Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia doulan mukanaolosta synnytyksessä

Vierailija
20.04.2013 |

Toivon kokemuksia koska itse harkitsen vakavasti doulan ottamista mukaan synnytykseen. Tarkoitus olisi, että doula olisi mukana mieheni lisäksi mutta jos kävisi niin, ettemme saisikaan esikoiselle ketään hoitajaa olisi doula ainoa tukihenkilö. Tämä on osasyy, että haluaisin doulan mukaan. Esikoisen synnytyksestä jäi käsitys, että ilman tukihenkilöä synnytyksessä olisi ollut tosi yksin.

Isompi syy sille, että harkitsen doulan ottoa on kuitenkin se, että eräs ystäväni, joka on itsekin toiminut doulana on suositellut tätä lämpimästi ja kun olen aiheesta lukenut olen jäänyt käsitykseen, ettei siitä haittaa olisi vaan useimmiten aika tavoin hyötyä.

Esikoisen synnytys oli omalla kohdallani aika kamala. Pahinta oli ehkä se, että koin, etten voinut oikein vaikuttaa juuri mihinkään. Koin, että kätilöt ja lääkärit määräsivät, kenties minun ja lapsen parhaaksi mutta tuli myös tunne, ettei omiin kykyihini lainkaan luotettu eikä minun kanssa edes haluttu keskustella. Synnytys joudutiin käynnistämään lääkkeellisesti, synnyttämättömien osastolle en saanut mitään lääkkeetöntä apua kuumavesipulloa lukuunottamatta (jotain muuta lupailtiin muttei se ollutkaan vapaana, kuumavesipullosta oli itse asiassa yllättävän paljon hyötyä), en päässyt tilanteen vuoksi vesialtaaseen kuten olin toivonut etukäteen (tarkoitus ei ollut synnyttää vedessä alunperinkään), jouduin ottamaan ilokaasua (siitä oli ehkä jotain hyötyäkin mutta lähinnä se teki pään sekavaksi ja pisti huoneen pyörimään ja minua oksetti), sain epiduraalin (olin ajatellut, että olisi hienoa synnyttää ilman epiduraalia mutten ollut ehdottomasti sitä vastaan, silloin kun se laitettiin sanoin kuitenkin, etten halua sitä vielä vaan myöhemmin mutta kätilö ja lääkäri sanoivat, että se laitetaan nyt ei mitään muttia), kätilö ei halunnut edes neuvotella synnytysasennosta vaan määräsi sen, lääkäri puhkaisi kalvot. Mistään ei käytännössä neuvoteltu vaan koin synnytyksen tosi medikaalisena. Mies oli hyvänä tukena mutta itse olin valmistautunut huonosti ja nyt olen valmis itse etukäteen perehtymään asioihin enemmän. Palkkiona oli kyllä ihana vauva mutta jälkikäteen olen mietinyt, että alku olisi varmaan hänenkin kanssaan ollut vähän helpompi kun minä ja hän emme olisi ollut väsyneiksi huumattuja lähes kaikilla mahdollisilla mömmöillä.

Tämä oli vähän pitkä tarina mutta kokemuksia doulan mukanaolosta synnytyksessä siis kaipaisin.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi