Siis mitä ne lähihoitajat tekee työkseen ihan käytännössä, voisiko joku selittää?
Ymmärrän mitä sairaanhoitajat tekee, mutta lähihoitajan työnkuva on hiukan hämärän peitossa.
Ja tiedän, olen tyhmä sivistymätön moukka, juu!
Kommentit (51)
Siis olen suuntautunut mielnterveyteen - kriisiin ja päidetyöhön mutta aina työskennellyt erityislasten parissa. Ja nyt koulussa liikuntavammasen avustajana.
suurin osa aikoo erikoistua lapsiin ja nuoriin (opon näkökulma), joten sinne ehkä eniten tunkua, mutta moni saattaa myös muuttaa mieltään opintojen aikana, mutta siitä taas ei minulla ole niin kokemusta.
Lastentarhassa työskentelee lastenhoitajana
Lähihoitajn peruskoulupohjainen koulutus kestää 3 vuotta, josta suuntaavan osuus 1 vuosi. Eli kyllä lh on todellakin pätevä tekemään koulunkäyntiavustajan hommia, ihan virallisestikin.
Sitä en ole epäillytkään! Itse kunnioitan lähihoitajien koulutusta, sitä vaan aattelin, että kannattaako tuhlata koulutusta? Onko palkka samanlainen (ei varmaankaan?)... Ja siis 21 vastaa... Joku tuolla aiemmin vastasi kysymykseen...opettaja...
minä kävin yhdistelmätutkinnon, kesti 4 vuotta, jossa siis tuli lukio ja ammattitutkinto(lh) suoritettua. Sairaanhoitajaksi voit toki jatkaa, mutta mitään hyväksilukuja et saa lh-opinnoistasi, koska ne ovat alemman asteen opintoja. (ikävä kyllä näin, opiskelen juuri itse sh:ksi)
Muistakaa että kouluasvustaja(ei vaadi koulutusta) on eri asia kuin koulunkäyntiavustaja(vaatii koulutuksen, joko lh tai koulunkäyntiavustaja).
Ja olen neuvonut apuvälineiden ja asentojen käytöt ym. Hoitanut yhteydenpidot terapioiden ym kanssa jne
Mitenkäs tuo koulunkäyntiavustajan homma, millaisia lapsia ne on jotka tarvitsee sitä avustajaa?
Liikuntarajoitteisia ilmeisesti, vai onko heillä esim. adhd tms.?
Kiinnostaa tuokin!
Entä uskallatteko kukaan paljastaa palkkojanne?
Kestääkö se koulutus 3 vuotta?
ap
palkkani on yksityisellä yhden ikälisän kera vähän päälle 1600¿/kuussa, tietty vuorotyö tekee sitten lisää.
39
niin mikäs siinä sitten... Kuitenkin koulunkäyntiavustaja valmistuu vuodessa, lähihoitaja nykyään sitten siinä 3ssa vuodessa. Ajattelin vain ettei palkkaus ois yhtä hyvä JA HENMETIN väärinhän se on jos kouluttamaton/ vuodessa koulutettu saa samaa palkkaa kuin 3v koulua käynyt!
T. th 21
Vois sanoa näin että työ on opettanut paljon; Olen tehnyt jo vuosia töitä erityislasten parissa ja hyvin moni sorttisten. Itse alotan lukemaan myös erkkapedaa nyt syksyllä. Palkka nyt ei päätä huimaa mutta työ on mahtavien opettajien kanssa todella ollut antosaa : )
# Asiakaspalvelun ja tietohallinnan koulutusohjelma
# Ensihoidon koulutusohjelma
# Kuntoutuksen koulutusohjelma
# Lasten ja nuorten hoidon ja kasvatuksen koulutusohjelma
# Mielenterveys- ja päihdetyön koulutusohjelma
# Sairaanhoidon ja huolenpidon koulutusohjelma
# Suu- ja hammashoidon koulutusohjelma
# Vammaistyön koulutusohjelma
# Vanhustyön koulutusohjelma
Tosin rehtori kysyi multa et haluunko työtodistukseen molemmat ammattinimikkeet
ainoastaan kouluavustajana, ja niilähän ei palkaa tietenkään ole samaa tasoa.
Ja sinä joka paljastit palkkasi (rohkeaa, kiitos siitä) niin paljonko niistä lisistä yleensä kertyy?
Voiko siis ansaita jos tekee yötyötä ja viikonloppuja, pyhäpäiviä jne? Tekisin niitä mieluiten!
ap
josta hyvitetään mahdollisissa jatko-opinnoissa. Koulunkäyntiavustajat ja kouluavustajat ovat usein työllistettyjä tai määräaikaisia, eikä muita töitä voi oikeastaan hakea.
Ja tarkoitin tuon loppukysymyksen tuosta palkasta lähihoitajille, anteeksi jos tuli epäselvästi!
onko se opiskeluaika tosiaan vaan 2v, aikuisopiskelupuolella, luin toisesta ketjusta?
teistä on ollut tosi paljon apua, kiitos kiitos kiitos! Ehkä olen lähäri jonakin päivänä :)
ap
kysäisepäs työkkäristä:)! Juu ihan kivasti tulee pyhistä ja öistä, yli 2000¿ on silloin palkka jos tekee pyhiä, öitä, iltoja, viikonloppuja. Hae ehdottomasti lh:ksi, saat paljon enemmän vaihtoehtoja työelämään, et pääse kyllästymään. Ja lh:n koulutus on todella mukava, tykkäsin kovasti!!
39
Vierailija:
Lähihoitajn peruskoulupohjainen koulutus kestää 3 vuotta, josta suuntaavan osuus 1 vuosi. Eli kyllä lh on todellakin pätevä tekemään koulunkäyntiavustajan hommia, ihan virallisestikin.