Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisen kanssa Auschwitziin?

Vierailija
27.04.2013 |

Haluaisin käydä, mutta pitäisi sitten ottaa poika mukaan, poika nyt 11v.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisenä seksiä? MIkä on sopiva ikäero miehelle ja naiselle? Mink ikäisenä luovuit tutista? Minkä ikäisenä aloitit ikäkyselyt?

Vierailija
22/62 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt Auschwitzissa kaksi kertaa itse ja sanoisin, että voisin ottaa sinne mukanani alle 3-vuotiaan ja sitten vähintään teini-ikäisen. Etenkin herkälle ja pohdiskelevalle lapselle (tai ihmiselle ylipäätään) tuo paikka on todella tunteita herättävä ja ahdistavakin. Ehdottomasti käymisen arvoinen, mutta kohdallasi odottaisin pari-kolme vuotta ennen visiittiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö poikasi mikä on Auschwitz ja holokausti? Onko herkkä, voisiko paikka aiheuttaa hänelle traumoja vai voisitteko esimerkiksi yhdessä itkeä jos siltä tuntuu? Kannattaa miettiä tällaisia asioita ja varsinkin kysyä pojalta haluaisiko hän nähdä mistä siinä kaikessa oli kyse.

Tästä tuli mieleen, kun kaverin poikaystävä oli bändinsä kanssa käynyt Auschwitzissä. Aikuisia miehiä olivat, mutta paikka oli herkistänyt. Ja yksi kauhunkokemuskin oli tullut, kun polttouunirakennuksessa tuuli oli ilmeisesti päässyt rakennukseen niin, että se kuulosti aivan ihmisen kirkumiselta ja ovi oli paiskautunut kiinni. Opaskin oli saanut melkein sydänslaagin, sanoi ettei ollut ensimmäinen kerta kun niin tapahtui.

Vierailija
24/62 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt ja en suosittele sitä kenellekään. Näin pitkään painajaisia.

Vierailija
25/62 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti vasta 14-15 vuotiaana. itse kävin siellä pari vuotta sitten, ja minäkin näin pitkään painajaisia ja mielessä pyöri vaikka mitä, vaikken kovin herkkä olekaan. Voi olla aika traumatisoiva paikka ihan aikuisillekin lapsista puhumattakaan.

Vierailija
26/62 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin menen lomamatkoillani ihan muualle kuin entisiin keskitysleireihin mutta huvinsa kai kullakin.

Vierailija
27/62 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni joihinkin paikkohin siellä taitaa olla ikäraja 13 vuotta, vai olisiko peräti 14. Itse olen käynyt siellä muistaakseni 11-vuotiaana. Ei jäänyt traumoja. Ne ainakin pääsi näkemään ne parakit, missä nukuttiin. Kaikista karmeimmat jutut jäi kyllä näkemättä.

Vierailija
28/62 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 16:39"]

Minä ainakin menen lomamatkoillani ihan muualle kuin entisiin keskitysleireihin mutta huvinsa kai kullakin.

[/quote]

Ei sillä ole mitään huvin kanssa tekemistä, vaan historian ja kipeidenkin asioiden tuntemista ja kohtaamista.  

Vierailija
29/62 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yli kolmekymppinen enkä halua sinne. Tiedän mitä siellä on tapahtunut, tunnen holokaustin historian varmaan keskivertoa paremmin, mutta olen tullut siihen tulokseen, että olen liian herkkä inhimillisille yksityiskohdille. Haluan siis sanoa, että ei ole ikä-, vaan tyyppikysymys.

30/62 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen paikka, ei varmaan sovi herkimmille. 

Vierailija
31/62 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 15:36"]

[/quote]

menkää ihmeessä samalla reissulla katsomaan teurastamoon teurastusta, ja yksi hieno kokemus koko perheelle, on mennä katsomaan ruumiinavausta.

Vierailija
32/62 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Afrikassa on myös paljon sotia. Sinne vaan katsomaan paikanpäälle millaista se on. Sieltä saattaa löytyä elämän sisältöä ja voi mässäillä koko loppuelämän asiasta 

Vierailija
33/62 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe kävi Saksassa jossain toisella keskitysleirillä, kun itse olin 9v. ja veljeni 5v. Ei tainnut jäädä kummempia traumoja.

Katsoisin paikan nettisivuilta onko sinne joku ikäraja, ja toimisin sen mukaan.

Vierailija
34/62 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietenkin minkä takia sinne mennään. Juhlimaan  vai itkemään? Joillekin se on ilon asia ja joillekin negatiivinen asia 

Vierailija
35/62 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No heh heh, 13. Jos lapsi on nyt 11 eikä ole mahdollisuutta jättää häntä pois reissusta, tai edes sieltä keskitysleirikäynnistä, niin ihanko pitäisi odottaa esim. 7 vuotta, että lapsi on täysi-ikäinen ja vois lähtee ilman häntä matkalle? Olen samaa mieltä monen muun kirjoittajan kanssa, että kyse on luonteen herkkyydestä, ei niinkään iästä. Siskoni poika (nyt 8 v.) oli viime kesänä Turun linnassa, ja häntä järkytti esim. se, että sinne on muurattu aikoinaan ihmisiä elävältä. Häntä en veisi keskitysleiriin tyyliin ikinä. Oma lapseni on taas luonteeltaan paljon rohkeampi. 

Vierailija
36/62 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä tutustumaan Kazimierziin ja Schindlerin tehtaaseen. Varsinkin tuon tehtaan museokierros oli paljon enemmän mitä Auschwitz oli. Auschwitz on kyllä musertava kokemus mutta Kazimierz ja tehdas antaa paljon enemmän vaikka keskittyykin lähinnä Krakovan juutalaisten kohtaloon ja Puolan tapahtumiin yleensä. Auschwitzissa keskitytään lukuihin ja Unkarin juutalaisten suulliseen kohtaloon. Parakki 11 ei ole lasten paikka.

Vierailija
37/62 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota kantaa siihen minkä ikäisen "voi viedä" Auschwitziin, mutta kun itse siellä kävin niin paikalla oli paljon eri ikäisiä lapsia. Kun menee paikan päälle, siinä alussa näytetään video jossa kerrotaan tapahtumista, paljon kuvia jne. ja muistaakseni tuossa oli ikäraja ettei pieniä lapsia saanut ottaa näytökseen. Mutta tuon voi helposti jättää väliin, suurimman osan jutuista tavallinen vähän asiaan perehtynyt ihminen jo tietääkin.

Minusta Auschwitz alkukäynti ei ollut niin paha mitä Birkenau jossa enemmän aisti sitä keskistysleiri tunnelmaa. Mutta tosiaan minusta molempiin voi lapsen kanssa mennä, ellei ole aivan super herkkä tapaus. Lisäksi kannattaa miettiä mitä siellä lapselle esittelee, eli joitain juttuja voi hieman sivuuttaa/viedä huomiota muualle.

Vierailija
38/62 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös teitä kismitä nykyajan kansanmurhat ja epäkohdat? Eikö olisikin hienoa nähdä tämänpäivän kärsimykset? Eikö olisikin hienoa nähdä niitä aivan livenä? Siitä saisi varmasti autuaan olon? 

Vierailija
39/62 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 17:44"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 15:36"]

[/quote]

menkää ihmeessä samalla reissulla katsomaan teurastamoon teurastusta, ja yksi hieno kokemus koko perheelle, on mennä katsomaan ruumiinavausta.

[/quote]

11-vuotiaan kanssa suosittelen lämpimästi Tallinnassa olevaa keskiaikaisten kidutusvälineiden museota. Voitte yhdessä pohtia miten toimi Iron Maiden (kidutettava laitetaan seisomaan ja ympärillä on rautaneitsyt, eli täynnä nauloja olevat seinämät, jotka ottavat vastaan mihin suuntaan ikinä kaatuukin. Voitte tutkia venytyspenkkiä, erilaisia nujia, joita työnnetään ruumiin aukkoihin jne. Siellä päivä kuluu rattoisasti. 

(en vieläkään tajua, miten tuohon paikkaan ei ole ikärajaa...)

Vierailija
40/62 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuonne Auschwitsiin pääsee?