Aion laittaa 3v tytölleni korvikset.
Tai siis en tietenkään itse niitä laita, vaan ammattilainen. Yhdelle kaverille kerroin jo etukäteen ja hän tuomitsi ajatuksen heti, katsotaan tuleekohan paljon sanomista muilta...
Kommentit (56)
Miksi ei sais laitattaa reikiä korviin?? Jos saisin tytön laitattaisin sille jo vauvana.
Lävistyksiä pikkulapselle? Eiköhän tuossa ole kyseessä pahoinpitely. Mitähän poliisi tai lastensuojelu olisivat mieltä asiasta?
Lapsi ei ole lelu.
Kipu tulee vasta kun ollaan kotona ja kestää ainakin viikon :(
Sattuu se korviin reiän tekokin, meillä ne on laitettu "ei ampumalla", siis sillä oikealla tavalla, jossa iho ei repeä tylsän ampumaneulan edessä, vain neula leikkaa ihon auki.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 17:41"]
Mua häiritsi ap:n ilmaisu ajatuksella "laitetaan nyt, kun jossain vaiheessa ne kuitenkin TÄYTYY laittaa". Miten niin täytyy? Minä olen 38-vuotias, en ole ikinä itselleni korvareikiä halunnut eikä ole täytynyt. Omat tyttäreni (9- ja 6-vuotiaat) eivät ainakaan vielä ole pätkääkään kiinnostuneita korvareijistä.
[/quote]
Odottaisin myös vähintään 2-3 vuotta ennen kuin lähtisin tekemään reikiä lapsen korvaan. (Aiheuttamaan turhaa kipua). 3-vuotiaan halut ja toiveet menevät ja tulevat ja ne ovat aivan helposti vielä ylipuhuttavissa. Puhun tässä kolmen tyttären äitinä, joten kokemusta on. He ovat ottaneet korut siinä vaiheessa, kun ovat ymmärtäneet, että lävistykseen liittyy kipu. Pieni tyttö on söpö ilman korvakorujakin.
En missään nimessä laittaisi mitään lävistyksiä noin pienelle lapselle, vaikka ne tulisivatkin "vain" korvalehtiin. Se on lapsen kehoon kajoamista, eikä hän ollenkaan välttämättä pidä lävistyksistään sitten, kun kasvaa niin isoksi, että asiasta jotain ymmärtää. Minulla ei ole korvissa reikiä (olen 33v) eikä muuallakaan, ei myöskään tatuointeja. Minua todella harmittaisi, jos minulle olisi lapsuudessa menty laittamaan reiät korviin. Miksi ottaa infektioriski ja korviksen repeytymisriski, jos lapsi on vielä niin pieni, ettei edes osaa haluta korviksia eikä ymmärrä, miksi niiden laitto ja parantuminen sattuu? Laitata vasta sitten, jos/kun tyttö niitä joskus aikaisintaan 7-vuotiaana itse pyytää.
meidän 3 vuotiaalle laitettiin hiljattain korvikset. halus kun isosikokin sai :) antoi nätisti laittaa reiät molempiin korviin. eikä ollut kipeät missään vaiheessa. antoi hoitaa hyvin eikä siis ollut missään vaiheessa mitään propleemaa. nyt hän on vaan erittäin ylpeä kauniista koruistaan :) e
Onhan niitä lasten korvakoruja ja tarrakoruja, jotka ei vaadi rei'ittämistä!
Miksi kukaan reittämisen puolustaja ei ole kommentoinut tuota repeämis mahdollisuutta mitenkään ?? Itse muistan yläasteelta tytön jonka korva oli revennyt kun pienempi lapsi repäisi korvakorusta. Aika kurjan näköinen jälki jäi loppuelämäksi. Ja joo joo voihan aikuisellekkin käydä niin mutta noin yleisesti aikuiset osaavat jo paremmin varoa tekemisiään mitä pienet lapset.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 17:48"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 17:17"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 17:14"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 17:04"]
Aikuinen ihminen varmaan osaa odottaa, että se lapsi on vanhempi jne.
IhQu äidit koittavat saada lapsistaan äkkiä isoja, aikuiset äidit antavat lasten olla lapsia.
[/quote]
Minä halusin korviini reiät 6-vuotiaana - ja sain. Eipä lapsuuteni tuohon loppunut, eikä äitini tuon jälkeen yrittänyt kohdella minua vielä vuosiin yhtään minään muuna kuin lapsena.
Korvakoruilla (reillä korvalehdissä) on yhtä paljon telkemistä aikuisuuden kanssa kuin vaikkapa pikkutyttöjen uimapuvulla.
[/quote]
6-vuotias on jo aivan eriasia kuin 3-vuotias :)
Ainakin omat lapset ovat tuossakin ajassa kasvaneet paljon, 3-vuotiaan haluamiset on olleet ties minkälaisia :D Ilman että ovat edes tajunneet kunnolla mitä ovat halunneet. Kun taas 6-vuotiaana ovat tienneet enemmän :)
Tai alle 3-vuotias. Vielä vähemmän ymmärtää mitä haluaa. Ei sen ikäisten kohdalla ole kuin vanhempien halusta kyse.
Eli, ihQu äidit ovat niitä söpistely äitejä jotka tekevät pienistä omia söpistely nukkejaan. Hyh.
[/quote]
Kommenttini koski tätä lausetta: IhQu äidit koittavat saada lapsistaan äkkiä isoja, aikuiset äidit antavat lasten olla lapsia.
Tuossa siis rinnastetaan korvisten laitattaminen haluun tehdä lapsista isoja, siis ei enää lapsia.
Itse en muuten ole mikään "söpistely äiti", vaan akateemisesti koulutettu, ulkonäöltäni ehkä jopa hiukan androgyyni nainen. Tyttäriäni en ole koskaan pukenut prinsessoiksi tai nukeiksi. En kylläkään ole myöskään kieltänyt heitä pukeitumasta itse söpöiksi/sieviksi/näteiksi kokemiinsa vaatteisiin ja asuihin, jos kiellolle ei ole ollut jotain järkisyytä (esim. mekko päällä ei kannata mennä räntäsateeseen eikä pikkukengissä pärjää pakkasella). Tämä nyt ihan vaan kommenttina näihin viesteihin, joissa yritetään kovastikin leimata negatiivisesti typeriksi lastensa pompotettavissa oleviksi airheadeiksi äitejä, joista pienen tytön korvien rei'ittäminen on ihan ok.
[/quote]
Miten sinun koulutuksesi liittyi asiaan ;) :D
No mutta, ikävä kyllä on näitä äitejä jotka oikeasti haluavat lapsesta äkkiä "ison". Eli söpistelynuken. Puetaan söpösti, laitetaan koruja jne. Niitä on, korvikset siihen lukeutuu helposti, kun on sen verran pienistä lapsista kyse jotka eivät vielä oikein ymmärrä asiaa edes. Ja se haluaminen on juuri sitä että hetken mielijohteesta haluaa jotakin mitä toisellakin on, ymmärtämättä asiasta sen enempää.
Aah ja joo, näillä äideillä on usein myös se, ettei se lapsi tosiaan saa sitten remuta ja olla lapsi. Hän on söpistely nukke joka ei saa sotkea vaatteitaan.
Söpistelyvanhempi tulee heti mieleen sellaisesta joka ei kykene odottamaan, että lapsi on isompi ja kertoisi itse mielipiteensä asioista. Vaan he "koristelevat" lapsen itse asiaa pidemmälle pohtimatta.
Tosiaan kun siinä on sekin riski, että lapsi saa revittyä ne irti kivuliaasti.
Jos nimittäin siinä vaiheessa lapsen antaa remuta miten haluaa, riski on aina olemassa. Söpistelyäitien lapsilla ei ole sitä riskiä olemassa, hehän ovat "nukkeja".
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 17:34"]
Kyllähän jokainen tekee mitä haluaa! Ei siinä mitään.
Mutta kait nyt jokainen tajuaa, että lapsetkin ovat erilaisia. Tulevaisuudessa voi käydä niin, ettei se lapsi edes halua niitä korviksia. Tai mitään muitakaan koruja.
Miksi olisi niin hirveää odottaa, että se lapsi olisi sen verran isompi? Ei tarvitsisi kuitenkaan kovin montaa vuotta odottaa, että lapsi saisi itse tehdä päätöksensä.
Pienelle lapsille korvisten laitto ei ole kuin vanhemman omasta halusta tehty päätös, toisen kustannuksella tosin.
[/quote]
Korvikset voi aina ottaa pois, jos niistä ei enää tykkää. Vai tarkoitatko, että ne reiät ovat niin suuret, ettei ilman korviksia voisi enää olla?
[/quote]
Tietenkin ne voi ottaa pois! Itsekin ole ottanut. 8-vuotiaana halusin korvikset ja sain ne. Pidin n.vuoden ja otin pois. Reiät kyllä näkyvät edelleenkin vaikka olen jo 25-vuotias. Ja tuntuu. Sellaiset patit tuntuu niiden reikien kohdalla.
En vain ymmärrä, miksi ne korvikset pitää vanhemman saada laittaa ilman lapsen lupaa.
Eihän niitä vanhmpien korviin laiteta vaan sen lapsen, joten miksi ei voisi odottaa että lapsi kasvaa ensin?
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 17:28"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 17:09"]
Heippa! Täällä on samaa pohdittu ja toteutettukin. Silloinen kolmivuotias osasi jo itsekin esittää toiveen korvakorujen laittamisesta ja lahjaksi hän sitten saikin reijät korviin :)
Häh? Naapurin kolmevuotias tyttö halusi pippelin, koska meidän juhalla(3v) oli pippeli.
No joku 3-vuotias tyttö nyt saattaakin haluta pippelin, koska naapurin pojallakin sellainen on :)
Hassuja nämä korviskammoiset, kun vetävät noin överiksi :D
Jollet tajunnut, niin tässä kannanotossa keskusteltiin 3v tytön toiveesta, eikä korviksista.
No kyllä tajusin. Mutta koko pippelitoivevertaus oli niin typerä, ettei tuohon viestiin kannattanut niin kovin totista vastausta laatia.
Reiät korvissa ovat pieni juttu. Jos vanhempi tuollaiseen toiveeseen suostuu, ei se todellakaan tarkoita sitä, että hän suostuisi ihan mihin vaan.
...edellen tässä oli kannanotto siihen, mitä tarkoittaa 3v:n halu. Kyllähän "vanhemmat" näköjään tekee ihan mitä vaan omaksi iloksi.
[/quote]
Kommentiti menevät aina vaan koomisemmiksi! Vanhempi, joka laitattaa 3-vuotiaalleen korviin reiät, koska lapsi niin haluaa ja vanhemmasta itsestäänkin asia on ok, ei olekaan enää oikea aikuinen eikä oikea vanhempi :D :D
Miten iso juttu korvien rei'itys joistain voi oikein olla? Joissain maissahan (esim. useissa Välimeren maissa), pienille tytöille laitetaan hyvin usein (aiemmin lähes aina) korviin reiät. Miksi siitä täällä meillä pitää joidenkin nostaa tällainen äläkkä?
Tyttöjä myös ympärileikataan joissain maissa?
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 18:20"]
Miksi ei sais laitattaa reikiä korviin?? Jos saisin tytön laitattaisin sille jo vauvana.
Miksei miehesi saisi laittaa sinulle nenärengasta, voisi kiskoa sinua siitä, kuten lehmää?
...kunnioitetaan nyt edes vähän sitä lapsen koskemattomuutta!
No minä sain korvikseni 4-vuotiaana. Tosin idea oli omani, kun kyllästyin siihen että minua luultiin jatkuvasti pojaksi. Vanhemmat ymmärsivät yskän ja sain korvikset. Ja vuosikymmenhän oli kasaria silloin. Jos ei sitä silloin paheksuttu niin miksi sitä nykyisinkään paheksuttaisi. Korkkareita en kyllä pienelle lapselle laittaisi niinkuin hollywoodissa näyttää olevan tapana.
Jos lapsi ei itse nimenomaan ole pyytänyt korviksia niin en kyllä ymmärrä mikä kiire niitä olisi hankkia. On olemassa myös sellaisia ei-lävistysversioita korviksista, mitkä kätevämmät pienelle lapselle, ei sitten tule tulehduksia tms.
korvassa on kehon toiminnoista vastaavat pisteet, myös siellä missä tehdään lävistyksiä, ne pisteet on lääketieteellinen fakta jota myös Suomessa lääkärit tietää, voi googlettamalla löytää lisää neula akupunktiosta korvalle. en riskeeraislapsen terveydellä kun niin pieni, ei ihme että ikäraja on 5, eihän 3 vuotias vielä sitä tarvi
http://www.magneettimedia.com/korva-akupunktio-auttaa-moneen-vaivaan/
korvan akupunktiosta kertova artikkeli mutta niitä löytyy paljon jos googlettaa akupunktio korva LÄÄKITYS voi löytää ulkomaalaisten että suomalaisten lääkäreiden mielipiteitä
Kunnioitan lapseni kehoa ja hänen itsemääräämisoikeuttaan siihen, joten EI minulta pienen lapsen korvien rei'ittämiselle. En sanoisi tätä sinulle ääneen, jos olisit joku ystävistäni, mutta näin ajattelen.