Voiko etävanhempi kieltää lapsen muuton ulkomaille?
Tilanne on siis sellainen nyt, että olemme miehen kanssa asuneet 3 vuotta saman katon alla ja miehellä on edellisestä liitostaan nyt 6 vuotta täyttävä tytär. Tyttö on joka toinen viikonloppu äidillään ja muulloin meillä. Äitinsä on pitkäaikaisesti masentunut ja tuo kahden yön vierailu tosiaan vie häneltä kaikki voimat. Elää Kelan tuilla ja todennäköisesti ei ikinä kuntoudu enää työkykyiseksi, on niin pahasti masentunut.
Työni olisi viemässä minua nyt ulkomaille, tarkemmin sanottuna Moskovaan. Mies totta kai haluaa muuttaa mukana ja hänen työkuvionsa on järjestettävissä, kun muutamme. Luonnollisesti haluaisimme tytön mukaamme, mutta ilmeisesti äidilleen tämä ei käy. Otimme asian esille tänään, kun näimme lyhyesti ja äiti antoi ymmärtää, että ei toivo lapsen muuttavan ulkomaille.
Onko siis mahdollista, että pystyisimme muuttamaan ulkomaille, vaikka tytön äiti sitä vastustaakin? Varsinkin, kun emme kauhean kauas muuta... Olen kuitenkin ollut tytölle enemmän äiti, kuin biologinen äitinsä koskaan ja hänen äitinsä ei varmaankaan edes pystyisi täyspäiväisesti pitämään hänestä huolta. Minulla ja miehelläni taas on hyväpalkkaiset ammatit ja olen mm. ostanut tytölle ponin. Jos tyttö jäisi Suomeen ja mieheni kanssa muuttaisimme sinne Moskovaan niin poni luonnollisesti lähtisi mukaan, samoin kuin tytölle rakkaat kissat. Onko näillä asioilla mitään merkitystä? Jos tyttö jäisi Suomeen äitinsä kanssa, hänen elintasonsa tippuisi roimasti ja hän menettäisi itselleen rakkaita lemmikkejä.
Kommentit (47)
Jos teillä on yhteishuoltajuus, pitää olla molempien suostumus siihen että lapsi saa mennä ulkomaille.
Jos äidillä on huoltajuus niin pitää olla lupa.
Kysy lapselta, valitseeko mieluummin ponin vai äidin. Eiku.
Vierailija kirjoitti:
Muuttoon tarvitaan molempien vanhempien lupa.
Mitä jos toinen vanhempi on kyvytön huolehtimaan lapsesta, mutta kieltää muuton siitä huolimatta?
Lain mukaan voi kieltää. Ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos toinen vanhempi on kyvytön huolehtimaan lapsesta, mutta kieltää muuton siitä huolimatta?
Vanhemmassa voidaan osoittaa vikoja ja puutteita hyvinkin äärinmäiseen rajaan saakka mutta niitä vanhemman oikeuksia ei häneltä viedä
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Että ihan Moskovaan.
Ja oikein ponikin mukaan
Oletteko tai onko mies kysynyt lapsen äidiltä, ottaisiko hän sitten lapsen luokseen kokonaan? Ymmärrän ettei omaa lastaan haluaisi päästää eri maahan mutta selviääkö äiti lapsen kanssa asumisesta? Oletteko miettineet miten tapaamiset järjestyisi? Pääsisikö lapsi edelleen joka toinen vkl äitinsä luo?
Ehkä pelkkä kysymys ulkomaille muutosta antaa vastaukseksi ei mutta jospa miettisitte eri vaihtoehtoja ja keskusteluaihe niistä äidin kanssa. Lupa saattaisi tullakin.
Ei ole mahdollista, että lapsi voisi asua äitinsä kanssa täyspäiväisesti, äidin voimat eivät yksinkertaisesti riitä. Jo kahden yön kyläily on sellainen, että äiti keräilee voimiaan kauan sen jälkeen. Useampaan kertaan on myös jouduttu miehen kanssa hakemaan tyttö kotiin kesken äitiviikonlopun, kun äiti ei ole enää jaksanut. Moskovaanhan kuitenkin pääsee junalla, että äidin olisi mahdollista vointinsa salliessa tulla niin usein kuin haluaa käymään. 6-vuotiasta ei kyllä yksin voi junalla laittaa matkustamaan.
Olen ollut kuitenkin tytön elämässä jo viisi vuotta ja tyttö pitää minua myös äitinään ja kutsuu myös minua äidiksi, joten lapsi ei nyt varsinaisesti edes menettäisi "äitiään". Joku varmaan saa kohta tästä halvauksen, mutta rehellisesti sanottuna olen ollut tytölle äiti enemmän kuin hänen biologinen äitinsä koskaan on ollut. Täytyy tosiaan vielä istuttaa äiti pöydän ääreen ja puhua lisää. Täytyy toivoa, että tämä äiti nyt ymmärtäisi realiteetit ja lapsen parhaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mahdollista, että lapsi voisi asua äitinsä kanssa täyspäiväisesti, äidin voimat eivät yksinkertaisesti riitä. Jo kahden yön kyläily on sellainen, että äiti keräilee voimiaan kauan sen jälkeen. Useampaan kertaan on myös jouduttu miehen kanssa hakemaan tyttö kotiin kesken äitiviikonlopun, kun äiti ei ole enää jaksanut. Moskovaanhan kuitenkin pääsee junalla, että äidin olisi mahdollista vointinsa salliessa tulla niin usein kuin haluaa käymään. 6-vuotiasta ei kyllä yksin voi junalla laittaa matkustamaan.
Olen ollut kuitenkin tytön elämässä jo viisi vuotta ja tyttö pitää minua myös äitinään ja kutsuu myös minua äidiksi, joten lapsi ei nyt varsinaisesti edes menettäisi "äitiään". Joku varmaan saa kohta tästä halvauksen, mutta rehellisesti sanottuna olen ollut tytölle äiti enemmän kuin hänen biologinen äitinsä koskaan on ollut. Täytyy tosiaan vielä istuttaa äiti pöydän ääreen ja puhua lisää. Täytyy toivoa, että tämä äiti nyt ymmärtäisi realiteetit ja lapsen parhaan.
Paitsi on teidän hommanne tuoda lapsi äidilleen viikonlopuiksi.
Olisi varmaan pitänyt tehdä tämä aloitus tytön biologisen äidin näkökulmasta niin olisin varmasti saanut paljon viestejä, että kuinka tytön olisi parempi olla isänsä kanssa...
Ei se lapsi saa edes passia ilman äidin lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi on teidän hommanne tuoda lapsi äidilleen viikonlopuiksi.
Tiedän tämän kyllä, mutta helpompaa olisi aikuisen matkustaa kuin lapsen.
No ei se nyt niin "tottakai" ole, että mies haluaa muuttaa mukana.
Kuinka kauan sinä siellä Moskovassa olisit töissä?
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan voi kieltää. Ja hyvä niin.
Niin, että vaihtoehto on jäädä kotosuomeen masentuneen äidin kanssa, jolta jo nyt tapaaminen joka toinen viikonloppu vie voimat.
Ette ole itse kokeneet tai edes tavanneet vaikeasti masentunutta ihmistä.
No. tyttö itsenäistyisi kovasti, kun huolehtisi itsensä eskariin/kouluun ja oppisi samalla kantamaan vastuun masentuneen vanhempansa pärjäämisestä.
Mikähän ääni olisi palstan kellossa, jos kysymyksessä olisi vaikeasti masentunut isä?
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Että ihan Moskovaan.
Miehelleni tarjottiin työtä Moskovassa. Kävin 2 kertaa tutustumassa hienoon, aidattuun alueesee, jossa ulkomaalaiset asuvat panssariovien takana.
Kieltäydyin muuttamasta sinne, joten miehenikään ei muuttanut.