Mies haluaisi muuttaa korpeen
Ostettiin puolisen vuotta sitten asunto-osake ja mies melkein päivittäin toteaa että ei viihdy ja ei pidä asunnostamme.
Itselle tämä on taas ihan täydellinen, yhdessä tasossa, auton saa oven eteen (lapset, ruokakassit ym. helppo kantaa sisään), luontoa, järvi, leikkipuistoja, päiväkoti, koulu jne. lähellä.
Meillä on kolme pientä lasta kotihoidossa. Olen yrittänyt perustella miehelle, että se korpi ei toimisi. Hoitoapu ym. olisi kaukana, ei olisi leikkipuistoja, joka paikkaan pitäisi mennä autolla ja ennen kaikkea sitten kun lapset kasvavat, niin heitä joutuisi kuskaamaan kouluun, kavereille, harrastuksiin jne. Tässä lähiössä kouluun ja kavereille voisi kävellä ja julkiset kulkevat talon nurkalta.
Itselläni on työpaikka keskustassa, joten joko jouduttaisiin ostamaan toinen auto + kallis pysäköintipaikka keskustasta ja työmatkaan kuluisi aikaa tai sitten minun pitäisi vaihtaa hyvä työpaikka johonkin kodin lähellä olevaan ehkä paljon huonompipalkattuun ja ei koulutustani vastaavaan.
Onko muilla ollut vastaavia erimielisyyksiä asuinpaikasta ja mihin ratkaisuun olette päätyneet?
Kommentit (79)
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 09:18"]
Mitä hyvää on maalle muutossa? Mitä mä olen taloja katsellut, niin harvoissa taloissa on esim. isot tontit. Ja jos onkin, niin hinta on pompsahtanut järjettömiin, jos ajattelee maalle muuton olevan jotenkin halpaa ja selviävän pienellä lainalla. Tai sitten talo sijaitsee vilkas liikenteisen tien vieressä tai kolme naapuritaloa ihan vieressä.
Jos naapuri omistaa kaikki maat talon ympäriltä, niin tunnelma voi olla aika kamala. Maalla myös tapellaan paljon tieoikeuksista. Ihmiset laittavat ties mitä estoja ettei naapuri pääsisi omalle tontillee, mielikuvitus on vain rajana näiden maalaisjunttien kiusaamisessa.
Sitten jos on oikeasti paljon rahaa sijoittaa taloon ja tiluksiin, niin maalla voi olla ihan mukavaa. Ja isot tilat ruuan säilytykseen, kun sieltä maalta ei ihan niin vain lähdetäkkään hakemaan pikaseen jotain unohtunutta tavaraa.
[/quote]
Miten monessa eri paikassa maalla olet asunut, vai puhuuko kirjoituksessasi omat ennakkoluulosi?
Me asutaan maalla, isohkolla tontilla naapurien peltojen ympäröimänä. Talo oli halpa, tontteineen 70 000 e. En tiedä, millaista "tunnelmaa" naapurien peltojen keskellä asumisen pitäisi aiheuttaa, itse en ole edes ajatellut asiaa.
Joo, varmaan jossain riidellään tieoikeuksista ja raisituksista, mutta älä nyt herranjumala yleistä! Mulla oli kerran Helsingissä asuessani naapurissa narkkariluukku, mutta en mä nyt kuitenkaan menisi yleistämään, että jokaisella helsinkiläisellä on narkkareita naapurissa.
Ei ole tarvinnut sijoittaa paljon rahaa taloon ja tiluksiin (mitä me edes niillä tiluksilla tehtäisiin?) ja maalla on mukavaa! Ihan normaaleilla keittiökaapeilla ollaan pärjätty, vaikka kauppaan onkin 10 km.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 09:28"]
Ok, hehtaarikin on mun makuun liian vähän, mutta senkään kokoisia omakotitalo tontteja tai maatiloja on aika vaikea löytää kohtuullisella hinnalla maalta ilman naarpureita. Ehkä jonkun katosta lattiaan rempattavan mummonmökin voi löytää eikä siinäkään ole tarpeeksi tilaa.
[/quote]
Mitä ihmettä sä sillä yli hehtaarilla tekisit? Mun mielestä tässä hehtaarissa on aika paljon askaroimista, vaikka meillä on vain alle puolet siitä varsinaisessa tonttikäytössä (puolet heinällä/laitumena).
Oikeasti, sä taidat vain heitellä noita juttuja vailla varsinaista tietoa asioista :D Ja miksi ihmeessä maalla pitäisi asua ilman naapureita? Olis se aika orpoa, jos täällä pitäisi eristyksessä tönöttää, ihmisiä ei näkyisi kuin kaupungilla käydessä ja pimeään vuodenaikaan ei näkyisi kenenkään valoja.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 09:28"]
Ok, hehtaarikin on mun makuun liian vähän, mutta senkään kokoisia omakotitalo tontteja tai maatiloja on aika vaikea löytää kohtuullisella hinnalla maalta ilman naarpureita. Ehkä jonkun katosta lattiaan rempattavan mummonmökin voi löytää eikä siinäkään ole tarpeeksi tilaa.
[/quote]
Miten niin ei löydy? Mistä päin olet etsinyt?
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 09:18"]
Mitä hyvää on maalle muutossa? Mitä mä olen taloja katsellut, niin harvoissa taloissa on esim. isot tontit. Ja jos onkin, niin hinta on pompsahtanut järjettömiin, jos ajattelee maalle muuton olevan jotenkin halpaa ja selviävän pienellä lainalla. Tai sitten talo sijaitsee vilkas liikenteisen tien vieressä tai kolme naapuritaloa ihan vieressä.
Jos naapuri omistaa kaikki maat talon ympäriltä, niin tunnelma voi olla aika kamala. Maalla myös tapellaan paljon tieoikeuksista. Ihmiset laittavat ties mitä estoja ettei naapuri pääsisi omalle tontillee, mielikuvitus on vain rajana näiden maalaisjunttien kiusaamisessa.
Sitten jos on oikeasti paljon rahaa sijoittaa taloon ja tiluksiin, niin maalla voi olla ihan mukavaa. Ja isot tilat ruuan säilytykseen, kun sieltä maalta ei ihan niin vain lähdetäkkään hakemaan pikaseen jotain unohtunutta tavaraa.
[/quote]
Missäs noin kamalaa on? Maalla on myös autoja eli ei sieltä enää hevosella kirkonkylälle lähdetä.
Meillä ei ole ollut koskaan erimielisyyksiä asuinpaikasta. Elämme tyytyväisinä vehreässä pikkukaupunkiympäristössä 12 minuuttia Helsingin keskustasta keskellä rauhallista omakotiasutusta, kivojen naapurien ympäröimänä, palveluiden, koulujen ja harrastusten vieressä.
Korpeen muuttamisesta yhden sanan kommentti: Hohto.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 09:41"]
Meillä ei ole ollut koskaan erimielisyyksiä asuinpaikasta. Elämme tyytyväisinä vehreässä pikkukaupunkiympäristössä 12 minuuttia Helsingin keskustasta keskellä rauhallista omakotiasutusta, kivojen naapurien ympäröimänä, palveluiden, koulujen ja harrastusten vieressä.
[/quote]
Sä voitkin kommentoida korpeen muuttamista syvllä kokemuksen rintaäänellä, koska sulla on siitä niin paljon kokemusta ;)
Mä olen ehdottomasti kaupunki-ihminen, miehesi taas maalla-asuja. Ei näitä mielestäni tarvitse perustella, oma sisäinen tunne riittää. Mä kerta kaikkiaan viihdyn kaupungissa ja kerrostalossa, toiset taas ehdottomasti ei, ja kumpikin on yhtä ok.
Ongelmahan on se, että teillä on eri toiveet asuinpaikasta, meillä onneksi mies viihtyy myös kaupungissa. Mutta minusta olisi täysin kohtuutonta, että kotiäitinä muuttaisit vastoin omaa tahtoasi maalle. Sanoisin miehelle, että niin kauan kuin olet kotona lasten kanssa niin et suostu keskustelemaan muutosta, sen jälkeen voidaan katsoa. Jos hän käy töissä, niin sinähän siellä "korvessa" istuisit nelistään lasten kanssa suurimman osan aikaa. Sitten kun lapset ovat vähän kasvaneet, niin voitte käydä "vakavan asuinpaikkakeskustelun" uudelleen.
Mua vähä hämmentää ku luen tätä keskustelua miten "luonnosta" vieraantuneita ihmiset oikeasti on nykyään :o Ehkä se johtuu siitä ku on itse maalta kotoisin ja on nähnyt esim. miten mullit hoidetaan ja ruokitaan ja sitten aikanaan ne laitetaan teurasautoon, naapurissa on turkistarhausta, tehdään peltotöitä ja viljelyä, nautitaan luonnosta ja metsässä liikkumisesta, kauppa ei ole aina metrin päässä (3km päässä), kavereiden luo pyöräillään, keksitään omia leikkejä ja ajanviettoa, ei siihen aina tarvita välttämättä valmista leikkipuistoa .. vaikka sellainenkin löytyy. Mutta siis tää meni varmaan nyt todella sekavaks tää kirjotus, mutta ehkä joku jossain ymmärtää mun pointtia vähän :DD
Mun mielestä lapsuuden ja nuoruuden viettäminen maalla on ollu tosi hieno asia ja aionkin aikanaan varmasti muuttaa takaisin maalle. Kaupungissa ihmiset kökkii vaan ahtaissa kerrostaloissaan ja hakevat elämän merkitystä ja mielekkyyttä ehkä vähän oudoista asioista, vaikka materiasta jne. Ihan varmasti kaikille "maalla" asuminen ei sovi, mutta moni vois vaikka yllätyä miten mukavaa se voi olla :))
Peace and love.
Tuolla aiemminkin puhutaan ihan harhaluuloista. Että aikuisten pitää maalla mukamas kuskata lapsia kouluuun. No ei tarvi. Jos matka on pitkä, niin koulukuljetus vie. Se on todella kätevää, kun eskarilaisen ja ekaluokkalaisen kanssa ei tarvi lainkaan huolehtia, että miten selviää koulumatkasta. Taksi vie kotiovelta koulun pihalle. Helppoa ja turvallista.
Ja joku oli lisäämässä nuo taksikuljetukset maalla asumisen kuluihin. Miksi? Kun oikeastihan se on lähinnä päinvastoin. Kunta kuljettaa ilmaiseksi, vanhempien ei tarvi maksaa penniäkään. Ja kaiken kukkuraksi edes millään koiranilmalla tai tulipalopakkasella ei tarvi miettiä, että pitäisikö heittää lapsi kouluun. Kuluja siis oikeastaan säästyy!
Ap vaikuttaa vähän uppiniskaiselta jääräpäältä. Oletko aivan varma, ettei maalta löydy sellaista paikkaa, missä olisi kouluun kohtuullinen matka, linja-autot kulkee ja lapset pääsee harrastuksiin pyörällä?
Ja miksi sekään on niin kammottavaa, jos perheessä on kaksi autoa?
Mitä järkeä on muuttaa maalle, jos sielläkin pitää katsella naapureita? Ja peltojen keskellä asuessa on se vaarana, että niiden omistaja pitää peltonsa hyvässä kunnossa levittämällä sinne paskaa.
Mä olen Varsinais-Suomesta ja Uudeltamaalta katsonut taloja, mutta en tosiaan halua pientä taloa, jos maalle muutan. Jokaiselle pitäisi olla oma huone ja vähän muutakin tilaa. En myöskään halua mitään vanhaa virastorakennusta eikä liikekiinteistöjä. Ja sitten pitää laskea myös remonttitarve. Eli jos ostaa kalliihkon talon ja siihen pitää laittaa keittiöt, pesutilat,kattoja jne.uusiksi, niin kalliiksi tulee. Nytkin asun maalla, mutta aivan liian pienellä tontilla ja naapureitakin näkee ihan liikaa. Mun mielestä joko asuu kaupngin keskustassa tai sitten täysin korvessa. Korvessa palvelut ovat kuitenkin huonoja, joten niiden vastapainoksi pitää saada muita etuja.
Koulukyydit on yksi juttu, harrastukset on toinen juttu. Ehkä teidän ainoa lapsi ei harrasta mitään kodin ulkopuolella eivätkä kaveritkaan kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 09:46"]
Tuolla aiemminkin puhutaan ihan harhaluuloista. Että aikuisten pitää maalla mukamas kuskata lapsia kouluuun. No ei tarvi. Jos matka on pitkä, niin koulukuljetus vie. Se on todella kätevää, kun eskarilaisen ja ekaluokkalaisen kanssa ei tarvi lainkaan huolehtia, että miten selviää koulumatkasta. Taksi vie kotiovelta koulun pihalle. Helppoa ja turvallista.
Ja joku oli lisäämässä nuo taksikuljetukset maalla asumisen kuluihin. Miksi? Kun oikeastihan se on lähinnä päinvastoin. Kunta kuljettaa ilmaiseksi, vanhempien ei tarvi maksaa penniäkään. Ja kaiken kukkuraksi edes millään koiranilmalla tai tulipalopakkasella ei tarvi miettiä, että pitäisikö heittää lapsi kouluun. Kuluja siis oikeastaan säästyy!
[/quote]
Kompaan tätä! Juuri näin. Halvemmaksi tulee myös kun kauppaostokset suunnittelee eikä tule piipahdettua kaupaaan tosta vaan. Hermoja säästyyy kun koirat voi heittää pihalle aamulla keskenään...
Meillä 35 km kirkonkylälle, kouluun 3 km ja viihdytään! En muuten ymmärrä mihin tarvitaan leikkipuistoa jos asuu maalla? AP siis kirjoitti leikkipuistosta. Kyllä metsä vastaa leikkipuistoa.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 09:43"]
[/quote]
Sä voitkin kommentoida korpeen muuttamista syvllä kokemuksen rintaäänellä, koska sulla on siitä niin paljon kokemusta ;)
[/quote]
Olen viettänyt lapsuuteni ja nuoruuteni siellä.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 09:53"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 09:46"]
[/quote]
Kompaan tätä! Juuri näin. Halvemmaksi tulee myös kun kauppaostokset suunnittelee eikä tule piipahdettua kaupaaan tosta vaan. Hermoja säästyyy kun koirat voi heittää pihalle aamulla keskenään...
Meillä 35 km kirkonkylälle, kouluun 3 km ja viihdytään! En muuten ymmärrä mihin tarvitaan leikkipuistoa jos asuu maalla? AP siis kirjoitti leikkipuistosta. Kyllä metsä vastaa leikkipuistoa.
[/quote]
Onko lasten harrastukset koululla? Ovatko kaverit koululla? Ovatko kaverit metsässä?
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 09:52"]
Mitä järkeä on muuttaa maalle, jos sielläkin pitää katsella naapureita? Ja peltojen keskellä asuessa on se vaarana, että niiden omistaja pitää peltonsa hyvässä kunnossa levittämällä sinne paskaa.
Mä olen Varsinais-Suomesta ja Uudeltamaalta katsonut taloja, mutta en tosiaan halua pientä taloa, jos maalle muutan. Jokaiselle pitäisi olla oma huone ja vähän muutakin tilaa. En myöskään halua mitään vanhaa virastorakennusta eikä liikekiinteistöjä. Ja sitten pitää laskea myös remonttitarve. Eli jos ostaa kalliihkon talon ja siihen pitää laittaa keittiöt, pesutilat,kattoja jne.uusiksi, niin kalliiksi tulee. Nytkin asun maalla, mutta aivan liian pienellä tontilla ja naapureitakin näkee ihan liikaa. Mun mielestä joko asuu kaupngin keskustassa tai sitten täysin korvessa. Korvessa palvelut ovat kuitenkin huonoja, joten niiden vastapainoksi pitää saada muita etuja.
[/quote]
No mitäs jos se naapuri ei pidä peltojaan kunnossa vaan antaa mennä kesannolle. Pitäisikö maalla asua vain näitä omakotiasujia, mutta maanvilhjelijöiden pitäisi lopettaa etteivät häiritse ikävällä maanviljelyllään omakotiasujia... Jos maanviljely haittaa ei kannata muuttaa maalle!!!
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 09:52"]
[/quote]
Mitä järkeä? No vaikka sitä, että ne naapurit voivat olla tosi mukavia ja sen takia niiden kanssa on kiva olla tekemisissä. Ja tietenkin sen takia, että niistä naapureista saa turvaa, ilman naapureita siellä kaukana kaikesta voisi olla aika yksin. Makuasia tietenkin!
Totta kai niille pelloille levitetään paskaa, mutta vain keväällä! Ei se mikään "vaara" ole.
Onnea etsinnällesi, mutta oikeasti en suosittele ihan eristyksiin muuttamista, se voi pitemmän päälle olla hieman ankeaa.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 09:53"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 09:43"]
[/quote]
[/quote]
Olen viettänyt lapsuuteni ja nuoruuteni siellä.
[/quote]
Älä nyt kuitenkaan oman kokemuksesi perusteella ajattele, että kaikki korvet on samanlaisia.
Oman kokemuksensa perusteellahan täällä jokainen keskustelee, vai oletko sinä joku haja-asutusaluetutkija?