Kaupankäynti tori.fissä
Tuleeko helposti huijatuksi?
Ostin ensimmäistä kertaa tätä kautta jotain, ja mietityttää vaan, että toiminko hiukan sinisilmäisesti, kun kauppa käytiin sähköpostilla, maksoin myyjän ilmoittamaan tilinumeroon jne. Mutta mikä oikeastaan estäisi myyjää yksinkertaisesti jättää paketti postittamatta? Mitään palautteita ei voi katsoa, niin kuin huuto.netissä, minulla ei ole myyjän yhteystietoja... Eli eihän mulla ole oikeastaan mitään keinoa nostaa haloota, jos rahat meni nyt kankkulan kaivoon. 30 euroa ei sinänsä ole ehkä iso raha, mutta ihan kiva siivu opiskelijan kuukausi"tulosta".
Ehkä kyseessä on vaan hitaampi postittaja, vituttaa muuten sekin! Itse kun käyn kauppaa, vien heti paketin heti samana päivänä postiin, kun maksu näkyy tilillä. Ja ykkösluokassa.
No joo, jospa jättäis tän jälkeen ne ostamiset sikseen ja keskittyis myymiseen.
Kommentit (5)
Tämän takia minä mieluummin käytän huutista, kun siellä kerätään kokemuksia kauppakumppaneista. Muutaman kerran olen käynyt kauppaa Tori.fi:n kautta myös, ja ihan hyvin se on toiminut. Enimmäkseen ihmiset kuitenkin ovat rehellisiä.
Ihmettelen kuitenkin, miksi et ole pyytänyt myyjältä yhteystietoja.
Miksi ette vaihtaneet puhelinnumeroita? Tai laitat hänelle sähköpostia, että missä tavara viipyy!
No taisin tosiaan olla sinisilmäinen :( Sähköpostissa on nimi, mutta voihan sellaisen tekaista. Yhtälailla voisi antaa väärät yhteystiedot.
Huuto.netin kautta käyn aina kauppaa vain sähköpostilla, en itse edes ilmoita puhelinnumeroani.
Vielä en ole viitsinyt kysellä tavaran perään, kun jos on kyseessä vaan hidas postittaja... Mutta ei tää stressi ole kyllä vaivan arvoista, oli viimenen kerta kun ostan mitään tuota kautta.
ap
No minä teen näin, että jos ilmoituksessa ei ole puhelinnumeroa, otan ensimmäisen yhteydenoton sähköpostitse ja pyydän numeron, ja sovimme kaupat tekstiviestillä. Jää dokumentti siitä mitä sovittiin, mutta samalla on myös ihmisen yhteystiedot.
Myyjänä toimin niin, että pyydän ostajaa laittamaan kuitin maksusta sähköpostiin, ja vien paketin samana päivänä postiin. Ostajalle laitan paketin lähetyskoodin tekstiviestillä, että hän voi seurata netistä paketin kulkua. Kuolisin stressiin, jos pitäisi vähän väliä käydä tilillä tarkistamassa onko joku maksu tullut, joten siksi on kivempi että homma on heti hoidettu pois alta.
Aina näissä on riski olemassa. Minuakin on huijattu kerran, mutta kuitenkin loput n. 50 kauppaa ovat menneet hyvin.
Onko mahdotonta, että otat selville myyjän yhteystiedot sähköpostiosoitteen nimen ja ilmoituksen kartan mukaan (jos myyjä on ilmoittanut postinumeronsa) ja tarkistat, että sen niminen ihminen on ylipäänsä olemassa?
upupupup