mitä heikkolahjainen voi elämässään tehdä, jos opiskelut ja työt ei suju?
Kommentit (30)
AP:lle on ihan turha ehdottaa mitään. Kaikki on mahdottomia.
Eikös puhelinmyynti ole aika haastavaa. Jos siitä ei meinaa normaali ihminenkään selvitä kunnialla, niin tuskinpa heikkolahjaiselle ykkösvaihtoehto. Mutta muu asiakaspalvelu puhelimessa eri juttu.
Nro 27 lisää lapsia en tee tämä yksi riittää. Haluamme itse elättää hänet ilman sossua ja kun meillä ei isot tulot ole niin yhden lapsen kanssa se vielä onnistuu. Ja nro 28 olen tehnyt puhelinmyyntiä myynyt lehtiä eikä se niin vaikeaa ollut,rohkeutta vaan vaati. Mutta se homma loppui tältä paikkakunnalta.ap
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 13:11"]
Hakea virallisen diagnoosin heikkolahjaisuudesta ja päästä sen turvin erityiskouluun opiskelemaan?
[/quote]
On tullut yritettyä opiskelua erityisoppilaitoksessa ei ole onnistunut.
No mulla on semmoine nehdotus, että laitat sen koneesi nyt kiinni ja lähdet vaikka työvoimatoimistoon voivottelemaan tuota ongelmaasi välillä. Josko he saisivat sinut jopa toimimaan ehdotusten pohjalta, täältä se ei näytä onnistuvan.
Ootko sä se sama, jonka piti ostaa 4-vuotiaalle mönkijä, vaikka rahat on vähissä?
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 13:54"]
No mulla on semmoine nehdotus, että laitat sen koneesi nyt kiinni ja lähdet vaikka työvoimatoimistoon voivottelemaan tuota ongelmaasi välillä. Josko he saisivat sinut jopa toimimaan ehdotusten pohjalta, täältä se ei näytä onnistuvan.
[/quote]
Ei ole pitkää aikaa kun työkkärissä kävin ja ehdottivat että alkaisin yrittäjäksi.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 13:56"]
Ootko sä se sama, jonka piti ostaa 4-vuotiaalle mönkijä, vaikka rahat on vähissä?
[/quote]
Päätin ostaa sellasen auton jota voi itse ajella siis lasten auton yli 3v.
siis onko nyt kyse laiskuudesta vai oikeasta heikkolahjaisuudesta? että yrittäjäksi?
eiks noita suojatyöpaikkoja oo pilvin pimein.
[/quote]
Ei ole pitkää aikaa kun työkkärissä kävin ja ehdottivat että alkaisin yrittäjäksi.
[/quote]
Yrittäjäksi? Oliko heillä sitten tarjota ideaa minkä alan? Tai onko sinulla itsellä? Meinaan ei sitä yrittäjäksi noin vain lähdetä, täytyy olla jokin liikeidea ja analysoida kannattaako se todennäköisesti ottaen huomioon paikkakunta, taloudellinen tilanne, omat voimavarat jne.
Lykkäyttää muutaman nassikan ja kysellä täällä sitten WT-nimiä päivät pitkät.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 14:00"]
[/quote]
[/quote]
Yrittäjäksi? Oliko heillä sitten tarjota ideaa minkä alan? Tai onko sinulla itsellä? Meinaan ei sitä yrittäjäksi noin vain lähdetä, täytyy olla jokin liikeidea ja analysoida kannattaako se todennäköisesti ottaen huomioon paikkakunta, taloudellinen tilanne, omat voimavarat jne.
[/quote]
Kyllä työvoimaneuvoja ehdotti yrittäjäksi alkamista. Hän tietää heikkolahjaisuuteni ja lisäksi fyysiset sairauteni. Kioskia suositteli että sitä alkaisin pitämään.
- käsitöitä
- leipomuksia, niitä voi myydä vaikka joillain kirppiksillä.
- vapaaehtoistyötä, mummoille seuraksi vaikka
- tarjoutua avuksi sukulaisille ja ystäville
- harrastaa liikuntaa, lintujen bongailua, metsässä samoilua, marjapoimintaa, mitä vaan.
Kyllä päivänsä saa täytettyä. Vai rahaako nimenomaan tarvitset?
Jos osaat siivota ja tehdä kotitöitä, voisi yrittäjyys olla vaihtoehto. Kodinhoitopalveluissa on kasvavaa kysyntää. Tosin ajokortin tarvitsisit... Ja yrittäjän paperihommat voivat olla monimukaisia, vaikka ison osan voikin ulkoistaa.
Koska olet täällä niin usein samaa asiaa valittamassa, olisi mielestäni hyvä jos kävisit ihan ensin esim. psykiatrille juttelemassa. Sinulle on tullut niin valtava alemmuudentunne tuosta "heikkolahjaisuudestasi", että et taida edes uskaltaa enää mitään av-palstaa vaativampaa.
Komppaan numeroa 13.. mä tiedän monta ihmistä jotka eivät koulussa ole pärjänneet mutta elämässää kuitenkin erittäin hyvin.
En ymmärrä miksi sä viikosta toiseen valitat ja kyselet täällä. Kertoisit edes joskus mitkä ne sun sairaudet on ja mitä ne oikeesti rajottaa ja mitä sä vaan kuvittelet että ne rajottaa..
Puutarhahommia löytyy varmasti kesäksi, siivooja, kaupan hyllyttäjä, varastomies yms yms. Kun ei me täällä tiedetä mikä sua kiinnostaa.. aina kyselet ja mikään ei kelpaa.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 14:03"]
Kyllä työvoimaneuvoja ehdotti yrittäjäksi alkamista. Hän tietää heikkolahjaisuuteni ja lisäksi fyysiset sairauteni. Kioskia suositteli että sitä alkaisin pitämään.
[/quote]
Ihan älytön ehdotus... Ensinnäkin siksi ettei kioskinpito ole mitään kevyintä työtä, yleensä siinä joutuu itse raahaamaan tavarat tukusta, tekemään pitkää päivää jne. Lisäksi on varsin suuri taloudellinen riski, ja on ihan älytöntä että työtöntä melkein edellytetään työllistämään itsensä vaikka riskit on suuret. Ei todellakaan ole ratkaisu työttömyysongelmaan, saati vaikeasti työllistyvän heikkolahjaisen työttömyysongelmaan, ryhtyä yrittäjäksi.
Olen kyllä nro 13 kanssa samaa mieltä siitä, että jos kerran itsekin koet että et oikeasti pysty opiskelemaan etkä työskentelemään, niin ehkä sinun kannattaisi hankkia muuta täytettä päiviisi muusta kuin palkkatyöstä. Nro 13 ehdotukset ovat kyllä ihan hyviä, jos niihin suhtautuu avoimesti.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 14:16"]
- käsitöitä
- leipomuksia, niitä voi myydä vaikka joillain kirppiksillä.
- vapaaehtoistyötä, mummoille seuraksi vaikka
- tarjoutua avuksi sukulaisille ja ystäville
- harrastaa liikuntaa, lintujen bongailua, metsässä samoilua, marjapoimintaa, mitä vaan.
Kyllä päivänsä saa täytettyä. Vai rahaako nimenomaan tarvitset?
Jos osaat siivota ja tehdä kotitöitä, voisi yrittäjyys olla vaihtoehto. Kodinhoitopalveluissa on kasvavaa kysyntää. Tosin ajokortin tarvitsisit... Ja yrittäjän paperihommat voivat olla monimukaisia, vaikka ison osan voikin ulkoistaa.
Koska olet täällä niin usein samaa asiaa valittamassa, olisi mielestäni hyvä jos kävisit ihan ensin esim. psykiatrille juttelemassa. Sinulle on tullut niin valtava alemmuudentunne tuosta "heikkolahjaisuudestasi", että et taida edes uskaltaa enää mitään av-palstaa vaativampaa.
[/quote]
Tottakai uskallan tehdä ja kaikenlaista auttelua yms olen tehnytkin. Rahaahan sitä tietenkin tarvitsisi kuten muutkin ihmiset.
Itsekin olen joskus tätä syvällisesti miettinyt, kun olen nähnyt ihmisiä, joilla on vakava kehitysvamma. Esimerkiksi sellainen fyysinen, ettei pärjää ollenkaan omillaan. Mihin sellaiset ihmiset menevät ja kuka heistä huolehtii? Toivottavasti edes joku.
Työkkärin puheet voi heti unohtaa. Sieltä tulee usein ihan päättömiä ehdotuksia ja heikkolahjainen tuskin pärjää yrittäjänä. Ei välttämättä edes kioskin myyjänä, jos pitää myydä lotot ja bussiliput ja estää humalaisia ostamasta kaljaa tai varastamasta sitä.
Ruokakaupoissa on paljon töissä kehitysvammaisiakin, esim. hyllyttämässä tai pullohuonetta hoitamassa.
Oletko käynyt ammatinvalintapsykologilla?
Politiikka on varteenotettava vaihtoehto.