Pitbull vauvan kanssa
Miten teillä koira käyttäytynyt kun vauva tullut taloon? Meillä vieraiden lasten kanssa sujuu todella hyvin. Vauva tulossa loppuvuodesta ja mietin mitä ei saisi tehdä, jotta koira ei tulisi ns mustasukkaiseksi.
Kommentit (119)
Ihan järkyttävää yleistystä taas, että kun nämähän ovat niitä tappajakoiria.
Jokaikisen koiran kanssa pitää olla tarkkana, kun on kyse lapsesta. Ethän lasta jättäisi kaksin minkään toisenkaan rotuisen koiran kanssa?
Mä en jättänyt vauvaa kahden edes meidän kissan kanssa. Pelkäisin aivan helvetisti, jos vauvani olisi samassa tilassa jonkun Pitbullin tai muun vastaavan koiran kanssa. Huh.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 20:35"]
Mä en jättänyt vauvaa kahden edes meidän kissan kanssa. Pelkäisin aivan helvetisti, jos vauvani olisi samassa tilassa jonkun Pitbullin tai muun vastaavan koiran kanssa. Huh.
[/quote]
Olisitko ystävällinen ja olisit kommentoimatta ? :) Kun et asiasta tiedä mittään.:)
Olen ollut todistamassa tapahtumaa, kun täysin koulutettu ja rauhallinen koira, joka lisäksi tottunut lapsiin, puri yllättäen juuri kävelemään oppinutta lasta kasvoihin todella pahasti koska lapsi horjahti koiraa kohti.
Siinä ei auttanut mikään paikallaolo, koska kaikki tapahtui niin nopeasti. Koira ei varoittanut mitenkään; yllättäen vain sai tarpeekseen lapsen kohelluksesta ja hyökkäsi. Sitä ennen ollut täysin kiltti ja rauhallinen koira (3v).
Koiralaumassa toimitaan näin. Pienet lapset ja koirat eivät sovi yhteen!
No ei ole voinut olla hirveen hyvin koulutettu, jos on purrut :)
T. Ap vieläkin..
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 20:38"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 20:35"]
[/quote]
Olisitko ystävällinen ja olisit kommentoimatta ? :) Kun et asiasta tiedä mittään.:)
[/quote]
Miten niin tiedä mitään? Kai mä nyt tiedän, että mua pelottaisi jättää oma vauva jonkun elukan kanssa samaan tilaan kaksin.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 16:56"]
To nanny-dog potaska on vaarallinen myyytti
Pit Bulls Were Never "Nanny Dogs". Never. It's A Myth
http://www.democraticunderground.com/10022490515
[/quote]
Millä perusteella muka on myytti? Faktaa ja tietoa on, että kyseisiä koiria on käytetty lapsenvahteina ja kavereina rakastavan luonteensa takia. Ennen tätä koiratappeluissa (ihmisen tekosia) käyttöä ja rodun maineen pilaamista. Kyllä niitä tappelukoiria rääkätään sen verran, että tappelevat oman henkensä edestä. Eläin tässä kärsii. Eiköhän nykyajan vastuulliset kasvattajat osaa asiansa ja karsivat agressiivisen käytöksen. Eri asia on se rikollinen toiminta, jossa ihmisen mielessä pyörii vain raha ja oma huvi, niin sen tappajakoiran kustannuksella.
Niin kerro vain jos on kokemusta sinulla koirasta ja lapsesta. Miten kannattaa tutustuttaa vauva ja koira? Jos ei kokemusta, niin olevain hiljaa :) Ei kiinnosta mitkään kissat...
Miten ihmeessä koiraa koulutetaan siihen tilanteeseen, että lasten horjahtaessa niide päälle ei saa purra?
Päässä vikaa? Meillä on ollut yksi tämmöinen tapaus minkä eläinlääkäri ihan totesi. Eli vaikka osaisi kaikki käskyt ja komennot, on pää pipi..
No niinpä niin, koirat on ihan kauheita ja kaikkein pahinta on yhdistelmä vauva& koira. Kysyjä halusi vain neuvoja ja annoinkin niitä jo omista onnistuneista kokemuksista. Kaksi lasta on kasvanut dobbereiden keskellä. Enkä tosiaan tarkoittanut, että lapsia suojeltais huumediilereiltä. Pöh, vahtiviettiset koirat vaan sattuivat tykkäämään, kun jäivät kaupan eteen vaunujen viereen, hievahtamatta. Ja jos vauva sattui heräilemään, niin koirat tuli heti "hälyyttämään" vanhemmat paikalle. Eikä sius mitään dramatiikkaa vaan normi lapsi/koiraperhe-elämää. Ja ainahan voitais köydä keskustelua siitä, kuinka paljon vanhemmat auheuttavat vahinkoa omille lapsilleen ihan tietoisesti? Kunka monta lapsen surmaa tänäkin vuonna? Koirien aiheuttamat vahingot ovat kuitenkin ihan marginaalisia. Kuka muuten uskaltaa lähteä laosensa kanssa autoilemaan? Rattijuopot ym......
Ottamatta nyt mitään kantaa koirarotuihin, on paljonkin asioita mitä odottava nainen voi tehdä ennen lapsen syntymistä, jotta koiran olisi helpompi sopeutua vauvaan. Ja nämä asiat kannatta aloittaa jo viikkoja ennen vauvan syntymää, jotta koiralle ehtii muodostua uudet rutiinit.
- koska koiralle jää erittäin todennäköisesti vähemmän aikaa vauvan tultua, voi lenkkirytmejä ruveta muuttamaan vähitellen jo hyvissä ajoin. Lenkityksen määrää kun on sitten helppo lisätä jos se vauvan kanssa lähteekin sujumaan hyvin, mutta äkillinen tipahdus pikapissatuksiin on paljon vaikeampi
- edelliseen liittyen voi valmiiksi hankkia erilaisia aktivointipelejä yms. koiraa varten, jos ei muuten ehdi tai jaksa sitten vauvan tultua koiran kanssa joka päivä touhuta
- koiran voi totuttaa vaunujen kanssa kävelyyn jo ennen vauvan tuloa, ja se onkin paljon helpompaa jos vaunuissa ei ole vauvaa vaatimassa huomiota vaan voi keskittyä koiraan. Ei tarvitse sitten taistella vaunujen, vauvan ja vaunujen vierellä pomppivan koiran kanssa.
- jos koiralla ei jo ennestään ole kotona omaa paikkaa missä se se voi rauhoittua ja missä ei kukaan saa häiritä sitä, sille kannattaa varata sellainen ja opettaa että siellä on mukava olla. Näin koira voi mennä kyseiseen paikkaan (häkki avoimella ovella, huoneen rauhallinen nurkkaus tms.) itse jos vauvan ölinät ja ensimmäiset liikkumisyritykset ahdistavat, tai koiran voi pyytää menemään sinne aina tarvittaessa. Ja vauvaa ei sen kasvaessa päästetä sitten kertaakaan häiritsemään koiraa sen lepopaikassa.
- lapsiportit (tai koiraportit). Joskus voi olla tarpeen rajata koiralle tai vauvalle yksi huone hetkeksi omaan käyttöön, jolloin lapsiportit ovat tarpeen. Näitäkään ei kannata vain yhtäkkiä laittaa paikalleen, vaan totutella vähitellen että siellä portin toisellakin puolella on kivaa vaikka ei pääsekään osallistumaan muiden perheenjäsenten kanssa kaikkeen touhuiluun
Tuossa on vain muutamia asioita, jos googlettaa englanniksi vauvan tulosta koiraperheeseen, löytää paljon lisätietoa.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 23:11"]
Olen aikuinen ja en uskaltaisi olla pitbullin kanssa samassa tilassa. Pelkäisin, pelkäisin kuollakseni.
Nuohan syö vauvoja tai ainakin tappaa. Vaikka kuinka monta uutista olen aiheesta lukenut. Pitbull ja vauva ei kuulu samaan perheeseen. Piste.
[/quote]
Kyllä, nimenomaan, pitit syö vauvoja oikein mielellään. Eihän ne muuta söiskään jos saisivat itse päättää..ai tsiisus oikeesti!! Onko ihmiset todella näin kapea katseisia?! Pitit ja muuta "tappajakoirat" käyvät ihmisten kimppuu, myönnetään, mutta tutkiiko kukaan koskaan mikä on ollut näitten hyökkäysten takana? Koiran pahoinpitely, sairaus tms..Ja kyllä ne kultaiset noutajatkin lapsia pureskelee, aiheesta vaan ei uutisoida niin isossa mittakaavassa kuin näiden "tappajakoirien" teoista. Kyse on vain massahysterian lietsomisesta, ei muusta..
Ja joo, meillä itsellä on pittbull-tyyppinen koira ja yksi vuotias lapsi, ja ihan on vielä kaikki raajat lapsella tallella! Maalaisjärjen käyttö on sallittua, oli taloudessa millainen koira tahana..järki käteen ihmiset rakkaat!
Minkähän takia ihmiset pitää esim. pittbulleja, rotikoita ja dobermanneja "tappajakoirina"? Oletteko ikinä ajatelleet minkälaiset ihmiset tämänkaltaisia koiria ottavat? Ne on niitä kovia jätkiä jotka haluavat pelottavan koiran joka häätää mustalaiset yms. ja kouluttavat niitä sen mukaan mm. lyömällä. Kyllä mikä tahansa perhoskoira sellaisen koulutuksen jälkeen näyttää pahan puolensa. Kovat jätkät ei vaan halua sellaista koiraa..
Miksi ap tulee tänne kysymään neuvoa, kun oma koira on niiin kiltti ja lempeä eikä tekisi kellekään mitään pahaa?
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 20:41"]
Olen ollut todistamassa tapahtumaa, kun täysin koulutettu ja rauhallinen koira, joka lisäksi tottunut lapsiin, puri yllättäen juuri kävelemään oppinutta lasta kasvoihin todella pahasti koska lapsi horjahti koiraa kohti.
Siinä ei auttanut mikään paikallaolo, koska kaikki tapahtui niin nopeasti. Koira ei varoittanut mitenkään; yllättäen vain sai tarpeekseen lapsen kohelluksesta ja hyökkäsi. Sitä ennen ollut täysin kiltti ja rauhallinen koira (3v).
Koiralaumassa toimitaan näin. Pienet lapset ja koirat eivät sovi yhteen!
[/quote]
Mikä rotu siis?
Lueppa vastaus ylempää :) Katsoin vain kuinka paljon kakkaa ihmiset tänne kirjoittaa :) Ja miksei koiraa totuttaisi vauvaan, vaikka se onkin kiltti? Pitääkö vain agressiiviset koirat totuttaa? En ymmärrä..
Lueppa vastaus ylempää :) Katsoin vain kuinka paljon kakkaa ihmiset tänne kirjoittaa :) Ja miksei koiraa totuttaisi vauvaan, vaikka se onkin kiltti? Pitääkö vain agressiiviset koirat totuttaa? En ymmärrä..
T. Ap
Joo elikkäs nyt pitää myöntää että keskustellun aloitin ihan kokeilu mielessä. Neuvot oli kuitenkin tervetulleita.:) Kerroin siskolleni joka odottaa myös, miten aiheesta kun aiheesta tulee joltain tietämättömiltä pahaa sanomista täällä. Aihe on täysin totta eli meillä pitbull ja vauva tulossa. Hienoa että palstalta löytyy myös teitä ennakkoluulottomia ihmisiä. Tietämättömät voisivat olla kommentoimatta. En minäkään kommentoi aiheista mistä en tiedä mitään. Kiitos palautteista. Itse olen syntynyt 4 ison terrierin keskelle ja tiedän kyllä miten hyviä perhekoiria ne ovat. :)
- AP