Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sossuja paikalla: lukion käynnistä kyse

Vierailija
25.04.2013 |

Maksaako sossu lapsen lukion, jos perhe saa minimitoimeentulon, eli ei saa sossusta mitään mutta ei ole mitään ylimääräistäkään rahaa. Mistä lapselle lukionkirjat, matkat ja muut tarpeet? Lukiolainen ei saa vielä opintotukea.

Kommentit (189)

Vierailija
121/189 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 01:02"]

Eikos Suomessa pitanyt olla ilmainen koulutus kaikille kansalaisille tasaveroisesti?

[/quote]

Niinhän se onkin. Ei se mitään maksa

Vierailija
122/189 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

8mk on poljettava matka, joten korkeintaan 6 kuukautta tarvitsee bussia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/189 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan lähihoitaja perustaa oman yrityksen, esim. perhepäivähoito. 

Tiettävästi sossu ei maksele kirjoja. Jos ette muutenkaan saa tukea niin tuskin sitä kirjoihinkaan annetaan. 

Se lapsilisä tosiaan kattaa kuitenkin jonkin osan kirjakuluista. Jos kerran itse kasvatatte ruuan niin tilannehan on sitten hyvä. Rahat kirjoihin on revittävä muidenkin ja ostettava ruoka kaupasta. Meidän 17-vuotias nuori perustaa oman yrityksen ettei tarvi ottaa lainaa. 

Itse pyöräilin jo yläkouluaikoina kaupunkiin (20 km) kavereita tapaamaan joskus parikin kertaa päivässä, 8 km menee hujauksessa. Lukiolaisemme kavereissa on monia jotka polkevat kymmenen kilometrin matkan lukiolle säässä kuin säässä.

Monissa kansanopistoissa ja vastaavissa on tosiaan lukiolinja, sitäkin kannattaa miettiä. 

Vierailija
124/189 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit kysellä myös koululta, lainaavatko kirjoja vähävaraisille.

Vierailija
125/189 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap, onpa ikävä tilanne :( Toivottavasti nuoresi pääsee lukioon ja sitä kautta jatko-opintoihin ja parempaan tulotasoon:)

Tuohon "kotoani en mihinkään muuta" -asenteeseen on kyllä kommentoitava, että aika moni muukin on joutunut muuttamaan, jopa eri maihin tai maanosiin, töiden perässä.

Tsemppiä teille!

Vierailija
126/189 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoja kannattaa katsoa myös booky.fi:stä, siellä on hyvin käytettyjä lukiokirjoja tarjolla. Ja pitää mahdollisimman siistinä, niin sitten voi kurssin jälkeen myydä taas eteenpäin - pitää vaan ne kirjat, jotka aineet aikoo kirjoittaa.

Ja tosiaan, 8 km voi pyöräillä ainakin syksyt ja keväät, on kätevämpikin kuin linja-auto, jos niitä kulkee huonosti.

Ei se muuttaminen välttämättä mitään ratkaise. Ja aina kehotetaan nuoria itse tienaamaan, ei se työn saanti nykyään niin helppoa ole, vaikka yritteliäs nuori olisikin...

Vierailija
127/189 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä tuli taas niin hyviä ohjeita että.......Oikein naurattaa tuo teidän "tietäminen"!

Me asutaan tosi vilkasliikenteisen tien varrella, siinä on taphtunjut monta kuolontapaustakin, ja pyörätietä ei ole, varmaan teistä jokainen jokainen laittaisi lapsensa sinne syksyn pimeyteen ja loskaan pyöräilemään, olisi sitten niin "turvallista".

Totta kai ottaisin mitä töitä vaan vastaan, mutta kun niitäkään ei ole. Ja olen hakenut aktiivisesti, nytkin on kolme hakemusta meneillään, joka on paljon meidän kunnassamme. Täällä on paljon hakijoita yhteen paikkaan ja itse olen jo yli 50v joten jään auttamatta jalkoihin. Lapseni haki myös kesätöihin, ei päässyt, kun niitäkään ei ole jokaiselle.

Ja en kyll laita 10 keskiarvon oppilasta mihinkään amikseen vain sen takia ettei olisi rahaa opiskella, revin vaikka mistä ne rahat tai kerjään. Tuo Hartolan lukiovaihtiehto oli tosi hyvältä kuulostava, se täytyy käydä katsomassa.

Joskus on niin hauska lukea teidän ehdotuksia ja joskus jopa vaatimuksia miten asia ratkaistaan, ihan niinkuin joku luulisi ettei oltais sitä itse mietitty ja etsitty ratkaisua. Ja asiaan olisi helppo ratkaisu: " otat vaan muun alan töitä vastaa" tai " pyöräileminen". Joskus vaan ne olosuhteet ovat vaikeat ja kaikilla ei ole ymmärrystä että ne voisivat olla ihan totta.

Mutt tosi tosi paljon kiitoksia teidän ajatuksista, niistä on ollut tosiaankin hyötyä :)

ap

Vierailija
128/189 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se muutaminen olisi niin paha asia vai asutteko ilmaiseksi siinä perikunnan talossa?onko teillä vielä muitakin lapsia?

Vierailija
129/189 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteensä kolme lasta, vanhin on kehitysvammainen joka asuu kylällä ja käy työkeskuksessa, kotona on kaksi lasta ja mies, jotka kaikki ovat juurtuneet tänne ja juu me asutaan tosi halvalla, ei ole vuokraa, sähkölasku on aika paha talvella mutta muuten kulut ovat aika matalia.

Tämä on keskimmäinen joka menisi lukioon ensi syksynä ja toinen heti seuraavana vuonna, kumpikin hyviä oppilaita.

Ja joku ehdotti perhepäivähoitajaksi ryhtymistä, täällä ei ole mitään päivähoitojonoa, nytkin on paikallislehdessä ilmoituksia vapaista paikoist ryhmiksessä.

Ja niin jos joku ihmettelee mitä mun mies tekee, on eläkkeellä (takuueläke).

ap

Vierailija
130/189 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä elette mule kateellisia, kun minulla on nyt kaikki maailman aika tehdä mitä huvittaa, kun olen työtön ja elän teidän varoillanne, se tässä asiassa teitä kismittää.

Ehkä syksyllä kaikki on toisin, saisin töitä ja asiat olisivat kunnossa niin teidän kannalta niinkuin minunkin kannalta, toivotaan sitä.

Mutta nyt en enää näihin ala-arvoisiin haukkumajuttuihin vastaile, nimittäin itse en lähtisi toista noin kovin sanoin arvostelemaan, kun en tiedä koko juttua, sen verran sivistystä täältä maaltakin löytyy, samaa en voi sanoa teistä muutamista.

ap

Vierailija
131/189 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että sinun asenne on tämä että saat asua missä huvittaa, miten huvittaa, kenen kanssa huvittaa, ja veronmaksajat maksavat koko lystin. Mutta lähinnä lapsien puolesta säälittää jos ei koulutusta edes voi saada kun on niin uppiniskaiset vanhemmat, että omaa pottupeltoa ei jätetä. Menee sitten lapsenkin elämä pilalle kun syrjäytyy ja viettää elämänsä ilman koulutusta jossain torpassa metsän keskellä. Hän tänne sitten kirjoittaa 30 vuoden päästä että: "Voi voi kun ei ole taas mihinkään rahaa kun ei ole töitä, niitä olisi tuossa kaupungissa ja kysyivätkin sinne töihin mutta minähän en perskele lähde täältä! Ovat vain kateellisia minulle *hykertelee omassa kiikkustuolissa muiden kateudelle*."

Vierailija
132/189 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites ap, kerrotko näkemyksesi tähän mun tilanteeseen? Olen alalla, jossa on epätodennäköistä työllistyä pääkaupunkiseudun ulkopuolella, samoin mies. Kuitenkin suku on Pohjanmaalta. Siellä olisi perintötalokin tyhjillään. Mekin tykätään maalla lomailusta, päivisin olisi ihana hengata pihalla, nauttia auringosta, tehdä pihatöitä ja sen sellasta. Pari lasta on elätettävänä myös. Pitäiskö meidänkin muuttaa hei maalle niin sais päivät pitkä nauttia ja muut maksais koko lystin? Me voitais irtisanoutua töistä ja muuttaa sinne sukutilalle. Sitten etsiä sieltä uudestaan töitä. Aika todennäköistä ettei löytyis, mutta kun me asuttais siellä aika paljon halvemmalla kun Helsingissä ja kun niin tykättäis. Ja kyllähän lasten harrastukset ja koulut varmaan joku maksais. Ja lapsille tietty opetettais, että voi tehdä mitä huvittaa ja asua missä huvittaa, koska kyllä joku sitten viime kädessä kuitenkin hoitaa kustannukset.

Vierailija
133/189 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin tilanteesi. Miehesi haluaa asua kotonaan, kuten sinä ja lapsesi.Samoin meillä, mutta pitää kuitenkikn lähteä välillä kauemmas töihin, että saa edes ansiosidonnaista päivärahaa.

Elämässä ei aina voi valita vain sitä vaihtoehtoa jonka haluaa. Mekään emme saa mitään ylimääräisiä tukia. Siksi on tultava toimeen sillä rahalla, jota on. Tai sitten ei ole, kuten esimerkiksi juuri tänään. Olemme sikäli erilaisessa tilanteessa, että juuri nyt meillä molemmilla on töitä, mutta rahaa ei silti sen enempää, kun kaikki menee kulkemiseen ja elämiseen

Mikä pakkomielle lukio on? Amiksen puolella kolmoistutkinto olisi varteenotettava vaihtoehto, kun olisi kuitenkin ammatti ja sen ansioista työttömyysturva, jos ei saisi yliopistopaikkaa tai töitä heti. Jos lapsellasi riittää kykyjä vaikka lääketieteelliseen, niin ihan yhtä hyvin sinne pääsee amiksn käynyt, varsinkin on on myös lukioaineita.

Amis tulee halvemmaksi siinäkin tapauksessa, että suorittaa myös lukion ja kirjoittaa ylioppilaaksi, tai ainakin kulut jakaantuvat pitemmälle ajalle.

Vierailija
134/189 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en vain tajua tätä sun yhtälöä ap. Itsepäisesti pitää saada asua korvessa. Autoa ei ole. Ei voi siis menä töihin kuin ilmeisesti kävelymatkan päähän. Koska sanoit etteivät edes aikuiset voi pyöräillä sillä tiellä. Jo on rajoittuneet työnhakualueet sulla. Toivon totisesti, että työkkäri laittais sut karenssiin. Ihan älytöntä,että työttömyyskorvausta maksetaan tuollaisessa tilanteessa, kun se työttömyys vaikuttaisi olevan aivan oma valinta. Kyllähän sunkin nyt täytyisi jotenkin tulla vastaan, eihän sua kukaan lähihoitajaksi palkkaa omalle kotipihalle! Ja joo ymmärrän ettette halua muuttaa. Mutta eihän muutkaan toimi noin, että tahallaan asutaan niin hankalasti ettei ole töitä, julkista liikennettä järkevään hintaan, ei autoa ja kehdataan vielä ihmetellä miten saisi rahaa lasten opintoihin!

Yleisesti ajatellaan, että asiallisten vanhempien tulisi kyetä itse kasvattamaan lapset ja kustantamaan tärkeimmät menot, eli ruoka, terveydenhoito ja koulutus. Jos nämä ei onnistu, voi kyllä sanoa että epäonnistuttu on ja pahasti. Ja tilanne on tietysti aivan eri jos kyseessä on terveydelliset syyt vanhemmilla tai täysin yllättävä työttömyys. Mutta teidän kohdalla näyttäisi olevan ihan oma valinta. Minusta on hurjan itsekästä,että lasten opinnot vaikeutuvat ja arki on niukkaa muutenkin varmasti ja kaikki vain sen vuoksi, että te vanhemmat olette niin jämähtäneitä niihin omiin tapoihinne ja itsekkäästi pidätte kiinni haluamisistanne. Ei olisi noin tiukkaa kun snä vaivautuisit menemään töihin. Aivan luit oikein. Missä tahansa muualla voisit vain mennä töihin. Mutta kun ei voi omalta tontilta sataa metriä kauemmas itseään työllistää. Surullista.

Miten te kehtaatte olla tollaisia loisia? Tai lähinnä sinä, miehesi nyt onkin jo eläkkeellä. tajuathan, että se muiden siivellä eläminen siirtyy myös lapsiin aika monen perheen kohdalla.

Vierailija
135/189 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 17:32"]

Tottakai jokaisella on oikeus asua siellä, missä haluaa elää... mutta se eläminen olisi kyettävä sitten kustantamaankin.

[/quote]

Niin eikä ihmetellä keskustelupalstalla millä rahoittaa lapsen opiskelut. 

Vierailija
136/189 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 09:23"]

Kylläpä tuli taas niin hyviä ohjeita että.......Oikein naurattaa tuo teidän "tietäminen"!

Me asutaan tosi vilkasliikenteisen tien varrella, siinä on taphtunjut monta kuolontapaustakin, ja pyörätietä ei ole, varmaan teistä jokainen jokainen laittaisi lapsensa sinne syksyn pimeyteen ja loskaan pyöräilemään, olisi sitten niin "turvallista".

Totta kai ottaisin mitä töitä vaan vastaan, mutta kun niitäkään ei ole. Ja olen hakenut aktiivisesti, nytkin on kolme hakemusta meneillään, joka on paljon meidän kunnassamme. Täällä on paljon hakijoita yhteen paikkaan ja itse olen jo yli 50v joten jään auttamatta jalkoihin. Lapseni haki myös kesätöihin, ei päässyt, kun niitäkään ei ole jokaiselle.

Ja en kyll laita 10 keskiarvon oppilasta mihinkään amikseen vain sen takia ettei olisi rahaa opiskella, revin vaikka mistä ne rahat tai kerjään. Tuo Hartolan lukiovaihtiehto oli tosi hyvältä kuulostava, se täytyy käydä katsomassa.

Joskus on niin hauska lukea teidän ehdotuksia ja joskus jopa vaatimuksia miten asia ratkaistaan, ihan niinkuin joku luulisi ettei oltais sitä itse mietitty ja etsitty ratkaisua. Ja asiaan olisi helppo ratkaisu: " otat vaan muun alan töitä vastaa" tai " pyöräileminen". Joskus vaan ne olosuhteet ovat vaikeat ja kaikilla ei ole ymmärrystä että ne voisivat olla ihan totta.

Mutt tosi tosi paljon kiitoksia teidän ajatuksista, niistä on ollut tosiaankin hyötyä :)

ap

[/quote]

Hartola oli meilläkin vaihtoehtona, muutenkin kuin rahan takia (olen siis tuo joka sen tänne linkitti) ja vaikutti tosi kivalta paikalta myös siltä osin kuin opiston kanssa viestiteltiin. (Jatko-opintojen takia nuori meni muualle jotta sai vaaditut kurssit tietyistä aineista) Kannattaa tosiaan katsastaa paikka, se varmastikin ratkaisee teidän ongelmanne niin rahan kuin kulkemisen suhteenkin ja helpottaa ehkä työmäärääkin kotona kun ottaa huomioon että teillä on erityislapsi. 

Säätiöiden tuki on aina vähän epävarma, hakijoita lie paljon, ja jos tukea saakin, se ei välttämättä kata tarpeitanne. 

Vierailija
137/189 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti ap, alkaa kuulostaa siltä, että teidän tilanteessa lapsen olisi parasta muuttaa pois kotoa. Siis jos itse haluat pitää kiinni siitä, että ette muuta kodistanne (ja perustelut halvasta asumisesta ovat ihan hyvät, ei siinä mitään, mutta tällöin sulla pitäisi EHDOTTOMASTI olla se auto työssäkäyntiä varten) ja jollain keinolla lapselle pitäisi saada jatkokoulutus, niin ei hirveästi jää vaihtoehtoja.

Miten ylipäänsä olet voinut päätyä tilanteeseen, jossa muutat ilman autoa syrjäseudulle asumaan? Kyllähän nyt kenen tahansa pitäisi osata laskea, että vaikka asumisen hinta olisi halvempi, niin auto on ihan pakollinen lisäkustannus, joka kuuluu asumiskuluihin. Ja vasta sitten voi verrata, että mikä kannattaa.

Vierailija
138/189 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on onnistunut koko elämänsä sössimään, niin tuskin sitä enää nuista lähtökohdista tuolla iällä enää muuksi saa muutettua. 

Vierailija
139/189 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen näitä kaksois ja kolmoistutkinnon tarjoajia ratkaisuksi tähän ongelmaan.

Lukiokirjat on ostettava joka tapauksessa. Lisäksi amiksen kirjat+työvaatteet+työvälineitä, riippuu koulutusalasta. Koulumatka joka tapauksessa tulee kuljettavaksi, tuskin se amis sijaitsee naapuritontilla.

En tiedä onko ap maininnut onko siellä amista ja kuinka kaukana. Jos kyseessä tuleva syksy niin hakuhan on jo tehty ja oikea paikka lahjakkaalle lapselle on lukio. Muuta ehtii opiskella myöhemmin. Lukion ohessa on toki nuoren mahdollista tehdä töitä.

Tuntuu tietenkin hullulta että vanhemmat makoilee kotona ja nuori hoitaisi lukio-opinnot sekä kävisi lisäksi töissä.

Vierailija
140/189 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 22:57"]Maksaako sossu lapsen lukion, jos perhe saa minimitoimeentulon, eli ei saa sossusta mitään mutta ei ole mitään ylimääräistäkään rahaa. Mistä lapselle lukionkirjat, matkat ja muut tarpeet? Lukiolainen ei saa vielä opintotukea.[/quote]

Jos teidän toimeentulolaskelma jää miinukselle muuttuvan elämäntilanteen vuoksi on todennäköistä että pääsette toimeentulotuen piiriin.

Lukiokirjat jos vain mahdollista kannattaa hankkia käytettyinä. Netin kautta voi ostaa ja yleensä koulun ilmoitustaululla on ilmoituksia ja kirjoja voi saada muutamalla eurolla.

Yleensä kirjallisuusluettelo ilmestyy lukion nettisivuille, joten odottakaa valintaa mihin nuori pääsee (kesäkuussa saatte tietää) ja ehditte kesän aikana tilailla käytettyjä kirjoja netin kautta.

Kesän ja syksyn aikana kannattaa pyöräillä, samalla tulee kuntoiltua. Lipun tarvitsee talvikuukausiksi. Haette kaikki mahdolliset avustukset, kyllä asiat selviää.

Olen yh ja nyt syksyllä toinenkin lapsista menee lukioon. Meillä on kirjat säästössä joten tämän toisen lukion aloittaminen tullee halvemmaksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme