Tiskikoneen täyttäminen
en ymmärrä, kun monet puhuvat tiskikoneen täyttämisestä kotityönä. Siis täytetään mistä? Säilytetäänkö niitä likaisia astioita jossain välietapissa ennen koneeseen laittoa?? Meillä laitetaan astia koneeseen suoraan kun se on tullut likaiseksi, eli ruokailun jälkeen. on olemassa yllättävän paljon aikuisia, jotka eivät osaa laittaa astioita suoraan koneeseen vaan latovat ne tiskipöydälle, tai jopa jättävät ruuantähteineen pöytään.
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 23:46"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 23:31"]
jos ihmettelen tällaista toimintatapaa ja avaan siitä keskustelun, tarkoittaako se etten osaa ajatella että kaikki ei ole kuten itse? Vaikka ollaan av:lla..
Jos aloittaa juttunsa ilmaisulla "en ymmärrä", niin kyllähän se silloin sitä tarkoittaa. Jos osaisit itse vähän ajatella, niin ei tarvitsisi ihmetellä.
heh. Mä vähän kyllä ihmettelinkin ettei kukaan vielä pahemmin vetänyt hernettä nenään ;) tulihan sieltä yks perus av-kommentoija. se ettei ymmärrä joidenkin toimintatapaa, ei tarkoita etteikö osaisi ajatella että kaikki eivät ole kuin itse. Piste.
Sähän aloit toistamaan itseäsi.
Illalla pistetty kone pyörimäään. Näin aamulla sitä ei kukaan ala purkamaan. Iltapäivään mennesä tiskipöydällä onkin jo läjä astioita.
Nyt mä alan ymmärtämään miksi ihmisillä on niin jumalattomat sähkölaskut... Tiskikone käy 1-2 krt päivässä vaikka perheessä ei oo ku kaks aikuista ja taapero. Pyykkikone käy päivittäin. Meillä tiskikone pesee n. joka kolmas päivä, pyykkikone1-2 krt viikko. Mies töissä, minä kotona. Nyt aamupalaltakin tuli yksi likainen lasi jonka huuhtelen ja juon siitä sitten päivänmittaan. Isossa kerrostaloasunnossa sähkö maksoi 20e/kk sähkösaunalla.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 07:18"]
Nyt mä alan ymmärtämään miksi ihmisillä on niin jumalattomat sähkölaskut... Tiskikone käy 1-2 krt päivässä vaikka perheessä ei oo ku kaks aikuista ja taapero. Pyykkikone käy päivittäin. Meillä tiskikone pesee n. joka kolmas päivä, pyykkikone1-2 krt viikko. Mies töissä, minä kotona. Nyt aamupalaltakin tuli yksi likainen lasi jonka huuhtelen ja juon siitä sitten päivänmittaan. Isossa kerrostaloasunnossa sähkö maksoi 20e/kk sähkösaunalla.
[/quote]
voi lapsi raukkaa jos koko perheen aamiainen on lasi juotavaa.
Meillä on nelihenkinen perhe ja lapset kotihoidossa, joten pelkältä aamiaiselta tulee vähintään neljä lasia, kaksi mukia, neljä lautasta ja lusikkaa. Toki muureja ja laseja voi käyttää uudelleen eikä niitä tarvi heti pestä, mutta lautaset ja lusikat ainakin. Meillä on kai normaalia pienempi astianpesukone, koska ei sinne kyllä 12 hengen astiasto mahdu ja usein miten kaksi kertaa päivässä käynnistetään.
Mun tiskikone täyttyy öisin ja joskus päivälläkin, kunhan muistaa syödä pillerit niin ei tyhjene liikaa.
[/quote]
No ei kai sitä tiskiä tule jos ei syö kotona. Kertautuu sähkölaskussa vielä senkin puolesta että uunia eikä hellaa käytetä myöskään. Jos syö lämpimän kotona valmistetun ruuan niin se tarkoittaa että APK kone pyörii kerran päivässä.
Eihän kolme päivää koneessa seisseet astiat lähde enää edes puhtaiksi normipesulla.
[/quote]
Olette siis lapseton pariskunta?
Meidän viisihenkisessä perheessä pyykkikone pyörii keskimäärin kerran päivässä ja tiskariin se ei taida ihan riittää, ainakin viikonloppuisin joutuu käyttämään kahdesti päivässä.
Ja joo, minäkin käytän koko päivän aina samaa vesilasia ja kahvimukia.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 08:02"]
Mun tiskikone täyttyy öisin ja joskus päivälläkin, kunhan muistaa syödä pillerit niin ei tyhjene liikaa.
[/quote]
Ai, meidän tiskikoneessa pillerit estää sen että se ei ala täyttymään. Jos ei syö, niin tiskikone alkaa täyttyä keskikohdastaan ja tyhjenee vasta 9kk kuluttua.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 08:15"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 08:02"]
[/quote]
Ai, meidän tiskikoneessa pillerit estää sen että se ei ala täyttymään. Jos ei syö, niin tiskikone alkaa täyttyä keskikohdastaan ja tyhjenee vasta 9kk kuluttua.
[/quote]
Niin eihän kaikilta enää lähde kuin lämmin hönkäys, pufh.
Onpa tämäkin keskustelu. Minimissään kerran päivässä kone käy. Jos laittaa ruokaa ja leipoo sekä lisäksi päivän ateriat saattaa meidän kolmihenkisellä perheellä tulla kolmekin koneellista tiskiä päivässä. Käsin en pese muuta kuin valurautapannun ja ne astiat ja suuret tarjoiluvadit ja kakkukuvut jos koneessa ei ole tilaa.
Meillä koneen tyhjennys on nuorison homma, yleensä minä täytän koneen. Tiskipöydälle kerääntyy likaisia astioita ja mielestäni se on normaalia.
Tiskikoneen täyttö ja tyhjennys on osa astiahuoltoa ja siis kotityötä.
Viittaan työelämään, esim. ravintolan keittiössä hoidetaan astiahuoltoa ja kyllä siitä ajasta palkka maksetaan.
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/hygieniaosaaminen/tietopaketti/puhtaanapito/astiahuolto
Astiahuolto
Astiahuolto on oleellinen osa elintarvikehygieniaa. Astiahuollon tulee olla mitoitettu valmistettavan ruoan määrän, ruokailijoiden määrän, ruoan laadun ja astioiden mukaan.
Astiahuollon suunnitelmaan kuuluvat
- likaisten astioiden keräily, lajittelu ja käsittely
- astioiden pesu
- puhtaiden astioiden kuivumisen järjestäminen
- puhtaiden astioiden säilytys ja siirto käyttöpaikoille.
Asia loppuunkäsitelty, faktat esitetty, on kotityötä.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 08:28"]
Onpa tämäkin keskustelu. Minimissään kerran päivässä kone käy. Jos laittaa ruokaa ja leipoo sekä lisäksi päivän ateriat saattaa meidän kolmihenkisellä perheellä tulla kolmekin koneellista tiskiä päivässä. Käsin en pese muuta kuin valurautapannun ja ne astiat ja suuret tarjoiluvadit ja kakkukuvut jos koneessa ei ole tilaa.
Meillä koneen tyhjennys on nuorison homma, yleensä minä täytän koneen. Tiskipöydälle kerääntyy likaisia astioita ja mielestäni se on normaalia.
Tiskikoneen täyttö ja tyhjennys on osa astiahuoltoa ja siis kotityötä.
Viittaan työelämään, esim. ravintolan keittiössä hoidetaan astiahuoltoa ja kyllä siitä ajasta palkka maksetaan.
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/hygieniaosaaminen/tietopaketti/puhtaanapito/astiahuolto
Astiahuolto
Astiahuolto on oleellinen osa elintarvikehygieniaa. Astiahuollon tulee olla mitoitettu valmistettavan ruoan määrän, ruokailijoiden määrän, ruoan laadun ja astioiden mukaan.
Astiahuollon suunnitelmaan kuuluvat
- likaisten astioiden keräily, lajittelu ja käsittely
- astioiden pesu
- puhtaiden astioiden kuivumisen järjestäminen
- puhtaiden astioiden säilytys ja siirto käyttöpaikoille.
[/quote]
Mä sanoin tähän viimeisen sanan ja se on kyllä.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 23:48"]
Jos totta puhutaan, niin koneellinen astianpesu ja koneellinen pyykinpesu eivät kyllä työstä käy. Isoäitimme tekivät pyykkipäivänä tosi töitä, kantoivat veden, kantoivat puut jotta voivat kuumentaa veden, survoivat pyykkiä padassa ja hankasivat pyykkilaudalla. Huuhtelivat järvessä, joka kesällä oli huomattavasti mukavampaa kuin talvella. Sitten väänsivät pyykit käsivoimin ja ripustivat kuivumaan. Me nykynaiset avaamme hanan, painamme nappia ja ripustamme pyykit tai heitämme ne kuivuriin.
[/quote]
Tuolla perusteella kukaan ei myöskään tee enää töissä töitä. Ajastahan sitä töissäkin maksetaan ja sama se on koti"töiden"kin kanssa. Jos niiden tekemiseen kuluu aikaa, niin se on työtä.
Astianpesukone ei kyllä paljon ota aikaa, varsinkaan jos ei ole sitä sorttia joka ensin pesee astiat käsin ja pistää ne sitten puhtaina koneeseen pestäviksi.
Pyykkäämiseen kyllä menee aikaa aika paljon, vaikka sitä ei voi isoäidin lapsuuteen verrata. Tosin isoäidin lapuudessa vaatteet taidettiin vaihtaa kerran viikossa, eikä kahdesti päivässä kuten nykisin.