mies jätti kun kielsin yhteydenpidon eksään
olenko liian tiukka? miehellä on entinen naisystävä, jonka kanssa piti yhteyttä. mua alkoi ärsyttää tilanne, koska heillä ei ole yhteisiä lapsia tai muuta syytä pitää yhteyttä ja kun kyseenalaistin asian, mies suuttui ja sanoi, että haluaa miettiä suhdettamme. en ole kuullut miehestä nyt muutamaan päivään. mun mielestä ei hoi saada kaikkea ja en ymmärrä, miksi joku entinen, ei edes kovin vakava suhde on noin tärkeä vielä, että täytyy pitää yhteyttä.
Kommentit (88)
Mä en kieltänyt yhteydenpitoa exään - mutta vaadin, että mä saan tulla tutustumaan tähän naiseen myös. Se ei käynyt, kun kuulemma tämä nainen ei olisi pystynyt tapaamisiin, ei olisi pystynyt hyväksymään mua. Mies päätyi mieluummin lopettamaan yhteydenpidon.
Jälkeenpäin on paljastunut, että kyse oli miehen vakipanosta, naisesta jonka kanssa ei halunnut parisuhdetta eikä naimisiin, mutta panot kelpasi. Onneksi olin tiukkana...
Sen sijaan tutustutti mut kyllä ex-vaimoonsa, eikä mulla ole ollut mitään sitä vastaan, että he ovat yhteyksissä - käy kylässäkin meillä uuden miehensä kanssa.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 12:13"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 16:36"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 16:21"]
Mä en kyllä näe mitään syytä pitää exään yhteyttä varsinkaan, kun meillä ei ole lapsia. Mun ex on ex syystä.
[/quote]
En tajua tuollaista. Mä olen eronnut existäni sen takia, ettei vaan sovittu yhteen, vaikka ne ihan kivoja ihmisiä olivatkin. Ei meillä ole mitään riitaa, päinvastoin. En mä olisi edes alkanut olla sellaisen tyypin kanssa, jota en pidä mukavana. Ja miksei kivan ihmisen kanssa saa olla yhteydessä? Mä olen tutustuttanut mieheni exiini ja nekin on kavereita.
Minkä ihme kusipäiden kanssa te olette oikein alkaneet seurustella, jos niihin tuollainen viha yhtäkkiä syntyy eron jälkeen? Ettei voi edes tuttavana tuntea ja kysyä joskus kuulumisia?
[/quote]
Mun exäni ei ollut mikään kusipää enkä tunne mitään vihaa häntä kohtaan mutten kuitenkaan näe mitään syytä olla häneen missään yhteydessä. Hän kuuluu menneisyyteen ei tulevaisuuteen.
[/quote]
Jaa, mun exä taas elää edelleen ja kuuluu ihan nykyisyyteen. Se on fiksu ja mukava ihminen, mutta en rakasta sitä. Sen sijaan pidän sen mielelläni ystävänä. Miehelläni on myös exä joka kuuluu meidän läheisimpiin ystäviin.
Miksi yhteydenpito täytyy lopettaa, jos exässä ei ole ihmisenä mitään vikaa? Lopetatko yhteydenpidon muihinkin tuttuihin, jos miehesi ei niistä pidä?
Miksi kaikkien pitäisi tehdä samallalailla? Ne täällä, joiden mielestä exiin yhteyden pito on ok, parjaavat turhaan niitä, jotka eivät sitä ymmärrä. Täytyy ymmärtää sen verran että me kaikki olemme erilaisia, omassa lähipiirissäni on paljon niitä, jotka eivät halua että puoliso pitää yhteyttä exiin ja se heille suotakoon. Lähipiirissäni on myös niitä, joille se on yksi hailee ja jotka itsekin pitävät yhteyttä exiin, ja heillekin suotakoon omat tapansa. En ymmärrä miten tällaisessa asiassa vain toinen mielipide tai toimintamalli olisi se oikea. Kukin tekee ja elää niinkuin itsestä parhaalta tuntuu. Ei kukaan toinen voi sanoa esim. ap:lle että hänen tunteensa tästä asiasta olisivat vääriä. Eri asia on voiko ja kannattaako toista ihmistä alkaa määräilemään, uhkailemaan erolla tai suoraan kieltämään.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 13:05"]
Miksi kaikkien pitäisi tehdä samallalailla? Ne täällä, joiden mielestä exiin yhteyden pito on ok, parjaavat turhaan niitä, jotka eivät sitä ymmärrä. Täytyy ymmärtää sen verran että me kaikki olemme erilaisia, omassa lähipiirissäni on paljon niitä, jotka eivät halua että puoliso pitää yhteyttä exiin ja se heille suotakoon. Lähipiirissäni on myös niitä, joille se on yksi hailee ja jotka itsekin pitävät yhteyttä exiin, ja heillekin suotakoon omat tapansa. En ymmärrä miten tällaisessa asiassa vain toinen mielipide tai toimintamalli olisi se oikea. Kukin tekee ja elää niinkuin itsestä parhaalta tuntuu. Ei kukaan toinen voi sanoa esim. ap:lle että hänen tunteensa tästä asiasta olisivat vääriä. Eri asia on voiko ja kannattaako toista ihmistä alkaa määräilemään, uhkailemaan erolla tai suoraan kieltämään.
[/quote]
No sehän tässäon juuri pointtina, jos itseä häiritsee eksät, kannattaa etsiä mies jota häiritsee myös eikä alkaa uhkailemaan ja määräilemään toisella tavalla ajattelevan ystävyyssuhteita.
Minä olen niitä ihmisiä, joka haluaa pitää eksiinsä hyvät välit, yhteen eksääni olisin halunnut pitää ihan kunnolla välit, mutta nykyinen on ihan sairaanloisen mustasukkainen ja yritti määräillä eksäni vanhempiakin, että eivät saa olla minun kanssani missään tekemisissä. Eksäni on ihana ihminen, älykäs ja hyvää seuraa, ystävyyssuhde olisi toiminut, seurustelu ei. En olisi halunnut menettää häntä täysin elämästäni, koska hän oli samalla hyvä ystäväni aikoinaan. Nykyinen kihlattuni antoi kyllä ihan vapaasti pitää yhteyksiä, luotti kyllä meidän suhteeseen ja minun tunteisiini häneen, eikä suotta. Ei siinä pohjalla ollut mitään muuta kuin ystävyyttä enää. Että onneksi löysin ihmisen, joka ajattelee samoin kuin minä, en kestäisi mitään itkijää tai määräilijää. Tämä eksäni nykyinen saa raivareita kaikista muistakin naisista, omaa ihan helvetin huonon itsetunnon, säälin eksääni hieman, koska joutuu jatkuvasti olemaan varpaillaan. Ja nykyinen kostaa eksän vanhemmille, kun eivät suostuneet uhkailuun, ettei minun kanssani saa olla tekemisissä. Naurettavaa ja lapsellista, minun mielestäni.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 13:05"]
[/quote]
No sehän tässäon juuri pointtina, jos itseä häiritsee eksät, kannattaa etsiä mies jota häiritsee myös eikä alkaa uhkailemaan ja määräilemään toisella tavalla ajattelevan ystävyyssuhteita.
Minä olen niitä ihmisiä, joka haluaa pitää eksiinsä hyvät välit, yhteen eksääni olisin halunnut pitää ihan kunnolla välit, mutta nykyinen on ihan sairaanloisen mustasukkainen ja yritti määräillä eksäni vanhempiakin, että eivät saa olla minun kanssani missään tekemisissä. Eksäni on ihana ihminen, älykäs ja hyvää seuraa, ystävyyssuhde olisi toiminut, seurustelu ei. En olisi halunnut menettää häntä täysin elämästäni, koska hän oli samalla hyvä ystäväni aikoinaan. Nykyinen kihlattuni antoi kyllä ihan vapaasti pitää yhteyksiä, luotti kyllä meidän suhteeseen ja minun tunteisiini häneen, eikä suotta. Ei siinä pohjalla ollut mitään muuta kuin ystävyyttä enää. Että onneksi löysin ihmisen, joka ajattelee samoin kuin minä, en kestäisi mitään itkijää tai määräilijää. Tämä eksäni nykyinen saa raivareita kaikista muistakin naisista, omaa ihan helvetin huonon itsetunnon, säälin eksääni hieman, koska joutuu jatkuvasti olemaan varpaillaan. Ja nykyinen kostaa eksän vanhemmille, kun eivät suostuneet uhkailuun, ettei minun kanssani saa olla tekemisissä. Naurettavaa ja lapsellista, minun mielestäni.
[/quote]
Juu tiedän että se tässä on ollut pointtina, mutta hyvin monet viestit tuntuvat rönsyilleen pelkästään linjalle "jos et voi pitää yhteyttä exiisi niin sinulla on jotain salattavaa" tai "jos pidät yhteyttä exiisi sinulla on vielä tunteita exääsi kohtaan". Eli en kommentoinut kyseistä tapausta, ihmettelin vain ihmisten tarvetta määrittää kumpi on oikeampi suhtautuminen exiin. Kaikille sopivaa yhtä oikeaa vaihtoehtoa kun tällaisissa asioissa ei ole.
Mun mies(okei poika)ystävää kuumotti se että olin hyvissä väleissä eksän kanssa. Ei pyytänyt saati vaatinut jättää yhteydenpitoa eksän kanssa mutta itse sitä rajoitin aika roimasti.
Eksä ei ole mulle niin tärkeä että sen takia antaisin nykysen kuumotella turhaan. Arvosti sitä että ite oma-alotteisesti mietin itseäni hänen asemassaan. Ja myöhemmin hän rajoitti yhtä elämän osa-aluettaan josta mä kuumotuin. Kompromissit on kivoja.
[/quote]
Miksi yhteydenpito täytyy lopettaa, jos exässä ei ole ihmisenä mitään vikaa? Lopetatko yhteydenpidon muihinkin tuttuihin, jos miehesi ei niistä pidä?
[/quote]
Koska exä on mun menneisyyttä ei tulevaisuutta. Mistä ihmeestä sä keksit tuon viimeisen lauseen?
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 15:38"]
[/quote]
[/quote]
Koska exä on mun menneisyyttä ei tulevaisuutta. Mistä ihmeestä sä keksit tuon viimeisen lauseen?
[/quote]
Miksei se voi olla nykyisyyttä? Jos on hyvä tyyppi niin miksei voi pitää yhteyttä?
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 15:42"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miksei se voi olla nykyisyyttä? Jos on hyvä tyyppi niin miksei voi pitää yhteyttä?
[/quote]
Siksi, koska hän on mun menneisyyttäni.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 15:42"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miksi tämä asia on niin vaikea joidenkin ymmärtää, että toisille ne exät on exiä ja osa menneisyyttä, ei nykyisyyttä tai tulevaisuutta. Eikä tällaiseen tarvitse olla mitään erityistä syytä tai katkeruutta. Jos ei halua jotain ihmistä pitää elämässään enää niin miksi sitä pitää väkipakolla yrittää. Ja ei en ole kyseinen kirjoittaja, jolta kysyt mutta en ymmärrä miksi jankkaat tätä asiaa. Kyseinen kirjoittaja ei ole kirjoittanut ettet sinä saisi pitää yhteyttä omaan exääsi jos hän ei pidä omaansa, vai onko?
ap täällä taas.
mahtavaa, että aihe on saanut näin paljon kommentteja, kiinnostavaa lukea kaikkia näkökulmia tähän.
tarkalleen ottaen mies hermostui, kun pyysin selittämään, mistä yhteydenpidossa tämän naisen kanssa on kyse. aiemmin olin tehnyt selväksi jo, että en kovin hyvin ymmärrä eksien kanssa yhteydenpitoa, joten ette te, tai mies, ole väärässä siinä, että en tätä tuttavuutta hyvällä katso.
nyt mies pitää mietitätaukoa, joka on ilmeisesti lopullista laatua, koska ei ole vastannut mun viestiin pariin päivään. teki siis valintansa ja hyvä niin.
tämä nainen oli jonkinlainen tyttöystävä/vakihoito, joten se ärsytti aika lailla tässä. kerroin jo aiemmin kokemuksistani muussa suhteessa näiden epämääräsiten tuttavuuksien suhteen.entisen vaimon ymmärtäisin tai lasten äidin, niissä jutuissa yleensä tunteet on kuolleet ja yhteydenpitoon joku käytännön syy. näissä vähemmän vakavissa jutuissa on mun mielestä paljon suurempi riski sille, että jompi kumpi haluaa vielä lämmitellä yhteyttä muutenkin kuin ystävyyden merkeissä.
olen yhä sitä mieltä, että miehet on näissä asioissa vähemmän sinisilmäisempiä ja tiukempia kuin naiset. eräs pelkästään ystäväni, mies siis, lopetti ystävyytemme kun rakastui naiseen, joka niin halusi. ymmärrän tuota miestä, tämä tyttöystävä on hänelle tärkeä, mikä minä olen siihen väliin tunkemaan. olen itse myös jättänyt yhteydenpidot eksien kanssa, kun uusi mies on tullut kuvioon, ei vihamielisesti tai kenekään vaatimuksesta, mutta kiinnostus muihin vain loppuu, kun rakkaus astuu elämään. näin asian vieläkin nään.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 17:39"]
ai niin ja hauskaa miten av:t täällä ryhmittäytyy tiukaksi rintamaksi miehen puolelle. ilmeisesti omat puolisonne viestittelevät eksilleen oikealta ja vasemmalta ja se ei teitä haittaa?
[/quote]
Minä olen väleissä ja kaveria kahden (2) exäni kanssa, ja mun mieheni yhden exänsä kanssa. Ja ei, näiden exien kanssa ei ole lapsia, joten siitä ei ole kyse. Miten ihmeessä on multa pois, että mies juttelee exänsä kanssa ehkä 4 kertaa vuodessa puhelimessa tai lähettelee kuulumisia sähköpostilla? Tunnen itseni ja miehen, eikä tuo ex meidän väliseen suhteeseen vaikuta millään tavalla. Myöskään mies ei ole koskaan sanallakaan ilmaissut, että sitä haittaisi että olen yhteydessä exiini. Ja jos olisi tuollaista ap:n kaltaista kiristystä ilmennyt, niin olisi kyllä hänestäkin tullut ex. Tasa-arvoisessa ja luotettavassa parisuhteessa ei määritellä, kuka saa olla vuorovaikutuksessa kenenkä kanssa.
Et selvästikään luota mieheesi, joten ymmärrän kyllä häntä. Eikä tuollainen rajoittava mentaliteetti lähde ihmisestä, jatkossa luultavasti olisit keksinyt miehellesi lisää rajoituksia.
Ai oletko liian tiukka? Sitä en tiedä, mutta oletan vahvasti, ettet miehestä mitään hyvää tule kuulemaan. Sitä paitsi, ei mies ole vielä sua jättänyt...
Mä jätin miehen, kun se ei halunnut, että olen entisen kanssa vielä väleissä. Vois sopia sulle se mies?
En tiedä, mutta mieleeni nousee ajatus vuosien takaa. Tällöin uusi suhteeni vaati katkaisemaan välini exään, jonka kanssa todella oltiin puhtaasti kaverit. Ja tajusin sitten vähän myöhemmin, että välit olisi todellakin pitänyt katkaista tähän vaatijaan eikä siihen exään.
En tiedä millainen ihminen noin muuten olet, mutta ehtoja latelevat tyypit vaikuttavat jotenkin ahdistavilta. Eikä vastapuoli voi tietää, mitä muuta keksit seuraavaksi kieltää tai vaatia.
en yhtään ihmettele miehesi päätöstä. Kuka haluaa olla ihmisen kanssa, joka haluaa rajoittaa aikuisen ihmisen normaaleja ystävyyssuhteita? Siis ymmärrätkö, että exään yhteydenpito on aivan normaalia - ja vastaavasti sen yhteydenpidon kieltäminen ei ole normaalia.
Miksi ihmeessä ihminen ei saisi pitää yhteyttä exäänsä? Kaikki eivät eroa riidoissa ja kolmannen maailmansodan tunnelmissa. Eron jälkeenkin voi olla ystävä.
Ihan hyvä että kyseenalaistit. Mä en ainakaan katselisi tilannetta, jossa mies ei osaa erota. Helkkari sentään.
Anteeksi nyt vaan, mutta mun mielestä eksän pitäisi olla eksä syystä. Ei siinä mitään että jos satutaan tapaamaan niin voidaan vaihtaa kuulumisia. Mutta että ehdoin tahdoin varaa kalenteristaan aikaa ihmiselle, jonka kanssa on eronnut!
Mä en kyllä näe mitään syytä pitää exään yhteyttä varsinkaan, kun meillä ei ole lapsia. Mun ex on ex syystä.
no hyvä, että joku on mun kanssa edes samoilla linjoilla tästä. joku siinä vaan tökki pahasti, kun mies kertoi, että soitti juuri tälle naiselle jotain kysyäkseen ja ai niin, se on kun entinen tyttöystävä. kummasti vaisto sanoi, että ei hyvä juttu ollenkaan. olen kyllä erittäin tiukkis näissä, sitä en kiistä. ei avaudu nämä eksä-nyksä -kuviot mulle ollenkaan.
jotenkin ärsyttävää kun ollaan niin kaikkiin suuntiin kavereita ja eksiä, joku siinä on pielessä, en osaa selittää.
vaihdoin just itse kuulumisia vuosien takaisen entisen poikaystävän kanssa ja huomasin, ettei mulla ole sille asiaa eikä edes suurta kiinnostusta kuulla mitä sille kuuluu, ei ole katkeruutta välillä, kaikkea hyvää toivon hänelle, mutta mennyt on mennyttä. ihmettelin, kun lähetti sähköposteja ja kyseli kuulumisia, mietin myös, mitä mahtaa nykyinen vaimo olla tästä mieltä ihmiset taitaa olla aika erilaisia tässä.
Mulla vähän "outo" tarina tähän ex-keskusteluun.
Tavattiin miehen kanssa,asuin tuolloin vielä ex:n kanssa,syystä etten ollut saanut vielä asuntoa ja tilanne pitkittyi senkin takia että me tultiin toimeen hyvin ja välillämme on aina ollut syvää ystävyyttä mitä erokaan ei vienyt pois.
Miehellä oli ex-vaimo,eivät asuneet enää yhdessä mutta pitivät tiivisti yhteyttä,myöhemmin kuulinkin että miehen ex oli elätellyt toiveita jopa yhteenpaluusta vaikka jo tiesi minusta.
Eli molemmilla oli lämpimät välit exiinsä. Mies ei kuitenkaan sulattanut minun ystävyyttäni exäni kanssa ja ei mitenkään ymmärtänyt miksi haluaisin olla exäni kanssa tekemisissä,käytti juuri noita sanoa ett *"ex on syystäkin ex" jne. Ei siis ymmärtänyt vaikka itse oli oman exänsä muutto apuna ja yhteyksissä muutoinkin.
Oli sitä mieltä että mun täytyy pistää välit poikki exään ja jatkaa eteenpäin. Sanoin sitten että ok jos näillä mennään niin samat ohjeet hänelle.
Sen jälkeen sain miehen suvultakin harmistuneita kommentteja kun tämä ex valittanut etten minä anna miehen enää olla yhteyksissä hänen kanssaan!!Olin tyrmistynyt ja kerroin miten tilanne meni... Ihan kuin tuota kukaan uskoisi että se olikin suhteen mies se mustasukkaisempi/kontrolloivampi osapuoli...
Mieskin tuossa jokin aika sitten totesi että olissivat varmaan exän kanssa ed.hyvissä väleissä ellen minä olisi kieltänyt..Siis mitä helv.!!? :) Ihan naurettavaa vastuun välttelyä.
Itseäni harmittaa suuresti sillä mun ex oli myös paras ystäväni, parisuhteemme ei kyllä toiminut millään tasolla ja se olikin sellainen typerä yritys kaikinpuolin mutta sydän ystävän menetin.
En tiedä muuttaako tämä mtn.mutta ex oli nainen ja siksikin itse olen käsitellyt asiaa ja ystävyyttämme jotenkin eri tavalla.
Tiedän myös paljon "hetero" naisia ketkä harrastaneet ties mitä pussailuja tai jopa seksiä nuoruudessaan ystävien kanssa mutta ovat olleet ilmeisesti joko niin fiksuja tai niin sokeita(itselleen) etteivät ole puhuneet miehilleen noista kosteista kokeiluista mtn.