Miten joku sairaus muka lihottaa ihmistä? En ymmärrä
En todellakaan ymmärrä, että miten aina, kun on keskustelu jostain, että miksi olet lihava niin puolet kirjoittajista vastaa, että sairauden tai lääkityksen takia. Mikä on muka sellainen sairaus, että se lihottaa? Miten voi tapahtua lihomista ilman, että kaloreita kuluu vähemmän kuin niitä saa?
Kommentit (164)
No onpa ihme, että joku sairaus tai lääke vaikuttaa ruoansulatukseen? Olis ihme jos ei vaikuttais.
Esim. Kortisonilääkitys turvottaa ja lihottaa. Ja aplle lisätietona että en puhu nyt mistään ihovoiteista 😁 vaan suun kautta otettavasta kortisonista.
Moni sairaus ja lääke itsessään lihottaa. Vaikuttaa aineenvaihduntaan, näläntunteeseen ja väsyttää niin että sairastunut ei voi urheilla.
Tää ei nyt liity aloitukseen vaan enemmänkin kommentteihin kilpparin vajiksesta. En nyt tarkoita sanoa, ettei se lihottaisi, totta kai se lihottaa. Mutta miten kun mun ystävä + hänen sisko molemmat laihtuivat roimasti kun sairastuivat kilpirauhasen vajaatoimintaan? Ja heillä on nimenomaan vajaus, ei liikatoiminta.
Ystävän paino onneksi loppui tippumasta Thyroxinin avulla koska hän miltei kuihtui pois. Musta tää kuulostaa aika hassulta. Olen yrittänyt googletella, mutta saan aina vain tuloksia lihomisesta.
Vierailija kirjoitti:
On niitä sairauksia, mutta 98% on lihavia ihan vaan koska syövät liikaa. Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, reuma ja munuaisten vajaatoiminta joiden vuoksi olen syönyt esim kortisonia jo vuosia, isoillakin annoksilla, enkä silti ole lihava koska syön terveellisesti ja liiikun. Hetkellisesti kortisoni saattaa turvottaa muutaman kilon, mutta sehän nyt ei ole varsinaisesti lihomista ja silti BMI reippaasti normaalin puolella.
No kerrohan kuinka pitkään olet syönyt kortisonia tauotta, minkälaisella annoksella ja mitä kortisonia?
Vierailija kirjoitti:
Esim. Kortisonilääkitys turvottaa ja lihottaa. Ja aplle lisätietona että en puhu nyt mistään ihovoiteista 😁 vaan suun kautta otettavasta kortisonista.
Moni sairaus ja lääke itsessään lihottaa. Vaikuttaa aineenvaihduntaan, näläntunteeseen ja väsyttää niin että sairastunut ei voi urheilla.
Kortisoni kerää nestettä ja turvottaa, se ei ole lihomista. Jos on sellainen sairaus, että se vaikuttaa aineenvaihduntaan, näläntunteeseen tai liikuntaan, on vaihdettava ruuan sisältöä eikä syyttää sairautta tai lääkettä lihomisesta.
Ap, ole onnellinen siitä että itse olet terve. Monella ei ole yhtä hyvä tuuri.
Tälle voisi tietysti avata oman ketjunsa, mutta minua puolestaan ihmetyttää ap:n kaltaiset ihmiset. Mistä tuollainen tyhmyys ja tietämättömyys kumpuaa? Onko hän vain yksinkertainen? Oppimisvaikeuksinen? Tylsämielinen? Erityispiirteinen?
Miten hän pärjää työelämässä? Mitä työtä hän voi tehdä niin, että pärjää siinä?
Miten hän tulee toimeen perheensä ja sukunsa kanssa ja millaisia ystäviä hänellä on ja millaisista asioista he keskustelevat yhdessä?
Eikö hävetä olla tyhmä ja tuoda se kaikille julki ja vielä esittää seisovansa pystypäin sen takana ja yrittää jopa muodostaa sumuverhoa? Vai onko vain ja ainoastaan yksinkertainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kortisoni kerää nestettä ja turvottaa, se ei ole lihomista. Jos on sellainen sairaus, että se vaikuttaa aineenvaihduntaan, näläntunteeseen tai liikuntaan, on vaihdettava ruuan sisältöä eikä syyttää sairautta tai lääkettä lihomisesta.
Ääliö. Aineenvaihdunnan hidastuminen, näläntunteen lisääntyminen ja jatkuva väsymys ovat todellisia haittavaikutuksia näille ihmisille, eivät mikään mielentila. Et nyt ymmärrä. Jos sinä syöt pelkkää salaattia, näiden ihmisten pitäisi suurinpiirtein syödä pieniä kiviä jotta lopputulos olisi sama Ei ole terveellistä näännyttää itsensä nälkään, se pahentaa sairauksia ja hidastaa paranemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne kilot, oli sitten nestettä ja turvotusta tai silkkaa läskiä, saattavat kuitenkin jäädä vaikka lääkitys lopetettaisiin. Ihmisen aineenvaihdunta on aika monimutkainen ja yksilöllinen kokonaisuus, joten on todella naurettavaa ja antaa ihmisestä yksinkertaisen kuvan, jos tulee sellaisessa mestaroimaan jollain "älä syö enempää kuin kulutat" -hokemalla.
Vierailija kirjoitti:
Tää ei nyt liity aloitukseen vaan enemmänkin kommentteihin kilpparin vajiksesta. En nyt tarkoita sanoa, ettei se lihottaisi, totta kai se lihottaa. Mutta miten kun mun ystävä + hänen sisko molemmat laihtuivat roimasti kun sairastuivat kilpirauhasen vajaatoimintaan? Ja heillä on nimenomaan vajaus, ei liikatoiminta.
Ystävän paino onneksi loppui tippumasta Thyroxinin avulla koska hän miltei kuihtui pois. Musta tää kuulostaa aika hassulta. Olen yrittänyt googletella, mutta saan aina vain tuloksia lihomisesta.
Lakkasivat syömästä, koska eivät saaneet enää energiaa ruuasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. insuliini lisää ruokahalua. Nälän tunnetta vastaan on vaikea taistella kun ruokaa on saatavilla. Nälkä on vaikka olisi syönyt.
Sokerin syöminen lisää insuliinin tuotantoa. Rasva ei sitä tee.
Riippuu mikä rasva. Esimerkiksi hampurilaisten ja pizzan rasva takuulla lisää insuliinin tuotantoa.
Psoriasis lihottaa, koska vaikuttaa jotenkin sokerin imeytymiseen. Kehossa on monta toimintoa jotka voivat sairauksien vuoksi häiriintyä.
Tai lääkkeiden.
Vierailija kirjoitti:
Omaan terveyteen voi ihan itse vaikuttaa. Syöty ruoka on tärkein asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. insuliini lisää ruokahalua. Nälän tunnetta vastaan on vaikea taistella kun ruokaa on saatavilla. Nälkä on vaikka olisi syönyt.
Sokerin syöminen lisää insuliinin tuotantoa. Rasva ei sitä tee.
Riippuu mikä rasva. Esimerkiksi hampurilaisten ja pizzan rasva takuulla lisää insuliinin tuotantoa.
Kyseessä esimerkeissäsi on rasvan yhdistäminen hiilareihin. Sen saman rasvan syönti ilman hiilarilisukkeita, ei välttämättä lihottaisi. Toki määrälläkin on väliä. Eikä ole hyvä syödä (liikaa) huonoa rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä siskosta, mutta ystäväni söi todella paljon koska häntä itseänsäkin huoletti äkkinäinen painon tippuminen vaikka mikään ei ollut muuttunut. Alkoi siis syömään enemmän kuin aiemmin. Siksi tämä ihmetyttääkin minua niin paljon.
Voiko olla harvinainen vaikutus, että paino tippuukin eikä nouse? Kuitenkin muut oireet sopi vajaatoimintaan + todettiin testeillä kun lääkäri epäili sitä vaikka paino tippuikin.
Vierailija kirjoitti:
Psoriasis lihottaa, koska vaikuttaa jotenkin sokerin imeytymiseen. Kehossa on monta toimintoa jotka voivat sairauksien vuoksi häiriintyä.
Tai lääkkeiden.
Psoriasis ei lihota, vaan syöty ruoka. Psoriasta muuten hoidetaan juurikin syömällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaan terveyteen voi ihan itse vaikuttaa. Syöty ruoka on tärkein asia.
Ei aina. Esim. perinnöllinen autoimmuunisairaus tulee jos tulee. Kakkostyypin diabetes on kai niitä harvoja, mihin voi itse yrittää vaikuttaa elintavoilla, mutta ei sekään aina pelasta.
Vierailija kirjoitti:
On niitä sairauksia, mutta 98% on lihavia ihan vaan koska syövät liikaa. Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, reuma ja munuaisten vajaatoiminta joiden vuoksi olen syönyt esim kortisonia jo vuosia, isoillakin annoksilla, enkä silti ole lihava koska syön terveellisesti ja liiikun. Hetkellisesti kortisoni saattaa turvottaa muutaman kilon, mutta sehän nyt ei ole varsinaisesti lihomista ja silti BMI reippaasti normaalin puolella.
Justiinsa. Noin minäkin alkuun kuvittelin että minua kortisoni ei lihota. Mutta sitten kun vuosien kuluessa annosta nostettiin ja jouduin siirtymään lyhyistä kuukauden mittaisista kortisonikuureista syömään kortisonia jatkuvana, niin alkoi tapahtua. 20 kiloa tuli ihan huomaamatta. Ja vaikka kortisoni lopetettiin puoli vuotta sitten, näistä kiloista on tosi vaikea päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä siskosta, mutta ystäväni söi todella paljon koska häntä itseänsäkin huoletti äkkinäinen painon tippuminen vaikka mikään ei ollut muuttunut. Alkoi siis syömään enemmän kuin aiemmin. Siksi tämä ihmetyttääkin minua niin paljon.
Voiko olla harvinainen vaikutus, että paino tippuukin eikä nouse? Kuitenkin muut oireet sopi vajaatoimintaan + todettiin testeillä kun lääkäri epäili sitä vaikka paino tippuikin.
Tuosta tietää parhaiten vain he ja lääkärinsä.
Omalla kohdallani liikatoiminnassa oli rajua laihtumista, mutta samalla alkoi energiat loppua seinään, joten lisäsin reippaasti syömisiä ja painonlasku pysähtyi (suklaalevy päivässä). Vajaatoiminnassa sen sijaan on kausia, kun keho kerää parissa viikossa neljä-viisi kiloa rasvaa ilman että ruokatottumukset merkittävästi muuttuisivat ja niistä eroonpääseminen on erittäin hankalaa ja pahimmillaan seuraava myöhempi kertymä tulee edellisen lisäksi.
Ja sitten vielä jotkin sairaudet ja lääkitykset voivat pudottaa painoa, joko viemällä ruokahalun tai vilkastuttamalla aineenvaihduntaa. Tämäkin on varmasti ap:lle hyvin monimutkaista ja hankalasti hahmotettavaa, voi poloista.