Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksinkertainen luotettavampi kuin viisas?

Vierailija
23.04.2013 |

Oletteko kohdanneet elämässänne koskaan tilanteita, joissa joku 18-vuotias, jälkeenjäänyt nuori, joka on käynyt työhön ja itsenäiseen elämään valmentavan koulutuksen, eli toisinsanoen "opiskellut sitä, kuinka huolehtia itsestään" ja sitä ennen on käynyt harjaantumiskoulun, olisi luotettavampi, vastuullisempi ja osaavampi kuin joku hieman alle tai yli 30-vuotias joka on lukiotakin käynyt tai ainakin tavallisen tai vain hieman tuetun amiksen ja asuu itsenäisesti ja osaa huolehtia itsestään ilman että sitä tarttee erikseen opiskella?

Minulla on kokemusta siitä kun joku hoitoalan/sosiaalialan ihminen tunsi nuoren joka opiskeli huolehtimaan itsestään ja valmistui "kohtalaisen hyväksi itsestään huolehtijaksi" ja oppi koulussa suunnilleen pyllynsä pyyhkimään, peseytymään ja kaupassa asioimaan, äänestyskopilla käymään kun on vaalit yms ja koulussa oli tapana se että siellä opiskelijat nukkuivat päiväunet aina syönnin jälkeen ja muutenkin on harjaantumistasoista porukkaa siinä koulussa. Tuon nuoren lisäksi hän tunsi aikuisen, joka on asunut yksin ja hoitanut omat asiansa hyvin ja joka todellakin osaa huolehtia niin itsestään kuin toisestakin, niin piti sitä avutonta nuorta luotettavampana kuin paljon kokenutta ja taitavaa aikuista. Jättäs avuttoman olemaan yksin vastuussa jopa vastasyntyneen hengestä mutta taitavampaa ja kokeneempaa ei päästäs lähellekään alle vuoden vanhoja.

Eikö olekin aika omituinen hoitoalan tai sosiaalialan henkilö?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen itse päättää siitä kenen antaa OMAA vauvaansa hoitaa ja kenen ei. Jos minä saan joskus vauvan niin minä antasin jos tuntisin jonkun erilaisen ihmisen niin jos kerta minun tuttu tai kaveri on niin antasin sen hoitaa vauvaa, sanoipa sen entiset tutut mitä vaan, asia ei niille kuulu, ne ei minun vauvan asioista päätä.

Vierailija
2/11 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olet omituinen  : )))  

(älykkyys ja viisaus muuten ei oo ollenkaan sama asia...)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siinä jotakin omituista on, että hyväksyy tuosta vaan sen että harjaantumistasoinen 18v tyttö jää yksin hoitamaan vastasyntynyttä, mutta sitä ei hyväksy jos kolmekymppinen jolla ennestäänkin kokemusta vauvanhoidosta jäisi puolivuotiasta hoitamaan sillä aikaa kun puolivuotiaan äidillä on joku meno. niin kyllä siinä jotakin outoa pitäisi olla. Jokainen vastaa omasta vauvastaan, ei muitten. jos joku haluaa jättää sen 18v harjaantumiskoululaisen vastuulle vastasyntyneen niin omalla vastuullaan saa jättää JOS oma vauva kyseessä. Mutta jos joku ei hyväksy että ihminen jota ei itse edes tunne, jättää 30v naisen jolla ei edes ole kehitysvammaa, hoitamaan yli puolivuotiasta niin se on kyllä jo aika kummallinen, etenkin jos se nainen on ennenkin hoitanut yli 3kk ikäsiä.

Vierailija
4/11 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mietikää järjellä nyt asiaa: jos otetaan 18v tyttö jolla on keskivaikea kehitysvamma ja joka asuu isin ja äidin luona ja jolle on opetettu koulussa se, kuinka huolehtia itsestään ja koulussa on käyty läpi sitä, että kun vessassa pyllyä pyyhkii niin otettava vain pieni määrä paperia eikä mitään älyttömän isoa vessapaperitolloa jolla pyllynsä pyyhkii yms ja sen lisäksi otetaan 30-vuotias nainen joka on asunut yksin jo yli kymmenen vuotta ja huolehtinut eläimistään ja myös pikkulapsista jne itsenäisesti ja auttanut esim dementoituneen vanhuksenkin hoidossa jne, niin miten voi ensiksi mainittu olla luotettavampi kuin viimeksi mainittu?

eikös yleensäkin 30v ole sikä älykkäämpi että viisaampi kuin 18-vuotias. miten voi kehitysvammaton 30v olla tyhmempi kuin 18v ikäinen harjaantumiskoululainen?

Vierailija
5/11 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas tyhmaa luotetumpi.

Vierailija
6/11 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti lievempiä diagnooseja, kuten esim Asperger, Dysfasia, epilepsia, oppimisvaikeudet ADHD jne keskuudessa ollaan sitä mieltä, että Downit ja muut harjaantumistasoset on ihan tyhmiä ja monet lievemmät loukkaantuu jos joku väittää esim harjaantumistasoists luotettavammaksi kuin he.

onko teistä oikeasti joku keskivaikeasti kehitysvammainen luotettavampi kuin lievästi kehitysvammainen, heikkolahjainen tai joitakin lieviä oppimisen kommunikaation ja sosiaalisen vuorovaikutuksen ongelmia omaava ihminen?

Eräässä koulussa on mäen päällä rakennus nimeltä Eerola ja minä ja minun entiset koulukaverit sanotaan, että Eerolatasoiset ei pysty tekemään yhtään mitään ilman että ammattilainen vahtii niitä, mutta me lievempiä diagnoosejaolevat ollaan lähempänä tavista kuin semmoset eerolatasoset ja me ollaan hei hoidettu sukulaisten vauvojakin ja yksinkin mutta eerolalainen on ehkä korkeintaan nähny vauvan mutta ei oo saanu ottaa sitä edes syliin.

Vierailija
7/11 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 13:48"]

Viisas tyhmaa luotetumpi.

[/quote]

onko muka joku just ja just pyllynsä pyyhkimään kykenevä ja kaikessa apua ja ohjausta tarvitseva eerolatason tyyppi luotettava? tuskin! annettiin koulussakin meille parempitasosille tehtäväksi vahtia ettei eerolalaiset karkaa sieltä mäen päältä autojen alle. niin että se siitä luotettavuudesta!

Vierailija
8/11 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko muka joku kuolaava ja ökeltävä jatkuvaa ammattilaisen läsnäoloa tarvitseva autotielle karkailija luotettava? semmosia on suurin osa esim niistä mitä oli siellä "eerolassa"

Vierailija
9/11 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä luulen että jos pitäs vauva antaa hoidettavaksi(toki vauvan oman äidin ollessa läsnä) jommallekummalle tytöistä joista toinen on 30v ja ihan normaalin oloinen ja hyvin pärjäävä mutta lievän diagnoosin omaava ja toinen on 15-18v ikäinen keskitasoisesti kehitysvammainen joka vasta opettelee itsestään huolehtimaan ja tarttee ohjausta kaikessa niin lähes aina suurimmalla osalla tulee valituksi ensimmäinen vaihtoehto.

minkälaisessa tilanteessa ottasitte mieluummin kakkosvaihtoehdon kuin ykkösen?

Vierailija
10/11 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä luotetaan kyllä enemmän lievemmän diagnoosin omaavaan, se on totta. Mutta jos on niin että lievemmän diagnoosin omaava on ilkeä ja tunnekylmä ja vaikeamman diagnoosin omaava sydämellinen ja lämmin ihminen niin toki ajatellaan että vauvalla on turvallisempi olo sen lämpimän ja sydämellisen ihmisen seurassa.

Vierailija
11/11 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa on uskoa ja ymmärtää semmoista joka kieltää hoitamasta muita kuin omaa vauvaa.

helpompi on uskoa niitä jotka ei anna omaa vauvaansa hoitaa mut joille on ihan yks ja sama vaikka joku muu antas hoitaa omaansa.

silloinkin olis helppo uskoa ja ottaa todesta tuokin henkilö, jos en olis ennen hoitanu vauvoja tai jos minulla olisi huono kokemus aiemmasta tilanteesta jossa olisin hoitanut.

mutta kun ei oo huonoja kokemuksia vaan yksinomaan hyviä kokemuksia vauvanhoidosta takana ja yks luuli tuntevansa minut ja tietävänsä osaanko vai enkö vaikka ei oo nähny minua ikinä vauvan seurassa missään. ainut vaan että tuolle ihmiselle en osannu tunteitani näyttää ja olin arka vieraissa paikoissa vieraitten ihmisten kanssa enkä ollu erityisen ihmisrakas enkä muihin ihmisiin liittyvä. tykkäsin enemmän eläimistä kuin ihmisistä.

lieköhän tuo sitten tuon perusteella ajatellu minusta että en osaa. ja harjaantumiskoululaisesta sen takia aatteli että se osaisi koska harjaantumiskoululainen on yleensä ystävällinen, ihmisiin suuntautuva ja ihmisiin liittyvä ja yhtä köyttä muitten ihmisten kanssa vetävä vähän joka asiassa. jos tästä näkökulmasta aattelee niin helpompi on valita se kehari siihen sitten vaikka kehari kuinka olis avuttomampi kun minä. avuton voi osata ohjattuna tehä samaa kuin normaalikin jos vaan on ihmisrakas ja sosiaalinen.