Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä olen kauhea ihminen :( Saa kivittää.

Vierailija
21.04.2013 |

Tuttavapiiriimme kuuluu ihmisiä laidasta laitaan, on siivoajia ja toimitusjohtajia sekä siltä väliltä. Ihania ihmisiä kaikki. 

Mutta, mutta... Minua on viime aikona alkanut ärsyttämään tyhmät ja sivistymättömät ihmiset. En tiedä miksi! En vain kestä ihmisiä, joiden yleissivistys on heikko ja jotka kritiikittömästi uskovat kaiken kuulemansa. En halua keskustella ihmisten kanssa, jotka eivät oikeasti osaa ajatella asioita laajemassa kontekstissa. No säästä ehkä tai lasten kurahousuista, mutta ei niistäkään aina jaksaisi läpistä.

Tiedostan oman asenteeni ongelmallisuuden, mutta en voi sille mitään. Olen huono ihminen, saa kivittää. 

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin. Alhaisen koulutustason porukan kanssa ei vaan voi keskustella. Niskakarvat nousee pystyyn sen kaiken tietämättömyyden ja tyhmyyden edessä.

Vierailija
2/41 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama tilanne kuin sinulla. Ystäviini/tuttaviini kuuluu ihania ihmisiä eri koulutustaustalla. Itse olen niitä korkeimmin koulutettuja... Minulla ei vaan jatkuvasti ärsytä semmoset ihmiset, joitten kans ei voi keskustella "järkeviä". On vain semmosia kausia, jolloin välttelen heitä, koska en vaan jaksa puhua niistä kurahousuista tai kumppareista :)

Minua ihmetyttää välillä tuttavapiirissäni myös se, että miten pariskunnat jaksaa elää sellaisen puolison kanssa, jonka kanssa ei voi keskustella Asioista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ne tyhmät ovat hyviä sängyssä? Tai helposti johdateltavissa ja alistettavissa? Samaa joskus miettinyt.

Vierailija
4/41 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole korkeasti koulutettu, mutta poden samaa ongelmaa kuin sinä. Pahinta on juuri ihmiset, jotka kritiikittömästi uskovat kaiken kuulemansa ja kertovat tätä eteenpäin raflaavana totuutena. Itse olen ehkä liiankin skeptinen, mutta mieluummin niin. Mistään syvällisemmästä ei voi keskustella, koska joillain ei ole kykyä ajatella asioita eri perspekstiiveistä, ainoastaan omasta mutu-tuntumasta. "Kaikki pedofiilit pitäis tappaa heti" "Suomeen pitää tulla kuolemantuomiot" ym mutumielipiteet, joiden heittäjien kanssa on turha keskustella mistään asiasta sivistyneesti tai syvällisemmin, kun on vain se mutu ja sillä siisti. 

En hakeudu talläiseen seuraan, välillä jopa vältän. Toisaalta tunnen itseni välillä tyhmäksikin, kun en oikein pääse näihin kurahousu- ja kumpparikeskusteluihin (saati Me&I-kevätmallisto-) mukaan, koska en juurikaan tiedä niistä sitten taas mitään, en edes välttämättä muista minkä väriset kumpparit meillä lapsella on jos joku yhtäkkiä kysäsee. :)

Vierailija
5/41 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 07:58"]

Minulla on sama tilanne kuin sinulla. Ystäviini/tuttaviini kuuluu ihania ihmisiä eri koulutustaustalla. Itse olen niitä korkeimmin koulutettuja... Minulla ei vaan jatkuvasti ärsytä semmoset ihmiset, joitten kans ei voi keskustella "järkeviä". On vain semmosia kausia, jolloin välttelen heitä, koska en vaan jaksa puhua niistä kurahousuista tai kumppareista :)

Minua ihmetyttää välillä tuttavapiirissäni myös se, että miten pariskunnat jaksaa elää sellaisen puolison kanssa, jonka kanssa ei voi keskustella Asioista?

[/quote]

Ennen toimin kuten sinä, otin välillä etäisyyttä. Nyt ei auta sekään, sillä ärsyynnyn jatkuvasti :/ En tiedä miksi!

Kohta tuttavat ehkä tajuavat tämän ja sosiaalinen piirini kutistuu. Vaan onko väliä? Ei ehkä, mutta jollain tapaa surullista. Onneksi on myös sivistyneitä ja korkeasti koulutettuja ystäviä.

ap

Vierailija
6/41 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

:o) ah täytyy myöntää että itse kuulun mieluummin niihin jotka haluavat käyttää vähemmän aivokapasiteettiaan keskusteluissa.. Tosin minulla on vain yksi tosi hyvä ystävä jonka kanssa saan puhua niin tyhmänä kuin muka-fiksuna, ja yksi jonka kanssa aivot pakottautuvat ajattelemaan erittäin sivistyneesti... Ihan mukavaa tasapainoilua kunhan saa myös pitää pään tyhjänä! 

Vierailija
7/41 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitähän on monta! 

Itse olen julkisen sektorin asiantuntija tehtävissä (alalta myös ylempi korkeakoulututkinto) ja niin useasti hämmästelen ihmisten totaalista tietämättömyyttä yhteiskunnallisista asioista. Kakki poliittiset puolueet syöttävät omaa propagandaansa ja kansa valitsee ketä uskoo. Myös toimittajat ovat välilläaivan metsässä analyysiensä kanssa. Asiavirheitä korjatessa tai asioita syvemmin selittäessä koen usein hämmentäviä hetkiä todetessani tyhjän katseen keskustelukumppanin silmissä. Narattaisi, jos ei itkettäisi. Kuinka yksinkertaisen tietämättömiä ihmiset usein ovat. Mielipiteet silti ovat vankkoja, suotakoon se heille, mutta niissä ei ole järjen häivää eivätkä ne ole reaalimaailmasta.

Vierailija
8/41 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata tuntea huonoa omaatuntoa. Yleistä, eikä suinkaan mikään ongelma. Tyhmät ihmiset on vaan niin käsittämättömän rasittavia, varsinkin ne, jotka eivät edes ymmärrä olevansa tyhmiä (katsokaa nyt tämänkin palstan antia ajoittain). Jos on lusikalla annettu, niin ei voi kauhalla vaatia.

Vierailija
9/41 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 08:01"]

Ehkä ne tyhmät ovat hyviä sängyssä? Tai helposti johdateltavissa ja alistettavissa? Samaa joskus miettinyt.

[/quote]

Niin totta! Pieniä trophy-wifeja, joille merkitsee enemmän miehen miellyttäminen tekoripsineen ja pitkine hiuksineen. Itsensä kehittäminen on turhaa, koska puoliso "palvoo" kunhan osaa ottaa suihin kunnolla. *puistattaa*

Vierailija
10/41 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juntit nukkuu vielä. Kohta alkaa meuhkaaminen sydämmmmmen sivistyksestä. Ei elämässä substanssiosaamista tai kriittistä ajattelua tarvita. Sydämen sivistys ja elämän koulu riittää hyvin.

Vierailija
11/41 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä kamala ihminen ole. Niin kauan kun et pidä itseäsi parempana ja tärkeämpänä ihmisenä kuin alemmin kouluttautuneet, niin olet ihan normaali tapaus. Itse en ole mikään huippukorkealle koulutettu (ylioppilas, tradenomi), mutta yleissivistykseni ja keskustelutaitoni ovat hyviä. Mieheni on korkeammalle koulutettu (kirjoittaa väitöskirjaa) ja huomaan kyllä todella eron, kun keskustelen hänen kanssaan tai jos keskustelen esim. veljeni kanssa, joka ei ole ammattikoulua pidemälle kouluttautunut. Kyllähän kouluista saa automaattisesti enemmän tietoa monista asioista ja oppii keskustelutaitoja.

Tämä on vähän tällaista yleistystä, sillä eihän huonommin koulutetut ole tietenkään automaattisesti tyhmempiä ja heidän porukassaan voi olla todella fiksuja ihmisiä! Itse pidän sosiaalista älykkyyttä tärkeämpänä kuin matemaattista. Tunnen myös äärettömän typeriä korkeammin koulutettuja ihmisiä, joten luonnekysymyshän se loppupelissä on.

Itse välttelen keskusteluja ihmisten kanssa, joiden kanssa huomaan, etten ole lainkaan samalla aaltopituudella. Ovat he sitten amiksia tai professoreita. Sellaisten ihmisten kanssa keskustelen sitten mielummin arkipäiväisistä asioista.

Vierailija
12/41 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 jatkaa vielä. Täällä av-palstalla todella huomaa ihmisten ääliömäisyyden. Monessa keskustelussa harhaudutaan jo heti ensimmäisissä viesteissä tai takerrutaan johonkin aivan naurettavaan yksityiskohtaan, joka ei ole mitenkään relevantti keskustelussa.

Vierailija
13/41 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatte vapaasti olla tuota mieltä ilman kivitystä. Minä taas en jaksa ymmärtää, miten kukaan jaksaa tehdä "tikusta asiaa" ja viritellä syvällistä keskustelua arkielämän kannalta yhdentekevistä asioista. Nykyisin en osaa enää arvostaa kenenkään hienoa koulutusta ja tyhjänpäistä sanahelinää, ja siksi kuulun varmasti niihin joiden kanssa keskustelu mielestänne on turhaa.

Aikaisemmin olin samalla kannalla keskustelun merkityksestä, nykyisin mietiskelen mieluiten itsekseni. Raskas ja merkityksellinen työ mm. saattohoidossa antoi/antaa perspektiiviä suhteuttaa asioita, tuntuu turhalta haaskata henkisiä voimavaroja mukatärkeään keskusteluun.

Tämä nyt ei missään tapauksessa pahalla kenellekään, tärkeintä on että ihminen tavalla tai toisella toteuttaa itseään. Kumppareiden väritkin on mulle tärkeä juttu, irtautumista elämän lopun raadollisuudesta.

Vierailija
14/41 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

14: Elämän arkiset asiat littyvät aina isompaan kokonaisuuteen. Saattohoito on aihealue, josta varmasti haluaisin keskustella isommassa kontekstissa. Mutta yleensä moinen ei onnistu.

Sama juttu lastensuojelun, kestävyysvajeen, verotuksen, terveyspalveluiden, päiväkodin, katujen kunnossapidon, sähkön hinnan, homoliittojen ja peruskoulun jne. kanssa. Ihmiset meuhkaa vain sitä yhtä jostain kuultua totuutta edes yrittämättä ymmärtää mistä on todellisuudessa kyse. Usein meuhkaajien "tieto" on täysin virheellistä mutua. Ja nuo edellämainitsemani asiat ovat vain kirjoittaessa mieleeni tulleita asioita. Niistä "keskustellaan", mutta vailla pohdintaa kokonaiskuvasta ja kritiikittömästi omia tuntoja mukaillen. Nuo asiat koskettavat jokaisen elämää, samoin toki kumpparien väri.

Vierailija
15/41 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 korjaa: Saattohoito ei ole elämän arkinen asia. Se on paljon enemmän.

Vierailija
16/41 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin moni av-mamma kehuu kuinka hyvää seksielämää miehen kanssa viettävät... Mutta harva kehuu kuinka paljon he keskustelevat yms. Tietysti kun vielä 3v roikkuu tississä kellon ympäri ja nukkuu kainalossa niin ei siinä paljon muuhun kykene kuin seksiin ja lastenhoitoon. Ehkäpä se kertoo myös jotain siitä sivistystasosta ja älykkyydestä. No, ihmiset tekevät sitä mihin kykenevät, eivät sitä mitä haluavat.

Vierailija
17/41 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistynyt ihminen ei aina tarkoita korkeakoulututkinnon suorittanutta. Tunnen muutaman täydellisen moukan, joka ei kykenen minkäänlaiseen keskusteluun, koska oman aihealueensakin puitteissa vänkää vain niitä omia näkökulmiaan ja pitää muiden näkökulmia, mielipiteitä ja ajatuksia väärinä, tyhminä, idioottimaisina, perusteltamattomina jne. Mietin, kuinka moni täällä on samankaltainen: tietoa muutamasta aihealueesta, joka kiinnostaa, mutta ei kykyä hyväksyä erilaisia mielipiteitä eikä minkäänlaista taitoa ymmärtää toisten näkökantoja ja keskustella niistä.

Hyvin läheinen ystäväni on sivistyneitä korkeakoulutettuja, lukee sanomalehdet ja yrittää pysyä ajantasolla monista asioista. Mutta sekin on sellaista pintasivistystä, jolloin keskusteluun tiputetaan Finlandia-palkitun nimi ja siteerataan muutama lainaus kirjasta(luettu jostain hyvä arvostelu, jota referoidaan), päivitellään niitä, jotka eivät edes tällaiseen perussivistykseen kykene ja ihmetellään, miten voin puhua vain ammattikoulun käyneiden kanssa, kun niistähän nyt näkee ja kuulee kauas, etteivät ole sivistyneitä. Keskustelu on todella omahyväistä ja trendikästä eli juuri niitä pinnalla olevia aiheita. 

Minä olen keskustellut muutamat parhaimmat keskustelut vain ammattikoulun käyneen kanssa. Tämä ystäväni ei tosiaan välttämättä kykenen häikäisemään trendikkäillä aiheilla, vaikka uutisia toki seuraakin, mutta hän muodostaa mielipiteensä harkiten ja usein tosielämän kokemusten mukaan ja uskaltaa sanoa suoraan ja selvästi, ettei tästä aiheesta tiedä mitään eikä siksi voi kommentoida asiaa. Pari kertaa olen todistanut noloa tilannetta, jossa tämä ystäväni ei ole tiennyt ohiheitetystä lausahduksesta, mistä on kyse eikä ole tajunnut, että me kaikki muut tiedämme asian itsestäänselvänä. Sen jälkeen hän on opiskellut asian eikä harhaudu toista kertaa. Hän ei heittele opiskelemansa asian väitteitä keskusteluun vain osoittaakseen, että nyt sen osaan. Tärkeintä hänelle on se, että kykenee muodostamaan sen oman mielipiteensä aiheesta, vaikka kukaan ei enää koskaan asiasta mitään kysyisikään.

On monenlaista sivistystä, ja vaikka täällä jo etukäteen latistettiin se sydämen sivistys, niin öykkärimäinen trendisivistys on vain pintasilausta, todellista sivistystä on se, että haluaa tietää asioista tiedon takia eikä siksi, että voi heittää varmoja kommentteja keskustelussa.

Vierailija
18/41 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:ta, mutta sen verran haluaisin sanoa, että alhainen koulutustaso ei automaattisesti tarkoita sivistymättömyyttä. Tai jos ihmisellä on puutteita yleissivistyksessä, hän voi kuitenkin tietää todella paljon joistain muista asioista.

Mä muutin jokunen vuosi sitten maalle pieneen kylään. Mulla itselläni on akateeminen koulutus ja oon muutenkin kiinnostunut sivistämään itseäni monipuolisesti. Kun aloin tutustua täällä ihmisiin, joilla valtaosalla on esim. vain toisen asteen tai opistotason koulutus, tai ei koulutusta ollenkaan, huomasin, että heillä on kuitenkin monipuolista tietoa esim. luonnosta, maanviljelystä, vuodenkierrosta ja paikallishistoriasta ja vanhemmilla ihmisillä tietenkin sellaista elämänkokemusta ja perspektiiviä, jota mulla vielä ei ole. Musta on tosi mielenkiintoista tutustua ihmisiin, jotka on eläneet ihan erilaisen elämän kuin minä. Se, että on elänyt koko elämänsä täsmälleen samassa paikassa, ei automaattisesti tarkoita sitä, etteikö perspektiiviä asioihin syntyisi. Se vain on aika erilainen kuin vaikkapa minulla, joka olen asunut useammalla paikkakunnalla ja myös ulkomailla. 

Vierailija
19/41 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah niin ihana aihe. Yleensä keskustelen ihan kenen tahansa kanssa ja mistä hyvänsä. Olen äärimmäisen älykäs ja yleissivistyskin normaalia laajempi.

Mulla on välillä kausia, jolloin en jaksa millään mun älykköystäviä tai niitä jotka pätee tietämyksellään. Voi että se sitten ärsyttää kun ovat niin pelastamassa tän maan taloutta keskusteluissaan tai keksimässä ratkasua sotien lopettamiseen.

Sitten tulee taas kausia etten todellakaan jaksa niitä pieruhuumorionhihhihhii - kavereitani. Argh että meneekin hermot.

Onneksi noi on vaan kausia, sillä usein noita pätemisentarvisuurinmahdollinen - kavereita jaksaa sillä että itse osallistuu keskusteluun heittämällä mahdollisimman paljon tulta liekkeihin. On hauskaa katsoa kun saa toiset vaahtoamaan.

Toista ääripäätä taas jaksan yleensä parhaiten, sillä sehän on kuin seikkailua Aihe Vapaa - palstalla. Ei tarvi käyttää aivokapasiteettia heidän kanssa keskustellessaan vaan voi vain olla ja hymyillä autuas virne naamalla.

Vierailija
20/41 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoittaisin nro 19:n kokemukset :) Monilla vanhuksilla on sitä perspektiiviä ja rauhallisen suvaitsevaa näkemystä niin eri tavalla kuin korkeakoulun käyneellä klopilla, että vaikka keskusteltaisiin vain lastenhoidosta, keskustelu on hedelmällinen.

Ihminen, jolla on ollut aikaa kehittyä keskustelijaksi, kuuntelee myös. Joka asiaa ei ole tarpeen edes perustella, eikä ole tarvetta väitellä eikä etenkään joka välissä tuoda esille omia mielipiteitään. Monet asiat voi jättää sanomattakin.487 Minä haluan saada sen taidon aikanaan myös

14

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme