RASKAUDEN AIKANA TUPAKOINTI!
Moikka!
Mitä mieltä olette tupakoinnista raskauden aikana? Minä olen kahden lapsen äiti ja molempien raskauksien ajaksi tupakoinnin lopettanut heti raskaustestin näyttäessä positiivista. Nyt mulla on yks kaveri kun odottaa esikoistaan ja vetää tupakkaa minkä kerkiää! Se on ihan mielettömän tarkka siitä mitä suuhunsa laittaa, ei siis syö mitään "kiellettyä", koska pelkää että lapsesta tulee jotenkin kehityshäiriöinen, mut mitä toi TUPAKKA tekee, se se vasta haitaksi pienelle lapsen alulle on!! Niin juu ja on kuulema muotia nykyään että odottava äiti polttaa,koska lapsesta tulee näin pienempi!
Eli siis nyt kysyisin teidän muiden mielipedettä tuosta raskauden aikana tupakoinnista?
Kommentit (41)
32 lisää vielä että kyllä se raskauden aikainen tupakointi on paljon merkittävämpi ongelma kuin alkohol/muut päihteet. N. viidennes raskaana olevista tupakoi, miettikääpäs sitä.
Ja en halua tuomita ketään, kuten sinua, jonka tytär nyt 16-vuotias. En vaan kestä näitä idiootteja kommentteja mitä jotkin tupakoitsijat viljelevät.
Ei aina ihan mustavalkoista. Mulla kaksi tuttua, jotka polttanut normaalisti (puol askia-askin /pvä) koko raskausajan ja ihan terveitä muksuja. Oma äiti lopetti raskausajaksi polttamisen, mutt sanoi, että hänen oma äiti poltti 3 askia päivässä aikoinaan 50-luvulla äitiäni odottaessa ja äiti ihan perusterve ja 179cm pitkä. ei oo ihan mustavalkoista siis että ei aina aiheuta pahaa, mutta riski on hirveän suuri eli en ite uskaltaisi sellaista riskiä ottaa!
Ei aina ihan mustavalkoista. Mulla kaksi tuttua, jotka polttanut normaalisti (puol askia-askin /pvä) koko raskausajan ja ihan terveitä muksuja. Oma äiti lopetti raskausajaksi polttamisen, mutt sanoi, että hänen oma äiti poltti 3 askia päivässä aikoinaan 50-luvulla äitiäni odottaessa ja äiti ihan perusterve ja 179cm pitkä. ei oo ihan mustavalkoista siis että ei aina aiheuta pahaa, mutta riski on hirveän suuri eli en ite uskaltaisi sellaista riskiä ottaa!
Tämä aihe koskettaa sattumoisin minua juuri nyt. Eli plussasin pari pv sitten täysin yllätyksenä! Kolmas lapsi. Reilu vuosi sitten sorruin polttamaan uudelleen sitten nuoruusvuosien (lapset siis jo isoja) ja tupakkaa on mennyt 5-10 päivässä. Kun plussa pärähti, se oli siinä. Eli tupakkaan en koske enää, en yhteenkään. Mulla on jo tarpeeksi morkkis polttamisesta ennen kuin tiesin olevani raskaana vaikka heti kuukautisten pois jäätyä asia tulikin selville. Anteeksi vaan, mutta mun mielestä jokainen, ihan jokainen polttava äiti pystyy lopettamaan, jos haluaa. Se ei ole mistään muusta kuin motivaatista kiinni. Vaikka mä repisin hiuksiani tupakantuskassa, vielä pahempi olo mulle tulis jos polttaisin. Kuka äiti laittaisi vastasyntyneen vauvan suuhun tupakan? Ei kukaan. Se polttaminen raskaana on sama asia.
Se on ällöttävää. Ja koko "streessi tupakoinnin lopettamisesta on vaarallisempaa kuin itse tupakointi"-juttu on urbaanilegenda.
netissä on eri yliopistojen tutkimiksia aiheesta, huippu vaarallista lapselle käyttää nikotiiniä/muita myrkkyjä sikiönä
Tupakointi raskausaikana on kammottavaa. En voi unohtaa, mitä anoppini teki miehelleni raskaana ollessaan vetämällä askin päivässä tupakkaa. Onneksi vielä ei pahoja vaurioita miehessä ole ilmennyt, mutta riskit voivat aktivoitua myöhemminkin. Tosin jokaiseen flunssaan mies sairastuu aina. Kuka olisi nykypäivänä yhtä tollo? Luulenpa, että tupakkaäideillä on lastensa kasvattamisessakin aika paljon heikkouksia monellakin alueella.
Vastuutonta ja surullista ja itsekästä, että joku äidiksi itseään kutsuva myrkyttää omaa lastaan. Minusta sellainen ihminen ei ansaitse lasta, joka ei voi olla tuollaista skeidaa ilman olla edes oman lapsensa vuoksi.
Smoking makes it harder for a woman to get pregnant.
Women who smoke during pregnancy are more likely than other women to have a miscarriage.
Smoking can cause problems with the placenta—the source of the baby's food and oxygen during pregnancy. For example, the placenta can separate from the womb too early, causing bleeding, which is dangerous to the mother and baby.
Smoking during pregnancy can cause a baby to be born too early or to have low birth weight—making it more likely the baby will be sick and have to stay in the hospital longer. A few babies may even die.
Smoking during and after pregnancy is a risk factor ofSudden Infant Death Syndrome (SIDS). SIDS is an infant death for which a cause of the death cannot be found.
Babies born to women who smoke are more likely to have certain birth defects, like a cleft lip or cleft palate.
Mehän saadaan olla vaikka mitä mieltä, mutta muuttaako se tilannetta? Itseänikin sapettaa äidit, jotka polttaa vaikka ovat maha pystyssä. Myös sapettaa, kun joku polttaa lapsen lähellä. Myös sapettaa, kun joku poltaa samalla kun työntää rattaita. Sapettaa, kun joku polttaa vaikka imettää.
Mutta, minkäs minä sille voin? Et sinäkään saa ketään sitä tupakointia lopettamaan, joten lopeta asian puiminen, ei ole SINUN ongelmasi!
T: Minäkin lopetin tupakoinnin raskausajaksi, sorruin raskauden jälkeen. Lopetin myös toisenkin raskauden aikana, enkä sortunut enää. Minulla on 3 lasta.
En hyväksy tupakointia raskausaikana mutta nykytutkimukset osoittavat että myös ylipaino raskausaikana on jopa yhtä vaarallista kuin tupakointi. Silti äidit lihovat jopa 30kg raskausaikana ja väittävät että se on ok. Niin tupakoinnistakin sanottiin vielä joku 30-40 vuotta sitten. Maailma muuttuu ja myös ylipainon raskausaikana tulisi olla yhtä paheksuttua kuin tupakanpolton,
Äitiyteen kuuluu, että lapset ovat etusijalla. Ellei raskaana pysty laittamaan lasta oman tupakanhimonsa edelle, niin ei silloin pysty lapsen synnyttäkään laittamaan lapsen tarpeita omiensa edelle. Tupakoiva raskaanaolija on itsekäs ja vastuuton ja nämä luonteenpiirteet ovat pysyviä.
Mun mielestä se on vaan niin surullista, että odottava nainen polttaa sitä tupakkaa, piittaamatta siitä mitä se sille lapselle aiheuttaa, tiedän yhden tapauksen missä vauvalla oli vieroitusoireita syntymänsä jälkeen. Sit kuitenki ollaan niin pirun tarkkoja siitä mitä suuhunsa laitetaan! Mutta jokaisella on oma mielipiteensä, kiitoksia vastauksista!
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 16:24"]
Mehän saadaan olla vaikka mitä mieltä, mutta muuttaako se tilannetta? Itseänikin sapettaa äidit, jotka polttaa vaikka ovat maha pystyssä. Myös sapettaa, kun joku polttaa lapsen lähellä. Myös sapettaa, kun joku poltaa samalla kun työntää rattaita. Sapettaa, kun joku polttaa vaikka imettää.
Mutta, minkäs minä sille voin? Et sinäkään saa ketään sitä tupakointia lopettamaan, joten lopeta asian puiminen, ei ole SINUN ongelmasi!
No hei...eihän sitä tiedä vaikka joku tämän ketjun vuoksi lopettaisi tupakoinnin. eli aina kannattaa pitää epäkohtia esillä!
T: Minäkin lopetin tupakoinnin raskausajaksi, sorruin raskauden jälkeen. Lopetin myös toisenkin raskauden aikana, enkä sortunut enää. Minulla on 3 lasta.
[/quote]
Mielestäni on niin, että jos raskausaikana oma tupakinhimo menee lapsen hyvinvoinnin edelle, niin myöhemminkin lapsen hyvinvointi tulee kyseisen äidin tärkeysjärjestyksessä aika monen muun asian jälkeen.
Jos ei sitä tupakointia ole raskauden ja imetyksen ajaksi edes valmis lopettamaan, niin tuskinpa on valmis ottamaan vastuuta toisen ihmisen hyvinvoinnista ja terveydestä siinä määrin kuin äitiys edellyttää.
Tuli mieleen Alpo Ruuthin hieno kirja Kotimaa. Siinä Leila on viimeisillään ja tuntee jo ensimmäisen polton. Varmuuden vuoksi hän polttaa vielä yhden sätkän ja lähtee sitten Naistenklinikalle. Että semmoista se oli 50 vuotta sitten.
Joo, se on ällöttävää. Toisaalta on hyvä, jos ystäväsi vahtaa edes syömisiään - se valitettavan monelta raskaanaolevalta kun unohtuu... Sillä tekee haittaa lapselle ihan yhtä lailla, mutta sotanorsuksi lihominen on ihan ok. Alkoholi lienee sieltä pahimmasta päästä, mutta sitä ei kukaan todellakaan tunnusta juoneensa.
Jännä juttu muuten, että erilaisten käytöshäiriöiden määrä kasvaa samoin kuin nuorten naisten alkoholinkäyttö.
Tupakointi pienen koon toivossa ei kuulosta ihan järkevältä syyltä. Mutta sinuna antaisin olla, kun et varmaan tuohon asiaan voi vaikuttaa.
Ystäväsi kuulostaa siltä, että hän koittaa syömisten vahtimisella peitellä sitä, että vetää röökiä. Varmasti hän tietää tupakoinnin haitat, mutta haluaa muiden asioiden kontrolloinnilla antaa sellaisen kuvan, että oikeasti välittää siitä, miten sikiötä kohtelee.
En ymmärrä, miten joku voi polttaa raskaana ollessaan. Siinä on itsekkyys huipussaan, kun oma riippuvuus menee vauvan edelle. Jos tehtäisiin lakialoite raskausajan tupakoinnin kriminalisoinnista, allekirjoittaisin sen: sehän on väkivaltaa siinä missä lapsen lyöminenkin.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 16:21"]
En voi unohtaa, mitä anoppini teki miehelleni raskaana ollessaan vetämällä askin päivässä tupakkaa. [/quote]
Oletko siis samaa ikäluokkaa anoppisi kanss, vai miten olet tuota päässyt todistamaan?
Samaan hengenvetoon kuitenkin selität että mieheesi se ei vaikuttanut mitenkään.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 18:53"]
Kyllä se varmaan vaikuttaa kehitykseen,jos polttaa pari askia päivässä,ettei vauva saa happea kunnolla kehittyäkseen.Itse poltin silloin tällöin raskauden aikana,ehkä tupakka päivässä ja välillä kuukauteen ja taas pari tupakkaa ja pari viikkoa väliä jne.Ihan yli meni raskaus,painoa oli yli 3500g ja kehityksessä ei lääkärillä mainittavaa.Söin kyllä myös nikotiinipurkkaa ja sen synnäri lääkäri huomasi kotiutuksessa.Rintamaitoa ei vielä tullut ja vauva huusi nikotiinin puutetta.se meni äkkiä ohi.Terve kehittyvä vauva.Esikoisella sensijaan todettiin sydänongelmia (josta ei haittaa)vaikka en polttanut yhtään enkä syönyt nikotiini korvikkeita.Tuomitkaa rauhassa jos tahdotte.Aikuisia ja terveitä nuo tutut joiden äidit polttaneet kunnolla koko raskauden ja 70 luvulla tuprutelleet kotona sisällä.
Olen myös saanut hyvää tietoa,että on parempi tuprutella silloin tällöin,jos on kova tarve nikotiinille,kuin lopettaa kokonaan ja elää stressissä.Ei sekään tee hyvää,kärsii se siitäkin se vauva.Viinasta puhumattakaan raskausaikana.Jotkut eivät osaa jättää sitä.
[/quote]
Mä en haluaisi sulle puhua rumasti mutta tuo teksti kuulostaa aika typerältä. En tajua näitä "no ei mullekaan käyny mitään" - perusteluja! Ettekö ymmärrä että vaikka tilastollisesti voidaan todeta tupakoinnin lisäävän riskiä sikiön/lapsen komplikaatioille, kaikilla ei ilmene mitään selvää. RISKI kasvaa, ja huomattavasti, mikä tekee raskaudenaikaisesta tupakoinnista tuomittavaa. Ja kuule tuo on niin höpöhöpöä että se äidin nikotiiniviekkaristressi olisi vauvalle pahempi kuin röökaaminen. Yksinkertaista puhetta sanon mä. Kyllä se tupakointi aiheuttaa varmasti yhtä korkeat stressitasot vauvalle kuin mitä viekkareista kärsivältä äidiltä välittyisi. Puhumattakaan niistä vauvaparan viekkareista synnytyksen jälkeen... Idiootin kuvan itsestänne annatte näillä jutuillanne, arvon röökimuijat.