Minkä ikäisen kanssa Auschwitziin?
Haluaisin käydä, mutta pitäisi sitten ottaa poika mukaan, poika nyt 11v.
Kommentit (62)
Minusta Birkenau oli järkyttävä paikka. Saa olla aika kylmä luonteeltaan, jos jollekin kokemus on vain kuten mikä tahansa "museokäynti". Minusta se ei todellakaan ollut ihan kuin mikä tahansa museo, jossa on mustavalkokuvia. En veisi lapsia, vaan saisivat mennä aikuisena jos itse haluavat.
Ikäraja sinne on 13 .Vanhemmankin lapsen kohdalla on hyvin yksilöllistä,miten asioihin reagoi ja kuinka voimakkaasti ne tuntee..tunnen aikuisiakin,jotka eivät si321nne halua mennä,koska pelkäävät omia reaktioitaan. Tällaisin terveisin Puolassa asuva ulkosuomalainen
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 00:14"]
Ihan "tavallinen" museohan se on. Siellä on parakkeja, joissa on lasivitriineissä matkalaukkuja, silmälaseja, hiuksia jne. Ja käytävillä mustavalkoisia valokuvia juutalaisista. Polttouunit näyttävät ihan tavallisilta uuneilta. Ei siellä tule sellaista oloa, että siellä on tapahtunut hirveitä kärsimyksiä. Huomaa, että monet tämän ketjun kriittisimmät vastustajat eivät ole olleet paikalla. Hyvä kunto kyllä pitää olla, se on aika laaja alue ja siellä tulee käveltyä paljon. Ei siis ihan pikkuisille sovi siltä kantilta.
Itse kävin siellä kauan sitten noin 10-vuotiaana, kun siellä ei vielä ollut mitään videoesityksiä eikä oikein mitään opastaulujakaan. Paikka ei hetkauttanut minua millään tavoin. Muistan lähinnä sen, että etsimme paikkaa kovasti, kun ei ollut tienviittojakaan ja paikan nimi oli kylteissä Oswiechim tai jotain sinne päin, emmekä millään meinanneet löytää perille.
Toisen kerran kävin siellä noin 15-vuotiaana, jolloin olin jo oppinut asioita enemmän historiantunnilla, ja silloin Auschwitziinkin oli saatu jo kunnon turistimeininki. Se oli ihan erilainen kuin ensimmäisellä kerralla. Mutta ei siitä silloinkaan mitään traumoja tullut. Tietysti holokausti oli tapahtumana aivan järkyttävä, mutta kyseinen museo ei ole kovinkaan järkyttävä tällaiselle pullamössösuomalaiselle, joka ei ole oikeasti kokenut elämässään hirvittäviä kärsimyksiä eikä ihan oikeasti osaa eläytyä niihin keskitysleirikokemuksiin, vaikka olisi kuinka empaattinen ihminen tahansa. Sitä vain katselee niitä vitriineitä ja matkalaukkukasoja ja ajattelee, että jaa, tuollaista täällä.
Kotkanpesälläkin on tullut käytyä kolmasti, ja siellä on lähinnä ihasteltu upeita maisemia eikä kauhisteltu sitä, että se oli Hitlerille rakennettu lomapaikka.
Unkarin Egerissä (muistaakseni) olin kidutusmuseossa kerran, ja se oli paljon ikävämpi paikka kuin Auschwitz.
[/quote]
Vaikkei sinulla tullut oloa, että siellä on tapahtunut hirveitä tapahtumia, ei se tarkoita etteikö monelle muulle tulisi. Vaikka sinä osaat suhtautua kylmän analyyttisesti paikkaan, ei se tarkoita että kaikki suhtautuisivat. Vaikket sinä osannut eläytyä keskitysleirin tapahtumiin, monet muut eläytyvät ja kokevat paikan erittäin ahdistavana. Et todellakaan vaikuta empaattiselta ihmiseltä eikä toki kaikkien tarvitsekaan olla. Mutta jos on empaattinen, eläytymiskykyinen ja tunteellinen ihminen, paikka voi olla ahdistava ja tuoda tosi surullisen fiiliksen. Birkenaussakin se ihmisten tappamisen määrän massiivisuus konkretisoitui ja tuli silmille enkä ainakaan itse katsonut polttouuneja tai suihkuja vain siten, että joo, tavallinen uuni ja tavallinen suihku, ai että tämmöistä. Kuten tuossa aiemmin kirjoitin, ei todellakaan kuten "mikä tahansa museo", jossa mustavalkokuvia. Mutta me kaikki koemme asioita eri tavoilla. Toisia ei juuri mikään hetkauta, toisia taas hetkauttaa. Minusta saa olla tosi kylmä ihminen, jos paikka ei yhtään ahdista tai tuo surullisia tunteita pintaan.
Minä kävin viime kesänä 13-vuotiaan, historiasta kiinnostuneen poikani kanssa. Itse en tahtonut mennä katsomaan videoesitystä, sen jätimme väliin.
Ei jäänyt traumoja, eikä ahdistuksia, totta kai paikka pysäytti. Ja ei olla kumpikaan mitään tunnekylmiä ihmisiä, vaan enempikin herkkiä. Esim. vaikka Erika-kirjoitukset, koulusurmaamiset jne, olemme jättäneet kokonaan lukematta. En osaa sanoa, miksi tuolla pystyi kuitenkin käymään, ja oli kyllä yksi vaikuttavimpia kohteitani ikinä.
miksi esitellä lapselle ihmisen pahin teko, on paljon muutakin historiaa kuin sodat ja tappaminen, tieteen historiaa, taiteen historiaa, arkkitehtuurin historia, arkielämän historiaa, maatalouden hiastoriaa. miksi juuri tappaminen, en ymmärrä mitä ihmisen päässä liikkuu kun haluaa ajaa lapsen aivoihin tuollaista, mitä normaali ihminen haluaa unohtaa, ei se kosketa heidän elämäänsä millään lailla. onko teillä joitain ideologisia tai uskonnollisia motiiveja viedä lapsi ihmisten joukkoteurastamoon.
Joo meillä on. Lähinnä sellainen, että lapsi kärsisi mahdollisimman paljon näkemästään ja traumatisoituisi loppuiäkseen. vastaus nelikakkoselle.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 16:08"]
Joo meillä on. Lähinnä sellainen, että lapsi kärsisi mahdollisimman paljon näkemästään ja traumatisoituisi loppuiäkseen. vastaus nelikakkoselle.
[/quote]
niin kait, miksi muuten.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 16:03"]
miksi esitellä lapselle ihmisen pahin teko, on paljon muutakin historiaa kuin sodat ja tappaminen, tieteen historiaa, taiteen historiaa, arkkitehtuurin historia, arkielämän historiaa, maatalouden hiastoriaa. miksi juuri tappaminen, en ymmärrä mitä ihmisen päässä liikkuu kun haluaa ajaa lapsen aivoihin tuollaista, mitä normaali ihminen haluaa unohtaa, ei se kosketa heidän elämäänsä millään lailla. onko teillä joitain ideologisia tai uskonnollisia motiiveja viedä lapsi ihmisten joukkoteurastamoon.
[/quote]
Mutta pitääkö mielestäsi yksi historian ulottuvuus sivuuttaa kokonaan? Historia on taidetta, tiedettä, arkielämää jne. mutta se on myös sotaa ja julmuutta.
Minusta 11v on vielä liian nuori, mutta muutaman vuoden päästä voisin hyvinkin viedä oman lapseni sinne. Tässä välissä näytetään sitä muuta historiaa kyllä, lapsi on nyt 12v. Tosin tuppaa olemaan niin, että paikassa kuin paikassa sitä sotaa ja julmuutta on esillä museoissa vähän joka maassa.
Moniin tällaisiin museioihinkin on tiukka ikäraja. Keskitysleirit kun eivät ole alunperin edes museoiksi tehtyjä, ovat alkuperältään jotakin ihan muuta...:( valitettavasti.
Esim. Jerusalemissa olevaan suureen juutalaisvainojen museoon an tiukka ikäraja, jonka alle sinne ei pääse edes nuklkuva ratasikäinen. Ainoastaan ulkotiloinhin, lasten museoon (mielestnäni karmivin paikka, jossa kyyneleet virtasi). Kokemuksella tämän sanon. Se on museoksi ihan rakennettu.
[/quote]
Olen kyllä sitä mieltä, että holokaustia ei saisi koskaan unohtaa. Siksi, ettei se toistuisi (vaikka toistuukin tavalla jos toisella ympäri maailmaa jatkuvasti. Mutta sitä suuremmalla syyllä.)
Ottaisin mukaan nuoren, joka ymmärtää englanninkielisen opastuksen. Ilman opastusta (tai edes opastauluihin syventymistä) paikka voi hyvinkin jäädä vain vitriinikokoelmaksi hiuksia, matkalaukkuja jne. viehättävässä punatiilirakennusmiljöössä... En tiedä nykynuorisosta, mutta ainakaan minä en olisi ymmärtänyt opastusta pelkällä peruskouluenglannilla. Ja koska paikka ravistelee helposti myös astetta kovempia ihmisiä, en suosittele paikkaa alaikäisille. Itse olin keskitysleirillä käydessäni 23-vuotias ja pitkään alamaissa sen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 16:16"]
[/quote]
Olen kyllä sitä mieltä, että holokaustia ei saisi koskaan unohtaa. Siksi, ettei se toistuisi (vaikka toistuukin tavalla jos toisella ympäri maailmaa jatkuvasti. Mutta sitä suuremmalla syyllä.)
[/quote]
jos kerta pelkäät että lapsestasi tulee uusi Fyrer, vie hänet sinne ihmeessä, varo kuitenkin ettei inspiroidu asiasta.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 15:36"]
Haluaisin käydä, mutta pitäisi sitten ottaa poika mukaan, poika nyt 11v.
[/quote]
Minä olen 47 ja miellän itseni liian nuoreksi (herkäksi) sitä näkemään.
Riippuu siis paljon siitä, millainen poikasi on.
Kivat on vanhemmat lapsilla jotka kaikin tavoin yrittävät saada lasten mielien järkyttymään, traumatisoitumaan tai jopa kokonaan dorkiksi. Mitäköhän muuta neljän seinän sisällä kotona tapahtuukaan? Remmit soi tai muita kidutuskonsteja käytössä? Tälläkö matkalla saadaan se lopullinen pelko lapsiin? Minä kyllä haluan parasta lapsilleni. Haluan näyttää kauniit asiat josta oikeesti voi nauttia. Se mitä tapahtui toisen maailman sodan aikaan ei poikkea mitenkään siitä mitä tänäpäivänä tapahtuu monessa paikkaa maailmaa. Tottakai toinenmaailmansota oli seksikkäämpi kuin nykyaika on mutta kuitenkin eroa ei sinänsä ole. Ihmiset ovat samanlaisia, samanlaisilla tunteilla, kärsimykset ovat samanlaisia ja kidutuskonstit samanlaiset. Mikä siinä oikein viehettää? Vai kuulutteko niihin jotka menevät israeeliin poimimaan appelsiineja ilmaiseksi ja jotka paneskelette kaikkien sieltä olevien kanssa (koska se on teidän velvollisuus)?
[/quote]
En kokonaan ymmartanyt numeron 52 kommentin loppua.
Kavin Auschwitzissa 13-vuotiaana. En veisi sinne lapsia enka nuoria ollenkaan.
Eläytymisestä näköjään on kyse. Hengessä olen mukana joten totean että saksalaisten univormut ovat kautta aikojen hienoimmat!
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 00:14"]
Ihan "tavallinen" museohan se on. Siellä on parakkeja, joissa on lasivitriineissä matkalaukkuja, silmälaseja, hiuksia jne. Ja käytävillä mustavalkoisia valokuvia juutalaisista. Polttouunit näyttävät ihan tavallisilta uuneilta. Ei siellä tule sellaista oloa, että siellä on tapahtunut hirveitä kärsimyksiä. Huomaa, että monet tämän ketjun kriittisimmät vastustajat eivät ole olleet paikalla. Hyvä kunto kyllä pitää olla, se on aika laaja alue ja siellä tulee käveltyä paljon. Ei siis ihan pikkuisille sovi siltä kantilta.
Itse kävin siellä kauan sitten noin 10-vuotiaana, kun siellä ei vielä ollut mitään videoesityksiä eikä oikein mitään opastaulujakaan. Paikka ei hetkauttanut minua millään tavoin. Muistan lähinnä sen, että etsimme paikkaa kovasti, kun ei ollut tienviittojakaan ja paikan nimi oli kylteissä Oswiechim tai jotain sinne päin, emmekä millään meinanneet löytää perille.
Toisen kerran kävin siellä noin 15-vuotiaana, jolloin olin jo oppinut asioita enemmän historiantunnilla, ja silloin Auschwitziinkin oli saatu jo kunnon turistimeininki. Se oli ihan erilainen kuin ensimmäisellä kerralla. Mutta ei siitä silloinkaan mitään traumoja tullut. Tietysti holokausti oli tapahtumana aivan järkyttävä, mutta kyseinen museo ei ole kovinkaan järkyttävä tällaiselle pullamössösuomalaiselle, joka ei ole oikeasti kokenut elämässään hirvittäviä kärsimyksiä eikä ihan oikeasti osaa eläytyä niihin keskitysleirikokemuksiin, vaikka olisi kuinka empaattinen ihminen tahansa. Sitä vain katselee niitä vitriineitä ja matkalaukkukasoja ja ajattelee, että jaa, tuollaista täällä.
Kotkanpesälläkin on tullut käytyä kolmasti, ja siellä on lähinnä ihasteltu upeita maisemia eikä kauhisteltu sitä, että se oli Hitlerille rakennettu lomapaikka.
Unkarin Egerissä (muistaakseni) olin kidutusmuseossa kerran, ja se oli paljon ikävämpi paikka kuin Auschwitz.
[/quote]
Vaikkei sinulla tullut oloa, että siellä on tapahtunut hirveitä tapahtumia, ei se tarkoita etteikö monelle muulle tulisi. Vaikka sinä osaat suhtautua kylmän analyyttisesti paikkaan, ei se tarkoita että kaikki suhtautuisivat. Vaikket sinä osannut eläytyä keskitysleirin tapahtumiin, monet muut eläytyvät ja kokevat paikan erittäin ahdistavana. Et todellakaan vaikuta empaattiselta ihmiseltä eikä toki kaikkien tarvitsekaan olla. Mutta jos on empaattinen, eläytymiskykyinen ja tunteellinen ihminen, paikka voi olla ahdistava ja tuoda tosi surullisen fiiliksen. Birkenaussakin se ihmisten tappamisen määrän massiivisuus konkretisoitui ja tuli silmille enkä ainakaan itse katsonut polttouuneja tai suihkuja vain siten, että joo, tavallinen uuni ja tavallinen suihku, ai että tämmöistä. Kuten tuossa aiemmin kirjoitin, ei todellakaan kuten "mikä tahansa museo", jossa mustavalkokuvia. Mutta me kaikki koemme asioita eri tavoilla. Toisia ei juuri mikään hetkauta, toisia taas hetkauttaa. Minusta saa olla tosi kylmä ihminen, jos paikka ei yhtään ahdista tai tuo surullisia tunteita pintaan.
[/quote]
On olemassa ryhmä jotka antavat ns kaikkensa israelin hyväksi. -80 luvulla taisi alkaa.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 08:13"]
En kokonaan ymmartanyt numeron 52 kommentin loppua.
Kavin Auschwitzissa 13-vuotiaana. En veisi sinne lapsia enka nuoria ollenkaan.
[/quote]
Sinne on ikäraja, olen käynyt. Muistaakseni 16. En veisi missään tapauksessa nuorempia, vie ne vaikka Krakovan eläintarhaan, todella kiva. Kukkuloilla kaupungin lähellä.
Mun mielestä olisi juuri hyvä näyttää jokaiselle nuorelle ihmisille kaikki moiset paikat ja ydinsotien tuhot. Ehkä maailmasta siten tulisi parempi paikka,