä on lapsen vielä ollessa aikuinen, oikeus puuttua tämän elämään. Jos oikeaa lapsi-vanhempi-suhdetta ei hänen omista valinnoistaan ja toiminnastaan johtuen ole päässyt syntymään, ei ratkaisuna ole se, että lapsen ollessa aikuinen hän kiristää jotain kontrolliaan. Hänellä ei ole siihen oikeutta.

Vierailija
27/88 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

isälläni esiintyy rajattomuutta, hänellä näyttää olevan syvässä käsitys, että olla jonkun lapsi tarkoittaa sitä että hänellä on lapsen vielä ollessa aikuinen, oikeus puuttua tämän elämään. Jos oikeaa lapsi-vanhempi-suhdetta ei hänen omista valinnoistaan ja toiminnastaan johtuen ole päässyt syntymään, ei ratkaisuna ole se, että lapsen ollessa aikuinen hän kiristää jotain kontrolliaan. Hänellä ei ole siihen oikeutta.

Ja vaikka olisi syntynyt millainen suhde, ei ole määräysvaltaa.

Vierailija
28/88 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten rajaton eroaa narsistista? Vai onko ne sama asia?

Vierailija
29/88 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti on rajaton esim suhteessa lapsiinsa koska ei hahmota edws näitä erillisiksi ihmisiksi.

Myös läheisriippuvainen on rajaton.

Vierailija
30/88 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vaikka olisi syntynyt millainen suhde, ei ole määräysvaltaa.

Paitsi jos saa lapsen mielenterveyden tuhottua ja lapsen hullu/holhottava- statukseen, voi kontrollointi ja määräysvalta jatkua.

Vierailija
31/88 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kunnioita toisen ihmisen rajoja. Meillä kaikilla on rajat koskemattomuuteen, omiin tunteisiin, omiin tarpeisiin ja omiin ajatuksiin. Rajaton ihminen ei välitä näiden asioiden koskemattomuudesta, vaan kertoo sinulle, mitä sinun pitäisi tuntea ja ajatella.

Rajaton ihminen antaa myös toisten kohdella itseään huonosti. Mm. Yllämainituilla osa-alueilla.

Vierailija
32/88 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän on rajaton, mutta ei kaikki rajattomat ole narsisteja.

Vierailija
33/88 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tuntemani rajaton ihminen ajatteli, että perheeni on hänen käytössään. Että ajamme noin vain kilometritolkulla hoitamaan hänen lemmikkejään, kun hän vain ilmoittaa. Häntä piti kuskata ja auttaa milloin missäkin. Käveli meille sisälle noin vain takaovesta. Ajatteli, että järjestää juhlat kanssamme. Olisi tuonut n. 20e ruuan. Oletti, että me hoidamme kaikkii muut ruuat, viinit, siivoukset yms. Lopulta, kun mitta hyväksikäyttöön tuli täyteen ja hänelle asetettiin rajat, suuttui verisesti ja katkaisi välit. Ei ole ollut ikävä.

Vierailija
34/88 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö muuta sanaa tiedä?

Vierailija
35/88 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rajatonta on oikeasti vaikea selittää jos toinen ei ole sellaista kohdannut. Minun äitini oli rajaton. Hän kertoi lapsilleen asioita jotka ei tosiaan lapsille kuulu; seksielämästään, isän syrjähypyistä, monesta muusta vastaavasta asiasta. Toimimme äidille myös sielunhoitajina ja terapeutteina. Jos joku loukkasi häntä, minunkin kuului vihata loukkaajaa lopun elämääni, vaikka loukkaaja olisi isäni. Minun kuului tuntea ja ajatella samoin kuin hän, ja hän oli aivan järkyttynyt jos tunsin jotain muuta. Äiti jotenkin oli olemassa minun kauttani.

Työporukassa rajattomuus varmasti tulee esiin toisella tavalla.

Ehkä enemmän niin, että sinä olit olemassa vain äitisi kautta? Et erillinen ihminen ollenkaan, vaan jatke hänelle, jonka tehtävä on milloin säädellä hänen tunteita ja milloin tehdä hänen toivedensa mukaan.

Vierailija
36/88 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajaton ihminen ei ymmärrä sanaa ei.

jakaa elämästään liikaa ja kyselee liian henkilökohtaisia liian pian.

Vierailija
37/88 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaako se siis ihmistä, joka ei kunnioita omia rajojaan tai jolla ei niitä edes ole, vai sellaista joka ei kunnioita toisten rajoja? Vai molempia?

Molempia voi tarkoittaa.

Mun lapsuudenkodissa on rajattomuutta ja omassa parisuhteessa.

Oma äiti ei tahtonut päästää kotoa pois. Kun olin muuttanut, vanhemmat halusivat ostaa kaikki huonekalut, myös määritellä milloin ostan ja mistä, halusivat tulla maksamaan. Olisin halunnut hiljalleen ostaa oman maun mukaan, se ei käynyt. Samaa on tehnyt siskoni lapsille, mutta enää he eivät anna (ovat kolmekymppisiä).

Kun asuin parikymppisenä yksin, äiti saattoi tulla koska vain ilmoittamatta omilla avaimilla sisään. Esim tuoda ruokaa ja alkaa siivoamaan. Ystävällinen ajatus, mutta täysin epäsopivaa! Ei ymmärtänyt.

Kun olin yhäri ja minulla oli yksi lapsi, vanhempani saattoivat kysymättä tulla meille. Isä alkoi laittaa ruokaa ja huusi, että minulla on paskoja kattiloita ja muutenkin huonot ruoanlaittovälineet. Kerran heitin hänet ulos ja huusin, että hän on sairas tyyppi. En ollut kutsunut häntä kotiini, kaikkein vähiten riehumaan ja huutamaan.

Vanhempani olivat hajalla ja loukkaantuneita, kun nykyinen mieheni toivotti heidät tervetulleeksi koska vain, mutta mielellään että eivät ns asettuisi taloksi. Mutta kylässä saa käydä yms, mutta ei omilla avaimilla, eikä me ”päivystetä”.

Tällä taustalla mun on tosi vaikea itse asettaa rajoja. Äiti on aina kontrolloinut meitä ja antanut isän kontrolloida itseään. En tiedä mikä suhteessa on normaalia ja mikä ei.

Vierailija
38/88 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen ei näe muita ihmisiä erillisinä tuntevina ja ajattelevina olentoina, vaan välineinä tai itsensä jatkeina.

Tämä kuvaa aika hyvin. Ihmisiä jotka ei lainkaan kunnioita toisten yksityisyyttä tai henkilökohtaista tilaa. Ihminen joka kokee että kaikki muiden asiat ovat hänen asioitaan jos haluaa niihin puuttua. Tuppautuu muiden elämään ja asioihin pyytämättä ja välittämättä siitä että ei ole tervetullut. Ei myöskään ymmärrä että ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä, arvoja ja mielipiteitä kuin hänellä.

Hyvin raskas ihmistyyppi.

Vierailija
39/88 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaako se siis ihmistä, joka ei kunnioita omia rajojaan tai jolla ei niitä edes ole, vai sellaista joka ei kunnioita toisten rajoja? Vai molempia?

Yleensä viittaa muiden rajojen loukkaamiseen. Täällä hyviä esimerkkejä, kaveri joka penjoo kaapit ja lukee toisten laskut ja reseptit, vanhempi joka tulee aikuisen lapsen omaan kotiin sisään pyytämättä vara-avaimilla siivoamaan ja kokkaamaan, kumppani joka tekee toisen puolesta päätöksiä vaikka tämän uran tai koulutuksen suhteen...

Vierailija
40/88 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tunnista omia rajojaan eikä toisten rajoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi