Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tähän kirjoitukseen kiteytyy se, miksi en halua lapsia!

Vierailija
21.04.2013 |

http://www.hs.fi/sunnuntai/Aika+muuttuu+kalliiksi+kun+saa+lapsia/a1366431827782?ref=hs-top4-2

Arvostan omaa ja puolisoni kanssa yhdessä vietettyä aikaa niin paljon, etten halua lähteä siitä tappelemaan. Itsekästä tai ei, meille ei lapsia tule.

P.S. Etelä-Amerikan reissu on muuten jo varattu...

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näiden vapaaehtoislapsettomien kanssa kannata väitellä. Sieltä tulee aina joku näsäviisas vastakommentti, joka ymmärtää viestisi tahallaan väärin. Antaa heidän jäädä siihen suloiseen kaikkitietävyyteensä ja varmuuteensa. Onnellisia ovat tietämättömät. Eletään me muut omaa elämäämme, antaa heidän jäädä rauhassa ja onnellisina paljosta paitsi.

Yleensä muiden kirjoituksista ärsyyntyy tai provosoituu vain sellainen henkilö, joka ei ole varma omista valinnoistaan.

Vierailija
62/103 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavinta jotenkin on että lapsettomat luulevat tietävänsä mitä elämä lapsiperheissä on ja mistä kaikesta lasten kanssa eläessä joutuu luopumaan ilman että mitään saa tilalle - ja siksi monet (kuten tämän ketjun ap) päättävät olla hankkimatta lapsia. Ja varsinkin jonkun tällaisen värikkään kolumnin takia, joka ei edes ollut kovin hyvä eikä kyllä omaa elämääni kuvannut mitenkään.

Mutta hyvää on se, ettei kenenkään tässä maailmassa tarvitse lapsia hankkia jos tuntuu siltä ettei pysty elämään hyvää elämää lasten kanssa. Ehkä juuri tämän tyyppiset ihmiset sitten hurahtavat siihen "eletään lasten ehdoilla" -elämään jos lapsia jostain syystä tuleekin, ja todella tuntevat luopuvansa jostain tosi oleellisesti lasten hyväksi. Tulee mieleen tämä juuri eronnut julkkispariskunta Enbuske ja vaimonsa - he eivät pystyneet lehtijuttujen perusteella tekemään mitään lastensa kanssa kodin ulkopuolella, vaan kaikki aktiviteetit jotka eivät liittyneet kotiin, tehtiin ilman lapsia ja vuorotellen. Näin rajoittuneiden ihmisten ei ehkä kannattaisikaan hankkia lapsia, sillä heiltä puuttuu lapsiperheiden vanhemmille tyypillinen organisointikyky omaa elämäänsä koskien.

Omassa kaveripiirissäni ei ONNEKSI ole yhtään näitä lasten ehdoilla -eläviä perheitä. Lapsia syntyy ja niiden kanssa eletään normaalia elämää, vanhemmat eivät unohda itseänsä eivätkä parisuhdettansa, asioita tapahtuu ja isojakin asioita tehdään vaikka lapsia on saatu.

Meille odotetaan neljättä syntyväksi, ja ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen olemme itse rakentaneet omakotitalon, mies perustanut yrityksen, olemme matkustelleet sekä perheenä että ilman lapsia, tapaamme ystäviämme lasten kanssa ja ilman hyvin usein, harrastamme meille mieluisia asioita, elämme kaikilla tavoin täysipainoista elämää. Parisuhde voi paremmin kuin koskaan, mitä enemmän on yhteistä elämää ja asioita takana, sitä kiintyneempiä olemme toisiimme. Varmasti elämämme olisi toisenlaista ilman lapsia, mutta nyt kyllä tuntuu että siitä puuttuisi jotain hyvin oleellista jos noita kohta neljää tyyppiä ei olisi tässä pyörimässä :)

Ehkä lapsettomat ovat niin yksinkertaisia että eivät pysty tekemään tätä kaikkea jos lapsista pitää huolehtia samalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 22:21"]

Tjaa-a, tunnen jokusen lapsettoman,  40+ ja 50+ ikäisiä. Ketään heistä en voisi kuvailla katkeraksi. He antavat kaikkensa sisarustensa lapsille, saavat näiltä kiintymystä ja antavat sitä takaisin.

En usko että heihin enää tuossa iässä lapsettomuuden katkera salama iskee. He ovat tyytyväisiä ja onnellisia ihmisiä, jotka iloitsevat toisten lapsista.

Alkuperäiseen aiheeseen: olemme pyrkineet siihen, että lapset tulivat osaksi meidän elämäämme eikä toisinpäin. Toki joitain asioita on pitänyt rajoittaa, mutta pääsääntöisesti samalla muotilla on edetty mitä ennen lapsia.

Alku oli raskasta, joskus harmitti kun ei voi enää ex tempore tehdä yhtään mitään. Kyllä siihen tottui ja nyt kun lapset ovat koulussa, alamme pikku hiljaa saamaan menettyä vapautta takaisn. Tosin nyt olen niin vanha ja väsynyt ettei kiinnosta juosta vaatekaupoissa niinkuin ennen.

Lapsia kun tekee saa paljon, mutta menettääkin paljon, mitä sitä selittelemäään.

On ihan ok jos ei halua menettää sitä elämää mihin on tottunut. Maapallo on jo pullollaan ihmisiä, joten mitään vahinkoa ei synny.

[/quote]

Allekirjoitan täysin!

Jotkut haluavat ja saavat lapsia, ja hyvä niin. Toiset eivät halua lapsia eivätkä noine tuntemuksineen niitä onneksi "hankikaan", ja hyvä niin.

Yhden elämä voi lapsen/lapsien myötä muuttua radikaalisti. Toisen elämä taas jatkuu lapsen/lapsien jälkeenkin pitkälti samanlaisena kuin ennen vanhemmuutta.

Summasummarum: On hienoa, että nykyisin meillä on mahdollisuus itse päättää, haluammeko lapsia vaiko emme. Jokaisella lapsiperheellä on, luojankiitos, myös oikeus itse pitkälti päättää, millaista perhe-elämää he haluavat viettää.

Vierailija
64/103 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 3 lasta ja olemme asuneet vuosia ulkomailla lämpimässä. Ei tarvtse matkustaa ja odotella jotain vuoden ainoaa Etelä-Amerikan matkaa :D

Oikeasti, elämäni olisi paljon köyhempää ilman lapsia ja olemme nähneet monenlaista uutta ja jännää koko perheenä elämää yhdessä kulkemalla. 

Vierailija
65/103 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 08:43"]

Ei näiden vapaaehtoislapsettomien kanssa kannata väitellä. Sieltä tulee aina joku näsäviisas vastakommentti, joka ymmärtää viestisi tahallaan väärin. Antaa heidän jäädä siihen suloiseen kaikkitietävyyteensä ja varmuuteensa. Onnellisia ovat tietämättömät. Eletään me muut omaa elämäämme, antaa heidän jäädä rauhassa ja onnellisina paljosta paitsi.

Yleensä muiden kirjoituksista ärsyyntyy tai provosoituu vain sellainen henkilö, joka ei ole varma omista valinnoistaan.

[/quote]

No... ihan yhtälailla "suloisen kaikkitietäviä ja varmoja" tuntuvat olevan myös monet lapsia saaneet ;)

Se, että ihminen valitsee elämän lapsettomana tai lapsellisena, on ihan yhtä arvokas valinta. Mikä kumma siinä on, että niin monella naisella tuntuu olevan kauhean kova tarve todistella, että juuri se hänen valintansa on ainut oikea ja toisella tavalla valitsevat ovat jotenkin typerämpiä, jäävät paitsi jostain korvaamattomasta (on se sitten lapsen kasvun seuraaminen tai maailman upein ura tai matka) tai vähintäänkin tulevat katumaan päätöstään jossain myöhemmässä vaiheessa?

Vierailija
66/103 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kuva kosketti mua eilen jotenkin tosi paljon, siihen kiteytyy kaikki mitä on sanottavaa tästä aiheesta. Terveisin entinen vela.

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/04/21/article-2312483-196A02CB000005DC-41_634x345.jpg

Vierailija
67/103 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä en ymmärrä miksi nämä lapset/ei lapsia-keskustelut on aina vastakkainasetteluja baarielämän/matkustelun ja kotonaolon välillä. Mä en ole ennen lapsiakaan välittänyt reissaamisesta tai baareista mutta se mistä olen joutunut luopumaan pitkälti on hiljaisuus, yksinolo, hitaat aamut ja omaehtoinen harrastaminen, minulla kuntosali ja vaatteiden ompeleminen. Saanhan mä toki näitäkin mutta en samalla tavalla kuin ennen. En voi esim. inspiksen mukaan istua 4 h ompelukoneen ääressä tai nukkua aamulla kymppiin jos siitä ei ole erikseen sovittu. Enkä myöskään saa olla täydellisessä hiljaisuudessa useinkaan.

Kyllä mä myönnän että olen lasten myötä joutunut luopumaan tärkeistä ja nimenomaan mulle voimia antavista nautinnollisista asioista, mutta jokatapauksessa halusin lapset. Kyllä mä ehdin noita asioita tehdä sitten kun lapset on isompia, se on oikeasti kuitenkin vain hetki kun he ovat pieniä, vaikka se nyt tuntuu pitkältä ajalta.

Ja totta on se, että se vasta on sanoinkuvaamatonta onnea, mitä kokee kun oma unenlämmin pikkuinen kömpii kainaloon ja saa nuuhkia ihanan tuoksuista tukkaa tai kuunnella lasten hauskoja juttuja. :) Ymmärrän tosin lapsettomaksi jääviäkin, ja minusta siinä valinnassakaan ei ole mitään väärää!

Vierailija
68/103 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 10:35"]

Tämä kuva kosketti mua eilen jotenkin tosi paljon, siihen kiteytyy kaikki mitä on sanottavaa tästä aiheesta. Terveisin entinen vela.

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/04/21/article-2312483-196A02CB000005DC-41_634x345.jpg

[/quote]

Saitko sä entinen vela apinan?

Vierailija
69/103 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä vastakkainasettelu on varmaan ikuista. Ne joilla ei ole lapsia eivät pysty sitä tunnetta ymmärtämään, ja ne joilla on lapsia, eivät osaa samaistua siihen että eivät ikinä haluaisi lapsia.

Itse en voisi ajatella etten hankkisi lapsia (lisää lapsia) sen takia, että tällä hetkellä ja tämän ikäisenä on kivempi matkustaa vain puolison kanssa. Mitä sitten 10 v päästä tai 20 v päästä? Miten joulut, juhannukset? Nyt on vielä kavereita joiden kanssa kokoontua ja matkustaa, mutta mitä sitten kun he hankkivat lapsia ja alkavat juhlia perheen kesken tai matkustaa lasten kanssa? Sitten lapsettommilla on aika yksinäiset joulut ja lomat. Tai näin MINÄ ajatteln. Tietenkin lapsettomat ajattelevat eri tavalla, mutta kuten alussa mainitsin, siihen on vaikea samaistua. Uskon kyllä ihan aidosti, ett HE osaavat olla onnellisia päätöksensä takana.

Vierailija
70/103 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 10:56"] [quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 10:35"]Tämä kuva kosketti mua eilen jotenkin tosi paljon, siihen kiteytyy kaikki mitä on sanottavaa tästä aiheesta. Terveisin entinen vela.http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/04/21/article-2312483-196A02CB000005DC-41_634x345.jpg[/quote]Saitko sä entinen vela apinan? [/quote]

Kyllä, yhdessä päivässä

Vierailija
71/103 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 10:56"]

[/quote]

[/quote]

On siinä paljon samaa. Se rakastaa kiipeilyä yli kaiken. Iltaisin se usein hyppää syliin apina-asentoon, laittaa kädet kaulan ympärille, jalat vyötärön ympäri ja pään olkapäälle, ja sitten kannan sen nukkumaan. Alakouluikäinen poika..

Vierailija
72/103 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 10:56"]

[/quote]

[/quote]

Vituttaako iki-velaa ?

Vierailija
73/103 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 10:27"]

[/quote]

No... ihan yhtälailla "suloisen kaikkitietäviä ja varmoja" tuntuvat olevan myös monet lapsia saaneet ;)

Se, että ihminen valitsee elämän lapsettomana tai lapsellisena, on ihan yhtä arvokas valinta. Mikä kumma siinä on, että niin monella naisella tuntuu olevan kauhean kova tarve todistella, että juuri se hänen valintansa on ainut oikea ja toisella tavalla valitsevat ovat jotenkin typerämpiä, jäävät paitsi jostain korvaamattomasta (on se sitten lapsen kasvun seuraaminen tai maailman upein ura tai matka) tai vähintäänkin tulevat katumaan päätöstään jossain myöhemmässä vaiheessa?

[/quote]

Miksi se on aina joko tai, kun kysymys on siitä, että kummatkin voi saada?

Minua ihmetyttää ja ärsyttääkin se, kun velat perustelevat lapsettomuuttaan sillä, että kun lasten kanssa ei voi tehdä sitä eikä tätä. Lapset ovat pieniä muutaman vuoden ja sen jälkeen heidän kanssaan voi matkustaa vaikka missä ja harrastaa vaikka mitä. Mikä on ihmisen elämässä muutama vuosi kompromisseja, kun vastaavasti saa kymmeniksi vuosiksi iloa ja pyyteetöntä rakkautta?  Sitä voi hankkia lapsia, uran, reissata, harrastaa, tehdä ihan mitä vaan, kun kykenee järjestelemään eikä ole niin ehdoton tekemisissään.

Vierailija
74/103 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 11:26"]

[/quote]

[/quote]

Minua ihmetyttää ja ärsyttääkin se, kun velat perustelevat lapsettomuuttaan sillä, että kun lasten kanssa ei voi tehdä sitä eikä tätä. Lapset ovat pieniä muutaman vuoden ja sen jälkeen heidän kanssaan voi matkustaa vaikka missä ja harrastaa vaikka mitä. Mikä on ihmisen elämässä muutama vuosi kompromisseja, kun vastaavasti saa kymmeniksi vuosiksi iloa ja pyyteetöntä rakkautta?  Sitä voi hankkia lapsia, uran, reissata, harrastaa, tehdä ihan mitä vaan, kun kykenee järjestelemään eikä ole niin ehdoton tekemisissään.

[/quote]

Niin, ja kun on lapsia; ilo moninkertaistuu; mikään oma ilo ei vedä vertoja lapsen ilolle; samoin kyllä huoli; mikään ei pysty vahingoittamaan sua niin kuin se että lapsesi kärsii. Näistä asioita seuraa se, että ihmisen elämä "laajenee", siitä tulee rikkkaampaa, koskettavampaa, syvempää.

Vierailija
75/103 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä musta tuo hesarin kirjoitus oli oiva. Oma elämäni on juurikin sitä.Ja mua ei kukaan ehtinyt varoittaa ruuhkavuosista ;)

Itselläni on 3 alle kouluikäistä lasta ja omaa aikaa ei ole juuri lainkaan.Aamu alkaa ainaa seitsemältä oli sitten arki tai viikonloppu ja heti joudun hommiin; pesemään hampaita,telemään aamiaista, vaihtamaan vaippaa jne. Oman aamuhesarinkin "nautin" niin, että kuopus roikkuu samalla tissillä.Eipä ihme, jos on huono ryhti! Päivät on samaa rumbaa ja laste viemistä kerhoon / eskariin.Lapset myös harrastavat ja niitä kuskaillaan. Illat taas pestään hampaita ja kylvetetään.Kun vihdoin kaikki lapset nukkuvat, niin siivotaan keittiö ja laitetaan seuraavan päivän vaatteet valmiksi. Sitten on sitä omaa laatu aikaa noin 30min ennen kuin nukahtaa

Tätä tämä lapsiperheen elämä on.Aina et pääse edes yksin vessaan tai suihkuunkaan.Omia lapsiani rakastan yli kaiken, mutta todellakin kaipaan sitä, kun oli aikaa vain olla!Kyllä sekin vielä koittaa, mutta ei kesken ruuhkavuosien :)

Vierailija
76/103 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Kuten sanottu, sieltä tulee aina joku näsäviisas vastakommentti, joka ymmärtää viestisi tahallaan väärin.

Vierailija
77/103 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että ap sai kirjoituksesta vahvistusta ajatuksilleen. Onneksi kaikkien ei tosiaan tarvitse enää nykyään tehdä lapsia, se on varmasti monille hyvä vaihtoehto. On aivan selvää, että pikkulapsiaikana oma mukavuus ja vapaus kärsivät. Mua se ei ole haitannut, koska tiesin haluavani lapsia siitä huolimatta (ja jopa jotenkin nautin siitä vaivalloisuudesta - jos saisin valita äitiyden ilman vaivaa ja "häiriöitä" niin tuskin tarttuisin tähän mahdollisuuteen) mutta aivan varmasti se olisi monille katastrofi ja on todella hienoa, että jotkut tiedostavat sen ennen kuin on liian myöhäistä.

Mä kiinnitin huomiota tuohon kohtaan, että vanhemmuuden myötä saa nautintoa/merkitystä paljon pienemmistä asioista kuin ennen. Mä olen aivan samaa mieltä, ja se on mun mielestä yksi vanhemmuuden suurista luksuksista. Jos mä saisin joka aamu nukkua myöhään, lukea rauhassa lehden, joka ilta olisi täysi vapaus tehdä mitä vaan, milloin vain saisi lähteä yksin tai miehen tai kaverien kanssa millaiselle matkalle tahansa jne. jne., niin noista asioista saatu nautinto vähenisi.

Mä elin 10 vuotta tuollaista elämää ennen lapsia, joten tiedän, että mun kohdalla se olisi näin. Mä olen sellainen ihminen, että turhautuisin, ja haluaisin koko ajan jotain suurempaa ja merkityksellisempää ja huikeampaa, ja ahdistuisin sitten jos se ei onnistuisi (ja kun mä ehdin jo tehdä aika monta huikeaa seikkailumatkaa, ja saavuttaa töissä aika paljon ikääni nähden, ja nauttia vastuuttomuudesta perusteellisesti ennen esikoisen syntymää).

Vierailija
78/103 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 16:14"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 16:06"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 15:56"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 15:54"]

Mitä 19 yritti sanoa?

Etenkään loppulauseessa ei ollut järjen häivää.

[/quote]

Sitä, että yhteiskunta on muuttunut isovanhempiemme ajoista, jolloin lapset kasvoivat siinä sivussa. Mikä tässä oli niin vaikea ymmärtää?

[/quote]

Ihan se, ettei se pidä paikkaansa. Lapset kasvavat edelleen osana perhettä. Mutta eihän lapseton tätä kykene ymmärtämään.

[/quote]

Jaa että yhteiskunta ei mielestäsi ole muuttunut isovanhempiemme ajoista lainakaan :0 ? Mitä ihmettä. Etkö todellakaan näe eroa 30-luvun maatalaousyhteiskunnan ja nykyisen kaupungistuneen tietotyteiskunnan välillä? Ohhoh.

[/quote]

Ratkaisevin kehitys tapahtunut aikuisten ihmisten itsekkyydessä, joka alkaa olla ihan uskomattomalla tasolla. Lapsia ei voida hankkia, koska pitää päästä miehen kanssa peräkkäisille juoksumatoille ja vierekkäin vemputtamaan kahvakuulaa.

Vierailija
79/103 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 11:46"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 11:26"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Niin, ja kun on lapsia; ilo moninkertaistuu; mikään oma ilo ei vedä vertoja lapsen ilolle; samoin kyllä huoli; mikään ei pysty vahingoittamaan sua niin kuin se että lapsesi kärsii. Näistä asioita seuraa se, että ihmisen elämä "laajenee", siitä tulee rikkkaampaa, koskettavampaa, syvempää.

[/quote]

Peukutin alaspäin, koska en allekirjoita ajatusta, että lapsettoman ihmisen elämä olisi jotenkin köyhempää, vähemmän koskettavaa tai pinnallisempaa. Varmasti se on monessa mielessä erilaista kuin "lapsellisen" elämä, mutta se voi silti olla aivan yhtä  rikasta, koskettavaa ja syvää.

Lapset ovat omassa elämässänikin suuri rikkaus, mutta olen huomannut, että myös lapsettomien ystävieni elämä on kaikkea muuta kuin pinnallista. Heidän elämänsä rikkaudet (enkä nyt viittaa niihin rahallisiin) ja rakkaudet löytyvät muualta kuin omista lapsista.

t. usean lapsen äiti

Vierailija
80/103 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 13:16"]

[/quote]

[/quote]

Kuten sanottu, sieltä tulee aina joku näsäviisas vastakommentti, joka ymmärtää viestisi tahallaan väärin.

[/quote]

Noh jaa. Minulla kyllä on itselläni kaksi lasta, joten metsään meni.

Näsäviisasta kommentissani ilmeisesti mielestäsi olis se, että napautin tuosta omahyvaäsestä tyylistäsi ylentää "lapsellisia" ja alentaa lapsettomia? Noh, samapa tuo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi