Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joku sairaus muka lihottaa ihmistä? En ymmärrä

Vierailija
07.07.2020 |

En todellakaan ymmärrä, että miten aina, kun on keskustelu jostain, että miksi olet lihava niin puolet kirjoittajista vastaa, että sairauden tai lääkityksen takia. Mikä on muka sellainen sairaus, että se lihottaa? Miten voi tapahtua lihomista ilman, että kaloreita kuluu vähemmän kuin niitä saa?

Kommentit (164)

Vierailija
141/164 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ovat varmaan yhtä mieltä, että monen sairauden oireena on laihtuminen ja lääkkeetkin voivat laihduttaa. Miksi sitten on niin vaikea hyväksyä, että jotkut sairaudet ja lääkkeet voivat lihottaa?

Sairaus tai lääke voi lihottaa JOS ei kiinnosta tehdä mitään sen eteen ettei lihota. Ja se tekeminen on suurimmaksi osaksi sitä että tekee vähemmän.

Et vissiin ole lukenut ketjua. Miten esim kortisonia syövä voi estää sen veden kertymisen ja kasvojen turpoamisen? Miten jo minimikaloreilla elävä voi vähentää syömistään?

Yleensäkin sairaat ihmiset keskittyvät ihan tarkoituksella siihen paranemiseen ja elossa pysymiseen, ulkonäkö on se toissijainen juttu siinä. Niin sen pitääkin olla ja niin lääkärit neuvovat tekemään. Ja paraneminen tapahtuu todennäköisemmin hyvillä elintavoilla, eli syömällä tasapainoisesti ja monipuolisesti, kuin  kituuttamalla minikaloreilla ja stressaamalla vielä ulkonäköäkin. Helppoa se on huudella toisille, jos ei ole omaa kokemusta asiasta.

Vierailija
142/164 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, kommenteista näkee, että raivohullu norsuarmeija asialla, kun aloitus meni tunteisiin. Hupaisaa. Haen popcornia. 

Olet siis läski?

PS, miehillä se kärsä on, ei naisilla, ja norsut ovat muutenkin hienoja ja kauniita eläimiä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/164 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ovat varmaan yhtä mieltä, että monen sairauden oireena on laihtuminen ja lääkkeetkin voivat laihduttaa. Miksi sitten on niin vaikea hyväksyä, että jotkut sairaudet ja lääkkeet voivat lihottaa?

Sairaus tai lääke voi lihottaa JOS ei kiinnosta tehdä mitään sen eteen ettei lihota. Ja se tekeminen on suurimmaksi osaksi sitä että tekee vähemmän.

Minulta leikattiin kilpirauhanen kokonaan pois kaksi vuotta sitten, joten ei ole keksittyä, että minulla on vajaatoiminta sen vuoksi. Lääkitys tähän on pakollinen ja säätely ei kohdallani ole ollut ihan helppo. Ja tämän myötä on tullut peräti 20 kg lisää painoa. Ravitsemusterapeutti ei salli mun syödä vähemmän etten jäisi petipotilaaksi 😁 pikkuhiljaa tässä opettelen hyväksymään uuden kokoni. Ei ihan helppoa ku aina ollut hoikka.

Vierailija
144/164 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta leikattiin kilpirauhanen kokonaan pois kaksi vuotta sitten, joten ei ole keksittyä, että minulla on vajaatoiminta sen vuoksi. Lääkitys tähän on pakollinen ja säätely ei kohdallani ole ollut ihan helppo. Ja tämän myötä on tullut peräti 20 kg lisää painoa. Ravitsemusterapeutti ei salli mun syödä vähemmän etten jäisi petipotilaaksi 😁 pikkuhiljaa tässä opettelen hyväksymään uuden kokoni. Ei ihan helppoa ku aina ollut hoikka.

Tsemppiä! Toivottavasti se lihominen vielä loppuu. Unohda ap;n kaltaiset negaajat ja keskity paranemiseen ja elämiseen.

Vierailija
145/164 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jonkun typeryyden voi muka huomata yhdestä viestistä?

/s

Vierailija
146/164 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun aloitus on joko provo tai ymmärtämättömän henkilön kirjoitus. Kukaan ei ole niin tyhmä, etteikö tietäisi että on sairauksia ja lääkityksiä jotka aiheuttavat painon nousua sekä vaikeuttavat tai estävät painon pudotusta.

Vierailija
147/164 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää ei nyt liity aloitukseen vaan enemmänkin kommentteihin kilpparin vajiksesta. En nyt tarkoita sanoa, ettei se lihottaisi, totta kai se lihottaa. Mutta miten kun mun ystävä + hänen sisko molemmat laihtuivat roimasti kun sairastuivat kilpirauhasen vajaatoimintaan? Ja heillä on nimenomaan vajaus, ei liikatoiminta.

Ystävän paino onneksi loppui tippumasta Thyroxinin avulla koska hän miltei kuihtui pois. Musta tää kuulostaa aika hassulta. Olen yrittänyt googletella, mutta saan aina vain tuloksia lihomisesta.

Lakkasivat syömästä, koska eivät saaneet enää energiaa ruuasta?

Mulla vajaatoiminta vei ruokahalun kokonaan. Väkisin syön. En tunne nälkää. Bmi 20. Olen koittanut Thyroxinia, mutta ei lopulta ole mun lääke. Mutta sen muistan, että Thyroxini syötättää, tulee himo ruokaan, mieliteko, halu.

Voisiko tässä olla selitys?

Vierailija
148/164 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hitto näitä.🙄🙄🙄🙄

Ja eletään 2020-luvulla. Ja kuin paljon näistä kirjoitetaan ja puhutaan.

Vierailija
149/164 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksisuuntaisessa lääkkeet lihottaa

Vierailija
150/164 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten jonkun typeryyden voi muka huomata yhdestä viestistä?

/s

Kyllä välillä niin selvästi loistaa riveiltä ja rivien välistä.

Vierailija
151/164 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä minäkään miten lääkkeet lihottaa. En vaikka syön itse kortisonia, e-pillereitä, mt-lääkkeitä jne. Edelleen se on ruoka mikä lihottaa ja mikään pakko ei ole syödä itseä lihavaksi.

Mutta pakko on syödä pysyäkseen elossa. Jos syö alle 800kcal päivässä, se lasketaan jo paastoksi, ja se on epäterveellistä. Alkaa lähteä hiukset, kuukautiset loppuu naisilta jne.

Joku sairas ihminen voi joutua syömään jatkuvasti noin vähän, jotta ei lihoisi. Se voi johtua siitä sairaudesta tai lääkkeistä tai olla seurausta niistä. Onko se terveellistä? Onko se järkevää? Kannattaako ulkonäön takia uhrata loputkin terveydestään? No ei.

Ei tietenkään.

Voi siinä olla terveydellisetkin syyt haluta pysyä normaalin painon rajoissa: nivelet, sydän,  diabetes ja kai niitä muitakin on.

Vierailija
152/164 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta leikattiin kilpirauhanen kokonaan pois kaksi vuotta sitten, joten ei ole keksittyä, että minulla on vajaatoiminta sen vuoksi. Lääkitys tähän on pakollinen ja säätely ei kohdallani ole ollut ihan helppo. Ja tämän myötä on tullut peräti 20 kg lisää painoa. Ravitsemusterapeutti ei salli mun syödä vähemmän etten jäisi petipotilaaksi 😁 pikkuhiljaa tässä opettelen hyväksymään uuden kokoni.

No, aapee nyt on mitä on. Ei todellakaan kannata välittää. Ei ymmärrä kuin sanan kalori- huom. VAIN SANAN. Ja toisenkin sanan kyllä: LIHOA.

Siinä se aapeen tämänhetkinen kokonaissaldo sitten onkin.

Aapee joutaisi tietokirjojen pariin ottamaan asioista selvää.

Vierailija
153/164 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahmiminen on helppo panna aina sairauden tai lääkkeen piikkiin. Vain nestettä keräävät lääkkeet turvottavat. 

Vierailija
154/164 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä muutama vuosikymmen sitten harva sairasti näitä ja nytvähintään 60 prosenttia kansasta:D Vähän epäilen. Eiköhän se johdu ruuasta ja ruokailutottumuskista  ennemminkin. Toki poikkeuksia on, mutta yli puolet kansasta....

Vierailija
155/164 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksisuuntaisessa lääkkeet lihottaa

Tuskin. Kaksisuuntaiset eivät osaa vain hillitä makeanhimoaan. 

Vierailija
156/164 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että sinä et ymmärrä, ei kerro mistään muusta kuin siitä, että sinä olet tyhmä.

157/164 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen vajaatoiminta hidastaa aineenvaihduntaa.

Masennuslääkkeet lihottavat,koska hidastavat aineenvaihduntaa ja nostavat ruokahalua.

Munasarjojen monirakkulatauti eli PCO hidastaa aineenvaihduntaa.

Vierailija
158/164 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile vetää kortisonia 3 vuotta putkeen ni kysyn sitten turvottaako.

Vierailija
159/164 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko vähälahjaisen AP:n sairaus selvisi?

Vierailija
160/164 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on BED. En puhu siitä, että joulupöydässä vedetään ähky, vaan että saatoin ahmia monta pakettia leipää tmv. kunnes on niin paha olla, että ei pysty. En yleensä syönyt ruuanvalmistustarvikkeita, kuten jauhoja, mutta kaikkea syötäväksi kelpaavaa kyllä. Koska en ollut bulimikko, paino nousi. Tähän on ollut tosi vaikea saada apua. Yritin ekan kerran joskus 20 vuotta sitten, mutta käytännössä jos ei ole bulimia tai anoreksia, apua on edelleenkin vaikea saada. Olen tehnyt netistä itsehoito-ohjelmaa ja pari kertaa kävin psykiatrilla, kun oli rahaa enemmän ja ahminnat on jääneet pois. Yhtään en silti ole laihtunut, mutta jo painon nousun loppuminen on tässä kropassa jonkinlainen saavutus.

Lehtijutuissa on toistunut, että ainakin kolmanneksella todella ylipainoisista ihmisistä on syömishäiriö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan