Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Peseekö teidän miehet pyykkiä?

Vierailija
27.04.2013 |

Mun mies ei pese. On kuulema liian vaikeaa, ei osaa laittaa pesukonetta päälle. 

Jos mä en laittais pyykkiä koneeseen ja konetta päälle, meidän perhe kulkisi alasti, kun ei ole puhtaita vaatteita. Suututtaa vaan, kun joka ainoa vapaahetki menee enemmän tai vähemmän pyykkihuollossa.

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pesee, ahkerramin kun  mä. vihaan sitä hommaa

Vierailija
22/75 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina. Itse en pese pyykkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pesee omat treenivaatteensa ja jos jätän sille joskus jonkun tietyn kasan pestäväksi, ja teroitan että mikä lämpötila ja ohjelma. Meillä vähän se, että yksinkertaisesti vaaleat pyykit ei enää olisi vaaleita, jos antaisin täysin vapaat kädet peseskellä pyykkiä. Ei vaan ilmeisesti ole sen mielestä niin nöpön nuukaa, jos valkoiset ja mustat meneekin vähän sekaisin ja lopputuloksena on sitten harmaata :) Osaa ulkoa tosiaan vain oman treenivaatesatsinsa "pesuohjeen".

Menee ihan hyvin näinkin. Mies tekee sitten muita juttuja, esim. imuroi huolellisemmin kuin minä.

Vierailija
24/75 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 18:52"]

Näillä ohjeilla onnistuu (todistettavasti) mieskin:

1. Ei pyykkikoria. Likaiset vaatteet laitetaan suoraan pesukoneeseen. Kun pesukoneeseen ei mahdu enempää, se laitetaan päälle. Yksinkertaista.

2. Ei lajittelua. Kaikki vaatteet pestään sekaisin samassa koneessa samanlaisella 40 asteen pesuohjelmalla. Poikkeuksena normaalisti käsin pestävät (farkut, merinoneuleet) ja vasta hankitut, mahdollisesti väriä päästävät vaatteet. Niistä vastaan minä.

3. Ei erilaisia pesuaineita. Yksi ja sama hellävarainen, värejä säästävä pesuaine.

4. Tekstiilit tiistaisin. Pyyhkeet, lakanat ja muut korkeaa lämpötilaa vaativat pestään aina lakananvaihtopäivänä. Lakanat menevät suoraan sängystä koneeseen ja koneesta kuivausrumpuun.

Lajittelu on miehiä eniten hämmentävä työvaihe, mutta se on onneksi täysin tarpeeton. Olemme olleet lajittelematta vuosia, emmekä ole kertaakaan kokeneet vaaleanpunaisten aluspaitojen syndroomaa, Vaatteet lakkaavat päästämästä väriä viimeistään parin pesukerran jälkeen, ja niiden pitävyyttä voi itse parantaa lisäämällä etikkaa huuhteluveteen. Valkaisevia pesuaineita emme käyttäisi muutenkaan, joten mitään lisäarvoa ei valkopyykin erottelemisesta ole.

[/quote]

Juuri näin. Pyykin lajittelu lisää ihan tuhan säilytys- ja sortteerausvaiheen hyvin yksinkertaiseen kotityöhön..

Vierailija
25/75 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi nyt, mutta mitä vittua? Minkälaisten pilallepaapottujen tampioiden kanssa te oikein olette pariutuneet? Ymmärrän kyllä, että kotitöitä jaetaan ja mies ei siksi tee jotain, mutta on ihan käsittämätöntä, että normaaliälyinen aikuinen ei OSAA suoriutua perusarjesta itsekseen. Tarvitsevatko miehenne kirjallisia ohjeita myös esimerkiksi lieden tai suihkun käyttöön? Miten pukeutuminen, onnistuuko itsenäisesti?

Vierailija
26/75 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 16:03"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 11:08"]

Mun mies ei pese. On kuulema liian vaikeaa, ei osaa laittaa pesukonetta päälle. 

Jos mä en laittais pyykkiä koneeseen ja konetta päälle, meidän perhe kulkisi alasti, kun ei ole puhtaita vaatteita. Suututtaa vaan, kun joka ainoa vapaahetki menee enemmän tai vähemmän pyykkihuollossa.

[/quote]

Mun mies ei pese pyykkiä, ei imuroi eikä pese lattioita tai vessaa. Minä en pese autoja, en vaihda niihin renkaita, en pilko polttopuita, en kolaa lunta. En vaihda valaisimiin lamppuja, en vaihda paristoja palovaroittimiin. En korjaa hajonneita laitteita.

Meillä työt on jaettu, sopii molemmille.

[/quote]

Kyllä se mies alkaa ennen pitkää niitä vaatteita pestä, kysymys on vaan siitä, kumpi teistä jaksaa pidempään ilman puhtaita vaatteita. Ei se ukkokaan alasti kuitenkaan suostu kulkemaan, joten jos vaan olet tarpeeksi kärsivällinen niin...

Ja en suostuisi tähän toiseenkaan järjestelyyn. Auto tarvitsee pestä melko harvoin, ja sekin tapahtuu lähtökohtaisesti ajamalla auto pesulaan, renkaat vaihdetaan kahdesti vuodessa, polttopuut pilkotaan kerran vuodessa ja koneellisesti (ainakin omasta mielestäni helpompaa, kuin pilkkoa niitä joka päivä satsi kerrallaan, kelistä ja terveydentilasta riippumatta, eikä niitä okt:n lämmittämiseen tarvittavia määriä kukaan järkevä enää kirveellä halo), paristo palovaroittimeen ehkä kerran vuodessa, lumen kolaus vain talvisin silloin tällöin ja itse korjattavia laitteita ei nykyään enää edes olekaan. Huono diili, kun pyykkäämään joutuu kuitenkin harva se päivä, ja muita kotitöitä tehdään päivittäin. Mutta mikä kenenkin tekee tyytyväiseksi :)

Meillä on pyykkihuolto kokonaan miehen vastuulla, minä en kuulema tee sitä tarpeeksi hyvin. Minusta miehen kannalta ihan tyhmää, mutta kun siitäkin huolimatta haluaa pyykätä, niin mennään sitten näin.

Vierailija
27/75 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesee. Enemmän kuin minä.

On tarkka väreistä ja lämpötiloista. Ainoa mikä on joskus mennyt pieleen on se, että villaa on mennyt muun pyykin sekaan ja joskus on kutistanut jotain kuivausrummussa, mutta kertaerehdyksestä nekin on korjaantuneet.

Vierailija
28/75 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesee ihan mielellään. Mut vähän turhan suurpiirteisesti, 40 ja 60. Nääh mitään hienopesua tai valkopyykkiä, sinne vaan.

Se onkin saanu kiellon pestä mun vaatteet ja sisustustekstiilit. Me ollaan kyl vähän outoja, se laukkaa pesutuvassa ja mä pesen yllämainitut kotona :D

Vierailija
29/75 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesee suunnilleen saman verran kuin mäkin :) Tekee muitakin kotitöitä, esim. imuroi, tiskaa, jne.

Autoremontitkin hoidetaan kimpassa :) Meillä ei ole selkeää miesten työt / naisten työt -jakoa. Kumpi nyt ensin ehtii tai jaksaa, tekee. Kumpikin viihdytään, kun kämppä on tip top ja kaikki kunnossa :)

Vierailija
30/75 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen. Ainoa mitä en tee on pyykin viikkaus, sen jätän vaimolle, koska minä kuulema taittelen ne väärin.

Suomalaisissa kotitalouksissahan on nykyisin vain miesten töitä ja yhteisiä töitä. Kävin juuri purkamassa ja latomassa saunan kiukaaseen kivet uusiksi. Kuinka moni palstan naisita on uusinut kiuaskivet omin käsin?

t. Mies

Vierailija
31/75 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos haluaa puhtaita vaatteita niin pakkohan se on pestä. jos mies ei osaa pestä pyykkiä, niin kulkekoon paskasissa vaatteissa.

Vierailija
32/75 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 18:28"]

Pesen. Ainoa mitä en tee on pyykin viikkaus, sen jätän vaimolle, koska minä kuulema taittelen ne väärin.

Suomalaisissa kotitalouksissahan on nykyisin vain miesten töitä ja yhteisiä töitä. Kävin juuri purkamassa ja latomassa saunan kiukaaseen kivet uusiksi. Kuinka moni palstan naisita on uusinut kiuaskivet omin käsin?

t. Mies

[/quote]

Heh, montakin kertaa :) kun muutettiin yhteen mulla oli työkalupakki, isännällä yks macgyver :D minä remppaan, vaihdan valaisimet, soitan sähkömiehen tai naulaan taulut seinään. Se istuu pukupäällä komeana toimistossaan ja antaa rahat :D

Vierailija
33/75 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme pyykkikoria: minun vaatteilleni, miehen vaatteille ja muille kodin tekstiileille. Mies pesee ja silittää omat vaatteensa ja on niissä todella tarkka. Minä pesen omat vaatteeni sekä lakanat ja pyyhkeet. Pyykin peseminen ja puhtaiden vaatteiden ja lakanoiden viikkaaminen on kivaa! Rakastan puhtaan pyykin tuoksua (ihan ilman niitä hajullisia huuhteluaineitakin).

Vierailija
34/75 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies hoitaa pyykkihuollon meillä

Vierailija
35/75 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 18:33"]

jos haluaa puhtaita vaatteita niin pakkohan se on pestä. jos mies ei osaa pestä pyykkiä, niin kulkekoon paskasissa vaatteissa.

[/quote]

Eli teillä ne on jaoteltu, ja sinä et vahingossakaan pese hänen vaatteitaan samalla kuin omiasi (ja mahdollisten lasten)? Onkohan tällainen järjestely kovin yleinen? Minä pyrin pesemään täysiä koneellisia, eikä se onnistu usein, jos keräilisin vain omat pyykkini. Kyllä siellä samassa koneellisessa pyörii kaikkien vaatteita. Tosin miehellä mustia on niin paljon, että niistä saa aika helposti oman koneellisen. 

Vierailija
36/75 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 18:13"]

Anteeksi nyt, mutta mitä vittua? Minkälaisten pilallepaapottujen tampioiden kanssa te oikein olette pariutuneet? Ymmärrän kyllä, että kotitöitä jaetaan ja mies ei siksi tee jotain, mutta on ihan käsittämätöntä, että normaaliälyinen aikuinen ei OSAA suoriutua perusarjesta itsekseen. Tarvitsevatko miehenne kirjallisia ohjeita myös esimerkiksi lieden tai suihkun käyttöön? Miten pukeutuminen, onnistuuko itsenäisesti?

[/quote]

Lieden ja suihkun käyttöön ei tartte opastaa. Ja kyllähän se varmaan osaa, jos on pakko, mutta tekee sen niin harvoin ja niin huonosti, että aika paljon helpommalla ja parempaan lopputulokseen pääsen tekemällä itse. Mies tekee meillä ruuan lähes aina, joten ei pyykin pesemättömyys tarkoita, ettei tekisi muuta kuin makaisi sohvalla. 

Vierailija
37/75 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. Mies

[/quote]

Olen vaihtanut, pariinkin otteeseen kun oli vielä oma sauna.

Miesten työt ovat käyneet nykyaikana aika vähiin, ja ne vähät ei oikein mene vastineeksi siivouksesta, pyykkäyksestä ja ruuanlaitosta silloin kun kumpikin käy palkkatöissä. Siksi nämä päivittäiset hommat eli ne naisten työt, olisikin oikeudenmukaisinta jakaa.

Vierailija
38/75 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesee kyllä, mutta mä hoidan pääosin pyykinpesun. Jos mä olen useamman illan pois, niin ei mies usein tajua oma-aloitteisesti laittaa konetta päälle. Pesee siis pyykkiä kyllä, jos mä muistutan. Tosin pesen mieluummin itse vaatteet, mies pesee pääosin lakanoita ja pyyhkeitä ja tummia vaatteita. Muut pesen mieluummin itse, niin ei tule värjättyjä. Mä laitan pyykkikoneen päälle joka päivä ensimmäisenä, kun kotiudun töistä. Mies laittaa kyllä pyykit kuivumaan tai rumpuun ja myös lajittelee ja viikkaa niitä kaappiin. 

Mies hoitaa meillä enemmän keittiöhommia, tiskikonetta hoitaa lähes yksin. Toki mäkin sitä käytän, jos mies ei ole kotona, mutta se on hänen "vastuualuettaan."

Vierailija
39/75 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. Mies

[/quote]meidän taloudessamme se on tehty tasan yhden kerran, sen teki mies. Kyllä minäkin ne kivet voisin latoa, mutta ei sitä niin usein tarvitse tehdä.

Vierailija
40/75 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mies pesee jopa enemmän pyykkiä kuin minä (mä sitten kokkaan enemmän).

Ap, mitä jos jätät miehen vaatteet vähäksi aikaa pesemättä? jospa siitä intoutuisi itsekin kokeilemaan. Voithan neuvoa, jos ei oikeasti osaa. Mutta ei sen niin vaikeeta oo.