Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies on menossa psykoosiin, mitä voin tehdä?

Vierailija
26.04.2013 |

Apua! :( Ei uhkaa henkeäni, mutta jutut alkavat olemaan pelottavia.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkäpä haet vastausta nyt ennemmin päivystävältä psyk.polilta kuin täältä AV:lta.

Vierailija
2/22 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita nyt ens alkuun terveyskeskukseen. ne osaavat neuvoa. Kannattaa hakea apua HETI.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiluta lääkärille (jos ei siis itse ymmärrä tilannetta) ja kannattaa tosiaan ehkä soittaa sinne psyk polille ekaks.

Vierailija
4/22 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosi on aina hätätilanne, miehesi kuuluu hoitoon heti. Niin kuin aiemmat neuvoivat, ota yhteyttä kotikuntasi akuuttipsykiatrian poliin/tk-päivystykseen/yhteispäivystykseen heti.

Vierailija
5/22 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kysyin, kun en tiedä mitä tehdä.. :( Ja tämä kun on minulle tuttu paikka, niin ajattelin täältä löytäväni jotain apua. Poliisille ei voi soittaa, veisivät vain putkaan. Ei ole siis ensimmäinen psykoosikohtaus, mutta niin pitkä aika edellisestä, että heti jouduin paniikkiin. Edelliset olen kestänyt joten kuten, nyt vain ei jaksaisi enää.

Vierailija
6/22 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akuuttipsykiatrian polille ainakin meillä tarvii tk-lääkärin lähetteen. Jos et saa miestäsi tk:een, voi tk-lääkäri tehdä virka-apupyynnön poliisille, jotka vievät miehen vastaanotolle. Lääkäri tutkii ja päättelee, onko mies tahdonvastaisen hoidon tarpeessa, ja tarpeen mukaan tekee M1-lähetteen. Myös vapaaehtoiseen hoitoon voidaan tehdä lähete, jos mies suostuvainen.

Vierailija
7/22 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ymmärsinkö oikein, että mies on aikaisemminkin saanut vastaavia oireita? Minne silloin soitit? Vai varasitko lääkäriajan? Vai miten mies sai silloin apua?

Sairaudesta psykoosissakin on kyse. Jos mies ei itse voi auttaa itseään, niin sinun läheisenä on hänelle apua hankittava.

Vierailija
8/22 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies meni psykoosiin niin poliisit kiikuttaa hoitoon, ei putkaan.

Vierailija
9/22 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkö mies itse, että on sairastumassa uudelleen? Onko itse halukas hoitoon tai lääkärin kanssa keskustelemaan? Onko lääkitystä, onko käyttänyt oikein? Onko nyt jotain elämänkriisiä menossa, joka oiretta pahentaa, onko käyttänyt viinaa/huumeita? Onko jotain hoitokontaktia esim. mielenterveysasemaan, psykiatrian polklinikkaan?

Jos saisit miehen itse suostumaan lääkäriin, kaikkein parasta. Jos on joku hoitokontakti niin sinne yhteys. Mutta jos ei suostu, ole yhteydessä päivystävään terveyskeskukseen ja kerro asiasta. Jos mies ei ole hoitoon halukas ja etenkin jos on itselleen tai sinulle/jollekin muulle vaaraksi, täytyy hoitaa vaikka tahdonvastaisesti ja tällöin lääkäri pyytää poliisilta virka-apua ja tarvittaessa kuskataan psykiatriseen hoitoon poliisin avulla. Kun taustalla on jo aiempia psykoosijaksoja eli on todettu mielisairaus, en uskoisi, että kauheasti tarvitsee selitellä asiaa. Eli puhelin käteen ja soita päivystykseen. 

Vierailija
10/22 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ambulanssi tuli hakemaan mt-päivystykseen, lähdin mukaan. Lääkäri haastatteli ja laittoi lääkityksen ajan tasalle, minusta ei tarvinnut miestä suljetulle jättää koska ei ole kuitenkaan väkivaltainen tai uhkaa muuten henkeäni.

Ja 9:lle sen verran, että yhden psykoosikohtauksen aikana mies vietiin poliisien toimesta putkaan, siellä mies oli tehnyt kaikkea aivan älytöntä mutta poliisi ei ollut auttanut millään tavalla. Siksi en oikein luota poliisin toimintaan..

ap

Vierailija
11/22 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että saitte lääkityksen kuntoon.

Itsekin olen ollut joskus psykoosissa.

Vierailija
12/22 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 19:51"]

[/quote]

Millaista se on? Miltä se tuntuu? (Joku muukin voi vastata.) Mistä sen tietää?

Vierailija
13/22 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 20:17"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 19:51"]

[/quote]

Millaista se on? Miltä se tuntuu? (Joku muukin voi vastata.) Mistä sen tietää?

[/quote]

Sitä kuvittelee kaikenlaista (mulla maailmanloppu ja itsetuhoisia asioita) joku voi olla kuningas tai jumala

Vierailija
14/22 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

psykoosi puhdistaa, soisen sellaisen jokaiselle pari kertaa vuodessa. ei se mikään bakteeri- tai virussairaus ole.

lääkärien tropeilla se vain alistetaan. ei anneta kasvaa.

Vierailija
15/22 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 20:26"]

Sitä kuvittelee kaikenlaista (mulla maailmanloppu ja itsetuhoisia asioita) joku voi olla kuningas tai jumala

[/quote]

Kuinka todentuntuista se on? Voihan sitä huvikseen kuvitella kaikenlaista, mutta eikö silloin lainkaan erota, että se ei ole totta? Mistä voi tietää itse, onko psykoosissa vai ei? Miltä se tuntuu? Minua joskus joku sanoi psykoottiseksi, mutta sillä ihmisellä oli vaikeita omia ongelmia, hän oli kykenemätön käsittelemään useita asioita... Mutta minua on aina kiinnostanut, mistä sen voi itse tietää?

Missä on esim. voimakkaan ahdistuksen ja psykoosin ero?

Jos joku ajattelee esim., että vapaamuurarit johtavat maailmaa salaa ja päättävät kaikesta, onko se psykoosia?

Jos joku on varma, että Tarja Halosen kissa on mikrosirutettu vakooja, onko se psykoosia?

Vai ovatko ne vain erikoisia mielipiteitä ja päähänpinttymiä tai uudenlaisia näkökulmia?

Menee vähän filosofiseksi.

Sanotaan, että se usein uusiutuu ja että siitä toipuminen vie kauan. Miltä silloin päässä tuntuu?

(Terv. kyselyikäinen)

Vierailija
16/22 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 20:43"]

[/quote]

Kuinka todentuntuista se on? Voihan sitä huvikseen kuvitella kaikenlaista, mutta eikö silloin lainkaan erota, että se ei ole totta? Mistä voi tietää itse, onko psykoosissa vai ei? Miltä se tuntuu? Minua joskus joku sanoi psykoottiseksi, mutta sillä ihmisellä oli vaikeita omia ongelmia, hän oli kykenemätön käsittelemään useita asioita... Mutta minua on aina kiinnostanut, mistä sen voi itse tietää?

Jos joku ajattelee esim., että vapaamuurarit johtavat maailmaa salaa ja päättävät kaikesta, onko se psykoosia?

Jos joku on varma, että Tarja Halosen kissa on mikrosirutettu vakooja, onko se psykoosia?

Vai ovatko ne vain erikoisia mielipiteitä ja päähänpinttymiä tai uudenlaisia näkökulmia?

Sanotaan, että se usein uusiutuu ja että siitä toipuminen vie kauan. Miltä silloin päässä tuntuu?

(Terv. kyselyikäinen)

[/quote]

Ei se ainakaan ole mikään joko tai -juttu. Halosen kissahan OLI sirutettu. Niin on moni muukin lemmikki. Nykyään myös jo lapsille synnärillä asetetaan siru. Ei kaikille, vain mielenkiintoisille. ;)

Vierailija
17/22 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että aapeen psykoosijuttuun liittyy alkoholi. Se aiheuttaa helposti psykoosia.

Vierailija
18/22 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 20:43"]

[/quote]

(Terv. kyselyikäinen)

[/quote]

Itseänikin mietityttää...Mitä jos menee yksin kotona ollessaan psykoosiin, mitäs sitten? Mitä jos aiheuttaa jollekkin jotakin vaaraa?

Vierailija
19/22 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on ollut muutaman kerran psykoosissa ja alkuvaiheessa hän itsekin tiedostaa että nyt ei ole kaikki kohdillaan. Mutta jos tilanteen alkaa jatkua niin sairaudentunto häviää ja psykoosissa hän tosissaan uskoo kaikki hullut kuvitelmansa tosiksi. Myös ajatus siitä että hän yksi tajuaa totuuden ja kaikki muut ovat väärässä, ei ole hänen mielestään yhtään ihmeellinen.

Vierailija
20/22 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosi puhdistaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi