RASKAUDEN AIKANA TUPAKOINTI!
Moikka!
Mitä mieltä olette tupakoinnista raskauden aikana? Minä olen kahden lapsen äiti ja molempien raskauksien ajaksi tupakoinnin lopettanut heti raskaustestin näyttäessä positiivista. Nyt mulla on yks kaveri kun odottaa esikoistaan ja vetää tupakkaa minkä kerkiää! Se on ihan mielettömän tarkka siitä mitä suuhunsa laittaa, ei siis syö mitään "kiellettyä", koska pelkää että lapsesta tulee jotenkin kehityshäiriöinen, mut mitä toi TUPAKKA tekee, se se vasta haitaksi pienelle lapsen alulle on!! Niin juu ja on kuulema muotia nykyään että odottava äiti polttaa,koska lapsesta tulee näin pienempi!
Eli siis nyt kysyisin teidän muiden mielipedettä tuosta raskauden aikana tupakoinnista?
Tuli mieleen tuosta kommentista 70-luvun tupakointiin. Viimeisen vuosikymmenen aikana on tutkittu 70-luvulla syntyneiden lasten hedelmällisyyttä heidän tullessaan perheenperustamisikään. Tanskassa oli tuolloin tupakointi yleisesti todella hyväksyttyä ja tavallista raskauden aikana, sen takia siellä on ollut helppo saada tutkimusta tehtyä. On saatu näyttöä, että äidin raskaudenaikainen tupakointi vaikuttaa poikien siittiötuotantoon aikuisiällä. On todennäköistä, ettei tupakointi vaikuta ainoastaan syntyvään lapseen vaan sillä on myös pitkäkestoisemmat vaikutukset solulinjoihin.