Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko kuunnelleet sen Estonian onnettomuusyön radioliikennenauhoituksen? Minusta se on pahempi kuin kamalin kauhuelokuva :(

Vierailija
04.07.2020 |

Erityisesti siksi, että näiden pelastamaan menevien laivojen keskustelu on niin epätodellisen rauhallista ja asiallista. Meri myrskyää ympärillä, vähitellen alkavat tajuta, että jotain oikeasti kamalaa tapahtunut, ruumiita alkaa näkymään... silti kommunikointi on täysin rauhallista ja asiallista, kuin olisi ihan normipäivä... Itse menisin täyteen paniikkiin...

Kommentit (1306)

Vierailija
381/1306 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jotenkin tyrmäävää, että ihmiset edes viitsii ääneen moittia jotain auttajien äänensävyjä."

Vastaavaa kuin se, kuinka ihmisen ulkonäöstä ja valokuvien ilmeistä päätellään jonkun olevan murhaaja. Esimerkiksi kadonneen Madeleinen vanhemmista erityisesti äiti.

Ei. Älä väännä asioita miten sattuu. Totta kai äänensävyt olivat flegmaattisia, hitaita, koska tapahtumaa ei voitu uskoa todeksi. Itse totean asiat ilman mitään tunnetta. Koen että liioittelet vahvasti. Kuitenkin he toimivat ihan oikein.

Eikö sitä paitsi autolauttojen sanota olevan uppoama ttomia? Sitäkin taustaa vasten tapahtunutta oli vaikeaa uskoa todeksi.

Vain tollo uskoo painavan, kerrostalon kokoisen enimmäkseen metallista tehdyn vekottimen olevan uppoamaton. Eikö nämä ihmiset ole kuulleet Titanicista?

Laivoja on uponnut aina, eikä se mitenkään vuoteen 1994 voinut loppua. Sen jälkeenkin niitä on uponnut. Ja tulee uppoamaan jatkossakin.

Siinä on esitetty kysymys, ei varma väite. Toistan: eikö autolauttojen sanota olevan uppoamattomia?

Sanotaanko vai ei? Voit pitää minua tollona, koska kysyin asiaa. Itse pidän asennettasi hyvin erikoisena. Yritä pysyä rauhallisena.

Ei sanota. Sekoitatkohan nyt autolautan ja Titanic-leffan?

Autolauttoja(kaan) ei voi kukaan järkevä ihminen pitää uppoamattomina sen enempää kuin lentokoneita putoamattomina.

Vierailija
382/1306 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viking Sally oli Estonian vanha nimi, jos en väärin muista.

M/S VIKING SALLY

M/S SILJA STAR

M/S WASA KING

M/S ESTONIA

Rakkaalla lapsella on monta nimeä...

Tuli mentyä tuolla wasa king:illä reissu ysärin alussa, vain muutamia vuosia ennen kuin estonia upposi. Olin 15-vuotias onnettomuuden aikaan. Muistan että laivassa oli jotenkin kolho fiilis, olin matkustellut paljon eri laivoissa mutta wasa kingissä oli tosi ahdistunut olo. Sen muistan että laiva oli älyttömän äänekäs sisällä ja tärisi paljon.

Ihan oikeasti minua karmii kun luin viestisi. Vieläkin menee kylmät väreet selkää pitkin.

Itsekin olen matkustanut Estonialla Turusta Tukholmaan, se oli silloin Viking Sally.

Menin Keski-Eurooppaan ja Lontooseen, palasin Ruotsin kautta. Välillä oli monta laivamatkaa, sekä lyhyitä että pitkiä.

Sama juttu.

Millään muulla laivalla ei ollut samaa tunnelmaa kuin Viking Sallylla ( Estonialla.) Se jäi ikuisesti mieleeni.

Tunnelmassa oli jotain unohtumatonta ja kohtalokasta.

Kohtalokasta.

Hei olen se wasa king matkustaja, muistelin vähän sitä reissua, mun mielestä varsinkin hyttiosiot olivat todella ahtaat, ja portaat tosi jyrkät. Ainahan ne laivoilla ovat mutta kingissä/estoniassa vielä enemmän. Eli..tuossa tilanteessa poispääsy on ollut helvetin vaikeaa kun jengi on ryysinyt käytävillä. Mietin myös koska mun reissuni tapahtui muutamaa vuotta ennen onnettomuutta, oliko se järkyttävä kolina ja tärinä (siellä hyttien puolella ja autokannen alapuolella) laivalle normaalia vai jo alkamassa olevaa laivan kunnon "repsahtamista" Kuntotarkistuksethan varsinkin tuohon aikaan saattoivat olla siinä ja siinä..

Minä olen se, joka aisti kohtalokkaan tunnelman Viking Sallylla, siis Estonialla. Niin kaunis, uljas laiva ja kohtalonomainen tunnelma :(

Nukuin autokannen alla. Siellä oli aika kova meteli mutta en pelännyt. Hyttikaveri sen sijaan pelkäsi.

En ymmärrä tekniikasta tarpeeksi, joten en osaa sanoa mitään.

Ylempänä en muista olleen kolinaa enkä muita epämääräisiä ääniä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/1306 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jotenkin tyrmäävää, että ihmiset edes viitsii ääneen moittia jotain auttajien äänensävyjä."

Vastaavaa kuin se, kuinka ihmisen ulkonäöstä ja valokuvien ilmeistä päätellään jonkun olevan murhaaja. Esimerkiksi kadonneen Madeleinen vanhemmista erityisesti äiti.

Ei. Älä väännä asioita miten sattuu. Totta kai äänensävyt olivat flegmaattisia, hitaita, koska tapahtumaa ei voitu uskoa todeksi. Itse totean asiat ilman mitään tunnetta. Koen että liioittelet vahvasti. Kuitenkin he toimivat ihan oikein.

Eikö sitä paitsi autolauttojen sanota olevan uppoama ttomia? Sitäkin taustaa vasten tapahtunutta oli vaikeaa uskoa todeksi.

Vain tollo uskoo painavan, kerrostalon kokoisen enimmäkseen metallista tehdyn vekottimen olevan uppoamaton. Eikö nämä ihmiset ole kuulleet Titanicista?

Laivoja on uponnut aina, eikä se mitenkään vuoteen 1994 voinut loppua. Sen jälkeenkin niitä on uponnut. Ja tulee uppoamaan jatkossakin.

Siinä on esitetty kysymys, ei varma väite. Toistan: eikö autolauttojen sanota olevan uppoamattomia?

Sanotaanko vai ei? Voit pitää minua tollona, koska kysyin asiaa. Itse pidän asennettasi hyvin erikoisena. Yritä pysyä rauhallisena.

Autolauttoja(kaan) ei voi kukaan järkevä ihminen pitää uppoamattomina sen enempää kuin lentokoneita putoamattomina.

Sinä ymmärrät tekniikkaa, minä en. Kysyin asiasta, en muuta. Toivoin että olisit vastannut kyllä tai ei. Siinä kaikki.

Vierailija
384/1306 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritetään muistaa että tuo oli tyyliin neukkuaikaa, ja ilm noiden virolaisten merenkäynti oli muutenkin vielä vähän hurlum hei-asenteella. Olivat kai sikailleet muutenkin Itämerellä, ja tässä kontekstissa kuuntelenkin tuota europan kapteenia. Luultavasti ensin ajatteli että ahaa nyt taas ajettu liian kovaa, bens loppu, epätasaisesti lastattu tms.

Mut kiitos sinulle joka kaivoit nuo europan kapteenin haastikset mtvltä esiin! Hänellä ihan järkeviä ajatuksia ja hyvä että uskaltaa oman maineensakin uhalla kysyä aiheellisia kysymyksiä.

Venäjäkö tuota häirintää harrasti Itämerellä? Tuntuu vähän hankalalta kovassa myrskyssä löytää sille keneltäkään motiivia..

Vierailija
385/1306 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että ihan kohtalokas tunnelma.

Jotain järkeä nyt tähän draamanhaluun.

Vierailija
386/1306 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ne Estonian kipparithan kuulostivat olevan aika hädissään eikä mikään ihme.

Vierailija
387/1306 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sitä paitsi autolauttojen sanota olevan uppoamattomia? Sitäkin taustaa vasten tapahtunutta oli vaikeaa uskoa todeksi.

Ei. Hidas puhe viestinnässä, jossa käytetään kolmea eri kieltä ja puhutaan lukuisten ihmisten kanssa, auttaa siinä, että jokainen kuulija ymmärtää mitä tapahtuu ja mitä kukakin keskenään sopii.

Kaikkihan nuo kuulivat toisensa kokoajan.

Jos kuuntelee tuon Meripelastuskeskuksen vai Radio Helsingin lähettämän viestin, niin huomaa miten tarkoituksellisen hitaasti tyyppi artikuloi jotta jokainen koordinaatti, kellonaika, tilanne, saadaan perille. Kuulijat ehkä kirjoittaa ylöskin esimerkiksi ne koordinaatit.

Eihän tosta tulisi mitään jos samat asiat pitäisi toistaa lukuisia kertoja eri toimijoille, kun puhe menee nopeutensa ja kielensä takia joltain ohi. Ja muistettava sekin, että toi kuuluvuus jo tuolla oli ihan karmaisevan huonoa.

Eivät uskoneet laivan uponneen, sehän on selvää kun loppuun asti katseltiin näkyykö Estoniasta mitään. Mutta se ei kyllä kuulu puhetyylistä mitenkään, ettei asiaa otettu todesta tai uskottu tapahtuneen.

Puhetyyli jatkui samana alusta siihen saakka kun totesivat että se purkki on todellakin pohjassa ja meressä kelluu ruumiita.

Tuossa keskityttiin kokoajan vain käsillä olevaan tilanteeseen, kuten kuuluukin.

Kun ihminen soittaa hätäkeskukseen (häke), hän saattaa olla aivan paniikissa, antaa sekavia ja puutteellisia tietoja jne. Häke-päivystäjä pyytää rauhallisesti tarkempia tietoja mm. tarkkaa sijaintia, jotta osaa lähettää oikeanlaista apua oikeaan paikkaan. Häke välittää selkeän viestin auttajille ja lähin yksikkö lähtee paikalle (ensivaste). Ensimmäisenä paikalle tullut yksikkö tekee nopean tilannearvion ja välittää jatkuvasti päivittyvää tietoa häkelle.

Vaikka tilanne olisi kuinka vakava, ammattilaiset puhuvat ja toimivat AINA selkeästi ja rauhallisesti. Muutoin pelastaminen ei onnistu. Omat tunteet käsitellään sitten, kun tilanne on ohi.

Vierailija
388/1306 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä ymmärrät tekniikkaa, minä en. Kysyin asiasta, en muuta. Toivoin että olisit vastannut kyllä tai ei. Siinä kaikki.

Etkö osaa lukea? Sanoin ei. Kukaan järkevä ihminen ei pidä tonnien painoista metallirakennelmaa uppoamattomana.

Vierailija
389/1306 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ne Estonian kipparithan kuulostivat olevan aika hädissään eikä mikään ihme.

Perämiehet. Kippari ei ollut äänessä niissä puheluissa. Hänellä taisi olla muuta tekemistä.

Vierailija
390/1306 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä oli. En ole ainoa ihminen tässä ketjussa joka aisti sen.

Voi olla että herkemmät ihmiset voivat joskus aistia sellaisia asioita joihin ei ole mitään selitystä. Ei ollut ensimmäinen eikä viimeinen kerta elämässäni. Muille ihmisille en tietenkään puhunut mitään. Estonian tragedian tapahduttua kerroin ystävälleni.

Vierailija
391/1306 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritetään muistaa että tuo oli tyyliin neukkuaikaa,

No sehän juuri ei ollut enää neukkuaikaa, mutta post-neukkuaikaa toki. Virossakin oli melkoisen villi meno monessakin mielessä.

Vierailija
392/1306 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapteeni Esa Mäkelän tiedote Europan matkustajille: https://laivakuvat.com/wp-content/uploads/Silja-Europa-kapteenin-tiedot…

Vierailija
393/1306 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla että herkemmät ihmiset voivat joskus aistia sellaisia asioita joihin ei ole mitään selitystä. Ei ollut ensimmäinen eikä viimeinen kerta elämässäni. Muille ihmisille en tietenkään puhunut mitään. Estonian tragedian tapahduttua kerroin ystävälleni.

Typerää. Aistitko, että asunnossasi tulee joskus joku kuolemaan?

Vierailija
394/1306 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö osaa lukea? Sanoin ei. Kukaan järkevä ihminen ei pidä tonnien painoista metallirakennelmaa uppoamattomana.

Sinä kuulut juuri niihin tunnevammaisiin suomalaisiin joista mainitsin täällä. Parempi että menet johonkin rauhoittumaan. Käyt liian kuumana. Edelleen totean, että muiden laivojen henkilökunta ja kaikki pelastajat toimivat oikein ja esimerkillisesti. Kunnioitan syvästi heitä.

Vierailija
395/1306 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerää. Aistitko, että asunnossasi tulee joskus joku kuolemaan?

Olen aavistanut monien ihmisten kuolemia ja muita tapahtumia, voi olla että kauankin etukäteen. Vihaan syvästi kyseistä ominaisuutta. Siinä tulee joka kerta järki vastaan. En kertaakaan ajatellut että Viking Sallyn kohtalo olisi sellainen.

Vierailija
396/1306 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritetään muistaa että tuo oli tyyliin neukkuaikaa, ja ilm noiden virolaisten merenkäynti oli muutenkin vielä vähän hurlum hei-asenteella. Olivat kai sikailleet muutenkin Itämerellä, ja tässä kontekstissa kuuntelenkin tuota europan kapteenia. Luultavasti ensin ajatteli että ahaa nyt taas ajettu liian kovaa, bens loppu, epätasaisesti lastattu tms.

Mut kiitos sinulle joka kaivoit nuo europan kapteenin haastikset mtvltä esiin! Hänellä ihan järkeviä ajatuksia ja hyvä että uskaltaa oman maineensakin uhalla kysyä aiheellisia kysymyksiä.

Venäjäkö tuota häirintää harrasti Itämerellä? Tuntuu vähän hankalalta kovassa myrskyssä löytää sille keneltäkään motiivia..

Mistä keksit nuo valheet? Estonian miehistö oli asiansa osaavaa, työpaikasta oltiin ylpeitä, palkka oli myös erittäin hyvä (verrattuna silloiseen virolaiseen palkkatasoon). Työpaikkaa ei todellakaan olisi riskeerattu sikailemalla Itämerellä. Neuvostoliitossa oli erittäin tasokasta merenkulkuosaamista ja mm. kapteeni Andresson oli koulunsa käynyt Leningradissa ja seilannut ympäri maailmaa.

Vierailija
397/1306 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos Estonia ei olisi uponnut, et koskaan olisi kertonut "aistimuksistasi" kenellekään edelleenkään.

Aina tulee näitä "kylläminäsentiesinjoennakkoon" -tyyppejä, olipa kyseessä onnettomuus tai vaikka lapsen sukupuoli. Kummasti silloin ollaan hiljaa, kun "aistimus" on väärässä.

Vierailija
398/1306 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä keksit nuo valheet? Estonian miehistö oli asiansa osaavaa, työpaikasta oltiin ylpeitä, palkka oli myös erittäin hyvä (verrattuna silloiseen virolaiseen palkkatasoon). Työpaikkaa ei todellakaan olisi riskeerattu sikailemalla Itämerellä. Neuvostoliitossa oli erittäin tasokasta merenkulkuosaamista ja mm. kapteeni Andresson oli koulunsa käynyt Leningradissa ja seilannut ympäri maailmaa.

no jos rehellisiä ollaan niin kyllä tämä onnettomuus aika lailla miehistön piikkiin meni

Vierailija
399/1306 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahahahaha

"toivon että kaikesta huolimatta olette EDES VÄHÄN VIIHTYNEET laivalla"

Itse olisin kiittänyt matkustajia avusta ja ymmärryksestä, tänä traagisena yönä.

Vierailija
400/1306 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, autolautat uppoavat. Asia selvä.

Tunnevammaisena yksilönä et tietenkään osaa vastata ihmisiksi, siis kohteliaasti. Harjoittele, jospa se siitä.

Totta kai autolautta uppoaa kun keulavisiiri vahingoittuu. Kysymykseni ei ollut tarkoitettu inttämisen aiheeksi. Ei ollut edes kysymys, vaan lähinnä toteamus. Lue alkuperäinen viesti jossa viittasin ruotsalaisten kansankotiin. Olet ihan hirveän aggressiivinen ihminen. Rauhoitu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä