Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Appivanhemmat "vahtivat lasta"

Vierailija
01.05.2013 |

Appivanhempamme lupasivat yhtenä iltana vahtia 7-kuista vauvaa, että pääsisimme mieheni kanssa ensimmäistä kertaa pitkään aikaan ravintolaan, sinnekin vain alle kahdeksi tunniksi. Kun tulimme takaisin, kuulin vauvan huutavan sydäntä riipivää lopenuupunutta itkua makuukuoneesta. Appi luki olohuoneessa kirjaa eikä reagoinut edes tuloomme. Anoppi oli umpihumalassa ja sanoi "hys hys vauva nukkuu". Vauva oli punainen, tärisi ja likomärkä, sänky hiestä märkä. Kun kysyin, mitä tämä on olevinaan, he kertoivat yrittäneensä vähän rauhoitella vauvaa, anoppi oli kiikutellut sylissä häntä humalassa ja sitten olivat jättäneet sänkyyn.

Olen murheen murtama ja raivoissani. En enää ikinä jätä lastani valvomatta appivanhemmilleni. Syytän niin itseäni kaikesta tästä. Eikä miehenikään uskalla sanoa tästä mitään vanhemmilleen eivätkä appivanhempani edes pyytäneet anteeksi käytöstään, kun seuraavana päivänä sanoin ettei humalassa hoitaminen ole millään tavalla ok. Olin vain 100 metrin päässä vauvassa, miksi eivät voineet soittaa, jos huomasivat etteivät pystykään hoitamaan vauvaa,  ja miksi h*******ssä pitää juoda kun lupautuu hoitoavuksi!

Eipä tarvitse sitten anopinkaan ihmetellä miksi hoidan lasta mielummin itse tai menen oman äitini luokse.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltiin miehen kanssa ekan kerran kahdestaan ulkona, kun vanhin lapsemme oli 7v, nuoremmat olivat 5v ja 3v

Sun lapses on vasta 7kk ja sinä jätät  hänet hoitoon känniläisille?

Vierailija
2/41 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menis välit poikki jos vauvaa hoitamaan lupautuneet jois alkoholia - kyse oli vaan kahdesta tunnista, eikö anoppi ollut kännissä jo vauvaa tuodessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeks nyt mutta kai tämä alkoholin ongelmakäyttö jollakin tavalla on ollut sinulla tiedossa?

Vierailija
4/41 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mummo ja ukki alkoholisteja ja suku laittoi lapset kesällä jopa kuukaudeksi...ihmettelivät, kun mulle eivät hoitajaksi kelvanneet edes viikonloppuna. Mummo oli kyllä hyvä hoitaja selvin päin, mutta jätin vain jos itse olin vaikkapa saunassa, en sen pitemmäksi aikaa. Mummo ei niin paha kuin ukki ja ukin kuoltua lopetti lähes kokonaan. Mutta ukkia näki harvemmin selvin päin kuin kännissä. En tajua miten sukulaiset saattoivat laittaa alle kouluikäisiä sinne...

Vierailija
5/41 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala tilanne. Tuo todellakin oikeuttaa panemaan välit vaikka kokonaan poikki, mutta läheisiin ihmisiin se on todella hankalaa. Etenkin kun miehesi ei saa suutaan auki.

Tietenkään et koskaan enää anna lasta tälle kaksikolle hoitoon. Oma äitini rymistelee paikalle lupaa kysymättä silti. :(

Vierailija
6/41 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 11:42"]

Mulla menis välit poikki jos vauvaa hoitamaan lupautuneet jois alkoholia - kyse oli vaan kahdesta tunnista, eikö anoppi ollut kännissä jo vauvaa tuodessa?

[/quote]

En tietenkään tiedä ap:n olosuhteita tai tilannetta mutta oma isäni saattaa tirvaista yhtäkkiä ilman varoitusta litran viinapullon tunnin sisään. Päihtyykin sitten sen mukaisesti.

Enpä kyllä ole vanhemmilleni lastani jättämässäkään :)

Vierailija
7/41 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 11:42"]

Me oltiin miehen kanssa ekan kerran kahdestaan ulkona, kun vanhin lapsemme oli 7v, nuoremmat olivat 5v ja 3v

Sun lapses on vasta 7kk ja sinä jätät  hänet hoitoon känniläisille?

[/quote]

Ap, tässä. Ihana AV-kollegani, olet sinä aika irti tästä todellisuudesta, jos seitsemänvuotiaasikaan ei muka ole kahta tuntia ollut jonkun muun kuin sinun seurassa. En halua, että tämä keskustelu menee taas väännöksi siitä, että sinun kaltaisten mielestä kukaan muu kuin äiti ei saa tulla lähellekään lasta ennen tiettyä ikävuotta.

Minusta ei ole kohtuutonta, että isovanhemmat hoitavat lapsenlastaan kaksi tuntia ja jopa toivottavaa, että he ottavat osaa lapsenlastensa elämään. Lapsi on minun, mutta hän on myös 25% anoppiani, joten en voi noin vain kieltää hänen osuuttansa lapsen elämään, vaikka ap-raadin mielestä isovanhempien poissulkemiseksi riittää jo sekin, että äiti on ainoa henkilö maailmassa, joka on riittävän hyvä olemaan Niko-Petterin kanssa samassa huoneessa.

Tällä kertaa kaikki meni kuitenkin pieleen. Tein täydellisen virhearvion appivanhempieni suhteen. Tämä tuli kuitenkin yllätyksenä, sillä he ovat käyttäytyneet eri tavalla viettäessään paljon aikaa vauvan kanssa minun ollessani myös läsnä. He tulivat meille vahtimaan vauvaa ja olin kuitenkin viereisessä rakennusessa kadun toisella puolella siltä varalta, että minua tarvitaan.

Appi ei juo oikeastaan koskaan, anopin tiedän juovan joskus punaviiniä humaltumiseen asti. Hän on kuitenkin ollut muuten vastuullinen ja hyvä ihminen, ja aina selvinpäin lapsen ollessa paikalla. Ilmeisesti pullo oli tällä kertaa mukana.

Vihaan niin paljon alkoholia. En edes ymmärrä, miten joillakin ihmisillä voi olla pää niin sekaisin, että pitää ylipäänsä juoda itsensä sekaisin ja etenkin silloin kuin toivoo itse, että voisi vahtia lasta. Lapsuudenkodissani ei juotu alkoholia, itse en juo, joten tämä kaikki järkyttää senkin vuoksi näin paljon.

Miten hitossa minä voin pitää alkoholivalistusta anopille, en mitenkään. Siksipä loppuu tosiaan tähän lapsien vahtiminen heidän osalta. Voivat käydä katsomassa, siihen heillä on vielä oikeus, mutta enää en jätä lasta yksin hänen kanssaan hetkeksikään. 

Olen niin vihainen itselleni ja heille. Ja etenkin miehelleni, kun hän ei oikein halua edes ottaa kantaa tähän. Mikä suomalaisia ja heidän alkoholisuhdettaan vaivaa!!!

Vierailija
8/41 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Repskops

Vierailija
9/41 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin itsekin aivain raivoissani. En tiedä olisinko raivoissani enemmän miehelle vai appivanhemmilleni. Luultavasti miehelleni jos hänessä ei ole sen vertaa miestä, että aukaisisi suunsa moisessa tilanteessa.

Vierailija
10/41 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis appi oli kuitenkin selvinpäin? Ja lapsi hengissä?

En nyt näe tässä mitään ongelmaa. Toinen aikuinen ei ollut humalassa, lapsi ei ollut hengenhädässä eikä sitä oltu pahoinpidelty. Humalainen anoppi samassa asunnossa vauvan kanssa ei ole mikään lastensuojeluilmoitusta vaativa uhka.

Tuollaista se on, kun lapsi on mummolassa hoidossa! En minä itsekään jokaiseen inahdukseen reagoi, vaikka olenkin selvin päin. Vauva ei mene rikki siitä, että kiukkuaa sängyssään! Jos ei kelpaa vieras syli ja jos vauva on liian pieni olemaan erossa äidistään, niin ei ole hoitajan vika, jos se huutaa.

Vierailija
11/41 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä, appi oli tosiaan selvä, kun hänelle ei alkoholi oikein maistu. Hän kuitenkin antoi vauvan itkeä yksinään sängyssä ja katsoi vierestä, kun humalainen tai humaltuva anoppi yritti lohduttaa vauvaa. Teoriassa tilanne on ok, kun paikalla on selvä aikuinen, mutta se että hän luovutti vauvan juovalle aikuiselle on minusta yhtä pahaa kuin mitä anoppi teki.

Onneksi mitään vaarallista ei käynyt tällä kertaa. Vauva itki paljon, mutta niin hän itkee minunkin kanssa herätessään uniltaan. Jos vauvalle olisi tapahtunut jotain, olisin tehnyt tietysti ilmoituksen poliisille. Nyt selvisimme säikähdyksellä ja voin taata, että tilanne ei tule toistumaan enää milloinkaan! En lähde repimään sukuamme ja perhettämme rikki rikosilmoituksella, mutta anoppi saa kyllä tietää paikkansa tästä lähtien.

Vierailija
12/41 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 12:59"]

Tuollaista se on, kun lapsi on mummolassa hoidossa!

[/quote]

Ootko nyt ihan tosissas? Jurri-mummo on hyvä hoitaja lapselle? Puhumaton pappa kirjan ääressä riittää hoitamaan sekä päihtynyttä vaimoaan että huutavaa vauvaa?

Minäkin olen ap sitä mieltä että kerrasta poikki. Hyvä että kuitenkin annoit appivanhemmille mahdollisuuden, ja vielä parempi että mitään vakavaa ei sattunut.
Jos asiasta sikiää jatkokeskustelua, voit kohteliaasti kieltäytyä hoitoavusta vetoamalla edelliseen kertaan, kun hoitoajalla ryypättiin. Onhan tuo nyt itsestään selvää että kun ollaan lapsesta vastuussa, jätetään viinat koskematta.

Vierailija
13/41 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten lähtiessä huomannut että anoppi on kännissä? Ei kahdessa tunnissa kauheita lärvejä ehdi vetää.

Vierailija
14/41 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vielä, yritän nyt niin paljon kun vain voin ymmärtää tuota anoppiani. Tilanne oli se, että he tulivat iltapäivällä meille, viettivät aikaa kanssamme, ja sitten illan suussa minä laitoin vauvan nukkumaan yöunia ja lähdimme käymään illallisella. Anoppi varmaan ajatteli, että onpas helppo lapsenvahtikeikka, kun lapsi nukkuu, ja avasi pullon. Yllättäen vauva kuitenkin heräsi eikä enää rauhoittunutkaan.

En kuitenkaan missään nimessä voi hyväksyä alkoholin juontia edes silloin kun vahditaan nukkuvaa vauvaa. Anoppini oli tällä kertaa vain äärimmäisen  typerä ja vastuuton, mutta en usko, että hän olisi tehnyt samaa temppua päivällä. Mutta minkäs teet, nyt hän sössi suhteensa meihin pahasti.

Vierailija
15/41 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 13:33"]

Et sitten lähtiessä huomannut että anoppi on kännissä? Ei kahdessa tunnissa kauheita lärvejä ehdi vetää.

[/quote]

En todellakaan huomannut, koska hän ei ollut ainakaan minun nähden ottanut mitään ennen lähtöä.  Hän on pieni vanha ihminen, joka ilmeisesti joi ison pullon väkevää juomaa nopeasti. Totta puhuen minä en toisaalta aina tunnista humaltumisen merkkejä, kun omassa perheessäni ei koskaan juotu enkä itsekään juo eli kyllä, siinä mielessä voin olla naiivi. Mutta en olisi ikinä mennyt minnekään, jos olisin aavistanut tai haistanut alkoholin.

Vierailija
16/41 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 13:33"]

[/quote]

Kyllä ammattilaiset ehtii.

Vierailija
17/41 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 13:41"]

Ap vielä, yritän nyt niin paljon kun vain voin ymmärtää tuota anoppiani. Tilanne oli se, että he tulivat iltapäivällä meille, viettivät aikaa kanssamme, ja sitten illan suussa minä laitoin vauvan nukkumaan yöunia ja lähdimme käymään illallisella. Anoppi varmaan ajatteli, että onpas helppo lapsenvahtikeikka, kun lapsi nukkuu, ja avasi pullon. Yllättäen vauva kuitenkin heräsi eikä enää rauhoittunutkaan.

En kuitenkaan missään nimessä voi hyväksyä alkoholin juontia edes silloin kun vahditaan nukkuvaa vauvaa. Anoppini oli tällä kertaa vain äärimmäisen  typerä ja vastuuton, mutta en usko, että hän olisi tehnyt samaa temppua päivällä. Mutta minkäs teet, nyt hän sössi suhteensa meihin pahasti.

[/quote]

Appi olo kuitenkin selvin päin?

Eli miksi ihmeessä syyttelet anoppia, jos paikalla oli vesiselvä appi, joka olisi voinut paapoa lasta? Mikä ihmeen hoitoautomaatti se isoäiti on, jos isoisäkin on paikalla? Sinäkö et koskaan ole selvin päin kun mies ottaa pari kaljaa eli olette aina molemmat raittiita?

Vierailija
18/41 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauheaa toimintaa appivanhemmilta! en jättäisi minäkään enää toistamiseen hoitoon tuommoisille. anopilta törkeää vetää viinaa lasta hoitaessa ja apelta perus typerää miesten junttiutta olla välittämättä. ajatteli varmaan että se on naisten juttu hoitaa lapsia eikä hänen.

tuosta vielä että vaikka vauva huutaisi kuinka niin silti häntä voi lohduttaa sylissä pitämisellä. voihan se olla että lapsella on vaikka ollut maha kipeä tms. että sitä läheisyyttä olisi tarvinnut. pieni lapsi ei riitele tahallaan vaan joku vika on aina.

Vierailija
19/41 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIkä hätä sillä lapsella muuten oli? Jos siis ihan yllättäen alkoi kirkumaan.

Vierailija
20/41 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

19 jatkaa vielä. kerran kävi kun jätin omalle äidilleni lapsen ollessa 1v että oli joku ihme vierastuskausi ja lapsi huuti koko sen 2h kun olin poissa. tämä siis päivällä tapahtunut. voin olla varma ettei äiti jättänyt varmastikaan lasta yksin vaan kertoi itsekin yrittäneen rauhoitella kaikin tavoin. oli vaan niin kovin vierastus päällä ettei voinut juuri mitään mutta silti ei jättänyt yksin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi