Mikä on vanhin käytössä oleva vaatteesi?
Itsellä taitaa olla Rukan sadetakki, joka oli jo kotona asuessani, eli yli 20 vuotta vanha.
Kommentit (965)
Vanhin vaatteeni: Veikkaisin, että joku kirpparilta ostetuista toppahousuista - tarkkaa ikää en tiedä, mutta veikkaisin 70-/80-lukua.
Pisimpään itselläni käytössä ollut: ehkä villapaita, jota muistan käyttäneeni jo yläasteella 90-luvulla.
Hauskaa katsoa kuvia 10-20 vuoden takaa, kun suuri osa vaatteista on edelleen tallessa, osa tietty siirtynyt mökkivaatteiksi tms.
Takki, jossa isoisoäitini lähti evakkoon Kannakselta. On aikanaan äitiäni varten lyhennetty ja "muodistettu" joskus 1970-luvulla, nykyään minulla käytössä. Takin valmistusvuotta en tiedä, vähintään 1930-luvulta kuitenkin.
Itse hankkimistani vaatteista vanhin käytössä oleva on n. 20 vuotta vanha H&M-villapaita.
1960-luvulla äitini Norjasta ostama paksu villapaita, joka on edelleen täysin ehjä ja nukkaantumaton.
Mulla on käytössä pari äidin takkia 60-luvulta. Istuvat loistavasti, kangas laadukasta.
Itse heitän harvoin mitään pois. Kesällä uudistin pellavaisen rippimekkoni hellemekoksi, yli 15 vuotta vanha oli se. Jotain 10 vuotta vanhoja vaatteita pidän sen verran usein ettei siihen tule edes kauheasti kiinnitettyä huomiota. Saan vielä usein kehuja vaatteistani, joten ei ilmeisesti näy että kuljen usein vanhoissa lumpuissa :D
Rukan sadetakki vuodelta 1989 on varmaankin vanhin käytössä oleva vaatteeni. Jokin äidin neuloma villapaita on liki yhtä vanha samoin kuin pari puuvillaista kesämekkoa.
Sitten mennään 90 -luvun puoliväliin: duffeli ja nahkatakki.
Kengistä käytössä ovat Ecco -nilkkurit vm. 1995. Kantalaput pitää uusia ja menevät vielä pitkään.
Ajattelin juuri vaihdattaa vetoketjun vaaleanruskeaan maihariin/parkatakkiin, se on 10 vuotta vanha, muttei mitään vikaa. Olen laihtunut, niin alan taas mahtua takkiin. Samoin mulla on aiemmin pieneksi jäänyt ruskea puolipitkä toppatakki (8 vuotta vanha), siihenkin aion vaihdattaa vetoketjun (tutulle ompelijalle töitä). On mulla kaapissa äitini kutoma villapaita, se on 31 vuotta vanha ja ihan hyvä. Sillä on tunnearvoa, äitini on kuollut 8 vuotta sitten.
Vanhin itse ostamani vaate, joka on yhä käytössä on 8. luokalla ostamani Nightwishin fanihuppari :D (tästä noin 15v aikaa) Edelleen paras huppari, jonka omistan, ei ole mennyt miksikään pesussa toisin kuin stadiumin jopa kalliimmat (en osta enää)! Vanhimmat vaatteet ylipäätään jotka omistan ovat varmaan mummun siskon vanhat vaaleanpunaiset kukkakuosiset tennarit, veikkaisin 70-lukua ja mummulta saatu samaa tyyliä ylisuuri musta kauluspaita vaaleanpunaisella kukkakuosilla, sekin varmaan 70-lukua...
Ei kun valehtelin! Vanhin itse ostamani vaate, joka on edelleen käytössä, ovatkin adidaksen säämiskähousut, jotka ostin ensimmäisillä kesätyörahoilla 7. luokan jälkeen :D
Äitini vanha t-paita, veikkaisin että ostettu 80-luvulla. Kankaan laatu aivan priimaa, ei ole mennyt miksikään.
2009 tai 2010 ginatricotin alennusmyynnistä villapaita hintaan 4,90e. Malli on täydellinen. Varjelen tätä enemmän kuin jotain kalliita merkkivaatteiden vastaavia.
Vierailija kirjoitti:
Ala-asteen lopussa saamani verkkaripuku. Suomalaisen pienyrittäjän työtä, torilta ostettu. Tästä on kohta 40 vuotta. Siihen aikaan vaatteet tehtiin kestämään.
Eikö pituus tai paino ole mukaan yhtään muuttunut peruskoulun ala-asteen lopun ajoista?
Alushousut jotka ostin teininä Lindexistä. Aikaa siitä 16 vuotta. Edelleen ovat tekotimantit perseen kohdalla pysyneet :D Eipä siinä, hyvät housut.
Tuo haarniska. Harvoin sen puen päälleni nykyään. 1300 luvulta.
Varmuudella muistan, että vuonna 2000 ostin Singaporessa, lomamatkalta pitkähihaisen t-paidan. Koska käsivarret kärähtivät. Se on edelleen käytössä ja melko hyväkuntoinen.
Saattaa olla vanhempiakin vaatteita, mutta siis varma tieto ostovuodesta.
Villakangastakki vuodelta 1998.
Prätkärotsi vuodelta 96. Aikoinaan uutena ostettu dekasta ja toisinaan käytössä. Paljonkos tuosta aikaa on???
Niken t-paita, 80-luvun puolessavälissä ostettu. Ei ole ollut käytössä paljoa, aloin käyttää yöpaitulina pari kuukautta sitten.
Toinen on Pomarfin talvinilkkurit vuodelta 1995. Ovat hurjan lämpimät ja käytän niitä ainoastaan kovilla pakkasilla. Täällä pääkaupunkiseudulla ei ole kyllä ollut pahemmin käyttöä niille.
13-vuotiaana saamani housut. En muista enää mitä merkkiä olivat, mutta kummallisesti ovat kestäneet kaikki nämä vuodet. Toki ovat vain kotihousuina ja heittäisin pois heti jos menisivät rikki :D. Nämä ovat jotain hieman liukaspintaista materiaalia mihin ei tartu eläinten karvat, joten hyvät housut kotiini. Olen 33-vuotias.
Muuten käytössä useampikin 10 vuotta vanha takki. Ovat loistavassa kunnossa edelleen.
Perhana, eihän mulla olekaan mitään jakoa täällä isossa liigassa! Menen takaisin kotiin kasvamaan. Mahtavaa että porukalla on näinä pikamuodin aikoina tälläistä settiä käytössä!
Ostin mun talvitakin vuonna 2004, käytössä yhä.