Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sossuja paikalla: lukion käynnistä kyse

Vierailija
25.04.2013 |

Maksaako sossu lapsen lukion, jos perhe saa minimitoimeentulon, eli ei saa sossusta mitään mutta ei ole mitään ylimääräistäkään rahaa. Mistä lapselle lukionkirjat, matkat ja muut tarpeet? Lukiolainen ei saa vielä opintotukea.

Kommentit (189)

Vierailija
81/189 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 15:04"]

Kiitos kaikille vastauksista, niitä on ollut kiva lukea ja uusiakin ideoita on tullut.

Yhdelle kirjoittajalle sanoisin, että me ei olla avuttomia ja itketä tukien perään, hän myös niin kiivaasti halusi että me muutetaan kaupunkiin. Olen varamsti kätevämpi ja osaavanpi kuin kirjoittaja itse, ja tukien perään itkusta sanoisin, että jos aadaan niin hyvä, kiitollisena otetaan vastaan, mutta jos ei saada, niin sekin on hyvä, sitten keksitään muuta, ei siis itketä eikä kerjätä eikä kärsitä. Olisi myös hyvä jos tämä kyseinen kirjoittaja tajuaisi että tämä on meidän koti ja me ei muuteta yhtään mihinkään, jos tämä on jääräpäisyyttä, niin sanoisin että suurin osa Suomen kansasta olisi sitä, kuka nyt omasta (Halvasta) kodista haluaisi muuttaa?  Sanoisin että sinulla on ymmärtämisen vaikeutta tai jääräpäisyyttä kun vielä hoet.

ja ei omisteta autoa, ajokortti kyllä on, joten en voi mennä pitemmällä töihin valitettavasti.

Kyllä me pärjätään, ei meillä mitään paniikkia ole, pientäkään.

Hyvää lauantaipäivää kaikille

ap

[/quote]

Kyllä sitä pitää muuttaa jos ei saa töitä omalta paikakkunnalta. Et voi olettaa että muut maksavat sinun kustannuksesi.

Vierailija
82/189 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vaan, jotka saa toimeentulotukea, ( jota ap ei edes saa) on muutettava pois kodistaan, aivan naurettava ajatuksenjuoksu!!! Ei sullakaan ole kaikkein terävin kynä siellä penaalissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/189 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 16:21"]

Kaikki vaan, jotka saa toimeentulotukea, ( jota ap ei edes saa) on muutettava pois kodistaan, aivan naurettava ajatuksenjuoksu!!! Ei sullakaan ole kaikkein terävin kynä siellä penaalissa.

[/quote]

No miten se elatus tulisi sitten saada loppuelämäksi?

Vierailija
84/189 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän minäkin haluaisin saada vastauksen. Asut korvessa, ei autoa. Pitäisikö se lähihoitola saada siihen viereen? Miten ihmeessä ylipäätään pääsisit töihin?

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 16:53"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 16:21"]

[/quote]

No miten se elatus tulisi sitten saada loppuelämäksi?

[/quote]

Vierailija
85/189 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai jokaisella on oikeus asua siellä, missä haluaa elää... mutta se eläminen olisi kyettävä sitten kustantamaankin.

Vierailija
86/189 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 01:04"]

Antavatkohan rotarit ja vastaavat stipendejä vähävaraisille nuorille opiskeluun?

[/quote]Ei anna kun parhaille oppilaille kun koulu päättyy.

Vierailija
87/189 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 11:59"]

Lukiokirjoja on usein myytävänä hyvinkin edullisesti (itse olen parhaimmillaan löytänyt n.5€:lla joitakin kirjoja käytettyinä) ja ne saa usein myytyä käytön jälkeen. Myös kavereilta ja sukulaisilta on tullut lainattua, myös kirjastosta löytyy osa reaaliaineiden kirjoista, ja jos ei oikeasti meinaa olla varaa niin kannattaa koulun rehtorin kanssa keskustella - kirjat eivät ole pakollisia lukiossa (vaikka monet opettajat näin väittävät). + Niitä kirjoja ei kannata kerralla hankkia, eikä todellakaan uusina (niinkuin minä tein ekana vuonna, ja tuhlasin useamman satasen :D)

Jotkut lukiolaiset luopuvat kirjoistaan jopa ilmaiseksi, sain itse kerran kaveriltani ruotsin grammatikin ilmaiseksi (ovh jotain 30€?)

[/quote]En ole ostanut yhtäkään käytettyä kirjaa ja itse oon kaikki maksanut. Laskimesta lähtien, en valita.

Vierailija
88/189 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea ketjua kokonaisuudessaan, mutta sääliksi käy ap:n lukiota aloittava lapsi. Mietityttää, miksi ap ei ole tekemässä alansa töitä - niitä kun riittää. Jos töitä ei ole tai työkykyä ei ole, sitten mietitään muita vaihtoehtoja. Sossussa tilannetta pyrittäisiin selvittämään ap:n kanssa niin, että perheen oma pärjääminen paranisi. Eli aikuiset töihin ja tienaamaan koulurahoja lapsille. 
Jos ap:n perhe olisi säännöllisesti toimeentulotuen asiakas, ei liene olisi mahdotonta saada harkinnanvaraista toimeentulotukea lapsen opiskelujen aloittamiseen. Opiskeluja sossu ei kustanna, poikkeuksena jälkihuoltonuoret, joiden opintojen tukemiseen sosiaalilautakunta on velvoitettu.  

Vierailija
89/189 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 14:51"]

Hyviä pointteja edelliseltä. Muutenkin ap, jos kerran olet työttömänä niin ettekö saisi lisää rahaa tuosta metsän antimien poimimisesta ja myynnistä? Aikaahan sulla tuntuu olevan ja haluja kohkata siellä metsässä, niin lyökää harrastus rahoiksi. Sillä tienaa tosi hyvin, kokemusta on. Ja teinit sinne myös mukaan ansaitsemaan opintorahoja. Ei kesätöiden tarvitse aina olla jonkun ulkopuolisen virallisen työnantajan kautta järkkääntyneitä. Oma-aloitteisuutta ja mielikuvitusta kehiin!

[/quote] Marja-aika lähestyy, sienestä, myy vanhat lumppusi, löytyisikö siivoojan töitä jne

Vierailija
90/189 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 15:04"]

Kiitos kaikille vastauksista, niitä on ollut kiva lukea ja uusiakin ideoita on tullut.

Yhdelle kirjoittajalle sanoisin, että me ei olla avuttomia ja itketä tukien perään, hän myös niin kiivaasti halusi että me muutetaan kaupunkiin. Olen varamsti kätevämpi ja osaavanpi kuin kirjoittaja itse, ja tukien perään itkusta sanoisin, että jos aadaan niin hyvä, kiitollisena otetaan vastaan, mutta jos ei saada, niin sekin on hyvä, sitten keksitään muuta, ei siis itketä eikä kerjätä eikä kärsitä. Olisi myös hyvä jos tämä kyseinen kirjoittaja tajuaisi että tämä on meidän koti ja me ei muuteta yhtään mihinkään, jos tämä on jääräpäisyyttä, niin sanoisin että suurin osa Suomen kansasta olisi sitä, kuka nyt omasta (Halvasta) kodista haluaisi muuttaa?  Sanoisin että sinulla on ymmärtämisen vaikeutta tai jääräpäisyyttä kun vielä hoet.

ja ei omisteta autoa, ajokortti kyllä on, joten en voi mennä pitemmällä töihin valitettavasti.

Kyllä me pärjätään, ei meillä mitään paniikkia ole, pientäkään.

Hyvää lauantaipäivää kaikille

ap

[/quote] Asut jossain peräkylillä ja ei oo edes autoa. Aika hurjaa.

Vierailija
91/189 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää vastatko trollille. 100 euroa kk ei MILLÄÄN voi mennä kirjoihin.

Vierailija
92/189 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa voi säästää opiskelun kärsimättä:

- itse käytin 4 vuotta vanhemman veljeni lukion kirjoja, joista osa oli ostettu hänelle uutena ja osa käytettynä

- esimerkiksi historian kirjoissa sisältö ei ollut muuttunut, järjestys lähinnä. Kun opettaja ilmoitti koesivut, niin vertasin omaa vanhaa kirjaani ja kaverin uutta, jotta sain vastaavat sivut omasta kirjastani. Jos jotain oli muuttunut, kopioin sen kohdan itselleni.

- tehtäväkirjojakin voi käyttää vanhoina. Kumittaa vaan vanhat vastaukset pois ja täyttää omat tilalle tai tekee kaikki tehtävät vihkoon ja peittää vastaukset

- kannattaa lainata kavereilta kirjoja, osa kuitenkin suorittaa kurssit eri järjestyksessä

- lukiossa taitaa olla vain muutama kirja, joita edes kannattaa hankkia uutena

- yo-kirjoituksiin voi sitten lainata kirjoja uudelleen

- voi myös mennä kaupunkiin johonkin kopiofirmaan ja kopioida kirjan itselleen. Siis kopioida itse, eli seistä kopiokoneen vieressä tunninkin. Tätä tein paljon opiskeluaikoina, ja halvaksi tuli. Jos joku työntekijä kopioi sen, tulee todella kalliiksi. Mutta näissä itsepalvelukopiofirmoissa se on suht kohtuullisen hintaista. Eli näin voi tehdä niiden kirjojen kanssa, jotka haluaa ehdottomasti itselleen. Lainaa siis kaverilta kirjaa päiväksi ja kopioi sen (tai lainaa kirjastosta)

- tässä muutamia millä itse sain opiskeluni suuoritettua halvemmalla mutta tulokset eivät kuitenkaan kärsineet käytetyistä tai kopioiduista kirjoista

Vierailija
93/189 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 8 km koulumatkaa ja maksaa 4 euroa per suunta....se tekee yli 100 euroa kuussa ja ei saada koulumatkatukea....

ap

Vierailija
94/189 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 23:51"]Meillä on 8 km koulumatkaa ja maksaa 4 euroa per suunta....se tekee yli 100 euroa kuussa ja ei saada koulumatkatukea.... ap[/quote]

Siis ei voi olla... Missä kaupungissa? Eikä sitä matkaa tietenkään kertalipulla tehdä vaan hankitaan paaaljon edulisempi kuukausikortti tai vastaava!

Vierailija
95/189 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan maalla, lähimpään kaupunkiin on matkaa....sarjalipun saisi, on juuri noin sata euroa kuussa, yksittäisillä lipuilla tulee kalliimmaksi...

En tajua miten saadaan lapsen lukio maksetuksi ensi syksynä, ei varmaan millään kun ei voi rahaksikaan muuttua...

ap

Vierailija
96/189 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oppikirjat saisi kirjastosta? Ja lukion voi kai suorittaa nyös netissä.

Vierailija
97/189 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jo alakouluikäisten matka maksaa melkein 100€/kk, ei siinä ole mitään ihmettelemistä 11. Siis itse joudutaan maksamaan ja vielä kertaa kolme.

Vierailija
98/189 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppikirjoja ei saa kirjastosta, olen ottanut selvää ja tietääkseni lukiota ei voi suorittaa netissä

ap

Vierailija
99/189 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 23:39"]Mä olen taloushallinnon merkonomi ja päihde ja mielenterveystyön lähihoitaja, tällä koulutuksella ei löydy meidän pikkupaikkakunnalla töitä Ja uudestaan kouluun en enää lähde. ap[/quote]

Sitten muutatte. Tuollainen ajattelu että asun täällä ja en uudelleen kouluttaudu on järjetön eikä tule toimimaan. Et saa koskaan töitä tuolla tavoin

Vierailija
100/189 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 00:10"]

Oppikirjoja ei saa kirjastosta, olen ottanut selvää ja tietääkseni lukiota ei voi suorittaa netissä

ap

Kyllä voi netissä suorittaa lukion.

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme