Peseekö teidän miehet pyykkiä?
Mun mies ei pese. On kuulema liian vaikeaa, ei osaa laittaa pesukonetta päälle.
Jos mä en laittais pyykkiä koneeseen ja konetta päälle, meidän perhe kulkisi alasti, kun ei ole puhtaita vaatteita. Suututtaa vaan, kun joka ainoa vapaahetki menee enemmän tai vähemmän pyykkihuollossa.
Kommentit (75)
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 18:28"]
Pesen. Ainoa mitä en tee on pyykin viikkaus, sen jätän vaimolle, koska minä kuulema taittelen ne väärin.
Suomalaisissa kotitalouksissahan on nykyisin vain miesten töitä ja yhteisiä töitä. Kävin juuri purkamassa ja latomassa saunan kiukaaseen kivet uusiksi. Kuinka moni palstan naisita on uusinut kiuaskivet omin käsin?
t. Mies
[/quote]
Enemmän tämä on minusta niin päin, että suomalaisissa kotitalouksissa on jäljellä lähinnä niitä yhteisiä töitä. Perinteiset miesten kotityöt ovat aika pitkälti katoamassa koneiden tai asiantuntijoiden syöminä ja jäljelle jääneetkin ovat yleensä joko harvemmin suoritettavia kuin ns. naisten työt (esim. remppaaminen, auton pesu) tai viiden sekunnin kestoisia (lampun vaihtaminen).
Mitä tulee saunan kiukaaseen, taloyhtiömme saunan kivet latoo huoltomies, mutta tuskinpa sillä menee tähän saunanhuoltoon ainakaan merkittävästi enempää aikaa kuin sillä siivojalla, joka käy pesemässä sauna- ja suihkutilojen seinät, lattiat, ympärit ja hanat, putsaamassa lattiakaivon ja kuuraamassa lauteet. Lisäksi väittäisin, että siivoja käy tekemässä duuninsa useammin kuin huoltomies latomassa kiviä.
Mieleeni ei tule omasta ympäristöstäni yhtäkään kotityötä, jota en osaisi hoitaa ja olisi joskus hoitanut. Ylipäätään mieleen tulevia töitä, jotka saisin ajateltua miesten töiksi, on todella vähän. Polkupyörien huoltaminen ja korjaaminen, lamppujen asentaminen ja vaihto, saranoiden öljyäminen, kalusteiden kokoaminen, paristojen vaihto? Noihin ei mene vuodessa edes sitä aikaa, joka kuluu vuositasolla tiskien laittamiseen takaisin kaappiin. Omakotitalossa asuvalla hommaa voi olla tietysti enemmän, mutta väitän silti, että nyky-Suomessa ns. miesten työt ovat aikamoinen kärpäsenkakka kotitöiden valtameressä.
Ei. Minä pesen ja laitan kuivamaan, mies laittaa kaappeihin. Tosin kaapeissa saattaa olla väärät pyykit mutta kuitenkin.
tiedän paremmin mikä vaate kestää mitäkin lämpötilaa/riittääkö pikaohjelma jne.
Pesee, laittaa kuivumaan ja viikkaa, laittaa omansa kaappiin. Silittää omat työvaatteensa. Mä pesen myös pyykkiä, mutta ehkä vähän vähemmän ja silitän liinavaatteet, pyyhkeet yms. Muita ei pahemmin silitetä.
Kahden aikuisen koti meillä. Vanha puutalo ja paljon hommia, jotka jakautuu aika lailla tasan. Kotitöistä ei tuu tappelua. :) Juu ja oon vaihtanut kiuaskivet, pessyt viemärit, tehnyt remonttia, sahannut puita yms. "miesten töitä", vaikka ei meillä lasketa. :D
Ei pese, kun olen sanonut että hoidan pyykit. Mies tekee kaikkia muita kotitöitä. Pyykkääminen ei mielestäni ole oikein mikään kotityö edes, konehan ne pesee. Olen aika tarkka siitä mitä pestään yhdessä, millä aineella ja missä lämpötilassa, joten en halua että kukaan muu koskee pyykkeihin.
Onhan pyykinpesu nyt kotityö, onhan siinä ensin lajittelu, sitten koneeseen laitto, ohjelman valinta, pesuaine, kone päälle, tyhjennys, kuivumaan laitto, ja jos haluaa vielä laskea samaan toimintoon, niin viikkaus ja kaappiin laitto. Ei se nyt ihan niin ole, että kone vaan pesee eikä mitään tartte itse tehdä. Mutta ei se kyllä ole niinkään, kuten joku "kotirouva" joskus valitti, että niin ja niin monta tuntia menee pyykinpesuun. Ja laskee siihen sen ajan, kun kone pyörittää pyykkiä ;)
Mä en pese pyykkiä. Olen aivopessyt miehen luulemaan, että se on sen vastuualue eikä edes kotityö, joten se sitten riemua pinkeenä tuolla pyykkäilee aina ja minä saan vuolaita kehuja, kun joskus laitan sen päälle.
Ainoastaan vaippapyykin spontaanisti, muuten ei. Ihan normaalijärkinen aikuinen ihminen on, mutta pyykinpesu nyt vaan on mun vastuulla. Miehen vastuulla on esim. lämmittäminen. Jos mun pitää mennä lämmittämään, kysyn aina mieheltä tarkemmat ohjeet, mikä on vähän noloa. (Meillä on siis öljyllä ja puulla toimiva kattila, mutta ei vesivaraajaa, joten sen kanssa pitää olla tosi tarkka. Puulla siis lämmitetään paitsi jos lähdetään lämmitysaikaan yöksi pois kotoa.)
Pesee omat hikiset treenivaatteet. Kaikki muu jää minulle.
Tein ennen lapsia hölmöön diilin, jonka seurauksia kannan. Toisaalta, ne pari kertaa kun mies on ollut oma-aloitteinen hän on pilannut jonkun tyttären vaatteen laittamalla kuivausrumpuun..parempi kun pysyy erossa pyykkäyksestä ja meidän muiden vaatteista.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 17:46"]
Onhan pyykinpesu nyt kotityö, onhan siinä ensin lajittelu, sitten koneeseen laitto, ohjelman valinta, pesuaine, kone päälle, tyhjennys, kuivumaan laitto, ja jos haluaa vielä laskea samaan toimintoon, niin viikkaus ja kaappiin laitto. Ei se nyt ihan niin ole, että kone vaan pesee eikä mitään tartte itse tehdä. Mutta ei se kyllä ole niinkään, kuten joku "kotirouva" joskus valitti, että niin ja niin monta tuntia menee pyykinpesuun. Ja laskee siihen sen ajan, kun kone pyörittää pyykkiä ;)
[/quote]
No joo, mutta jos nyt miettii minkälaisia muut "oikeammat" kotityöt on, niin ei minusta ole kovin rankkaa tai oikeastaan työ ollenkaan kaataa ainetta pesupalloon, kääntää yhtä vipua ja painaa käynnistysnappia. Sen lajittelunkin hoidan niin, että poimin vaan sieltä korista tietyn värisiä pyykkejä. Ei tule hiki tuossa. Viikkaamiseen ja kaappiin laittamiseen menee enemmän aikaa, mutta ne onkin mielestäni jo ihan eri työ ja niihin mies osallistuu.
No ei todellakaan pese..eikä tee muitakaan kotihommia..en ole ottanut miestä piiaksi vaan ihan muihin hommiin..nyhveröukot essu päällä ei o koskaan kiinnostanut!
Pesee kyllä, mutta en anna pestä aina, koska joskus laittaa liian kuumaan vääriä värejä ja tulee kiva lopputulos! Mutta omia työvaatteitaan pesee ja pyykkituvassakin joskus isompia eriä esim. mökkitekstiilejä.
Ei pese, ei osaa käyttää konetta. Surkeaa ja säälittävää. Kun mä kuolen....
Näillä ohjeilla onnistuu (todistettavasti) mieskin:
1. Ei pyykkikoria. Likaiset vaatteet laitetaan suoraan pesukoneeseen. Kun pesukoneeseen ei mahdu enempää, se laitetaan päälle. Yksinkertaista.
2. Ei lajittelua. Kaikki vaatteet pestään sekaisin samassa koneessa samanlaisella 40 asteen pesuohjelmalla. Poikkeuksena normaalisti käsin pestävät (farkut, merinoneuleet) ja vasta hankitut, mahdollisesti väriä päästävät vaatteet. Niistä vastaan minä.
3. Ei erilaisia pesuaineita. Yksi ja sama hellävarainen, värejä säästävä pesuaine.
4. Tekstiilit tiistaisin. Pyyhkeet, lakanat ja muut korkeaa lämpötilaa vaativat pestään aina lakananvaihtopäivänä. Lakanat menevät suoraan sängystä koneeseen ja koneesta kuivausrumpuun.
Lajittelu on miehiä eniten hämmentävä työvaihe, mutta se on onneksi täysin tarpeeton. Olemme olleet lajittelematta vuosia, emmekä ole kertaakaan kokeneet vaaleanpunaisten aluspaitojen syndroomaa, Vaatteet lakkaavat päästämästä väriä viimeistään parin pesukerran jälkeen, ja niiden pitävyyttä voi itse parantaa lisäämällä etikkaa huuhteluveteen. Valkaisevia pesuaineita emme käyttäisi muutenkaan, joten mitään lisäarvoa ei valkopyykin erottelemisesta ole.
Miehelläni ei ole lupaa koskea pyykkeihin eikä pyykkikoneeseen. Haluan, että vaatteiden värit säilyvät ja vaatteet eivät kutistu tai muutenkaan mene pilalle.
Tykkään pyykinpesusa (sinkkukanssa) Rakastan tuota pyykinpesua ja puhtaanpyykin käsitelyä! Pidän pyykinpesusta vanhalla pulsaattorikoneella! olen pesssyt monia vuosia omat ja joskus muidenkin pyykiä pulsaatoripesukoneella!
Mies pesee pyykin ja viikkaa pyykkini kauniisti jos olen vaikka töissä.
Itese sinkkuna (mies) pesen omat ja joskus muidenkin pyykit mökillä vanhalla pulsaattorikoneella! Nautin pyykinpesusta vanhaanaikaisella pulsaattorikoneella! Ei se pyykkäämine ole minustaa mitenkään vaikeaa eikä vastenmilistä puuhaa! Pikku poikana kesäisin olin ätiä autamassa kun pesi pyykkiä karja keittiössä pulsaattorikoneella! Nuorempana olin kummitätiä auttamasa täällä kaupungissa autamassa kun pesi pyykkiä pulsaattorikoneella! Pyykinpesu on minusta mukavaa rakastan sitä!
Miehet, jotka huvikseen rassaavat koneita ja moottoreita, jotka pelaavat pleikkaa ja hankkivat viimeisimmän viihde-elektroniikan, teeskentelevät typerää kun kyse on pesukoneesta tms.
Älä usko sitä, lyö sille käyttöohje kouraan ja sano että opettelee nyt tai itkee ja opettelee. Äläkä jatkossa pese sen pyykkejä. Siperia opettaa.
"Suomalaisissa kotitalouksissahan on nykyisin vain miesten töitä ja yhteisiä töitä. Kävin juuri purkamassa ja latomassa saunan kiukaaseen kivet uusiksi. Kuinka moni palstan naisita on uusinut kiuaskivet omin käsin?"
No ainakin minä, heti sen jälkeen kun rakensin perheellemme talon. Olemme asuneet siinä 12 vuotta ja sinä aikana olen uusinut kivet toistuvasti. Viime kesänä rakensin portaat. Huollan myös autoni itse, viime talvena vaihdoin siihen mm. akun.
Tiettävästi minut naiseksi lasketaan koska olen synnyttänyt kaksi lastamme.
Mieheni toteuttaa itseään makaamalla selällään sängyssä ja potemalla selkävaivoja, joita hoitaa alkolla. Joskus innostuu kokkaamaan, minkä jälkeen joudun pesemään koko keittiön ja tuulettamaan talon.
Olisin sitä mieltä, että nykyään miehille on vain yksi käyttötarkoitus, ja siihen tarkoitukseen riittävät mekaaniset apuvälineet ja pieni määrä pakastettuja siittiöitä.
En anna sen koskea pyykkeihin, koska pilaa ne. Meillä on kotityöt jaettu niin, että pyykki kuuluu minulle. Mies laittaa ruoat.