Oletteko kuunnelleet sen Estonian onnettomuusyön radioliikennenauhoituksen? Minusta se on pahempi kuin kamalin kauhuelokuva :(
Erityisesti siksi, että näiden pelastamaan menevien laivojen keskustelu on niin epätodellisen rauhallista ja asiallista. Meri myrskyää ympärillä, vähitellen alkavat tajuta, että jotain oikeasti kamalaa tapahtunut, ruumiita alkaa näkymään... silti kommunikointi on täysin rauhallista ja asiallista, kuin olisi ihan normipäivä... Itse menisin täyteen paniikkiin...
Kommentit (1306)
Vierailija kirjoitti:
tässä dokumentissa toi yks kertoo, että sillä oli kamera taskussa ja kun tuli blackout, niin käytti kameran salamaa valona. Tossa näytetään muutama kuva mitä sille oli tullut filmille :( esim. kohdassa 22:54 näkyvä mies kuolikohan.
Hän selvisi! Olikohan onnettomuustutkintaraportissa (en ole varma, mutta jostain olen lukenut), kun hän kertoi miten ihmetteli välkkyvää kameraa siinä tilanteessa ja päätyi kuvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen myös kuullut, että Europa oli isoin alus paikalla, ja sen takia johti operaatiota.
Oma spekulaatio on, että kielitaitokin saattoi vaikuttaa asiaan. En tiedä osasiko Mariellan kapteeni suomea.
Kyllä kuule porauslauttojen kapteenit hallitsevat sekä suomen että ruotsinkielet.
Ei välttämättä. Viking Linen kipparit on yleensä ahvenmaalaisia.
Kyllä he silti osaavat suomea :D T. Viikkarin työntekijä
Tässä ihan kiinnostava video.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sairaalassa töissä ja kyllä kriittisessä tilanteessa juuri rauhallisuus on kaiken perusta. Mielestäni se on osa ammattitaitoa. Ei siinä panikointi auta yhtään ketään.
Siinä on pieni ero: sinä et ole minkäänlaisessa
vaarassa.
Estonian sähköttäjä tiesi kuolevansa pian, silti hän teki työtään yhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sairaalassa töissä ja kyllä kriittisessä tilanteessa juuri rauhallisuus on kaiken perusta. Mielestäni se on osa ammattitaitoa. Ei siinä panikointi auta yhtään ketään.
Siinä on pieni ero: sinä et ole minkäänlaisessa
vaarassa.
Estonian sähköttäjä tiesi kuolevansa pian, silti hän teki työtään yhä.
sähköttäjä???
Tää on kyllä niin painajaismateriaalia. Muistan edelleen kun kuuntelin sen ensimmäisen kerran. Seuraavat kerrat ei yhtä järisyttäviä enää.
Olen jo saattanut vastata aiemmin, en jaksa selata koko ketjua läpi.
Olen kuullut sen radioliikennenauhoituksen. Juuri muutama päivä sitten kuuntelin sen viimeksi, aiempaa pidemmän version siitä, kun Estonian uppoamisen vuosipäivänä törmäsin siihen YouTubessa.
Jokin tässä onnettomuudessa on sellaista, että aina vain uudestaan alan pohtia sitä. En tarkoita edes näitä vaihtoehtoisia teorioita uppoamisen syistä.
Kyseessä on vain niin järkyttävä, käsittämätön tapahtuma. Ehkä sekin vaikuttaa, että hylkyä tai lähinnä ruumiita ei edes yritetty nostaa ylös, eli ehkä sen takia mieli käsittelee sitä keskeneräisenä tapahtumasarjana. Ymmärrän tietysti, jos syynä päätökselle oli, että operaatio olisi liian vaarallinen.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Tässä ihan kiinnostava video.
Ja lisään vielä, että itse en jaksa uskoa mihinkään salaliittoteorioihin. Video sisältää silti ihan mielenkiintoista tietoa onnettomuudesta.
Kyllä se vaan helvetinmoista sekoilua oli koko turma kaikkine pelastustöineen ja radiokeskusteluineen. Tyypillistä 90-luvun sähläämistä.
Radioliikenteessä kuuluu olla kohtelias,ja se ei ollut kapteeni joka puhui.
Ammattilaiset ovat kylmäpäisiä. Mutta on todella kuin kauhuleffa. Osa ei tajua aloittajaa.
kauhea juttu, aina itkettää kun kuuntelee pätkän.
näin itse ammattimerenkulkijana ketju on kans täynnä ties sun mitä soopaa. jos ei kiinnosta perehtyä kunnolla mihinkään, niin voi jättää sen sensationalistisen spekuloinninkin vähemmälle.
Minusta estonialle vastanneen Silja europan kapteenin puhe kuulosti välinpitämättömältä ja flegmaattiselta. En tiedä, miksi. Koko keskustelun ajan.
Mutta sen vaikutelman sain, että asiat hoituivat niin kuin niiden pitääkin hoitua.
Estoniassa hukattiin 20 minuuttia ennen kuin kutsuivat apua. Joku tyyliin kolmas konemies tms oli tuolloin valvontakamerqsta huomannut, että rampista menee vettä autokannelle.
3 vuotta vanha keskustelu, mutta kuuntelin nauhan nyt kolmeen kertaan.
Oliko estonialla, europalla ja mariellalla kapteeni, joka puhui?
Voitteko kuvitella, että Estonia oli entinen Viking sally.
Toisin sanoen, sama olisi voinut tapahtua suomen ja ruotsin välillä jo aiemmin.
Mieheni isä oli wärtsilåssä hitsaamassa tuollaisia raskaita kohtia laivoissa.
Ihmetteli kovasti, miten tuo on mahdollista.
"Todella pahalta, todella pahalta näyttää.." 😳
Tässä on vanhempi lataus YouTubeen (15 vuoden takaa) ja se kuulostaa minusta hieman nopeammalta/ luonnollisemmalta. Ei siis niin rauhallista menoa kuin ap:n laittamassa videossa.
eikä kukaan ihmettele miksi Avo Piht ja Herman Simm on niin samannäköisiä. Onko Avo Piht Herman Simm??