Aion laittaa 3v tytölleni korvikset.
Tai siis en tietenkään itse niitä laita, vaan ammattilainen. Yhdelle kaverille kerroin jo etukäteen ja hän tuomitsi ajatuksen heti, katsotaan tuleekohan paljon sanomista muilta...
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 15:54"]
Tietenkin, olethan äiti ja saat päättää!...voit antaa laittaa nenäkorun myös, nekin on söpöjä.
[/quote]Sun lapses varmaan kasvatat sukupuolineutraalisti. monissa maissa tytöille korvikset synnytyslaitoksella ilman mitään ongelmia. Suomessa paheksuntaa/trauma/ongelma ihan joka asiasta.
Anna mennä vaan, jos siltä tuntuu.
Mä laitatin aikoinaan 1 v 8 kk tyttärelle ja yhtään paheksuntaa ei kohdattu irl. Palstallahan näitä aina on, muttei niitä mun elinpiirissäni näkynyt, vaikka reissattiinkin ympäriinsä ja ihmiset kovasti tykkää pienistä ulospäin suuntautuneista lapsista. TAI jos joku paheksu, ymmärsi, ettei ole hänen tehtävänsä asiasta ääneen sanoa. Siis hallitsi käytöstavat.
Tytär on nyt 10 v ja otti juuri kolmannen reikänsä - omasta halusta. :)
Heippa! Täällä on samaa pohdittu ja toteutettukin. Silloinen kolmivuotias osasi jo itsekin esittää toiveen korvakorujen laittamisesta ja lahjaksi hän sitten saikin reijät korviin :)
Häh? Naapurin kolmevuotias tyttö halusi pippelin, koska meidän juhalla(3v) oli pippeli.
No joku 3-vuotias tyttö nyt saattaakin haluta pippelin, koska naapurin pojallakin sellainen on :)
Hassuja nämä korviskammoiset, kun vetävät noin överiksi :D
Jollet tajunnut, niin tässä kannanotossa keskusteltiin 3v tytön toiveesta, eikä korviksista.
No kyllä tajusin. Mutta koko pippelitoivevertaus oli niin typerä, ettei tuohon viestiin kannattanut niin kovin totista vastausta laatia.
Reiät korvissa ovat pieni juttu. Jos vanhempi tuollaiseen toiveeseen suostuu, ei se todellakaan tarkoita sitä, että hän suostuisi ihan mihin vaan.
...edellen tässä oli kannanotto siihen, mitä tarkoittaa 3v:n halu. Kyllähän "vanhemmat" näköjään tekee ihan mitä vaan omaksi iloksi.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 17:11"]
Saako myös 3-vuotias poika korvat korviinsa, jos niitä osaa pyytää?
[/quote]
Tottakai! Onhan se söpöä! Varsinkin jos lapsen äiti tykkää söpöilystä ;)
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 17:04"]
Aikuinen ihminen varmaan osaa odottaa, että se lapsi on vanhempi jne.
IhQu äidit koittavat saada lapsistaan äkkiä isoja, aikuiset äidit antavat lasten olla lapsia.
[/quote]
Minä halusin korviini reiät 6-vuotiaana - ja sain. Eipä lapsuuteni tuohon loppunut, eikä äitini tuon jälkeen yrittänyt kohdella minua vielä vuosiin yhtään minään muuna kuin lapsena.
Korvakoruilla (reillä korvalehdissä) on yhtä paljon telkemistä aikuisuuden kanssa kuin vaikkapa pikkutyttöjen uimapuvulla.
Mulla ei ole korviksia, eikä tule. En tykkää koruista. Tuollaisia asioita ei pitäisi tehdä ennen kuin lapsi osaa itse päättää. Ekaluokkalaisen saattaisin antaa laittaa, jos itse pyytäisi, jos mulla olisi pieni tyttö. En sen nuoremman. Jos mulle olisi laitettu lapsena korvikset, varmaan olisin lopettanut niiden käyttämisen jo ennen kouluikää. Olen aina inhonnut koruja, asusteita, pinnejä, ponnarinauhoja. En tiedä miksi, mutta en vain tykkää.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 17:11"]
Saako myös 3-vuotias poika korvat korviinsa, jos niitä osaa pyytää?
[/quote]
toivottavasti pojalla on korvat ;)
Kyllä mielestäni lapsella on oikeus itse päättää, sitten kun on siihen kykenevä, laitetaanko korviin reiät vai ei. On täysin eri asia puhua jostain kaulakoruista tms tässä yhteydessä.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 17:14"]
IhQu äidit koittavat saada lapsistaan äkkiä isoja, aikuiset äidit antavat lasten olla lapsia.
[/quote]
Minä halusin korviini reiät 6-vuotiaana - ja sain. Eipä lapsuuteni tuohon loppunut, eikä äitini tuon jälkeen yrittänyt kohdella minua vielä vuosiin yhtään minään muuna kuin lapsena.
Korvakoruilla (reillä korvalehdissä) on yhtä paljon telkemistä aikuisuuden kanssa kuin vaikkapa pikkutyttöjen uimapuvulla.
[/quote]
6-vuotias on jo aivan eriasia kuin 3-vuotias :)
Ainakin omat lapset ovat tuossakin ajassa kasvaneet paljon, 3-vuotiaan haluamiset on olleet ties minkälaisia :D Ilman että ovat edes tajunneet kunnolla mitä ovat halunneet. Kun taas 6-vuotiaana ovat tienneet enemmän :)
Tai alle 3-vuotias. Vielä vähemmän ymmärtää mitä haluaa. Ei sen ikäisten kohdalla ole kuin vanhempien halusta kyse.
Eli, ihQu äidit ovat niitä söpistely äitejä jotka tekevät pienistä omia söpistely nukkejaan. Hyh.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 17:09"]
Heippa! Täällä on samaa pohdittu ja toteutettukin. Silloinen kolmivuotias osasi jo itsekin esittää toiveen korvakorujen laittamisesta ja lahjaksi hän sitten saikin reijät korviin :)
Häh? Naapurin kolmevuotias tyttö halusi pippelin, koska meidän juhalla(3v) oli pippeli.
No joku 3-vuotias tyttö nyt saattaakin haluta pippelin, koska naapurin pojallakin sellainen on :)
Jollet tajunnut, niin tässä kannanotossa keskusteltiin 3v tytön toiveesta, eikä korviksista.
No kyllä tajusin. Mutta koko pippelitoivevertaus oli niin typerä, ettei tuohon viestiin kannattanut niin kovin totista vastausta laatia.
Reiät korvissa ovat pieni juttu. Jos vanhempi tuollaiseen toiveeseen suostuu, ei se todellakaan tarkoita sitä, että hän suostuisi ihan mihin vaan.
...edellen tässä oli kannanotto siihen, mitä tarkoittaa 3v:n halu. Kyllähän "vanhemmat" näköjään tekee ihan mitä vaan omaksi iloksi.
[/quote]
Kommentiti menevät aina vaan koomisemmiksi! Vanhempi, joka laitattaa 3-vuotiaalleen korviin reiät, koska lapsi niin haluaa ja vanhemmasta itsestäänkin asia on ok, ei olekaan enää oikea aikuinen eikä oikea vanhempi :D :D
Miten iso juttu korvien rei'itys joistain voi oikein olla? Joissain maissahan (esim. useissa Välimeren maissa), pienille tytöille laitetaan hyvin usein (aiemmin lähes aina) korviin reiät. Miksi siitä täällä meillä pitää joidenkin nostaa tällainen äläkkä?
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 17:09"]
[/quote]
Kommentiti menevät aina vaan koomisemmiksi! Vanhempi, joka laitattaa 3-vuotiaalleen korviin reiät, koska lapsi niin haluaa ja vanhemmasta itsestäänkin asia on ok, ei olekaan enää oikea aikuinen eikä oikea vanhempi :D :D
Miten iso juttu korvien rei'itys joistain voi oikein olla? Joissain maissahan (esim. useissa Välimeren maissa), pienille tytöille laitetaan hyvin usein (aiemmin lähes aina) korviin reiät. Miksi siitä täällä meillä pitää joidenkin nostaa tällainen äläkkä?
Kyllähän jokainen tekee mitä haluaa! Ei siinä mitään.
Mutta kait nyt jokainen tajuaa, että lapsetkin ovat erilaisia. Tulevaisuudessa voi käydä niin, ettei se lapsi edes halua niitä korviksia. Tai mitään muitakaan koruja.
Miksi olisi niin hirveää odottaa, että se lapsi olisi sen verran isompi? Ei tarvitsisi kuitenkaan kovin montaa vuotta odottaa, että lapsi saisi itse tehdä päätöksensä.
Pienelle lapsille korvisten laitto ei ole kuin vanhemman omasta halusta tehty päätös, toisen kustannuksella tosin.
Voisihan se tosin olla ikävä yllätys vanhemmille jos lapsi ei haluakaan olla söpistely nukke..
Joten ehkä parempi söpistellä niin kauan kuin lapsi ei vielä ymmärrä mitä tapahtuu ;)
Mua häiritsi ap:n ilmaisu ajatuksella "laitetaan nyt, kun jossain vaiheessa ne kuitenkin TÄYTYY laittaa". Miten niin täytyy? Minä olen 38-vuotias, en ole ikinä itselleni korvareikiä halunnut eikä ole täytynyt. Omat tyttäreni (9- ja 6-vuotiaat) eivät ainakaan vielä ole pätkääkään kiinnostuneita korvareijistä.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 16:08"]
Marttina Aitolehti laitto sillon sille Victorialle kun se oli ihan vauva.. Ne oli kait pakko saada. Sitä ihmettelen..
[/quote]
Kuten Martina kertoi, lapsen isän kotimaassa vastasyntyneille laitetaan reiät. Että mene sinne Kolumbiaan arvostelemaan.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 17:17"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 17:14"]
[/quote]
[/quote]
6-vuotias on jo aivan eriasia kuin 3-vuotias :)
Ainakin omat lapset ovat tuossakin ajassa kasvaneet paljon, 3-vuotiaan haluamiset on olleet ties minkälaisia :D Ilman että ovat edes tajunneet kunnolla mitä ovat halunneet. Kun taas 6-vuotiaana ovat tienneet enemmän :)
Tai alle 3-vuotias. Vielä vähemmän ymmärtää mitä haluaa. Ei sen ikäisten kohdalla ole kuin vanhempien halusta kyse.
Eli, ihQu äidit ovat niitä söpistely äitejä jotka tekevät pienistä omia söpistely nukkejaan. Hyh.
[/quote]
Kommenttini koski tätä lausetta: IhQu äidit koittavat saada lapsistaan äkkiä isoja, aikuiset äidit antavat lasten olla lapsia.
Tuossa siis rinnastetaan korvisten laitattaminen haluun tehdä lapsista isoja, siis ei enää lapsia.
Itse en muuten ole mikään "söpistely äiti", vaan akateemisesti koulutettu, ulkonäöltäni ehkä jopa hiukan androgyyni nainen. Tyttäriäni en ole koskaan pukenut prinsessoiksi tai nukeiksi. En kylläkään ole myöskään kieltänyt heitä pukeitumasta itse söpöiksi/sieviksi/näteiksi kokemiinsa vaatteisiin ja asuihin, jos kiellolle ei ole ollut jotain järkisyytä (esim. mekko päällä ei kannata mennä räntäsateeseen eikä pikkukengissä pärjää pakkasella). Tämä nyt ihan vaan kommenttina näihin viesteihin, joissa yritetään kovastikin leimata negatiivisesti typeriksi lastensa pompotettavissa oleviksi airheadeiksi äitejä, joista pienen tytön korvien rei'ittäminen on ihan ok.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 17:34"]
Kyllähän jokainen tekee mitä haluaa! Ei siinä mitään.
Mutta kait nyt jokainen tajuaa, että lapsetkin ovat erilaisia. Tulevaisuudessa voi käydä niin, ettei se lapsi edes halua niitä korviksia. Tai mitään muitakaan koruja.
Miksi olisi niin hirveää odottaa, että se lapsi olisi sen verran isompi? Ei tarvitsisi kuitenkaan kovin montaa vuotta odottaa, että lapsi saisi itse tehdä päätöksensä.
Pienelle lapsille korvisten laitto ei ole kuin vanhemman omasta halusta tehty päätös, toisen kustannuksella tosin.
[/quote]
Korvikset voi aina ottaa pois, jos niistä ei enää tykkää. Vai tarkoitatko, että ne reiät ovat niin suuret, ettei ilman korviksia voisi enää olla?
Itse olen sitä mieltä ettei korviksia kannata laittaa, koska pieni lapsi ei ehkä osaa varoa niitä ja korvanlehti saattaa repeytyä jos korvis tarttuukin johonkin kiinni. 7-vuotiaana olen itse saanut synttärilahjaksi reiät, kun olen itse niitä pyytänyt. Samoin oli myös pikkusiskojeni kohdalla. Tiedän myös ihmisen, jolle kävi juuri niin lapsena, kun pelkään pienille korvisten omistajille käyvän. Silti se on äidin oma päätös, mutta kehotan odottamaan että lapsi on muutaman vuoden vanhempi. =)
Laitan itse työkseni korviksia. Muuten en halua ottaa mitään kantaa, mutta jos korvikset otatte, niin emlaa tosiaan ennen laittoa. Mahdollisimman nopeasti myös toiseen korvaan, reikien välillä ei siis kannata odotella, koska lapsella kynnys laittaa toinenkin korvis vain kasvaa. Mahdollisimman nopeasti siis molemmat, itse kannattaa myös pysyä tilanteessa mahdollisimman rauhallisena, ettei jännitys tartu lapseenkin. Muutamana ensimmäisenä päivänä pitää myös muistaa puhdistaa desinfiointiaineella reikiä hyvin.