Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies haluaisi muuttaa korpeen

Vierailija
26.04.2013 |

Ostettiin puolisen vuotta sitten asunto-osake ja mies melkein päivittäin toteaa että ei viihdy ja ei pidä asunnostamme.

Itselle tämä on taas ihan täydellinen, yhdessä tasossa, auton saa oven eteen (lapset, ruokakassit ym. helppo kantaa sisään), luontoa, järvi, leikkipuistoja, päiväkoti, koulu jne. lähellä. 

Meillä on kolme pientä lasta kotihoidossa. Olen yrittänyt perustella miehelle, että se korpi ei toimisi. Hoitoapu ym. olisi kaukana, ei olisi leikkipuistoja, joka paikkaan pitäisi mennä autolla ja ennen kaikkea sitten kun lapset kasvavat, niin heitä joutuisi kuskaamaan kouluun, kavereille, harrastuksiin jne. Tässä lähiössä kouluun ja kavereille voisi kävellä ja julkiset kulkevat talon nurkalta. 

Itselläni on työpaikka keskustassa, joten joko jouduttaisiin ostamaan toinen auto + kallis pysäköintipaikka keskustasta ja työmatkaan kuluisi aikaa tai sitten minun pitäisi vaihtaa hyvä työpaikka johonkin kodin lähellä olevaan ehkä paljon huonompipalkattuun ja ei koulutustani vastaavaan. 

Onko muilla ollut vastaavia erimielisyyksiä asuinpaikasta ja mihin ratkaisuun olette päätyneet?

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu- ja taksikyytien varaan ei kannata laskea. Maaseutu autioituu hiljalleen, palveluita lakkautetaan, kouluja suljetaan jne. Monet syrjäseutujen kunnat ovat taloudellisesti todella ahtaalla, mikä näkyy palveluiden tasossa.

Ja ovathan maalaiset vähän sellaisia... no sellaisia kuin ne nyt ovat.

Terveisiä Töölöstä.

Vierailija
2/79 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 11:45"]

Peltoautosta puhumattakaan. Herlinin pojat kävi Kirkkonummelta Munkkiniemessä koulussa traktorilla.

Meillä on asuinpaikat valittu töiden mukaan ja lasten tarpeita silmällä pitäen. Meidän vanhempien työt ja asiakkaat on pääasiassa pk-seudulla. Tosin nykyään etätyömahdollisuus antaa joustavuutta niin että voi tehdä töitä kotoa ja möksältä. Lapsille haluttiin rauhallinen kasvuympäristö ja hyvät koulut. Näillä periaatteilla löytyi aika vaivatta asuinpaikka. Arkielämä on helppoa, kun kaikki tarvittava on lähellä. Ambulanssi löytää perille parissa minuutissa ja henkikulta ehtii pelastua, jos tulee hätä.  Lande-elämää pääsemme kokemaan möksällä. Moottorisaha ja muut työkalut pysyvät kädessä ongelmitta. Maalla asuvilla näyttää olevan kova tarve todistella, että maalla on mukavaa ja helppoa ja että toisaalta heillä on erikoistaitoja, joita kaupunkilaisilla ei ole. Kyllä se on sama kuulkaa toisinkin päin.

[/quote]

Mitä ihmeen lande-elämää te koette möksällä? Käykö lapset koulua mökiltä käsin ja sinä töissä vai kuvitteletko oikeasti, että maalla asuminen on sama asia kuin olla möksällä? Meillä on ikuinen kesäloma?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 12:21"]

Mua vähä hämmentää ku luen tätä keskustelua miten "luonnosta" vieraantuneita ihmiset oikeasti on nykyään :o Ehkä se johtuu siitä ku on itse maalta kotoisin ja on nähnyt esim. miten mullit hoidetaan ja ruokitaan ja sitten aikanaan ne laitetaan teurasautoon, naapurissa on turkistarhausta, tehdään peltotöitä ja viljelyä, nautitaan luonnosta ja metsässä liikkumisesta, kauppa ei ole aina metrin päässä (3km päässä), kavereiden luo pyöräillään, keksitään omia leikkejä ja ajanviettoa, ei siihen aina tarvita välttämättä valmista leikkipuistoa .. vaikka sellainenkin löytyy. Mutta siis tää meni varmaan nyt todella sekavaks tää kirjotus, mutta ehkä joku jossain ymmärtää mun pointtia vähän :DD

Mun mielestä lapsuuden ja nuoruuden viettäminen maalla on ollu tosi hieno asia ja aionkin aikanaan varmasti muuttaa takaisin maalle. Kaupungissa ihmiset kökkii vaan ahtaissa kerrostaloissaan ja hakevat elämän merkitystä ja mielekkyyttä ehkä vähän oudoista asioista, vaikka materiasta jne. Ihan varmasti kaikille "maalla" asuminen ei sovi, mutta moni vois vaikka yllätyä miten mukavaa se voi olla :))

Peace and love.

[/quote]

Viittaan käsitykseesi turkistarhauksen ja teurasautoon laittamisen normaliudesta:

Sellasta se on, sä et sitten koskaan ole joutunut miettimään millaiset ratkaisut tai valinnat ovat eettisiä, kun malli on ajettu suoraan päähän ja sen kanssa eletään.

Niin sitä toistaa moni parisuhteissaankin alistamista kun on siihen saanut mallin ja ajattelee sen olevan normaalin.

Ihan muilta osin samat toivotukset.

Vierailija
4/79 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti maalla asumisessa on hyviä puolia, ja varmasti se sopii monille paremmin kuin kaupungissa asuminen. Mutta mistä keksit tuon, että kaupunkilaiset hakevat mielekkyyttä omituisista asioista ja materiasta?

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 12:21"]

Mua vähä hämmentää ku luen tätä keskustelua miten "luonnosta" vieraantuneita ihmiset oikeasti on nykyään :o Ehkä se johtuu siitä ku on itse maalta kotoisin ja on nähnyt esim. miten mullit hoidetaan ja ruokitaan ja sitten aikanaan ne laitetaan teurasautoon, naapurissa on turkistarhausta, tehdään peltotöitä ja viljelyä, nautitaan luonnosta ja metsässä liikkumisesta, kauppa ei ole aina metrin päässä (3km päässä), kavereiden luo pyöräillään, keksitään omia leikkejä ja ajanviettoa, ei siihen aina tarvita välttämättä valmista leikkipuistoa .. vaikka sellainenkin löytyy. Mutta siis tää meni varmaan nyt todella sekavaks tää kirjotus, mutta ehkä joku jossain ymmärtää mun pointtia vähän :DD

Mun mielestä lapsuuden ja nuoruuden viettäminen maalla on ollu tosi hieno asia ja aionkin aikanaan varmasti muuttaa takaisin maalle. Kaupungissa ihmiset kökkii vaan ahtaissa kerrostaloissaan ja hakevat elämän merkitystä ja mielekkyyttä ehkä vähän oudoista asioista, vaikka materiasta jne. Ihan varmasti kaikille "maalla" asuminen ei sovi, mutta moni vois vaikka yllätyä miten mukavaa se voi olla :))

Peace and love.

[/quote]

Vierailija
5/79 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

huh, onneksi asutte nyt kaupungissa, sinä olet vahvemmilla. Muutokseen nykyisestä tarvittaisiin molempien suostumus ja innostus. Mies on hyväksynyt kaupunkiasumisen ok ratkaisuksi, kun on kanssasi monta lastakin kaupungissa hankkinut. Eri asia, jos olisit alun pitäen vannonut muuttavasi maalle. Eli jos suostut kokeilemaan maalle muuttoa, et saa miestäsi enää takaisin kaupunkin "pakotettua".

Minusta ap:n perheellä kuulostaa kaikki olevan juuri hyvin juuri nyt. Miksi sitä pakkaa pitäisi väen vängällä käydä sekoittamaan. Joo, tila voi tulla joskus ahtaaksi. Mutta jos laskee, miten paljon maalle muutto hankaloittaisi arkea ja elämää, niin ilman muuta sen pienen ahtauden kestää. Ja rahaa ja hermoja säästyy! Auton kuluilla jne kustantaisi varmasti muutaman neliön lisääkin jossain vaiheessa. Ja jos laskee autossa istumiseen kulutetun menetetyn ajan potentiaalisena työntekoaikana, niin maalla asuminen tulee jo todella kalliiksi. Ehkä kustannuslaskelma puhuu miehelle järkeä?

yhdyn muiden kommentteihin, osatkaa se mökki. Kun lapset kasvaa, mies voi kökkiä siellä itsekseen pidempiäkin aikoja.

t. tyytyväinen maalainen Helsingin keskustassa

Vierailija
6/79 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 12:53"]

Peltoautosta puhumattakaan. Herlinin pojat kävi Kirkkonummelta Munkkiniemessä koulussa traktorilla.

Meillä on asuinpaikat valittu töiden mukaan ja lasten tarpeita silmällä pitäen. Meidän vanhempien työt ja asiakkaat on pääasiassa pk-seudulla. Tosin nykyään etätyömahdollisuus antaa joustavuutta niin että voi tehdä töitä kotoa ja möksältä. Lapsille haluttiin rauhallinen kasvuympäristö ja hyvät koulut. Näillä periaatteilla löytyi aika vaivatta asuinpaikka. Arkielämä on helppoa, kun kaikki tarvittava on lähellä. Ambulanssi löytää perille parissa minuutissa ja henkikulta ehtii pelastua, jos tulee hätä.  Lande-elämää pääsemme kokemaan möksällä. Moottorisaha ja muut työkalut pysyvät kädessä ongelmitta. Maalla asuvilla näyttää olevan kova tarve todistella, että maalla on mukavaa ja helppoa ja että toisaalta heillä on erikoistaitoja, joita kaupunkilaisilla ei ole. Kyllä se on sama kuulkaa toisinkin päin.

[/quote]

Mitä ihmeen lande-elämää te koette möksällä? Käykö lapset koulua mökiltä käsin ja sinä töissä vai kuvitteletko oikeasti, että maalla asuminen on sama asia kuin olla möksällä? Meillä on ikuinen kesäloma?

[/quote]

Meillä on talviasuttava vapaa-ajan asunto ja vietämme siellä aikaa kesät talvet. Metsätontissa riittää raivattavaa, sahattavaa ja pilkottavaa. Rakennusprojekteja on menossa koko ajan. Istutamme puita ja hoidamme metsää, huollamme rakennuksia ja tonttia. Liikumme metsässä ja vesillä. Työasioita hoidamme puhelimella ja etätöinä läppärillä silloin kun niitä pitää tehdä. Jos täällä asuisi pysyvästi, joutuisi tämän tästä lähtemään tien päälle.  Peltoa tai elikoita meillä ei ole, kuten ei monella maalla pysyvästi asuvallakaan. Meilläkin katkeaa sähköt tämän tästä ja ollaan oltu myrskymotissa useampi päivä. Kauppaan on 12 kilometriä. Koulu olisi 18 km päässä, mutta meidän lapset, jos täällä asuisimme, kulkisivat sen omilla kulkupeleillä. Mikä tässä niin olennaisesti poikkeaa sinun elämästäsi maalla?

Vierailija
7/79 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 11:12"]

Mutta totesinpahan vaan että jos esim tiukka 3 kk työrupeama edessä eikä mitään reissuja tms juttuja niin auto seisontaan, pyörällä töihin.

[/quote]

Minulle tiukka työrupeama tarkoittaa sitä että auton mittariin tulee 2000km viikossa :)

Vierailija
8/79 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 11:54"]

[/quote]

Niin mutta te ette olekaan muuttamassa maalle. Seison edelleen sanojeni takana, että moottorisahan mm. kannattaisi pysyä kädessä jos muuttaa maalle. En koe sitä erityistaidoksi, mutta miksi kaupunkilaistaustainen omaisi ko. taidon? Eihän hän sitä tarvitse. Ei tässä mitään todistella tarvitse. Kyllä piti taas kääntää asia negatiiviseksi, kun yritin kirjoittaa positiivisen kommentin siitä, ettei maalaiselämä ole kaikille se juttu. Kuten ei kaupunkielämäkään kaikille!! Tämä minua tympii juuri, että kaikki pitää väntää niin saatanan negatiiviseksi.Olen itse taustaltani kaupunkilainen, mutta rakastuin maajusiin ja olen nykyään maatilan emäntä. Tiedän siis kummankin puolen.

[/quote]

Jos työkalut ei pysy kädessä niin ei kannata muuttaa ylipäätään omakotitaloon, ei edes kaupungissa.

Vierailija
9/79 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 11:19"]

Ei stadilaisen kannata maalle muutosta haaveilla. Motosaha ja vasara on meinaa pysyttävä kädessä.

[/quote]

Eiköhän ne monilla kädessä pysy, suurin osa pääkaupunkiseudulla asuvista kun on maalta alunperin kotoisin. ;)

Vierailija
10/79 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 12:48"]

Koulu- ja taksikyytien varaan ei kannata laskea. Maaseutu autioituu hiljalleen, palveluita lakkautetaan, kouluja suljetaan jne. Monet syrjäseutujen kunnat ovat taloudellisesti todella ahtaalla, mikä näkyy palveluiden tasossa.

Ja ovathan maalaiset vähän sellaisia... no sellaisia kuin ne nyt ovat.

Terveisiä Töölöstä.

Mitä lie sieltä töölösestä kuvitellaan, mutta koulukuljetukset nyt kuitenkin on kirjattu perusopetuslakiin, jota kuntien on noudatettava, oli taloudellinen tilanne mikä hyvänsä. Meilläkin on kunnan talous ihan kuralla, lomautuksia ja kaikkea, mutta koulukuljetus toimii ihan hyvin.

[/quote]

Vierailija
11/79 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tämä maaseutu oikein on, josta täällä puhutaan? Siitähän puhutaan täällä kuin "maa" olisi ihan jokin tietty paikka, jossa on tietynlaista. Herätys! Sinne korven ja suuren/keskisuuren kaupungin väliin mahtuu aika paljon. Suurin osa suomalaisista asuu maaseudulla. Se tavallinen asuinpaikka ei ole kaupungissa, joten kannattaa luopua siitä ajatuksesta, että kaupunkiympäristö leikkipuistoineen olisi jokin asumisen normi, johon nähden kaikki muu sijoittuu marginaaliin. Kun tilastollisesti asia on juuri toisin päin.

Olen keskisuuren kaupungin läheisestä kunnasta kotoisin. Siellä on 12000 asukasta ja elin lapsuuteni haja-asutusalueella 5 km päässä keskustasta. Mutta en piru vie tunnista elämääni tässä keskustelussa esitellyistä kaupunkilaisten mielikuvista. Harrastuksia ja kavereita kyllä oli paljon lähelläkin, peruspalvelut ihan ok keskustassa ja 20 minuutissa ajeli kaupunkiin, jossa oli sitten jo ihan erilainen valikoima erikoisliikkeitäkin.

Nyt asun suomalaisittain suuressa kaupungissa, lähiörivarissa, eikä se elämä nyt niin lapsuudenkodin ympyröistä eroa. Paitsi täällä ei tietenkään tarvitse autoa. Palveluja tässä lähiössä on huonommin kuin sivukylässä, jossa lapsuuskotini on. Viisi kilometriä saa täälläkin pyöräillä, että pääsee keskustaan. Ajallisesti siinä menee melkein yhtä kauan kuin hurauttaessa autolla lapsuudenkodista viereiseen kaupunkiin.

Ja ne leikkipuistot! Kyllä lapset tyypillisesti leikkivät kavereineen ihan omilla/naapureiden pihoilla. Kaupunkien leikkipuistoissa nyt ei liene mitään sellaista, mitä kotien pihoista ei löydy. Sen sijaan ajatuskin lapsuudesta leikkipuistoissa ihan puistattaa: lelut pitää aina kerätä mukaan, ei voi rakennella mitään kun rakennelma ei säilyisi eli pitkäjänteisempi leikkiminen hankalaa, ei voi leikkiä yksityisellä paikalla, aina joku vahti mukana eli ei voisi mitään tehdä yksin, leikit rajoittuisivat vain pienelle ja rajatulle tilalle jne. Kuinka paljosta olisinkaan lapsena jäänyt paitsi ilman leikkimökkiäni ja ojiin rakentamiani majapaikkoja. :)

Vierailija
12/79 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko hiukan tarkemmin kertoa, mitä "korpi" tarkoittaa tässä tapauksessa. Joillekin se on Varpaisjärven takamaita, mutta aidolle stadilaiselle se voi olla Tikkurila tai Leppävaara.

Vierailija
13/79 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalle, ei naapureita näköpiirissä, iso oma tontti, metsän keskellä jne. 

Ap

Vierailija
14/79 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikaa talviasuttava mökki kakkosasunnoksi, mies voi asua siellä välillä.

Vierailija
15/79 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä suostu, me päästiin onneksi takaisin kaupunkiin. Kakkos-asunto hyvä ehdotus.

Vierailija
16/79 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtakaa välillä osia. Mies saa kokeilla arkea pienten lasten kanssa yksin. Sitten varmasti ymmärtää, että on hiukka helpompi elää sitä siellä missä nyt asutte kuin jossain Jumalan selän takana. Myös raha puhuu usein miehille. Tee tarkat laskelmat kuluista joita toisen auton hankinta ja pidentyvät työmatkat aiheuttavat ja kaikenlaisista ajoista joita viikottain kertyisi kauppa-, harrastus- ja kaverillevientimatkoistakin.

Me kokeilimme tuota maallemuuttoa mutta emme viihtyneet.

Vierailija
17/79 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vastaava tilanne, mutta me asutaan maalaiskylän keskustassa ja mä inhoan sydämestäni asua täällä, mutta mies ei halua muuttaa. 16 vuotta täällä kökitty eikä mun inho ole lievittynyt ollenkaan. En saa miestä muuttamaan enkä voi yksin lähteä, koska rakastan miestäni.

Sinuna mä ehdottaisin sitä mökin ostoa. Sä pyörität kuitenkin todennäköisesti sitä huushollia pääasiassa ja sinne maalle muuttoon liittyy yleensä aivan epätodennäköisiä unelmia ja tulee paljon kalliimmaksi kuin moni kuvittelee.

Kaupat kaukana, 2 autoa oltava eikä ne bensatkaan ilmaisia ole. Vakuutusmaksut autoihin. Lasten taksikuljetukset kouluun. Lasten kaverisuhteen huononevat, jos naapurissa ei ole kavereita, koska kuka heitä kavereille kuskaa, kun kaikkien vanhemmat ovat töissä eikä julkiset toimi maalla niin kuin kaupungissa. Jos haluaa lähteä viihteelle, niin taksi tulee tolkuttoman kalliiksi eikä sellaisia ex-tempore reissuja elokuviin tehdä, kun matkasta tulee pitkä eikä kävellen ainakaan pääse minnekään.

Mä voisin kirjoittaa vaikka kuinka paljon negatiivisia asioita maalle muutosta. ;-)

Vierailija
18/79 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas voisin kirjoittaa tosi paljon positiivisia asioita maalle muutosta, mutta en usko, että omat kokemukseni auttaisi ap:n tilanteessa! Ihan eristyksiin naapureista muuttamista en kyllä suositteli juuri kellekään.

Vierailija
19/79 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyvää on maalle muutossa? Mitä mä olen taloja katsellut, niin harvoissa taloissa on esim. isot tontit. Ja jos onkin, niin hinta on pompsahtanut järjettömiin, jos ajattelee maalle muuton olevan jotenkin halpaa ja selviävän pienellä lainalla. Tai sitten talo sijaitsee vilkas liikenteisen tien vieressä tai kolme naapuritaloa ihan vieressä.

Jos naapuri omistaa kaikki maat talon ympäriltä, niin tunnelma voi olla aika kamala. Maalla myös tapellaan paljon tieoikeuksista. Ihmiset laittavat ties mitä estoja ettei naapuri pääsisi omalle tontillee, mielikuvitus on vain rajana näiden maalaisjunttien kiusaamisessa.

Sitten jos on oikeasti paljon rahaa sijoittaa taloon ja tiluksiin, niin maalla voi olla ihan mukavaa. Ja isot tilat ruuan säilytykseen, kun sieltä maalta ei ihan niin vain lähdetäkkään hakemaan pikaseen jotain unohtunutta tavaraa.

Vierailija
20/79 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 09:18"]

Mitä hyvää on maalle muutossa? Mitä mä olen taloja katsellut, niin harvoissa taloissa on esim. isot tontit. Ja jos onkin, niin hinta on pompsahtanut järjettömiin, jos ajattelee maalle muuton olevan jotenkin halpaa ja selviävän pienellä lainalla. Tai sitten talo sijaitsee vilkas liikenteisen tien vieressä tai kolme naapuritaloa ihan vieressä.

[/quote]

Minä käsitän maalla asumisen niin, että tonttikoko on ihan vakiona hehtaari.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi