RASKAUDEN AIKANA TUPAKOINTI!
Moikka!
Mitä mieltä olette tupakoinnista raskauden aikana? Minä olen kahden lapsen äiti ja molempien raskauksien ajaksi tupakoinnin lopettanut heti raskaustestin näyttäessä positiivista. Nyt mulla on yks kaveri kun odottaa esikoistaan ja vetää tupakkaa minkä kerkiää! Se on ihan mielettömän tarkka siitä mitä suuhunsa laittaa, ei siis syö mitään "kiellettyä", koska pelkää että lapsesta tulee jotenkin kehityshäiriöinen, mut mitä toi TUPAKKA tekee, se se vasta haitaksi pienelle lapsen alulle on!! Niin juu ja on kuulema muotia nykyään että odottava äiti polttaa,koska lapsesta tulee näin pienempi!
Eli siis nyt kysyisin teidän muiden mielipedettä tuosta raskauden aikana tupakoinnista?
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 17:14"]
En ymmärrä, miten joku voi polttaa raskaana ollessaan. Siinä on itsekkyys huipussaan, kun oma riippuvuus menee vauvan edelle. Jos tehtäisiin lakialoite raskausajan tupakoinnin kriminalisoinnista, allekirjoittaisin sen: sehän on väkivaltaa siinä missä lapsen lyöminenkin.
[/quote]
totta!
allekirjoittaisin kans!
En ymmärrä, miten joku voi polttaa raskaana ollessaan. Siinä on itsekkyys huipussaan, kun oma riippuvuus menee vauvan edelle. Jos tehtäisiin lakialoite raskausajan tupakoinnin kriminalisoinnista, allekirjoittaisin sen: sehän on väkivaltaa siinä missä lapsen lyöminenkin.
[/quote]
totta!
allekirjoittaisin kans!
[/quote]
totta!
allekirjoittaisin kans!
vie sille nikotiinipurkkaa. parempi sekin ku polttaminen.
Tiedänpä joitakin aikuisia joiden äiti polttanut koko raskausajan ja vielä kotona lasten ollessa pieniä.Ihan perusterveitä,fiksuja,menestyviä,lahjakkaita aikuisia ovat.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 17:37"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 16:23"]
Smoking makes it harder for a woman to get pregnant. Women who smoke during pregnancy are more likely than other women to have a miscarriage. Smoking can cause problems with the placenta—the source of the baby's food and oxygen during pregnancy. For example, the placenta can separate from the womb too early, causing bleeding, which is dangerous to the mother and baby. Smoking during pregnancy can cause a baby to be born too early or to have low birth weight—making it more likely the baby will be sick and have to stay in the hospital longer. A few babies may even die. Smoking during and after pregnancy is a risk factor ofSudden Infant Death Syndrome (SIDS). SIDS is an infant death for which a cause of the death cannot be found. Babies born to women who smoke are more likely to have certain birth defects, like a cleft lip or cleft palate. [/quote]
niin kuin tässä sanotaan, tupakka auheuttaa mm. kesken menoa, keskosuutta ja vauvan äkkikuolemia. se on vauvan kidutusta, mistä vauva ei välttämättä selviydy hengissä, siinä se.
[/quote]
Ei siinä niin sanota, vaan todennäköisesti, voi aiheuttaa jne. Suomenna kunnolla ja opettele suomea, keskenmeno on yhdyssana.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 16:31"]
En hyväksy tupakointia raskausaikana mutta nykytutkimukset osoittavat että myös ylipaino raskausaikana on jopa yhtä vaarallista kuin tupakointi. Silti äidit lihovat jopa 30kg raskausaikana ja väittävät että se on ok. Niin tupakoinnistakin sanottiin vielä joku 30-40 vuotta sitten. Maailma muuttuu ja myös ylipainon raskausaikana tulisi olla yhtä paheksuttua kuin tupakanpolton,
[/quote]
Raskausaikana lihominen on aivan normaalia. Laiha keho jopa pyrkii keräämään vararavintoa imetystä varten. Ainoa juttu sellaisessa 30 kilon paisumisesta on raskausdiabeteksen riski ja että syntyy iso sokerivauva. Mutta jos lihava ihmisen tulee raskaaksi eikä paisu merkittävästi, niin siinä ei ole mitään vaaraa vauvalle. Tupakka taas on myrkky.
mun eksän äiti poltti odottaessaan tätä mun eksää. Eksällä oli syntyessään lievä epämuodostuma rintakehässä, tai siis on vieläkin. sattumaa? myös eräs kaverini poltti raskaana ollessaan ja vauvalla todettiin syntyessään joitakin ongelmia. nyt on ilm.kaikki ok.
Kyllä se varmaan vaikuttaa kehitykseen,jos polttaa pari askia päivässä,ettei vauva saa happea kunnolla kehittyäkseen.Itse poltin silloin tällöin raskauden aikana,ehkä tupakka päivässä ja välillä kuukauteen ja taas pari tupakkaa ja pari viikkoa väliä jne.Ihan yli meni raskaus,painoa oli yli 3500g ja kehityksessä ei lääkärillä mainittavaa.Söin kyllä myös nikotiinipurkkaa ja sen synnäri lääkäri huomasi kotiutuksessa.Rintamaitoa ei vielä tullut ja vauva huusi nikotiinin puutetta.se meni äkkiä ohi.Terve kehittyvä vauva.Esikoisella sensijaan todettiin sydänongelmia (josta ei haittaa)vaikka en polttanut yhtään enkä syönyt nikotiini korvikkeita.Tuomitkaa rauhassa jos tahdotte.Aikuisia ja terveitä nuo tutut joiden äidit polttaneet kunnolla koko raskauden ja 70 luvulla tuprutelleet kotona sisällä.
Olen myös saanut hyvää tietoa,että on parempi tuprutella silloin tällöin,jos on kova tarve nikotiinille,kuin lopettaa kokonaan ja elää stressissä.Ei sekään tee hyvää,kärsii se siitäkin se vauva.Viinasta puhumattakaan raskausaikana.Jotkut eivät osaa jättää sitä.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 18:25"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 17:37"]
Smoking makes it harder for a woman to get pregnant. Women who smoke during pregnancy are more likely than other women to have a miscarriage. Smoking can cause problems with the placenta—the source of the baby's food and oxygen during pregnancy. For example, the placenta can separate from the womb too early, causing bleeding, which is dangerous to the mother and baby. Smoking during pregnancy can cause a baby to be born too early or to have low birth weight—making it more likely the baby will be sick and have to stay in the hospital longer. A few babies may even die. Smoking during and after pregnancy is a risk factor ofSudden Infant Death Syndrome (SIDS). SIDS is an infant death for which a cause of the death cannot be found. Babies born to women who smoke are more likely to have certain birth defects, like a cleft lip or cleft palate. [/quote]
niin kuin tässä sanotaan, tupakka auheuttaa mm. kesken menoa, keskosuutta ja vauvan äkkikuolemia. se on vauvan kidutusta, mistä vauva ei välttämättä selviydy hengissä, siinä se.
[/quote]
Ei siinä niin sanota, vaan todennäköisesti, voi aiheuttaa jne. Suomenna kunnolla ja opettele suomea, keskenmeno on yhdyssana.
[/quote]
oletko lakossa, kun olet noin kireä, vai etkö pysty lopettamaan
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 16:37"]
Mielestäni on niin, että jos raskausaikana oma tupakinhimo menee lapsen hyvinvoinnin edelle, niin myöhemminkin lapsen hyvinvointi tulee kyseisen äidin tärkeysjärjestyksessä aika monen muun asian jälkeen.
Jos ei sitä tupakointia ole raskauden ja imetyksen ajaksi edes valmis lopettamaan, niin tuskinpa on valmis ottamaan vastuuta toisen ihmisen hyvinvoinnista ja terveydestä siinä määrin kuin äitiys edellyttää.
[/quote]
tupakointi raskausaikana on todella ikävää, mutta ei ehkä pitäisi tehdä liian pitkälle meneviaä johtopäätöksiä sen perusteella. Itse koen asettaneeni lapseni aina itseni edelle ja olleeni hänelle ihan hyvä äiti, mutta raskausaika oli minulle todella vaikea, kärsin pahasta masennuksesta, en oikein edes uskonut eläväni niin kauan, että lapsi syntyisi, enkä onnistunut lopettamaan tupakointia kokonaan (onnistuin yhtä päivää lukuunottamatta pysymään asettamassai rajassa, max 5 tupakkaa päivässä ja nekin vain puoleenväliin, yhtenä päivänä poltin muistaakseni 7 tupakkaa, niitäkään en ihan loppuun).
Koen huonoa omaatuntoa siitä, että raskausaikana en pystynyt parempaan, mutta olen antanut itselleni anteeksi, koska elämässä on pakko päästä eteenpäin, tehtyä ei saa tekemättömäksi. Lapsen syntymä oli sellainen konkreettinen tapahtuma, jonka jälkeen en kyennyt polttamaan, se vaan tuntui niin väärältä. Mutta ennen lapsen syntymää en oikein pystynyt asiaa oikein tauamaan.
Ehkä en ole ollut maailman paras äiti, mutta takuulla en maailman huonoinkaan, ja lastani rakastan ja hänen puolestaan olen valmis tekemään mitä vaan. Lapsi on nyt jo 16 vuotias nuori neiti, fiksu, terve ja iloinen. Siitä huolimatta, että en onnistunut lopettamaan tupakointia raskausaikan. Totki myönnän, että meillä oli onnea, ettei lapselle näyttänyt tulevan ongelmia tupakoinnin vuoksi, ei edes ollut erityisen pieni, suunilleen saman kokoinen kuin minä itse olin syntyessäni (eikä äitini tupakoinut).
Ja lopuksi vielä korostan, että EN hyväksy tupakointia raskausaikana, se on todella väärin lasta kohtaan, mutta sen perusteella ei kuitenkaan pitäisi tehdä johtopäätöksiä, että äiti tule ikinä olemaan kykenevä lastaan hoitaamaan.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 17:40"]
[/quote]
totta!
allekirjoittaisin kans!
[/quote]
joo tiedän yhden tapauksen jossa äiti poltti raskausaikana ja nyt käyttää kuritusväkivaltaa kun ei hermo pidä lasten kanssa. Johtopäätös?
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 18:56"]
[/quote]
oletko lakossa, kun olet noin kireä, vai etkö pysty lopettamaan
[/quote]
Olen lopettanut aikoja sitten, mutta käynyt myös kouluni.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 19:03"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 17:40"]
[/quote]
totta!
allekirjoittaisin kans!
[/quote]
joo tiedän yhden tapauksen jossa äiti poltti raskausaikana ja nyt käyttää kuritusväkivaltaa kun ei hermo pidä lasten kanssa. Johtopäätös?
[/quote]
Itse tiedän myös. Pahinta on, että ei itse edes tiedosta väkivaltaisuuttaan, joka ilmenee niin lasten henkisenä kuin fyysisenä pahoinpitelynä. Tosin sama oli raskausaikana tupakoidessaan: ei nähnyt siinä mitään pahaa. Nyt haukkuu ja sättii lapsiaan, se on hänestä ok. Fyysinen kuritus on tyyliin luunappeja ja muuta "pientä", mutta itse en hyväksy sitäkään.
mun mielestä niin ei saa tehä mun äiti on raskaana ja polttaa tupakkaa enkä saa sitä tupakointia loppumaan.
Tupakointi raskausaikana on sama kuin antaisi lapselle turpaan, yhtä monta kertaa kuin savukkeita nautiskelee! Aatelkaas tätä te lasta kantavat tupakoitsijat! Joka kerta kun sytytätte sen savukkeen, alkaa turpaanveto!!!!
Minä en uskonu pystyväni lopettamaan. Ekan neuvolakäynnin jälkeen olin viikon polttamatta, jonka jälkeen sorruin yhteen. Siitä asti ollu polttamatta. Muistan kun tupakan tuskissani etsin netistä muiden röökiäitien julkaisuja, jotta röökin vetäminen olisi hyväksyttävämpää. Mut eipä se morkkis sillä lähtenyt. Onneks sain lopetettua, ei sillä että helppoo ois vieläkään, joka yö näen unta että poltan. Kaikille jotka taistelette pystytte siihen kyllä, helppoo se ei ole mutta eipähä tarvii kantaa mahan lisäksi syyllisyyttä. Tsempit!
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 14:42"]
Tupakointi raskausaikana on sama kuin antaisi lapselle turpaan, yhtä monta kertaa kuin savukkeita nautiskelee! Aatelkaas tätä te lasta kantavat tupakoitsijat! Joka kerta kun sytytätte sen savukkeen, alkaa turpaanveto!!!!
[/quote]
Herranen, mä täällä nauran näille teidän supermammojen vastauksille, "..alkaa turpaanveto!!!!"... Huolehtikaa nyt vaan omista pikku elämistänne. Kaikki tietää polttelun vaarallisuuden raskausaikana, ei tarvi kertailla varmaan täällä. Ei kuulu muiden polttelut teille, hyvät av-kanat. Olen toki raskauden aikana polttelua vastaan mutta pistää kyrsimään teidän kotkotus.
Todella surullista :( Eikö se yhtään mieti sitä pientä lapsen alkua :(