Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko melatoniiniin syntyä sittenkin addiktio? Olin käyttänyt joka ilta 5 vuotta ja nyt kun muutaman yönä en, uni tulee vasta aamuyöllä

Vierailija
07.07.2020 |

En muutakaan syytä keksi unettomuuteen, koska rytmi pysynyt suht samana, enkä ole lisännyt kofeiinin käyttöä.

Tiedän että mlatoniinia ei varauksetta suositella käyttämään pitkiä aikoja, mutta siihen ei kyllä pitäisi addiktiota syntyä. Heikentyyköhän oma melatoniinintuotanto ja alkaakohan se palautua kun lopettaa käytön?

Hollannissa on tutkittu melatoniinkäytön pitkäaikaisvaikutuksia ja mitään ongelmia ei ole ilmennyt. Lääkärin kanssa otin myös joskus puheeksi sen, eikä kieltänyt sen säännöllistä käyttöä.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla heikentynyt hormonituotanto, mutta tuskin kovin vakava asia. Kannattaa esimerkiksi puolittaa annos ja kokeilla, pärjäisikö sillä.

Vierailija
2/22 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Is It Safe to Take Melatonin Every Night?

Melatonin is a hormone that your body makes naturally, and its use in a supplement form is also believed to be quite safe. 6 It is not habit-forming, and you will not become addicted or dependent upon it. It can be used on a nightly basis without fear of adverse consequences.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/22 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen huomannut saman asian. Jos en ota melatoniinia niin uni ei vaan tule sitten millään. Se saattaa olla enemmän psyykkistä kuin somaattista

Elämää kannattaa elää eikä valittaa joka asiasta

Vierailija
4/22 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosebo

Vierailija
5/22 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on käynyt samoin, kehon oma melatoniinituotanto saattaa häiriintyä, jos sitä ottaa purkista joka ilta pitkään. Sain vieroitettua itseni pienentämällä annosta pikkuhiljaa, tosin alussa kesti tottua pienempään annokseen. 

Vierailija
6/22 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatonin is a ubiquitous molecule with natural and powerful antioxidant proprieties and administration of exogenous melatonin is safe

Melatonin exerts anti-inflammatory effects mainly by inhibiting inflammasome activation

Melatonin exerts its antiapoptotic activities mainly by blocking caspase 3 cleavage and mPTP opening

Vierailija
7/22 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko melatoniinin käyttö lisätä aamuyön heräilyä? Kun sen vaikutus lakkaa. Nukahdan helposti, mutta unta ei riitä kuin 5-6 tuntia. Olen lähes 5-kymppinen jos sillä on merkitystä.

Vierailija
8/22 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman huomannut. Käytän 1,5mg iltaisin. Olen käyttänyt nyt noin 8-9kk, aluksi annos 1,9mg. Aion jatkaa viikon tuota annosta. Sitten puolitan. Toivottavasti pääsen eroon kokonaan.

Vierailija
9/22 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko melatoniinin käyttö lisätä aamuyön heräilyä? Kun sen vaikutus lakkaa. Nukahdan helposti, mutta unta ei riitä kuin 5-6 tuntia. Olen lähes 5-kymppinen jos sillä on merkitystä.

En ole lääkäri, mutta voisin kuvitella, että lähinnä siinä tapauksessa, että melatoniinin turvin saat unen ns. liian aikasin, ja keho menee täten sekaisin ajasta eikä unta riitä sitten koko yöksi. Näin käynyt itselläkin, mutta jos ottaa samaan sopivaan aikaan joka ilta niin ei ongelmia.

Vierailija
10/22 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse heräilin aamuyöllä kun oli isompi annos. Annoksen puolittaminen auttoi ja nyt nukun aamuun asti.

Vierailija
11/22 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No daa, mihin olet käyttänyt sitä? Nukahtamiseen. Jos nukahtaisit ilman sitä, miksi käyttäisit sitä? Eli elimistösi ei osaisi nukkua, vaikkei melatoniinia olisi koskaan löydettykään käyttöön.

Vierailija
12/22 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No daa, mihin olet käyttänyt sitä? Nukahtamiseen. Jos nukahtaisit ilman sitä, miksi käyttäisit sitä? Eli elimistösi ei osaisi nukkua, vaikkei melatoniinia olisi koskaan löydettykään käyttöön.

Ei se ihan näinkään välttämättä mene.

Vierailija
13/22 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse heräilin aamuyöllä kun oli isompi annos. Annoksen puolittaminen auttoi ja nyt nukun aamuun asti.

Ok. Nimenomaan isoa annosta olen käyttänyt. Pitää koittaa pienentää.

Vierailija
14/22 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla psyykkistäkin riippuvuutta.

Vierailija
15/22 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käyttänyt varmaan 10 vuotta. Olen aina kärsinyt uniongelmista ja lääkärit pakottaa sitä ottamaan, mä en vaan nuku.

Itse en edes usko auttavan yhtään, mutta jos lääke on vailla päässyt loppumaan niin olen pyörinyt hereilllä kolmeen neljään asti aamulla, niin kai siihen voi tottua. Käytän 3 tai 6 mg. Olen kysynyt lääkäreiltä pitkäaikiasvaikutuksista mutta vakuuttavat että mitään haittoja ei ole, itse olen lukenut mm vaikuttavan kuukautiskiertoon ja jenkeissähän pullon kyljessä lukee että ei raskaana oleville, eikä sitä pitäisi syödä jos yrittää raskautua.

Itsekin haluaisin tietää haitoista pitkäiakaisköytössä, mutta lääkärit vakuuttavat että niitä ei ole. Toki kehon oma melatoniinin tuotanto häiriintyy jos sitä ottaa jatkuvasti purkista.

Onko kukaan lopettanut käyttöä vuosien jälkeen?

Vierailija
16/22 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikös se ole ihan tiedossa oleva asia, että melatoninotabletti korvaa kehon omaa melatoninihormonintuotantoa. Sitten kun sen lopettaa yhtäkkiä, on iso vajaus.

Vastaavia lääkkeitä on monia. Niiden käyttö pitää lopettaa pikkuhiljaa pitkällä aikavälillä.

Vierailija
17/22 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on täysikuu, eli kuuhullut nukkuvat kevyesti. Tämä on tutkittu juttu.

Vierailija
18/22 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun unettomuuteen erikoistunut lääkärini on sanonut, että tietyt perinteiset kauankäytetyt unilääkkeet ovat turvallisempia kuin melatoniini. Niistä tiedetään jo kokemuksesta, miten ne vaikuttavat ja se vaikutus on rajattu. Melatoniinista ei niin tarkasti tiedetä ja koska se on hormoni, sen vaikutus on laaja koko kehoon. Se voi olla ihan ok, tai sitten ei.

Vierailija
19/22 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun unettomuuteen erikoistunut lääkärini on sanonut, että tietyt perinteiset kauankäytetyt unilääkkeet ovat turvallisempia kuin melatoniini. Niistä tiedetään jo kokemuksesta, miten ne vaikuttavat ja se vaikutus on rajattu. Melatoniinista ei niin tarkasti tiedetä ja koska se on hormoni, sen vaikutus on laaja koko kehoon. Se voi olla ihan ok, tai sitten ei.

Mitkä ovat perinteiset unilääkkeet?

Vierailija
20/22 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin melatoniinia reilut kolme vuotta ja lopetin sen käytön kerrasta. Mitään vierotusoireita ei tullut. Nukun oikeastaan nyt paremmin ilman melatoniinia.