Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitäs järkeä siinä on, että kun asukkaista 2,4 % on suomea osaavia "ruotsinkielisiä", niin koko kaupungin byrokratian pitää olla ruotsiksi?

Vierailija
04.07.2020 |

Kaikkine lippuineen, lappuineen, kyltteineen ja henkilöstön kielivaatimuksineen yms.

Kun koko ajan velkaannutaan vaan lisää ja lisää, niin olisiko tässä yksi sopiva säästökohde?

"Vantaalaisista 77,4 prosenttia oli suomenkielisiä, 2,4 prosenttia ruotsinkielisiä ja 20,2 prosenttia vieraskielisiä."

https://www.vantaa.fi/hallinto_ja_talous/tietoa_vantaasta/tilastot_ja_t…

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo Suomen kielen "virallinen" asema joissain ruotsalaisissa kunnissa on käytännössä vitsi. Ei sieltä oikeasti mitään palveluja saa. EU on valittanut Ruotsille siitä, miten huonosti se kohtelee suomenkielisiään, joten siksi Ruotsi esittää, että niillä olisi jotain palveluja suomeksi...

Varmasti on puutteita. Itse sain oikeen hyvää palvelua suomeksi tänne muutettuani kolmen eri asian kanssa, joihin silloin ei vielä oma ruotsin kielen taito riittänyt. Mutta varmasti on täysin päinvastaisiakin kokemuksia ihmisillä tästä. 

Kannattaa muistaa, että vaikka se kuulostaa samalta (virallinen asema), niin kielten asemat Suomessa ja Ruotsissa ovat kuin yö ja päivä.

Ruotsissa ei kenelläkään ole minkäänlaista velvoitetta suomen kielen osaamiseen. Mainitut palvelut tarkoittavat käytännössä jotain käännettyä paperia tai työvuorossa sattumalta olevaa ruotsinsuomalaista.

Ei ole pakkosuomea, ei virkamiessuomea, ei suomenkielisiä kylttejä, ei mitään, ei käytännössä yhtään mitään, VAIKKA Ruotsissa on suomenkielisiä enemmän kuin Suomessa on ruotsinkielisiä.

Vierailija
42/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa, että vaikka se kuulostaa samalta (virallinen asema), niin kielten asemat Suomessa ja Ruotsissa ovat kuin yö ja päivä.

Ruotsissa ei kenelläkään ole minkäänlaista velvoitetta suomen kielen osaamiseen. Mainitut palvelut tarkoittavat käytännössä jotain käännettyä paperia tai työvuorossa sattumalta olevaa ruotsinsuomalaista.

Ei ole pakkosuomea, ei virkamiessuomea, ei suomenkielisiä kylttejä, ei mitään, ei käytännössä yhtään mitään, VAIKKA Ruotsissa on suomenkielisiä enemmän kuin Suomessa on ruotsinkielisiä.

Voi toki olla et pääasiassa nämä asiat hoidetaan lykkäämällä joku Google Translatorilla käännetty paperi eteen. Itse sain silloin 5 v sitten joka kerta palvelua hyvin suomea osaavilta henkilöiltä. Myönnän toki että nämä omat kokemukseni voivat olla poikkeuksia.

Kuten aiemmin mainitsin, niin erot syntyvät jo perustuslaissa, joten ei ole kovin mielekästä verrata suomen asemaa Ruotsissa ruotsin asemaan Suomessa. Tietenkin pääkielen ja virallisen vähemmistökielen asemat on erilaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska nuo tulee aina olemaan etuoikeutetussa asemassa. Töitä riittää tälle vähemmistölle.

Vierailija
44/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi toki olla et pääasiassa nämä asiat hoidetaan lykkäämällä joku Google Translatorilla käännetty paperi eteen. Itse sain silloin 5 v sitten joka kerta palvelua hyvin suomea osaavilta henkilöiltä. Myönnän toki että nämä omat kokemukseni voivat olla poikkeuksia.

Kuten aiemmin mainitsin, niin erot syntyvät jo perustuslaissa, joten ei ole kovin mielekästä verrata suomen asemaa Ruotsissa ruotsin asemaan Suomessa. Tietenkin pääkielen ja virallisen vähemmistökielen asemat on erilaisia.

Miksei ole? Koko perustuslakihan syntyi tuolta osin täysin kyseenalaisesti. Ensimmäisissä perustuslakiversioissa oli vain suomi virallisena kielenä, mutta RUOTSIN VALTION painostuksesta ruotsi sain saman aseman, vaikka ei olisi haluttu.

Ei tällaisella jo sillloin kiistanalaisella ja suorastaan virheellisellä kirjauksella voi loputtomiin perustella sitä, miksi EU-naapurimaiden toistensa kieltä koskevat käytännötä ovat täysin erilaisia.

Vierailija
45/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekä vironkielisiä että venäjänkielisiä vantaalaisia on kumpiakin enemmän kuin ruotsinkielisiä.

Lopettakaa vaan ruotsinkieliset palvelut niin hyvät veronmaksajat muuttaa naapurikuntiin/kaupunkeihin.

Voitte perustaa Vantaa/Viro/Venäjä-kultuurrikeskuksen ja palvelut sinne. Taitaa somaleitakin olla aika paljon, joten heillekin on palvelut varmaan tarjolla heidän omalla kielellään. 

Vierailija
46/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

osaattehan tekin enkkua niin voidaan luopua suomenkielenkäytöstä kokonaan eikä kukaan saa puhua äidinkieltään jolla osaa kasvit, eläimet jne sanat edes jotenkin. Ja ennekaikkea kaikki joutuu käyttämään huonoa kieltä kömpelösti kun ei oikeasti osaa kuitenkaan kunnolla.

Suomi on minulle pelkkä torikieli, en voisi kuvitellakkaan käyttäväni sitä mihinkään oikeaan asiaan kekusteluun.

Hyvin tuostakin kommentista huomaa millaisia rasisteja ruotsalaiset ovat ja ovat aina olleetkin, en todellakaan halua puhua tai edes osata rasistien kieltä

Vierailija
47/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei perustuslaillakaan voi mitä tahansa perustella. Johan viime aikoina perustuslaki asetettiin hyvinkin kyseenalaiseksi sen kansanedustajan syytesuojapykälän vuoksi. Jopa valtakunnansyyttäjä oli sitä mieltä, että perustuslailla voisi pyyhkiä hanuria.

Vierailija
48/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekä vironkielisiä että venäjänkielisiä vantaalaisia on kumpiakin enemmän kuin ruotsinkielisiä.

Lopettakaa vaan ruotsinkieliset palvelut niin hyvät veronmaksajat muuttaa naapurikuntiin/kaupunkeihin.

Voitte perustaa Vantaa/Viro/Venäjä-kultuurrikeskuksen ja palvelut sinne. Taitaa somaleitakin olla aika paljon, joten heillekin on palvelut varmaan tarjolla heidän omalla kielellään. 

Hyvin huomaa miten kovia rasisteja te ruotsalaiset olette, ette edes suomea halua puhua vaikka olettekin suomessa

Vierailija
49/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin on, mutta Suomessa vikana on se, että näin ei toimita, vaan kohdellaan pääkieltä ja pientä vähemmistökieltä ikään kuin olisivat sama asia. Mutta kun eivät ne ole. Meillä on yksi pääkieli ja sen lisäksi vähemmistökielinä mm. saamen kielet ja ruotsi. Näillä pitäisi olla KESKENÄÄN sama asema, mutta ei sama asema kuin pääkielellä.

Vierailija
50/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan huvikseen arvaan. Olet persu, jolla ruotsin numero oli peruskoulussa 4 (vaikka on todella helppo aine). Joo ei sivistys oo pahaksi, vois varmaan muuttua sun katsomukset samalla.

Vierailija
51/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen suomenkielisestä Porista enkä ymmärrä, miksi ruotsin kieli haittaa. Tässäkin kylässä on ruotsinkielinen koulutus, lastentarhasta lukioon, vaikka ruotsinkielisiä ei enää juuri olekaan. Se on monelle suomenkieliselle mahdollisuus vähän kuin kielikylpykouluun.

Usein on tullut käytyä ruotsinkielisellä rannikko-Pohjanmaalla ja mainiosti onnistuu asiointi vaikkapa Närpiössä. Närpiöläinen puhuu ruotsia ja minä suomea. Asiat hoituivat. Osaan ruotsia kyllä, mutten kehtaa puhua. :)

Vaikka ruotsinkielisiä on pääkaupunkiseudun kunnissa suhteellisesti vähemmän kuin länsirannikon ruotsinkielisissä kunnissa, joutuu moni ruotsinkielinen suomalainen asioimaan ja vierailemaan Vantaalla vaikkapa lentokentälle mennessään. Kaksikieliset opasteet ovat tästäkin näkökulmasta hyvät, vaikka siellä puhujia olisikin vain pari prosenttia.

Vierailija
52/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen suomenkielisestä Porista enkä ymmärrä, miksi ruotsin kieli haittaa. Tässäkin kylässä on ruotsinkielinen koulutus, lastentarhasta lukioon, vaikka ruotsinkielisiä ei enää juuri olekaan. Se on monelle suomenkieliselle mahdollisuus vähän kuin kielikylpykouluun.

Usein on tullut käytyä ruotsinkielisellä rannikko-Pohjanmaalla ja mainiosti onnistuu asiointi vaikkapa Närpiössä. Närpiöläinen puhuu ruotsia ja minä suomea. Asiat hoituivat. Osaan ruotsia kyllä, mutten kehtaa puhua. :)

Vaikka ruotsinkielisiä on pääkaupunkiseudun kunnissa suhteellisesti vähemmän kuin länsirannikon ruotsinkielisissä kunnissa, joutuu moni ruotsinkielinen suomalainen asioimaan ja vierailemaan Vantaalla vaikkapa lentokentälle mennessään. Kaksikieliset opasteet ovat tästäkin näkökulmasta hyvät, vaikka siellä puhujia olisikin vain pari prosenttia.

Oujee, miten se ruotsinkielinen osaa kulkea siellä lentomatkansa kohteessa, jossa ei ole ruotsinkielisiä kylttejä? Vai lentääkö hän vain Ruotsiin?

Vierailija
53/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska nuo tulee aina olemaan etuoikeutetussa asemassa. Töitä riittää tälle vähemmistölle.

Töitä varmaan, joo. Mutta en mä haluais olla ja elää noin rajoittunutta elämää. Vähän kuin vankila.

En osaa nähdä heitä etuoikeutettuna, vaan pikemminkin rajoittuneina ja sen vuoksi yksinkertaisina 🤷🏻‍♀️ Ovat itse tuominneet itsensä vapaaehtoiseen eristyksen. Näin mä sen näen.

Sen sijaan, että nauttisivat kaksikielisyydestä ja sen avaamasta laajemmasta omasta maasta, eristäytyvät omaan pieneen muumimaailmaansa. Mun mielestä se on typeryyttä.

Vierailija
54/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töitä varmaan, joo. Mutta en mä haluais olla ja elää noin rajoittunutta elämää. Vähän kuin vankila.

En osaa nähdä heitä etuoikeutettuna, vaan pikemminkin rajoittuneina ja sen vuoksi yksinkertaisina 🤷🏻‍♀️ Ovat itse tuominneet itsensä vapaaehtoiseen eristyksen. Näin mä sen näen.

Sen sijaan, että nauttisivat kaksikielisyydestä ja sen avaamasta laajemmasta omasta maasta, eristäytyvät omaan pieneen muumimaailmaansa. Mun mielestä se on typeryyttä.

Kutsuisin heitä RKP:n uhreiksi!

Oikeasti, erityisesti länsirannikolla RKP:n toiminta on ihan sairasta. Ovat monessa kunnassa suurin puolue ja käytännössä määräävät kaikesta. Ja kaikissa asioissa kielipolitiikka menee kaiken muun edelle, jolloin asioita ei tehdä järkevästi.

Vierailija
55/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsuisin heitä RKP:n uhreiksi!

Oikeasti, erityisesti länsirannikolla RKP:n toiminta on ihan sairasta. Ovat monessa kunnassa suurin puolue ja käytännössä määräävät kaikesta. Ja kaikissa asioissa kielipolitiikka menee kaiken muun edelle, jolloin asioita ei tehdä järkevästi.

Se on jo lähtökohtaisesta sairasta, että puolueen ideologia on kieli. Ihan yhtä sairasta olisi joku "valkoihoisten puolue". Kun suomenkielinen yrittäjä äänestää kokoomusta, maanviljelijä keskustaa, nationalisti persuja, työläinen vasemmistoa jne, niin ruotsinkielinen äänestää... RKP:tä. Sairasta.

Jopa Ahvenanmaalla politiikka on terveempää, sillä siellä ruotsinkieliset äänestävät monia eri puolueita.

Vierailija
56/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oujee, miten se ruotsinkielinen osaa kulkea siellä lentomatkansa kohteessa, jossa ei ole ruotsinkielisiä kylttejä? Vai lentääkö hän vain Ruotsiin?

Tuohan nyt on hassu argumentti, sillä tässähän ei puhuta ulkomaista, vaan Suomesta. Ja toisekseen oletko siis sitä mieltä, että vaikkapa sairaalan kyltin pitää myös samoin olla valtakieleltään ruotsinkielisessä kunnassa vain ruotsiksi? Vai velvoittaako ruotsinkielisiä suomalaisia eri säännöt kuin sinua?

Vierailija
57/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

*Maihin.

Lähes kaikki abit suuntaavat tulevaisuudensuunnitelmiaan ulkomaille just koska suomessa sitä ollaan korkeintaan joku puol-ulkomaalainen. Ruotsista tuli hankkenin bileisiin muutama ja nämä totes ettei tää suomenkieli niin vaikeaa ole, voisihan sen oppia... eivät olleet ihan tajunneet mitä kieltä niille puhuttiin.

Joten sielläkin ollaan ulkomaalaisia. Toisaalta suku on kyl jostain hollannista ja vaimoja haettu sitten puolasta, jokunen kotimainen suomenruotsalainen, saksasta, saksankielisiä virolaisia, briteistä jne.

Vierailija
58/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa, jos joku perustaisi nyt puolueen, jonka toiminta ja ideologia olisi täsmälleen kuin RKP:llä, mutta ruotsin kielen tilalla olisi venäjä... Ja rahoitusta tulisi avokätisesti jostain Putinin hämäristä säätiöistä...

Olisiko kaikille ihan ok?

Vierailija
59/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan nyt on hassu argumentti, sillä tässähän ei puhuta ulkomaista, vaan Suomesta. Ja toisekseen oletko siis sitä mieltä, että vaikkapa sairaalan kyltin pitää myös samoin olla valtakieleltään ruotsinkielisessä kunnassa vain ruotsiksi? Vai velvoittaako ruotsinkielisiä suomalaisia eri säännöt kuin sinua?

Ahvenanmaalla ei ole suomenkielisiä kylttejä missään.

Vierailija
60/81 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on yksi niistä syistä jonka vuoksi on tärkeä äänestää. Mitä pienempi rooli RKP:llä on politiikassa sitä vähemmän näillä oikeuksia. He ovat todellakin etuoikeutettuja, omat koulut joihin pääsee kun osaa asiat vähän sinnepäin.