Uskotko, että hyvinvointiyhteiskunta tulee jossain vaiheessa romahtamaan, ja esim. työttömät ei enää saakaan tukia?
Minä uskon että näin tulee käymään, ahdistaa tulevaisuus kun ei voi tietää mikä ammatti työllistää 5, 10 tai 15 vuoden päästä. Tullaanko kuolemaan nälkään tai kylmyyteen?
Kommentit (253)
Väestö vanhenee vauhdilla, ja ikäihmiset äänestäjinä ottavat kaikki edut itselleen. Työikäinen väestö supistuu. Ei hyvältä näytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyiset tuet onkin ihan liian suuria, kun moni jättää esim. siivoojan paikan ottamatta koska tuilla "tienaa" saman verran. Tai sit sitä siivoojan palkkaa pitäisi nostaa.
Ongelma on Suomen hintataso: asuminen ja eläminen on kallista, varsinkin asuminen. Köyhillä tehdään asuntobisnestä koko ajan ja moni asuntosijoittaja rikastuu (tuensaajan kustannuksella). Palkkoja tulisi nostaa SEKÄ asumisen hintaa alentaa. Mutta. Se olisi Pääomalta pois joten sitä ei tule tapahtumaan.
Öhöm.. Tuensaajalla ei ole mitään kustannuksia, vaan sen kaiken kustantaa selkänahastaan työtä tekevä veronmaksaja.
Zinc
20% vero ei ole kustannus, eikä raha kulu mitenkään vaan poistuu kierrosta?
Siis laitetaanko sulle 20% lisävero ja siirretään rahat mun tilille joka kuussa ?
Zinc
Vierailija kirjoitti:
En usko, että ihan kokonaan heitteille jätetään, mutta apu voi olla tyyliin ruuanjakelupiste ja joukkohätämajoitus.
Eli vaivaistalo.
Nykyvanhuksella on lakisääteiset oikeudet ja omaisuutta. Mitä niille tapahtuu? Takavarikoiko yhteiskunta ne ja tarjoaa etuja niin kauan kuin omaisuuden arvo riittää?
Ahdistaa lähinnä ap:n tapa suhtautua tulevaisuuteen pelkästään työnteon kautta.
älä vain opiskele sosiaalialaa, Kela tullaan pääosin lakkauttamaan nopeammin kuin arvaatkaan.
Tilalle tulee perustulo - millainen, sitä en tiedä. Varmaan joku kynivä malli... niin että maamme toimii piiskalla, siihen mentaliteettiin kun kommareilla on taipumusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyiset tuet onkin ihan liian suuria, kun moni jättää esim. siivoojan paikan ottamatta koska tuilla "tienaa" saman verran. Tai sit sitä siivoojan palkkaa pitäisi nostaa.
Ongelma on Suomen hintataso: asuminen ja eläminen on kallista, varsinkin asuminen. Köyhillä tehdään asuntobisnestä koko ajan ja moni asuntosijoittaja rikastuu (tuensaajan kustannuksella). Palkkoja tulisi nostaa SEKÄ asumisen hintaa alentaa. Mutta. Se olisi Pääomalta pois joten sitä ei tule tapahtumaan.
Öhöm.. Tuensaajalla ei ole mitään kustannuksia, vaan sen kaiken kustantaa selkänahastaan työtä tekevä veronmaksaja.
Zinc
Siis laitetaanko sulle 20% lisävero ja siirretään rahat mun tilille joka kuussa ?
Zinc
Yhteiskunta nappaa 20% eläkkeestä tai päivärahasta takaisin itselleen. Tuen saaja käy kaupassa, lääkärissä jne. Hän ei siis vain ota rahaa vastaan ja sullo sitä taskuihinsa. Hän työllistää ihmisiä ja maksaa veroa.
Vierailija kirjoitti:
älä vain opiskele sosiaalialaa, Kela tullaan pääosin lakkauttamaan nopeammin kuin arvaatkaan.
Tilalle tulee perustulo - millainen, sitä en tiedä. Varmaan joku kynivä malli... niin että maamme toimii piiskalla, siihen mentaliteettiin kun kommareilla on taipumusta!
Ota mustat lasit päästä sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointiyhteiskunta on aikamoinen himmeli jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen: sosiaalietuuksien poisto ajaisi ihmiset asunnottomuuteen ja rikosten määrä vähintään räjähtäisi.
Jep. Eivät useimmat vuokranantajat varmaankaan halua asumistukia pois.
Jatkuvastihan noita tukia ollaan kiristetty ja lisääkin niitä halutaan kiristää, joten pidän sitä ihan mahdollisuuksien rajoissa olevana vaihtoehtona.
Saaja saa.
Tekijältä otetaan ..
Zinc
oman onnensa seppä kirjoitti:
Meidän terveiden juttu on se työ. Sillä kustannetaan menot ja jonkinlainen eläke on turvana vanhuuden koittaessa.
Iso osa suomalaisista on elänyt aikana, jolloin työttömyysetuus oli harkinnanvarainen, asumistukea ei ollut eikä toimeentulotukeakaan saanut kuukausitolkulla. Ei silloinkaan kuoltu nälkään tai kylmyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Meidän terveiden juttu on se työ. Sillä kustannetaan menot ja jonkinlainen eläke on turvana vanhuuden koittaessa.
Minua surettaa että joku on noin yksisilmäinen ja näköalaton.
Vierailija kirjoitti:
Jos leikitään, että minä olen valtio ja mä annan sulle nyt satasen ja verotan siitä 20 euroa pois, niin sinä et ole maksanut centtiäkään veroja, vaan SAANUT 80 euroa.
Miten pälli pitää olla, ettei tätä tajua.
Zinc
Se pellevero on vain keksimällä keksitty, että sinä saisit joskus eläkettä. Joka voitaisiin sekin sopia, että kun et ole kuin saanut tukia, niin maksetaan sitten tuon ja tuon verran sulle eläkettäkin.
Tuommoinen rahan edestakaisin siirtely ei ole maksamista. EI PENNINKÄÄN maksamista.
Zinc
Itse olet törkeä pälli.
Se ihminen tuottaa toisille työtä, pysyy terveenä, ei sairastuta muita. Yhteiskunta sijoittaa häneen ja itseensä.
Miten minun eläkkeeni tuohon liittyy, en ymmärrä, etkä näköjään sinäkään.
Vierailija kirjoitti:
Iso osa suomalaisista on elänyt aikana, jolloin työttömyysetuus oli harkinnanvarainen, asumistukea ei ollut eikä toimeentulotukeakaan saanut kuukausitolkulla. Ei silloinkaan kuoltu nälkään tai kylmyyteen.
Ai ei vai???
Oli kyllä yksityisiä eläkkeitä ja joku otti nurkkiinsa. Eri asia sitten, oliko elämässä iloa.
Milläs sit ajattelit ruokkia itses ja maksaa laskut? Pyhällä hengellä, auringolla, hymyillä ja rakkaudella vai? Ahdistaa tuollaiset hihhulit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että ihan kokonaan heitteille jätetään, mutta apu voi olla tyyliin ruuanjakelupiste ja joukkohätämajoitus.
Eli vaivaistalo.
Nykyvanhuksella on lakisääteiset oikeudet ja omaisuutta. Mitä niille tapahtuu? Takavarikoiko yhteiskunta ne ja tarjoaa etuja niin kauan kuin omaisuuden arvo riittää?
Jo nyt hoivakotiin joutuva joutuu itse kustantamaan ison osan kuluista, käyttörahaa jätetään noin 100 e/kk. Asunnon saa pitää, mutta jos sen vuokraa, yhteiskunta ottaa koko tulon itselleen.
Meillä vain työttömät saavat vastikkeetonta etua, kaikki muut opiskelijoista vanhuksiin joutuvat tavalla tai toisella maksajiksi. Siksi työttömyysetuudesta tulee päästä eroon eikä missään nimessä perustuloa tilalle. Jos terve aikuinen ei suostu tekemään töitä, ei yhteiskunnan tarvitse elättää.
Mikä hyvinvointiyhteiskunta? Tämä on velalla pumpattu,tekohengitys-kulissi. Katso miten talous kukoistaa Ruotsissa, siinä on vauras maa.
Unohda poliittiset suunnitelmat, ap - eivät he niitä etukäteen kerro. Vihjailtiin vain että syksyksyllä jotain paljastetaan. Mutta kun Suomi on melko kommunistinen, saat tukea jatkossakin. Siirtymäaikakin tulee olemaan.
Älä kuitenkaan perusta elämääsi tukie varaan, paisti jos olet työkyvytön tai erittäin vähään tyytyvä, eikä oma vastuu kiinnosta lainkaan. Ethän edes tiedä, kuinka paljon hallitus ehtii vielä aiheuttaa konkursseja, jotta EU -paikat olisi pedattu...
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvastihan noita tukia ollaan kiristetty ja lisääkin niitä halutaan kiristää, joten pidän sitä ihan mahdollisuuksien rajoissa olevana vaihtoehtona.
Määrä voi olla niukka, mutta systeemi säilyy jossain muodossa.