Mikä on vanhin käytössä oleva vaatteesi?
Itsellä taitaa olla Rukan sadetakki, joka oli jo kotona asuessani, eli yli 20 vuotta vanha.
Kommentit (965)
- 12-vuotiaana saamani keltainen sadetakki vuodelta 1997 (jep, Ultra Bra!) on käytössä aktiivisesti, ja täysin ehjä.
- äitini bikinit 1970-luvun alusta oli päällä viimeksi eilen
- mummoni 1953 (odotti silloin äitiäni) kutoma pipo myöskin käytössä, sopii yhteen sadetakin kanssa
- kylläkin asuste, mutta mummini nahkainen koululaukku 1930-luvun alusta, käytetty suutarilla kerran
- jouluisin käytän isoisoisoäitini punaista esiliinaa, jonka hän on kirjaillut 1880-luvulla
+ poikani käyttää saunatakkina isäni vanhaa vohvelikankaista kylpytakkia, jonka mummini ompeli vuonna 1955
Verkkaritakki vuodelta 1970. Housut hajosivat ajat sitten.
1995 MUDCON t-paitani. Selässä lukee isolla mudinimeni. Nykyään 14-vuotiaan tyttäreni päällä usein, ilmeisesti siinä on jotain coolia. Noh, olihan siinä silloinkin.
1999 ostettu pikkumusta.
Kannatti maksaa laadusta (ja olla lihomatta).
2005 koulusta ostettu dimex työtakki.
Uusin ja ainoa lippalakkini on 1990-luvun alkupuolelta yläasteajoilta, joskus harvoin käytän.
Jokunen vuosi sitten olsin vastannut että noin vuosimallia 1975 kylpytakkini, mutta se on jäänyt jo pieneksi lapselleni ja pakattiin odottamaan seuraavaa sukupolvea.
Omassa käytössä nokian kumisaappaat 1984, sain ne 14- vuotiaana, kovin ahnerasti en niitä käytä, en edes joka vuosi.
Isoäidin villiminkkiturkki. Käytössä enää pakkasöinä koiraa ulkoiluttaessa.
Kansallispuku suunnilleen vuodelta 1930, perintönä saatu, juhlissa käytän.
Useammat sukat käytössä joilla ikää jo yli 20 vuotta..
Ja alkkarit jotka 25 vuotta sitten ostettu..
14-vuotiaana vuonna 1993 Uffista ostamani paksu luonnonvalkoinen neuletakki, jossa on vetoketju edessä. Nuorena käytin sitä todella paljon ja käytän edelleen ajoittain välikaudella päällystakkina. Takki on jonkun taidokkaasti itsetekemä, tyylistä päätellen 70-luvulta tai 80-luvun alusta.
Äitivainajan turkki, ainakin 40 vuotta vanha.
-isän 50-luvulla ostama nahkarotsi
-60-luvulta paljonkin juttuja: mm. isän nailonisia valkoisia paitoja, heh, isän mokkatakki (aarteeni), äidin keltainen ihana nahkatakki ja samaa väriä oleva virkattu toppi (näitä keltaisen sävyjä ei saa nykyään juuri mistään), hattuja 60-luvulta (sekä äidin, iskän että enon borsa), äidin mokkaminihameita useampi kappale, äidin punainen nahkarotsi ja hanskat, äidin leveälahkeisia farkkuja muutamat
Sitten on vaatteita, joita ei raski/uskalla pitää, koska saattavat jo hajota, mm. isoäidin hääpukuna joskus 30-luvulla ollut juttu, jonkun oikeistolaisen sukulaisen lottapukukin taitaa jostain vintiltä löytyä...heh, hamstraajasuku.
Sain 1987 turkishaalarit joululahjaksi. Hieman ylipitkät että kasvunvaraa kun olin vasta seiskaluokalla. Muuten olen käyttänyt haalaria joka talvi paitsi ne kaksi talvea kun olen ollut raskaana eikä haalari mahtunut.
Nyt sopivan kokoinen vaikka en olekaan kasvanut pituutta mutta leveyttä... tosin poika ihastui haalariin kun kokeili viimesyksynä ja käytti sitä koko talven autoja rassatessa. Yhdessä talvessa haalareihin tuli enemmän pysyviä tahroja kuin ennen sitä yli 30 vuoden käytöllä.
Hobby Hallista tilaamani pyjama jostain 90-luvulta. Nyt siinä alkaa olla niin paljon reikiä, ettei enää kauaa kestä käytössä.
Nokian pitkävartiset kumisaappaat noin vuodelta 1986 on edelleen mulla käytössä mökillä.
Käytän edelleen nahkatakkia, jonka kävin 13-vuotiaana ostamassa Seppälästä äitini kanssa. Nyt olen 33, joten takki on palvellut 20 vuotta. Se on edelleen ehjä ja siisti, jopa paremman näköinen kuin uutena kun nahan pinta on kulunut kauniisti.
Jos en laske mukaan muutamaa vintage-vaatetta vaan vain vaatteet jotka olen itse ostanut ns. uutena, niin kolme "käyttö"paitaa 12 vuoden takaa. Pari yöpaitaa on 16-vuotiaita, ne olivat kyllä isoja ostohetkellä ja ovat ajan saatossa pienentyneet (tai minä kasvanut ;) ) ja reikääntyneet.
Ajattelen että tämä on aika hyvin, koska olen 26v nyt eli yöpaidat on ostettu kun olen ollut 10v ja nuo paidat mitkä edelleen ovat aivan käyttökelpoisia myös muualla kuin kotioloissa, on hankittu kun olin 14v. ☺