Saako KELA:sta vaaterahaa?
Välttämättömiin ostoksiin kuten talvitakki tai (vanhukselle) nasta- tai kitkapohjakengät.
Olen kuullut että jotkut ovat saaneet. Onkohan totta?
Kommentit (31)
Toimeentulotuen perusosalla ostettavia asioita ovat mm. vaatteet. Sossusta saat kielteisen päätöksen perusteena tämä.
t.sossu
Toimeentulotuen perusosalla katettavia menoja ovat mm. vaatemenot. Tämä on peruste, miksi harkinnalla vaatteisiin ei myönnetä rahaa kunnasta.
t.sossu
Minkä ihmeen takia joku kuppaa yhteiskunnan varoja 11 vuotta??? Mene h*etti töihin laiska iilimato!
hamerahaa saa. Tietty kansanosa joka on notkunut maassa sen 500-vuotta uhriutuen kun heidän heimosotiaan ei jaksa katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos käytät pahvihousuja, niin saat ruotsinkin kelasta vaaterahaa.
Hai, käytän kulmahousuja ja aina saa rahaa kun pyytää.
Saa harkinnanvaraista mm. Parturiin, kännykkään, ajokorttiin, diskoon jne. Tiedätte kyllä saako näitä asunnoton Pera vai joku ketä ei saa mainita...
Nämä on oikeasti aika sattumankauppaa. Suurimman osan harkinnanvaraisen toimeentulotuen hakemuksista, joita mulle tulee, voisi joko hylätä tai myöntää. Perusteet kyllä löydän kumpaankin ratkaisuun. Ja nyt en puhu mistään ajokorteista ja kännyköistä, en muista kenenkään sellaisia edes hakeneen. Suurin osa hakemuksista on ihan järkeviä. Vaatteisiin saatan myöntää kertaluonteisesti jokusen kympin, jos hakija on pitkäaikainen toimeentulotuen saaja. Yritän pitää linjan mahdollisimman johdonmukaisena ja reiluna.
T: sossu
Olen hakenut elämäni aikana viisi kertaa harkinnanvaraista toimeentulotukea, jokaisella kerralla
hakemus on hylätty. Ei tulojen perusteella, vaan virkailijan päätöksellä. Olen hakenut sitä oikeasti tarpeessa ja hädän hetkellä, kun ei ole ollut muita vaihtoehtoja. Eräs tämmöinen episodi johti neljän vuoden asunnottomuuteen. Tästä selvisin työllistymällä.
Ihmettelen vain, että kaikki asiat mihin olen itse harkinnanvaraista hakenut, ovat samoja mihin moni on sitä nimenomaan saanut. Tunnen henkilökohtaisesti tyyppejä, jotka ovat saaneet vielä monta kertaa. Vaikka ovat tuhlanneet rahansa vaatteisiin, päihteisiin tai viinaan.
En tiedä johtuuko tämä siitä, että minulla on työkokemusta ja työhistoriaa. Säästöt on käytetty aikapäiviä sitten, eikä minulla ole koskaan ollut säästöjä saadessani tukia. Omaisuus realisoitu ja syöty/maksettu laskuja.
Sitten pitäisi mennä hymyssä suin töihin ja maksaa kaikki tämä oman elämänsä lisäksi, järjestelmä joka auttaa harvoja ja valittuja.
saa jos osaa perustella hyvin. multa evättiin koska en ollut perustellut miksi tarvitsen talvikengät. siis tämä oli täydentävää toimt. jota haetaan kaupungilta.