Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitäs järkeä siinä on, että kun asukkaista 2,4 % on suomea osaavia "ruotsinkielisiä", niin koko kaupungin byrokratian pitää olla ruotsiksi?

Vierailija
04.07.2020 |

Kaikkine lippuineen, lappuineen, kyltteineen ja henkilöstön kielivaatimuksineen yms.

Kun koko ajan velkaannutaan vaan lisää ja lisää, niin olisiko tässä yksi sopiva säästökohde?

"Vantaalaisista 77,4 prosenttia oli suomenkielisiä, 2,4 prosenttia ruotsinkielisiä ja 20,2 prosenttia vieraskielisiä."

https://www.vantaa.fi/hallinto_ja_talous/tietoa_vantaasta/tilastot_ja_t…

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei suomen kieltä käytetäkään sellaisissa maissa/kunnissa, joissa on vain 2,4 % suomenkielisiä.

Joten mikä oli ajatuksesi tässä? En ihan saanut kiinni.

Höpöhöpö. Itse asun Tukholman kupeessa Solnassa. Solnan kunnassa on n. 3% asukkaista suomenkielisiä, mutta minulla on oikeus saada julkiset palvelut kunnalta suomeksi. Suomi on virallinen vähemmistökieli ja Solnassa asuu riittävästi suomenkielisiä jotta kunnalla on velvollisuus järjestää palvelut suomeksi. 

Vierailija
22/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän on liikkeellä sitä, että rasismin ja kolonialismin jäänteitä puretaan, sortajien patsaat poistetaan, tuotteiden etiketit siistitään jne.

Tähän sopisi hyvin se, että Ruotsin vallan ajalta, jolloin suomalaisia kohdeltiin alempirotuisina, periytyvä ruotsin kielen ylimitoitettu asema kohtuullistettaisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei suomen kieltä käytetäkään sellaisissa maissa/kunnissa, joissa on vain 2,4 % suomenkielisiä.

Höpöhöpö. Itse asun Tukholman kupeessa Solnassa. Solnan kunnassa on n. 3% asukkaista suomenkielisiä, mutta minulla on oikeus saada julkiset palvelut kunnalta suomeksi. Suomi on virallinen vähemmistökieli ja Solnassa asuu riittävästi suomenkielisiä jotta kunnalla on velvollisuus järjestää palvelut suomeksi. 

Pitääkö jokaisen solnalaisen opiskella pakkosuomea jokaisella kouluasteella? Vaaditaanko jokaiselta solnalaiselta virkamieheltä todistus suomen kielen taidosta?

Vierailija
24/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle sopii ihan hyvin, että ruotsinkieliset saavat täsmälleen saman aseman Suomessa kuin suomenkielisillä on Solnassa. Onko sinulle ok?

Vierailija
25/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako suomenkielistä katukylttiä olet Solnassa nähnyt?

Vierailija
26/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ehkä rannikon pitäisi vaan irtaantua suomesta omaksi maakseen

Vierailija
27/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perssuolinkaisilla on taas ruotsinkielisvihapäivä. :D

Vierailija
28/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kan vi inte fortsätta på svenska? Ni kan ju tvångssvenska eller vad?

Ingen av er borde ha några som helst problem att göra sig förstådd.

Vierailija
29/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyypä äänestä RKPta seuraavissa vaaleissa.

Vierailija
30/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ehkä rannikon pitäisi vaan irtaantua suomesta omaksi maakseen

Ruotsin kielellä voisi ihan hyvin olla virallinen asema niissä kunnissa, joissa ruotsinkielisiä on oikeasti paljon, esim yli 20%. Mutta muu Suomi pitäisi vapauttaa täysin tästä kolonialistisesta jäänteestä, eli näiden 20%-kuntien ulkopuolella ei pitäisi olla kenelläkään minkäänlaista velvoitetta osata ruotsia.

Vierailija
31/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Solnann kunnassa ei taatusti pakolla vaadita kaikilta virkamiehiltä suomenkielen taitoa.

Vierailija
32/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perssuolinkaisilla on taas ruotsinkielisvihapäivä. :D

Persut pitävät Ruotsista, erityisesti Ruotsin kielipolitiikasta. Kopioidaan se sellaisenaan tänne. Ahvenanmaan kielipolitiikka on jopa persujen mielestä liian rasistista, eli ei sellaista tänne.

Vierailija
33/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi 2.4% tuovat yli 50% verotuloista. Ruotsin kielen oppiminen on se vähintä mitä voitte tehdä kun niillä maksetaan ne teidäkin tuilla lorvimiset.

Vierailija
34/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Solnann kunnassa ei taatusti pakolla vaadita kaikilta virkamiehiltä suomenkielen taitoa.

Tuo Suomen kielen "virallinen" asema joissain ruotsalaisissa kunnissa on käytännössä vitsi. Ei sieltä oikeasti mitään palveluja saa. EU on valittanut Ruotsille siitä, miten huonosti se kohtelee suomenkielisiään, joten siksi Ruotsi esittää, että niillä olisi jotain palveluja suomeksi...

Vierailija
35/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle sopii ihan hyvin, että ruotsinkieliset saavat täsmälleen saman aseman Suomessa kuin suomenkielisillä on Solnassa. Onko sinulle ok?

Erona tässä on se, että Suomi on perustuslaillisesti kaksikielinen maa, Ruotsi ei ole. Mutta demokraattisessa valtiossa myös perustuslakia voidaan muuttaa. Jos kansa valitsee riittävästi sellaisia kansanedustajia jotka haluavat muuttaa perustuslakia (2/3 kahdella perättäisellä vaalikaudella tai 5/6 yhdellä) vaikkapa tämän kielikysymyksen osalta, niin mitäs minulla siihen sanomista. Eli olisi ihan ok.   

Vierailija
36/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, kuinka ne pystyy elämään maassa ilman, että hallitsevat valtaväestön kieltä täydellisesti, mutta kai ne on niin pienissä piireissä pyöriviä, että se onnistuu. Ovat varmaan vähän erakkoluonteisia ja tykkäävät rajoitetusta omasta pikku maailmastaan.

Mut ei kai siinä mitään, joillakin ihmisillä ei ole halua laajentaa elinympäristöään ja tykkäävät enemmän jostain pikkupiireistä. Se on ok. Ei kaikkien tarvi olla maailmankansalaisia ja sulautua vähän joka paikkaan 🤷🏻‍♀️

Vierailija
37/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo Suomen kielen "virallinen" asema joissain ruotsalaisissa kunnissa on käytännössä vitsi. Ei sieltä oikeasti mitään palveluja saa. EU on valittanut Ruotsille siitä, miten huonosti se kohtelee suomenkielisiään, joten siksi Ruotsi esittää, että niillä olisi jotain palveluja suomeksi...

Varmasti on puutteita. Itse sain oikeen hyvää palvelua suomeksi tänne muutettuani kolmen eri asian kanssa, joihin silloin ei vielä oma ruotsin kielen taito riittänyt. Mutta varmasti on täysin päinvastaisiakin kokemuksia ihmisillä tästä. 

Vierailija
38/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinkielisissä hämmentää se itsekkyys, että eivät kykene ollenkaan tarkastelemaan omaa etuoikeutettua asemaansa, vaan hyökkäävät heti asiattomilla kommenteilla vastaan.

Kyllä minä tiedostan, että suomalaiset ovat monessa suhteessa etuoikeutettuja ja itse olen monessa suhteessa etuoikeutettu, mutta pystyn asiasta keskustelemaan. Miksi ruotsinkieliset eivät kykene keskustelemaan omasta asemastaan? Esim. ei ole mitenkään normaalia että muutaman prosentin vähemmistöä varten pakotetaan koko muu väestöä opiskelemaan heidän kieltään. Mutta jos tästä uskallat sanoa yhtään kritiikkiä, suomenruotsalainen hyökkää ja haukkuu toisen juntiksi, rasistiksi, natsiksi, mitään kieltä oppimattomaksi persuksi jne.

Onko niin, että ruotsinkieliset itsekin tajuavat tilanteen olevan täysin kohtuuton ja siksi kieltäytyvät kaikesta asiallisesta keskustelusta?

Vierailija
39/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä, kuinka ne pystyy elämään maassa ilman, että hallitsevat valtaväestön kieltä täydellisesti, mutta kai ne on niin pienissä piireissä pyöriviä, että se onnistuu. Ovat varmaan vähän erakkoluonteisia ja tykkäävät rajoitetusta omasta pikku maailmastaan.

Mut ei kai siinä mitään, joillakin ihmisillä ei ole halua laajentaa elinympäristöään ja tykkäävät enemmän jostain pikkupiireistä. Se on ok. Ei kaikkien tarvi olla maailmankansalaisia ja sulautua vähän joka paikkaan 🤷🏻‍♀️

Käytännössä lapset eristetään pienestä asti: omat ruotsinkieliset päiväkodit, koulut, varuskunta, yliopistot jne. Harrastuksissa pyöritään omissa ruotsinkielisissä seuroissa. RKP:n vastustuksen vuoksi kaksikielisten koulujen perustaminen on lailla kielletty, vaikka kaksikielinen koulu olisi kaikkein paras ratkaisu: lapset oppisivat sekä hyvin omaa äidinkieltään että maan pääkieltä.

Vierailija
40/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos RKP:n toiminta ihmetyttää, kannattaa muistaa se, että puolue perustettiin aikanaa rotuteorioiden pohjalta puolustamaan ylemmän ruotsinkielisen rodun etua. Se sama ajatus edelleen kummittelee puolueen toiminnassa.

Koko kaksikielisen valtion ajatuskin oli alunperin se, että on yksi valtio ja kaksi kansaa. Siis ei kaksi kieltä vaan kaksi kansaa (ylempi ruotsinkielinen ja alempi suomenkielinen).