Olis aivan hirveää saada keskosvauva!
Aivot kehittyy viimeisenä elinkuukautena kiihkeimmin. Keskosvauvalla on siis (kaikkien muiden riskien lisäksi) riski jäädä vähän heikompilahjaiseksi kuin normaalisti syntynyt. Tunnen yhden ikäiseni naisen, joka oli keskoslapsi ja tämä nainen on TODELLA yksinkertainen.
Kommentit (29)
JOILLAKIN lapsilla voi olla henkistä tai fyysistä jälkeenjääneisyyttä, ja prosentuaalisesti pikkukeskosilla (alle 1500g) on tähän suurempi riski kuin täysaikaisilla. Se on fakta eikä sille voi kukaan mitään, sitä ei voi kieltää. Se ei tarkoita, että KAIKILLA tai edes SUURELLA OSALLA keskosista olisi jotain " vikaa" aivotoiminnassa. Joillakin on ja suurin osa tulee kehittymään alkuvaikeuksien jälkeen ihan normaalisti - keskoslasten älykkyys todennäköisesti vastaa ihan keskivertoa gaussin kärän mukaisesti. t.26
Vierailija:
Vierailija:Toki hölmöjä on täysiaikaisissakin, mutta jos tilastoja katsotaan, niin eiköhän keskosissa kuitenkin enemmän? Eikä se lapsesta sen huonompaa tai vähemmän rakasta tee.
terv. kahden aivan tavallisen keskosen äiti
Kumpikaan lapsistani ei suoltaisi näppikseltä noin typeriä tekstejä, vaikka ovatkin vasta lapsia, eivätkä edes erityisen lahjakkaita, vaan aivan tavallisia oman ikätasonsa mukaan kehittyneitä lapsia. Riskit on olemassa, sen tietää jokainen keskosen äiti.
Jos hölmö=tyhmä, niin mitä ihmeellistä tuossa tekstissä nyt on? Vai eikö 33 voi myöntää, että keskosuus ihan todellisessa elämässä voi vaikuttaa älylliseen kehitykseen? Ei kai viestin alkuperäinen kirjoittaja ketään yksilöä hölmöksi leimannut? Totesi vaan, että riski on tietyssä ryhmässä suurempi :/.
mielenlaatua sekä pahantahtoisuutta. Se on tyypillistä ihmisille, joiden älykkyyden jotkut osatekijät, kuten analyyttisyys, ei ole kovin kehittynyttä - siksi sitä voi nimittää tyhmyydeksi.
Keskosetkaan eivät ole kovin homogeeninen ryhmä. Kuten ei voi niputtaa tupakoivien, imettämättömien tms. lapsiakaan.
Kesksosuus on rankkaa, etenkin jos saa pelätä lapsen hengen puolesta. Itse olen itkenyt kaapin reunalla ja toivonut, että kun lapset vain jäisivät eloon. Meillä on ollut onnea. Lapset kasvoivat ja kehittyivät aivan " normaalisti" , joskin rankkaa on ollut juosta erilaisissa tutkimuksissa yms.
Pienten keskosten ongelmat ovat usein cp-vammasta johtuvia liikunnan ongelmia. Ja toisaalta keskosilla on todettu olevan enemmän ongelmia kongnitiivisellä puolella, mutta tässäkin ympäristöllä on suuri merkitys.
Esim. lapsen sanavaraston laajuus on usein sidoksissa perheen taustaan. Lisäksi keskosten ongelmat huomataan aiemmin seurannoista johtuen, joten ongelmiin osataan puuttua ajoissa, kun taas täysiaikaiset eivät aina pääse avun piiriin yhtä joutuisasti.
Keskosuus on ollut kyllä tavallaan hirveä kokemus, tosin ap:n mainitsemattomista syistä. Toisaalta ainakin minä olen oppinut pitämään lapsiani suurimpana aarteena päällä maan. Osaan oikeasti iloita jopa niistä kiukkukouhauksista välillä, koska etenkin toisen lapsen elämänlanka oli niin vähällä katketa.
mutta painoi 2430kg ja muistan kun mieheni siskon mies sanoi tullessaan katsomaan sairaalaan, että pienikokoisimmat vauvat ovat sairastaviam, että kyllä ne isommat ovat terveimpiä. Olin itku kurkussa... Heillä on kaikki painanut yli 4500, no isokokosia ovat he itsekkin. Vauvamme on nyt 11kk ja painaa yli 10kg, ei ole pahemmin sairastellut,hih:)
Se lainaamassani tekstissä oli hölmö ja tyhmää.
-33
onneksi en välitä kaltaisistasi hölmöistä vaan nautin omasta keskosena syntyneenä vauvastani, joka on aivan ihana!
Vierailija: