Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko äiti estää 16- vuotiaan muuttamista isälleen?

Vierailija
25.04.2013 |

Mieheni lapsi olisi siis muuttamassa meille, kyllähän ton ikäinen on jo valmis päättämään itse asumisestaan?

Onko kenelläkään kokemusta voiko oikeus evätä muuttamisen pelkästään sen vuoksi ettei äiti halua?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosiaali- ja perhepalvelut/lastenvalvojilta usein kysyttyä -sivulta:

Voiko lapsi päättää kumman vanhemman luona hän asuu?
Ei, vanhemmat sopivat asioista. 12-vuotias voi kieltäytyä tapaamisesta.

Vierailija
22/30 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se vanhemmista jonka luo tuon ikäinen haluaa, ei ole alkoholisti tai muuten epäkelpo, päättää oikeus käytännössä aina tuon ikäisen lapsen tahdon mukaan. Tosi ikävää äidille, koettakaa tajuta, ettei tuo ole mikään helppo pala. Parempi olisi jos oikeuteen ei tarvitsisi lähteä, monesti aika ja runsaat tapaamisoikeudet auttavat. Eikö lapsi voisi asua vaikka puolet ajasta toisen luona?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite olen 17v. En ole ikinä saanut muuttaa isälleni vaikka olen aina halunnut. Jos tekee muuttoilmoituksen sen voi hylätä. Minun äitini ei osta vaatteita, huutaa, ei tee ruokaa eikä anna mitään. Olen kertonut toiveista mm. psykologille mutta ei ketään kiinnosta. Lastenvalvojat ja sossut aina puoltavat äitiä oli olot mitkä hyvänsä. Ja käräjille ei oo varaa mennä. Jos en mee mun mutsille riittävän usein, se soittaa lastensuojeluun ja sit joudun laitokseen tai terapiaan. Mulla ei oo pahaa teini ikää, en yleensä käy missään ja en liiku missään hörhö porukoissa. Mutsiani ei kiinnosta yhtään mä, vaan pelkkä raha. Asun kyl mun iskällä mut oon kirjoilla mun mutsilla, koska tuet. Nyt ku oon 17, se koittaa mut saamaan käymään sen luona jotta mun iskä joutuis maksaa elatusapua sille. Et pääse ikinä eroon sun paskasta vanhemmasta, ellei se ite suostu ja ei varmaan jos haluaa tuet itselleen.

Vierailija
24/30 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti aika moni 16-vuotias on juuri muuttamassa pois kotoa asumaan itsenäisesti. Lukiolaisilla se on aika yleistä.

Ammattikoululaisilla vielä yleisempää, lukio on kuitenkin lähes jokaisella ihan Pohjoisinta Suomea lukuunottamatta kohtuullisen matkan päässä kotoa, mutta mieluista ammattikoulun linjaa voi joutua lähtemään etsimään vähän kauempaakin. Töihinkin on tuossa iässä jo muutettu. 

Tiedän parikin nuorta, jotka välittömästi 18 täytettyään muuttivat omilleen kyllästyttyään vanhempien tapaamisriitoihin. 

Vierailija
25/30 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on miehen ja exän ainoa lapsi, äiti on katkera miehelle erosta yms. Sotkusta, minua ei ole suostunut edes tapaamaan. 

Mies toivoo että tämä menisi ilman riitoja mutta tällä hetkellä äiti ei ole suostuvainen joten oikeuteen mennään:(

Miksi äidin pitäisi tavata sinut joka rikoit heidän avioliiton ja kodin? En ikipäivänä myöskään suostuisi tapaamaan. Yritä vähän ajatella muitakin ihmisiä kuin itseäsi.

Vierailija
26/30 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös 12-vuotias saa lain mukaan päättää, kumman luona asuu.

Vierailija
27/30 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

akka ei suostu maksamaan elareita. yllätys

Vierailija
28/30 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori voi vain muuttaa. Mikään oikeus ja poliisi ei nuorta toisen vanhemman luo voi pakottaa. Virallinen muuttoilmoitus jää tekemättä, jos toinen vanhempi ei suostu,

Muuttoon, mutta se ei estä sitä etteikö nuori voi asua missä haluaa.

Vierailija
29/30 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin vanhempani tappelivat oikeudessa lasten asumisesta, kun olin teini. Isäni mukaam halusimme asua hänen luonaan. Missään vaiheessa kukaan meistä lapsista ei sanonut mitään sellaista. Se koko kiista oli kai jotakin isän hyvittelyä itselleen. Oli huono omatunto ja piti itselleen todistella, että kyllä hän sittenkin välitti. Vaikka tosiasiassa otti ja häipyi eikä ajatellut muuta kuin itseään.

Vierailija
30/30 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti aika moni 16-vuotias on juuri muuttamassa pois kotoa asumaan itsenäisesti. Lukiolaisilla se on aika yleistä.

Lukiolaiset tyypillisesti asuvat vanhempiensa kanssa, ammattiopistolaiset koulun asuntolassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän