Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinin vastaaninttäminen, miten toimia?

Vierailija
20.04.2013 |

Onko parempi "antaa nuoraa" ja teinille enemmän päätäntävaltaa vai pitää sovituista (tietokoneajat, nukkumaanmenot, kotityöt) kiinni?

Nykyisellään tuntuu, että 13v teinityttö inttää jokaisesta päivänselvästä asiasta, ennen kuin mitään tapahtuu. "Kohta, joo, miks?, miks mä? miksei tuo?, no joo joo, mähän sanoin, että kohta" ovat nykyään aina sanat, mitä tyttö lausuu kun jotain pyytää tekemään. Ihan päivänselvät asiat, esim. tietokoneen sammuttaminen viimeistään klo 21.00 ja nukkumaanmeno viimeistään 22.30, mitkä olivat itsestäänselvyyksiä ja yhdessä sovittuja juttuja teinille vielä kolme viikkoa sitten, eivät niitä olekaan enää. Jumalatonta narinaa ja nurinaa joka herran asiasta.

Keskustellaanko rajat uusiksi teinin mieleen, vai pidänkö kynsin hampain kiinni entisistä ja vaadin jopa niiden ja itseni kunnioitusta?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti parempi, että nuori itsenäistyy ja inttää jossakin vaiheessa vastaan. Siinähän kokeilee, mitä saa tehdä ja mitä ei. Jos ei saanut tehdä omalla tavallaan vielä toissapäivänä, eikä eilen, niin eihän sitä tiedä, jos saisikin jo tänään tai huomenna, tai ehkä jonakin muuna päivänä.Turha inttää vastaan. Oman teinin kohdalla olen todennut parhaaksi tavaksi sen , että en noteeraa lainkaan "enkä tee" vastauksia vaan toimin ikään kuin asia olisi ollut sillä minun sanomisella jo selvä. Jos tilanne on sen laatuinen, että minun käsky/ehdotus/määräys ei nyt missään tapauksessa toteudu, teini keskustelee kyllä siitä perusteellisemmin kuin vain inttämällä.

Vierailija
22/22 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 23:07"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 23:06"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 22:51"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 22:46"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 22:21"]

Arvoisa kukkahattutäti: armeijan yksi tehtävä (sotilaskoulutuksen lisäksi) on kertoa arvon pilteillemme, että on olemassa ihmisiä/tahoja/organisaatioita, jotka tietyissä tilanteissa tekevät parhaansa rakkaiden pilttiemme elämän laadun säilyttämiseksi/parantamiseksi.

Työelämään tämä sama sovitettuna: viime vuonna sattui kymmenkunta onnettomuutta työpaikoilla, jotka johtuivat siitä, ettei esimiesten ohjeistusta otettu kuuleviin korviin.

Mikä siinä käskyjen (paha sana) vastaanottamisessa ja tottelemisessa on niin vaikeaa?

[/quote]

Tosin armeijan tärkein oppi on se, että älä noudata niitä määräyksiä, jos haluat, että sinulla on lämmintä ja vatsa täynnä. Virallisen ohjeen mukaan eväitä ei sallita, silti niitä kaikilla on. Armeija muka antaa varusteet, mutta jos haluat, että on edesn kohtuullisen mukavaa, kannattaa itse hankkia lämpökerrastot, jalkineet, sukat ja käsineet vähintäänkin. Armeijalla ja elämänlaadulla ei ole mitään tekemistä samassa lauseessa. Siksi tärkein oppi onkin, että ole noudattavinasi, mutta tee oman pääsi mukaan, niin selvitä hengissä.

Työelämän onnettomuuksista esimiehet saavat rangaistuksen, koska he eivät ole valvoneet ohjeiden noudattamista.

[/quote]

Hohhoijaa. Puolisoni on kertonut, että onnettomuuspaikoilla kaikista pahimpia tapauksia ovat ne, jotka eivät ota vastaan yksinkertaisesti ohjeita ja käskyjä paikalla olevilta virkamiehiltä. Ovat vissiin sinun kasvattamiasi - ja pelastuslaitoksen vikojahan ne onnettomuudetkin sinun mukaasi ovat.

[/quote]

Olen virkamies enkä ole vielä koskaan käskyttänyt. Ehkä siksi, että ei ole ollut tarpeen, ihmiset ymmärtävät puhetta. Pahasti vammautunut ei kieltämättä tottele virkamiestä, mutta ei siksi, että ei halua noudattaa ohjeita vaan siksi, että on tajuton. Jos miehesi uudestaan ja uudestaan ohjaa ja käskyttää eikä toinen tottele, kannattaisi pohtia sitä omaa ammattitaitoa ja varmistaa, että käskytetty on hengissä.

[/quote]

Kyse ei potilaista vaan sivullisista.

[/quote]

Niin? Miehesi ei siis halua pelastaa potilaita vaan leikkiä kapiaista sivullisten kanssa? Vaatiiko hän näitä marssimaan ja tervehtimään oikeaoppisesti - sitähän armeijassa korostetaan. Paidan ylin nappi kiinni, taskut samoin ja katse ylväästi yläviistoon. Joo, voi olla, että että ei siellä onnettomuuspaikalla kovin isoa kiitosta saa, vaikka miten olisi siviilikapiaisen vikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi